به مناسبت درگذشت رفیق فریدون منتقمی یکی ازاعضاء برجسته رهبری حزب کارایران(توفان)  

اطلاعیه

به مناسبت درگذشت رفیق فریدون منتقمی یکی ازاعضاء

        برجسته رهبری حزب کارایران(توفان)  

 زنده آنهايند كه پيكار مي كنند، آنانكه

 جان و تنشان از عزمي راسخ آكنده است

آنها از شيب تند سرنوشت بالا مي روند

آنها كه انديشمند به سوي هدفي عالي راه مي سپارند

و روز و شب درخيال خويش يا وظيفه اي

مقدس دارند يا عشقي بزرگ

ویکتورهوگو 

با تاسف وتاثرفراوان به اطلاع همه اعضاء وهواداران حزب،همه نیروهای انقلابی وترقی خواه و همه احزاب و سازمان های مارکسیست لنینیست متشکل درکنفرانس بین المللی می رسانیم که رفیق  فریدون منتقمی ازاعضاء برجسته رهبری حزب کارایران(توفان) امروز یکشنبه  ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ شمسی برابر با ۱۹ماه می ۲۰۲۴ میلادی پس ازیک دوران طویل بیماری سرطان ما را ترک کرد.

رفیق فریدون منتقمی در۳۰ اردیبهشت ۱۳۲۳ دریک خانواده متوسط درگرگان متولد شد و دوران تحصیلات ابتدائی خویش را درمدرسه سن لوئی وجعفری اسلامی درتهران وسپس دوران متوسطه را دردبیرستان هدف به پایان رسانید.

رفیق منتقمی پس از پایان دوره متوسطه برای ادامه تحصیل به کشور آلمان آمد و دررشته مهندسی برق فارغ التحصیل

شد.رفیق منتقمی درآلمان به جنبش دانشجویی متشکل درکنفدراسیون محصلین و ودانشجویان ایرانی(اتحادیه ملی) پیوست وپس ازچندی به عضویت سازمان مارکسیستی لنینیستی توفان ومرکزیت آن درآمد.رفیق فریدون منتقمی درسال‌های قبل از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران ودرعرصه مبارزه ضد رژیم پهلوی وضد امپریالیستی درجنبش دانشجویی نقش مهمی ایفا کرده است. او به‌عنوان دبیر فرهنگی کنفدراسیون محصلین و دانشجویان ایرانی در خارج از کشورو در این سمت فعالیت‌های درخشان سیاسی و فرهنگی داشته است.وی علاوه بر فعالیت‌های سیاسی، نویسنده‌ای توانا وتحلیل گری مسلط برتحولات پیچیده ایران ومنطقه وجهان بود.رفیق منتقمی کتابی با عنوان “چگونه کمونیست شدم” را تحت نام “یادمانده هائی از فریدون منتقمی” منتشر کرده که نخستین باردرسال ۲۰۱۵ وسپس در سال ۲۰۱۷ تجدید چاپ شد.این کتاب شامل خاطرات و تجربیات او از دوران زندگی‌اش در ایران و فعالیت‌های سیاسی‌اش است. در این کتاب،وی به بررسی تحولات سیاسی و اجتماعی ایران و نقش خود در آن‌ها می‌پردازد وی.درمقدمه کتاب چنین نوشت:

“من از مادرم وپدرم رسم زندگی کردن را آموختم .آموختم که باید انسان بود وشرافت زندگی کرد.آن ها مرا به سرزمین ممنوعه ها بردند و از میوه های ممنوعه تغذیه ام کردند تا زخم ها و درد زندگی را بیشتر حس کنم وهمواره بیدار به مانم و ازاین بابت از آن ها ممنونم وهمین میراثی که آن ها از خود برای من باقی گذاردند، برای پیشرفت در زندگی ام کافی است.من آموختم که زندگی پیکار است وهمواره باید با مسئولیت نسبت به جامعه زندگی کرد وموظفم که باری را که آن ها بردوشم گذارده اند، به دیگران منتقل کنم.” 

قهرمانی٬ درخشان ترین تجلیات روح انسانی است که بدون شک از طبیعت انسانﻫﺎئی مایه می گیرد که ازتعلق خویش به تودهﻫﺎﯼ خلق و از تعلق خویش به جامعهﯼ انسانی و ایدهﺁلﻫﺎﯼ با شکوه آن اهمیت قائلند. از این رو آگاهانه تمام نیروی خویش را که از قدرت لایزال خلق مایه می گیرد وقف مبارزه در راه این آرمان نموده و به قهرمانان فناناپذیر تاریخ مبدل می شوند. رفیق ما فریدون٬ در زمرهﯼ این مردان نامی جنبش انقلابی وکمونیستی ایران است.

زندگی رفیق فریدون منتقمی زندگی تماما سازمانی بود. وازهمان آغازفعالیت حزبی اش زبان و قلم شیوا و توانای خود را دردفاع از آرمانﻫﺎﯼ طبقهﯼ کارگر وزحمتکش ایران به کار انداخت و تا واپسین لحظات زندگی پربار خویش نیز از این وظیفهﯼ بزرگ بازنایستاد.دهها آثارارزشمند تئوریک وجزوات آموزشی وصد ها مقالات تحلیلی ازجمله فعالیت های رفیق است که بنام حزبش منتشرگردید.

رفیق فریدون ، یک کمونیست مارکسیست – لنینیست جسور و بی باک و ازخود گذشته، نظریه‌پرداز و یک سازمانده حرفه‌اﻯ بود. وی یک عاشق به معنای واقعی کلمه بود.عاشق توده‌هاﻯ رنج و کار، عاشق مارکسیسم – لنینیسم و مؤمن به راهش بود. اوهیچ گاه از سختی کار، ازضربات پی در پی بر پیکرتشکیلات و عزیزترین رفقایش نمی‌نالید، بلکه با عزمی راسخ‌تر و اراده‌اﻯ پولادین‌تر علیهﻯ ارتجاع و امپریالیسم وتمامی مظاهر سرمایه‌داری می‌رزمید و روحیهﻯ امید به پیروزی را در دل‌ها می‌نشاند و گرمابخش رفقا و یارانش بود. رفیق فریدون ، انسانی فروتن بود، به رغم سطح بالای آگاهی سیاسی وتئوریک، کلامی شیوا، شخصیتی جذاب و دوست داشتنی، اما وقتی از رفقای جانباخته سازمانی سخن می‌گفت، گوئی وی شاگرد این رفقا بود. کمتر ازخود سخن می‌گفت، بیشتر از توانائی‌هاﻯ سیاسی تئوریک رفقای جانباخته و رهبران حزب حرف می زد و آتوریتهﻯ رهبری را برجسته می نمود. رفیق فریدون ازهر بند انگشتش هنر می‌بارید، هنر سازماندهی، هنرخویشتن‌داری و صبرواستقامت، هنر تداوم مبارزه، هنر روحیه‌بخشی و تقویت تشکیلات و ادامهﻯ راه جانباختگان حزبی وشوق به پیروزی وگرفتن انتقام طبقاتی از بورژوازی،برانداختن مالکیت خصوصی برابزار تولید، انقلاب سوسیالیستی واستقرار دیکتاتوری پرولتاریا وسرانجام محوطبقات و زوال دولت وتحق جامعه کمونیستی. 

کمیته مرکزی حزب کار ایران (توفان) یکی ازآعضاء رهبری ومومن و معتقد و پایدار خویش را از دست داد واین ضایعه‌ای بزرگ برای جنبش کمونیستی ایران وهمه انقلابیون راستین نیزمحسوب می‌شود. نگرشی به زندگی رفیق فریدون منتقمی وتلاشش برای تقویت وگسترش حزب وفعالیت حزبی درشرایط سخت  مرگ و زندگی الهام بخش حزب ماست تا ازاین پایداری واصولیت حزبی بیآموزیم و آن را به نسل جوان کمونیست منتقل کنیم. 

کمیته مرکزی حزب کارایران(توفان) این ضایعه بزرگ را به همسر همرزمش ودخترش و اعضاء خانواده و بستگان نزدیک صمیمانه تسلیت می گوید و برایشان صبر و آرامش آرزومند است.

 یاد رفیق گرانقدر ما، فریدون منتقمی  یکی از تئوریسینهای برجسته عضورهبری حزب کارایران(توفان) جاودان وراهش پررهروباد!

کمیته مرکزی حزب کارایران(توفان)

یکشنبه۳۰  اردیبهشت۱۴۰۳   

www.toufan.org
https://t.me/totoufan

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate