اخباروگزارش های کارگری ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

– اعتصاب چند روزه کارگران منطقه ۶ شهرداری اهواز دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات

– شانزدهمین روز تحریم غذای کارگران پالایشگاه نفت تبریز نسبت به سطح پایین حقوق

– ادامه اعتراضات جمعی از جوانان جویای کارهفت تپه نسبت به بیکاری با برپایی تجمع همه روزه مقابل مجتمع کشت وصنعت هفت تپه

– ادامه اعتراضات جمعی از اهالی رمشک نسبت به مصادره زمین ها جهت استخراج معادن مس وبازداشت ۲ نفراز حق طلبان با تجمع مقابل معدن

– ادامه اعتراضات متقاضیان پروژه مسکن پهنه طبیعت چیتگرتهران نسبت به بلاتکلیفی و عدم پاسخگویی مسئولان با برپایی تجمع  مقابل ساختمان ستاد کل نیروهای مسلح با شعار«مسئولین آجا پول دادند کجا»

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی جکیگور نسبت به نداشتن آب شرب در اداره آب و فاضلاب راسک و وعده های توخالی مسئولان

– تصویری از اجبار به دانش‌آموزان دختر مدرسه قرآنی امام حسن مجتبی زنجان از علیرضا فیروزفر شهردار این شهردرحین ورود

– ایدئولوژی و گفتمان عقیدتی شما در مدرسه شکست خورده است 

– جان باختن کارگر جوان کارخانه فولاد فیروزآباد براثر برخورد چنگک بیل میکانیکی به سرش

– جان باختن کارگر کارخانه سیمان ارومیه براثر سقوط از ارتفاع

*******

*اعتصاب چند روزه کارگران منطقه ۶ شهرداری اهواز دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات

روز پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت، چند روزه گذشته کارگران منطقه ۶ شهرداری  اهواز در اعتراض به عدم پرداخت دست به اعتصاب زدند واز جمع آوری زباله ها ازسطح این منطقه از کلانشهراهوازخودداری کردند وازروزچهارشنبه ۲۶ اردیبهشت بدنبال خلع‌ ید پیمانکاربرسرکار برگشتند.

روزپنج شنبه ۲۷ اردیبهشت،معاون خدمات شهری شهرداری اهوازبه خبرنگاریک رسانه محلی گفت: در پی مشکلات بیمه‌ای که پیمانکار جمع‌آوری زباله در منطقه ۶ اهواز برای کارگران ایجاد کرده بود در نهایت منجر به جمع‌آوری‌نشدن زباله در چند روز گذشته شده بود که با اقدامات انجام شده هزینه بیمه پرداخت و مشکلات کارگران رفع شد.

 وی افزود: با توجه به مشکلاتی که پیمانکار ایجاد کرد و اینکه تمام مطالبات خود را دریافت کرده بود بر اساس قوانین خلع‌ید شد و مسئولیت جمع‌آوری زباله تا تعیین پیمانکار جدید به سازمان موتوری محول شد.

وی درادامه گفت: جمع‌آوری زباله از روز گذشته آغاز شده و تا کنون بیش از ۹۵ درصد زباله‌ها جمع‌آوری شده است و به‌زودی منطقه به روال عادی بازمی‌گردد.

*شانزدهمین روز تحریم غذای کارگران پالایشگاه نفت تبریز نسبت به سطح پایین حقوق

روز پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت برای شانزدهمین روز،بیش از ۶۰۰ کارگر پالایشگاه نفت تبریز(شرکت پالایش نفت تبریز)برای اعتراض به سطح پایین حقوق از خوردن غذای این واحد صنعتی واقع در تبریز،کیلومتر۵ جاده تبریز- آذرشهر خودداری کردند وخواهان همسان حقوقشان با دیگر همکارانشان در دیگر پالایشگاه ها شدند.

یکی از این کارگران معترض به یک منبع خبری محلی گفت: کارکنان شرکت ۱۶ روز است که در شرکت غذا نمی خورند و به پرداخت حقوق متناسب با دیگر پالایشگاهها، معوقات، حق معیشت و نیز پرداخت کارانه خود اعتراض دارند.

وی ادامه داد: ما نسبت به تصمیمات مدیرعامل اعتراض داریم و اعتراض خود را به گوش ایشان رسانده ایم اما ایشان گوش شنیدن اعتراض ما را ندارد و در طی دو هفته اخیر در شرکت حاضر نشده است. 

*ادامه اعتراضات جمعی از جوانان جویای کارهفت تپه نسبت به بیکاری با برپایی تجمع همه روزه مقابل مجتمع کشت وصنعت هفت تپه

فیلم های منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت حاکی از ادامه اعتراضات جمعی از جوانان جویای کارهفت تپه نسبت به بیکاری با برپایی تجمع همه روزه مقابل مجتمع کشت وصنعت هفت تپه می باشد.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی تعدادی از جوانان جویای کارهفت تپه نسبت به بیکاری مقابل مجتمع کشت وصنعت هفت تپه

روزچهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، تعدادی از جوانان جویای کارهفت تپه برای اعتراض به بیکاری مقابل مجتمع کشت وصنعت هفت تپه تجمع کردند وخواهان کار دراین شرکت شدند.

*ادامه اعتراضات جمعی از اهالی رمشک نسبت به مصادره زمین ها جهت استخراج معادن مس وبازداشت ۲ نفراز حق طلبان با تجمع مقابل معدن

اعتراضات جمعی از اهالی رمشک نسبت به مصادره زمین ها جهت استخراج معادن مس وبازداشت ۲ نفراز حق طلبان بنام جمعه ترکمانی و احمد ترکمانی با تجمع مقابل معدن کماکان ادامه دارد.

برپایه گزارش روزپنجشبه ۲۷ اردیبهشت یک منبع خبری محلی،اهالی رمشک حدود یک ماه است که در مقابل معدن مس تحصن کردند.

یکی از تجمع کنندگان گفت:در روزهای اخیر دو تن از معترضان توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند و فشار دستگاه های نظامی همچنان ادامه دارد اما با این وجود مردم به تحصن ادامه می دهند.

یادآوری:

/ازسرگیری اعتراضات جمعی از اهالی رمشک نسبت به مصادره زمین ها جهت استخراج معادن مس با تجمع مقابل معدن

بازداشت ۲ نفر از تجمع کنندگان توسط نیروهای اداره اطلاعات قلعه گنج 

روزدوشنبه ۲۴ اردیبهشت، جمعی از اهالی رمشک اعتراضشان را نسبت به مصادره زمین ها جهت استخراج معادن مس با تجمع مقابل معدن وپلمب کردن درب ورودی ازسرگرفتند.

یکی از تجمع کنندگان به یک منبع خبری محلی گفت: یک ماه است کشاورزان اعتراض و اعتصاب کرده اند و زیر شدیدترین فشارها و تهدید های امنیتی هستند در صورتی که زمین های کشاورزی آنها که بیش از ۲۰۰ نخل خرما دارد و در قلب معدن هستند بدون پرداخت هیچ گونه مبلغی مصادره شده اند.

/تجمع اعتراضی خانوادگی و شبانه روزی جمعی از اهالی رمشک نسبت به مصادره زمین ها جهت استخراج معادن مس ۲ هفته را پشت سر گذاشت

حدود ۲ هفته است که جمعی از اهالی شهر رمشک در استان کرمان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به مصادره زمین ها جهت استخراج معادن مس  درتجمع خانوادگی و شبانه روزی مقابل معدن بسرمی برند.

به گزارش ۷ اردیبهشت یک منبع خبری محلی،اهالی رمشک حدود دو سال است که سند زمین های کشاورزی خود را دریافت کردند اما این زمین ها توسط معدن مس و نهادهای جمهوری اسلامی مصادره شدند.

بنا بهمین گزارش،حدود دو هفته است که اهالی رمشک در مقابل معدن مس تحصن کردند و از سوی نیروهای نظامی و امنیتی تحت فشار هستند تا این تحصن را پایان دهند.

این معدن که زمینهای کشاورزی اهالی در داخل آن نیز است، هیچگونه سهمی از درآمد حاصل از آن ندارند و حتی از بکارگیری نیروهای بومی نیز خودداری می کنند.

در این تحصن، زنان و مردان حضور دارند و شب و روز خود را در مقابل معدن سپری می کنند اما تاکنون پاسخی دریافت نکردند.

گفتنی است، همزمان در معدن مس رمشک، طلا نیز وجود دارد.

*ادامه اعتراضات متقاضیان پروژه مسکن پهنه طبیعت چیتگرتهران نسبت به بلاتکلیفی و عدم پاسخگویی مسئولان با برپایی تجمع  مقابل ساختمان ستاد کل نیروهای مسلح با شعار«مسئولین آجا پول دادند کجا»

روزپنج شنبه ۲۷ اردیبهشت،فیلمی از تجمع اعتراضی متقاضیان پروژه مسکن پهنه طبیعت چیتگرتهران نسبت به بلاتکلیفی و عدم پاسخگویی مسئولان مقابل ساختمان ستاد کل نیروهای مسلح درتهران با شعار«مسئولین آجا(ارتش جمهوری اسلامی ایران) پول دادند کجا»درشبکه های اجتماعی منتشرشد.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی متقاضیان پروژه مسکن پهنه طبیعت چیتگرتهران نسبت به بلاتکلیفی و وعده های توخالی مسئولان مقابل مجتمع تجاری الماس

برپایه فیلم ها وتصاویر منتشره درشبکه های اجتماعی،روز شنبه ۲۵ اسفند، متقاضیان پروژه مسکن پهنه طبیعت چیتگرتهران برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی و وعده های توخالی مسئولان ابتدا در مقابل مجتمع تجاری الماس تجمع کردند وسپس با حضور در سالن این مجتمع خواهان پاسخگویی مسئولان منجمله مدیرعامل بنیاد تعاون ارتش شدند.

بنا بهمین گزارشات،مدیرعامل بنیاد تعاون ارتش بجای پاسخگویی بایکی از معترضان حاضر در سالن درگیرشد که از طرف تجمع کنندگان باهوشدن و شعار«بی شرف بی شرف»پاسخ گرفت.

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی جکیگور نسبت به نداشتن آب شرب در اداره آب و فاضلاب راسک و وعده های توخالی مسئولان

روزچهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، جمعی از اهالی جکیگور برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به نداشتن آب شرب و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع در اداره آب و فاضلاب راسک دراستان سیستان وبلوچستان  زدند.

یکی از تجمع کنندگان به یک منبع خبری محلی گفت:معضل بی آبی جکیگور سه ساله شد، مسئولین از فرماندار، بخشدار، نماینده مردم و فرماندهان سپاه در همان سال های اولیه قول ترمیم لوله‌های غیراستاندارد و حل مشکل بی آبی را داده بودند که با گذشت سه سال تاکنون این معضل پابرجاست و اهالی دهستان جکیگور در فصول گرم سال محروم از آب شرب بهداشتی هستند.

*تصویری از اجبار به دانش‌آموزان دختر مدرسه قرآنی امام حسن مجتبی زنجان از علیرضا فیروزفر شهردار این شهردرحین ورود

مدرسه همان مکانی که می‌بایست به کودکان عزت‌نفس، جسارت، آزادگی و مفاهیم انسانی را آموزش دهد و آنان را برای زندگی آزاد و برابر برای تمام انسان‌ها، فارغ از موقعیت، مقام، مذهب، زبان، جنسیت، ملیت و غیره را آموزش دهد. اما در این مدرسه و چه بسا بسیاری از دیگر مدارس در نقطه نقطه‌ی ایران، دانش‌آموزان دختر را وادار به تعظیم در حین حضور مسئولان این شهر می‌کند.

حاکمان، به زعم خود، با چنین مناسکِ تحقیرآمیزی، می‌توانند از دخترانِ دانش‌آموز که در جریان قیام #زن_زندگی_آزادی، مدارس را به سنگر مبارزه تبدیل کردند، انتقام بگیرند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*ایدئولوژی و گفتمان عقیدتی شما در مدرسه شکست خورده است 

انتشار تصویر بازدید شهردار زنجان، علیرضا فیروزفر، از یک مدرسه قرانی به نام امام حسن مجتبی واکنش افکار عمومی را در پی داشته‌ است. در این تصویر مسئولان مدرسه دختران را با پوشش حجاب اجباری مجبور نموده‌اند در مقابل شهردار تعظیم نمایند و تا کمر در مقابل او خم شوند. گویی دختران ندیمه‌های هستند که در برابر آقا و ارباب خود تعظیم می‌کنند و مقدم او را گل‌باران می‌کنند. 

در نگاه اول ممکن است این تصویر نمایشی از چاپلوسی مدیر زن در مقابل مافوق مرد تلقی گردد، اگر چه در ساختار سلسله مراتبی حاکمیت تملق و رانت، راهی برای ترقی در این سیستم فاسد است و مدیران مردی هم هستند که موقعیت شغلی خود را مدیون رانت و تملق هستند. اما این تصویر گویای چیزهای دیگری هم هست.

این عکس نماد مردسالاری و سرکوبگری نظام آموزشی و گفتمان انضباطی و پرورشی در مدرسه است. این تصویر غایت آموزش و پرورش ایدئولوژیک را نشان می‌دهد، آموزشی که یک‌دست‌سازی و مطیع ساختن کودکان و کنترل بر بدن دختران، هدف اصلی آن است. این تصویر نمادی از پادگانی شدن مدارس است، همان چیزی که فعالان صنفی و شورای هماهنگی سال‌هاست با آن مبارزه می‌کند و امروز مدارس مذهبی و قرآنی و مدارسی که تحت ایدئولوژی حاکمیت با شدیدترین کنترل اداره می‌شوند، بهترین جایی است که حاکمیت می‌تواند این ایدئولوژی را در آن تثبیت و برای سایر مدارس الگوسازی نماید.

فرادستان آموزشی اگر می‌توانستند این عکس را به عنوان الگو در قالب بخشنامه به مدارس ارسال می‌کردند تا نشان دهند وقتی از «در آستانه رسیدن به قله»  سخن می‌گویند و یا وقتی وزیر آموزش و پرورش از «الگو بودن» حرف می‌زند چه چیزی در ذهن دارد. ولی آنها قادر به اعمال چنین برنامه‌هایی نخواهند بود چرا که نیک می‌دانند دختران ایران با مقاومت روزمره از مدرسه تا خیابان ایدئولوژی مسلط را شکست داده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم کردن  سواستفاده از دانش‌آموزان، از معلمان و والدین آگاه می‌خواهد در مقابل این حرکات بایستند و عوامل آن را افشا نمایند. ما به مدیران و کسانی که به عوامل سرکوب در مدرسه تبدیل شده‌اند هشدار می‌دهیم که در صورت ادامه این رویه به معرفی آنان به عنوان چهره‌های سرکوبگر اقدام خواهیم نمود. و رو به فرادستان نظام آموزشی می‌گوییم ایدئولوژی و گفتمان پرورشی و عقیدتی شما در مدرسه شکست خورده است این تصویر نماد دختران ایران نیست نماد دختران و دانش‌آموزان این سرزمین امثال نیکا، سارینا و آرمیتا و … هستند که به خاطر کرنش نکردن در برابر نظم ناعادلانه و سرکوبگر شما جان خود را فدای آرمان آزادی و برابری نمودند و شما خوب می‌دانید که آنها کابوس شما هستند؛ پس منتظر عصیان دانش‌آموزان و دختران در مدارسی باشید که هنوز در آنجا قدرت دارید و می‌توانید این نمایش‌های مضحک را راه بیاندازید این آغاز پایان شما در مدارس مذهبی و خاص است، تاریخ این را گواهی خواهد داد.

*جان باختن کارگر جوان کارخانه فولاد فیروزآباد براثر برخورد چنگک بیل میکانیکی به سرش

روزپنج شنبه ۲۷ اردیبهشت، کارگر جوان کارخانه فولاد فیروزآباد یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد براثر برخورد چنگک بیل میکانیکی به سرش جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن کارگر کارخانه سیمان ارومیه براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر۴۶ ساله کارخانه سیمان ارومیه واقع در جاده ارومیه – مهاباد براثر سقوط از ارتفاع ۸ متری دردم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate