اخباروگزارش های کارگری ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

– دومین روز اعتصاب کارگران پتروشیمی نگین مکران دراعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی خاش نسبت به عدم ارائه کارت سوخت مادر مقابل جایگاه سوخت کارواندر 

– پنجمین روز اعتصاب طلافروشان اراک 

ادامه اعتصاب طلافروشان شهرهای دیگرازجمله تهران

– ادامه اعتصاب جمعی از فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی بازار تهران

– اعتراض اعضای تیم ملی وزنه‌برداری نسبت به سطح نازل حقوق اردونشینان

– فراخوان کنش های خانوادگی سراسری اتیسم

– خودداری اداره آموزش و پرورش سقز از اطلاع رسانی مجمع عمومی  تعاونی مصرف فرهنگیان شهرستان

– اعزام داود رضوی کارگر زندانی به بیمارستان  فارابی  جهت درمان بدون لباس زندان

– محمد داوری برای تحمل حبس به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شد

– اسماعیل گرامی در پی حضور در دادسرا با تودیع وثیقه آزاد شد

– اصغرامیرزادگان از زندان فیروزآباد به مرخصی آمد  

– بازی با جان ده ها نفراز کارکنان در ساختمان قدیمی بیمه مرکزی 

– جان باختن یک کارگر  راه‌آهن تهران حین کار بر اثر حمله قلبی

– جان باختن یک کارگردر رفسنجان براثر برق گرفتگی

*******

*دومین روز اعتصاب کارگران پتروشیمی نگین مکران دراعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق

روزچهارشنبه ۲۶ اردیبهشت برای دومین روزمتوالی، کارگران پتروشیمی نگین مکران چابهار(شرکت های پیمانکاری آوای جهان بین و سازه پیمانکاری) برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضان نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق ازرفتن برسرکارشان خودداری کردند.

یکی از این کارگران معترض به یک منبع خبری محلی گفت: پتروشیمی نگین مکران چابهار ،شرکت سازه پیمانکاری و شرکت آوای جهان بین چهار ماه از برج بهمن سال گذشته تاکنون معوقات حقوقی و دستمزد به ما ندادند، فقط قول های الکی میدن، از روز گذشته هم اعتصاب کردیم اصلا کسی جوابگو نیست، حراست تهدید کرده همه ما را تحویل سپاه بجرم اخلال در نظم شرکت خواهد داد و روسا نیز از بس قول های الکی دادند دیگر هم همان قول های الکی و دروغین را هم نمیدهند، ما کارگر ها در وضعیت معیشتی بدی قرار داریم ،پول دکتر، پول مدرسه بچه ها، پول خورد و خوراک نداریم هیچکس پاسخگو نیست.

وی افزود:هر کس اعتصاب کنند در بلاک لیست پتروشیمی وارد می‌شود و در هیچ شرکت و قسمتی از پروژ‌ه‌های پتروشیمی به کار گرفته نمی‌شود.

درهمین رابطه:

/چهارمین روز اعتصاب وتجمع کارگران درشهرک پتروشیمی مکران دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق

براساس گزارش های منتشره دررسانه ها وشبکه های اجتماعی روزسه شنبه ۲۵ اردیبهشت برای چهارمین روزمتوالی، کارگران درشهرک پتروشیمی مکران به اعتصاب وتجمعشان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ادامه دادند.

/اعتصاب وتجمع کارگران پتروشیمی چابهار دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق

روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت، کارگران پتروشیمی چابهار(شرکت پیمانکاری آوای جهانبین پارسیان) برای اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق دست از کارکشیدند ودر محل کارشان تجمع کردند.

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی خاش نسبت به عدم ارائه کارت سوخت مادر مقابل جایگاه سوخت کارواندر 

روزچهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، جمعی از اهالی خاش برای اعتراض به عدم ارائه کارت سوخت مادر مقابل جایگاه سوخت کارواندراین شهرستان دراستان سیستان وبلوچستان تجمع کردند.

یکی از تجمع کنندگان به یک منبع خبری محلی گفت:مسئولین جایگاه کارت سوخت مادر را تنها در اختیار نیروهای یک شرکت متعلق به سپاه که در جنب این جایگاه قرار دارد، می دهند و اهالی از آن محروم هستند.

وی افزود:این کارت سوخت در اختیار نیروهای شرکتی سپاه قرار داده می شود و اهالی در این منطقه برای دریافت ۱۰ لیتر بنزین و سوخت گیری در مضیقه قرار دارند.

*پنجمین روز اعتصاب طلافروشان اراک 

ادامه اعتصاب طلافروشان شهرهای دیگرازجمله تهران

روزچهارشنبه ۲۶ اردیبهشت برای پنجمین روزمتوالی،اکثر طلافروشان اراکی در اعتراض به مسائل و مشکلاتی که با سامانه جامع تجارت دارند اقدام‌به تعطیلی واحدهای صنفی خود کرده اند. 

آخرین گزارش ها وتصاویر منتشره دررسانه ها وشبکه های اجتماعی از ادامه اعتصاب روزچهارشنبه ۲۶ اردیبهشت طلافروشان شهرهای دیگرازجمله تهران خبرمی دهند.

تصویری رسانه ای شده از درب ورودی بسته بازاربرگ طلا،جواهر وسکه تهران روزچهارشنبه ۲۶ اردیبهشت:

به گزارش بنابه گزارش رسانه ای شده،طلافروشان اراک همچنین نسبت به قانون مالیات بر عایدی سرمایه نیز ابهاماتی دارند. طلافروشان اراکی در سال گذشته نیز چند روز اعتصاب کرده بودند.

*ادامه اعتصاب جمعی از فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی بازار تهران

تصاویر منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۲۶ اردیبهشت،حاکی از ادامه اعتصاب جمعی از فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی بازار تهران واجتناب از بالاکشیدن کرکره های مغازه هایشان می باشد.

درهمین رابطه:اعتصاب جمعی از فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی بازار تهران وتجمع مقابل سازمان امور مالیاتی کشورنسبت به  نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

روز دوشنبه۲۴ اردیبهشت، جمعی از فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی بازار تهران برای اعتراض به  نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کرکره های مغازه هایشان را بالا نکشیدند  ومقابل سازمان امور مالیاتی کشورتجمع کردند.

*اعتراض اعضای تیم ملی وزنه‌برداری نسبت به سطح نازل حقوق اردونشینان

اعضای تیم ملی وزنه‌برداری ایران، در اعتراض به ناچیز بودن حقوق اردونشینان این رشته سنگین، دستمزد واریزی از سوی کمیته ملی المپیک را پس دادند.

۱۵میلیون تومان به عنوان حقوق ماهانه ملی‌پوش‌های وزنه‌برداری، خون آنها را به جوش آورده و اعلام کردند، بهتر است همین مبلغ ناچیز را هم دریافت نکنند.

ملی پوش وزنه برداری ایران در واکنش به رقم واریزی در آستانه المپیک پاریس به خبرنگار رسانه ای گفت: حقوق‌هایی که کمیته ملی المپیک داده بود، برگرداندیم، چون کف حقوق بود و گویا مدیران هیچ حسابی روی مدال آوری ما باز نکرده‌اند.

*فراخوان کنش های خانوادگی سراسری اتیسم

جامعه بزرگ اتیسم ایران

برآنیم تا چهره پنهان مانده و کنار زده شده اتیسم را با تجمع در برابر بهزیستی شهرهای محل سکونت خود رونمایی کردهو شعارها و وعده هایی که با مصادره مشکلات جامعه اتیسم درکار هستد ، کنار زنیم.

❌در این تجمع سراسری

۱- با چاپ و امضای متن مطالبات (خطاب به ریاست جمهوری ، وزیر بهداشت، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی)

از حاضرین و خانواده های اتیسم شهرستان محل سکونت خود، و تحویل امضاها به سازمانهای بهزیستی دادبان اتیسم باشید.

۲-از تجمع خود با هر تعداد شرکت کننده عکس و فیلم به لینکهای زیر ارسال کنید.

۳- شعار این تجمع :صدای بی صدای اتیسم هستیم.

۴_از امضاهای متن مطالبات و تجمعات خود عکس گرفته و برای ما ارسال کنین.

با حضور در برابر سازمان مرکزی بهزیستی محل سکونت خود در هر شهری که هستید دادبان اتیسم باشید.

❌کمپین دادبان اتیسم

وعده ما روز  یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۳۰

خانواده های ساکن در مشهد

  جلوی در بهزیستی واقع در میدان عدل امام خمینی 

راس ساعت ۱۰ صبح همراه با فرشته های اتیسم

*خودداری اداره آموزش و پرورش سقز از اطلاع رسانی مجمع عمومی  تعاونی مصرف فرهنگیان شهرستان

تنش ها بین مدیریت آموزش وپرورش سقز با تعاونی  مصرف فرهنگیان ادامه دارد و این اداره از ابلاغ آگهی مجمع عمومی تعاونی خودداری نموده است.

برپایه گزارش یک منبع خبری محلی،براساس اعلام هیات مدیره تعاونی؛ در راستای اطلاع رسانی به اعضا، جهت تشکیل مجمع عمومی فوق العاده در روز جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ نامه ای به تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ با پیوست آگهی مجمع مورد اشاره به اداره آ و پ سقز ارسال شد. بیشتر از ۲۰ سال است این روند در راستای اساسنامه صورت گرفته و مدیران شهرستان بدون اعمال نظر و برداشت شخصی، نامه ها و آگهی های مجامع را در راستای منافع معلمان این شهر و حساسیت موضوع مجامع در کارتابل اطلاع رسانی آ.پ قرار داده و به کلیه مدارس و مراکز آموزشی ارسال کردند. اما متاسفانه در ادامه رویکرد تقابلی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان سقز از ابتدای سال ١٤٠٣ با تعاونی و اعضای آن با وجود شماره کردن نامه فوق در دبیرخانه ازارسال آن به مدارس خودداری کردند.

ین اداره قبلااز تعاونی مصرف خواسته بود، مکان های در اختیار را تخلیه و یا با قیمت کارشناسی، نسبت به پرداخت اجاره ماهیانه اقدام نمایند.

*اعزام داود رضوی کارگر زندانی به بیمارستان  فارابی  جهت درمان بدون لباس زندان

۲۵ اردیبهشت ماه داود رضوی عضو هئیت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد که از ۵ مهرماه سال ۱۴۰۱ در بازداشت به سر می‌برد و در حال سپری کردن حکم ناعادلانه ۵ سال حبس به خاطر فعالیت های کارگری و دفاع از حق و حقوق کارگران و همنوعان خود میباشد به بیمارستان فارابی اعزام شد. پس از تعداد دفعاتی که اعزام این کارگر زندانی به دلیل نپوشیدن لباس زندان به تعویق افتاده بود، امروز اعزام ایشان با لباس شخصی خود طبق قوانین موجود برای زندانیان و پافشاری داود رضوی امکان پذیر شد. 

داور رضوی در طی حبس دچار مشکلات گوارشی، بینایی و زانو درد شده است و طبق نظر پزشکان با توجه به شرایط جسمانی ایشان ادامه ی درمان برایش الزامی میباشد.

داود رضوی از نظر  چشم پزشکی، خشکی چشم و آب مروارید معاینه شدند و مجددا تحت درمان دارویی قرار گرفتند و طبق گفته ی پزشک، پیگیری درمان و چکاپ مرتب چشم پزشکی و استفاده از داروهای تجویز شده برای ایشان الزامی است.

کارگر زندانی آزاد باید گردد

چاره کارگران وحدت و‌ تشکیلات

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

 ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

*محمد داوری برای تحمل حبس به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شد

محمد داوری، فعال کارگری برای تحمل دوره محکومیت حبس چهار سال و نیم خود، به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شد.

این فعال کارگری، پیشتر از سوی دادگاه انقلاب شیراز به ریاست سیدمحمود ساداتی به حبس، تبعید و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده است.

آقای داوری به اتهام “توهین به رهبری” به سه سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت فعالیت در دنیای مجازی، ابطال گذرنامه و دو سال تبعید به بردسیر کرمان و در اتهامی دیگر در دادنامه فوق مبنی بر “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

این احکام در حالی صادر شدند که طبق آیین دادرسی کیفری، اشد مجازات توهین به رهبری، دو سال و تبلیغ علیه نظام یک سال است.

همچنین پرونده‌ دیگر این فعال کارگری با اتهام “نشر اکاذیب” به دادگاه گلسرخ شیراز ارجاع داده شده و در انتظار ابلاغ حکم توسط شعبه ۱۰۹ کیفری است.

*اسماعیل گرامی در پی حضور در دادسرا با تودیع وثیقه آزاد شد

به دنبال احضار و مراجعه اسماعیل گرامی، فعال کارگری به شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مستقر در زندان اوین، او به اتهاماتی در رابطه با برپایی تجمع و اخلال در نظم متهم شده است.

بازپرس پرونده از این فعال کارگری می‌خواهد تا تعهد بدهد که دیگر در تجمعات شرکت نکند در غیر این صورت بازداشت و به زندان منتقل خواهد شد.

ابن فعال کارگری با عدم پذیرش تعهد در نهایت با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده است.

او که پیشتر نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته است، در جریان تجمعات اعتراضی بازنشستگان در تهران در اواخر پاییز سال گذشته مقابل وزارت کار بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شده بود.

آقای گرامی همچنین طی سال‌های گذشته در پی شرکت در تجمعات بازنشستگان با یورش ماموران سپاه به منزل شخصی‌ او در تهران بازداشت و طی یک دادگاه ناعادلانه به پنج سال زندان محکوم شده بود.

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

منبع ۲ خبربالا:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*اصغرامیرزادگان از زندان فیروزآباد به مرخصی آمد  

پرندگان هیچ‌گاه  

در قفس لانه نمی‌سازند

می‌دانی چرا؟

زیرا که نمی‌خواهند 

اسارت را برای 

جوجه‌های خویش 

به میراث بگذارند.

به امید آزادی همه اندیشه های دربند 

#جای_معلم_زندان_نیست

انجمن صنفی معلمان فارس

*بازی با جان ده ها نفراز کارکنان در ساختمان قدیمی بیمه مرکزی 

سندی نشان می‌دهد بیمه مرکزی در مورد ساختمان پیشین خود به هشدارهای ایمنی توجه نکرده و جان ده‌ها کارمند خود را در معرض خطر قرار داده است.

اسنادی که به دست خبرنگار رسانه ای رسیده‌اند نشان می‌دهند که ساختمان پیشین بیمه مرکزی در سال ۱۳۹۸ گواهی «عدم صلاحیت ایمنی» دریافت کرده است اما هنوز این ساختمان را تخلیه نکرده است.

آن طور که اسناد این ساختمان فرسوده نشان می‌دهد، دو شرکت معتبر ساختمانی در پی ارزیابی‌های دقیق از ساختمان پیشین بیمه مرکزی در مجاورت خیابان ناهید شرقی، تاکید کرده بودند که این ساختمان نه تنها ایمنی لازم را ندارد، بلکه قابل بازسازی و یا ایمن‌سازی هم نیست و باید به سرعت تخلیه شود.

علی‌رغم این این هشدارها، حتی پس از بهره برداری از ساختمان جدید بیمه مرکزی موسوم به برج بیمه، ساختمان قدیمی نه تنها تخلیه نشده، بلکه در محل آن افرادی مرتبط با بیمه مرکزی مستقر شده و به فعالیت اداری مشغول‌اند.

تاییدیه ایمنی یکی از الزامات اساسی صدور هرگونه بیمه‌نامه برای ساختمان‌ها از جمله بیمه‌نامه آتش‌سوزی است. به طور مثال، در سال ۹۵، زمانی که ساختمان غیرایمن پلاسکو در زمان آتش‌سوزی فروریخت، اهالی ساختمان کویتی‌ها در مجاورت ساختمان پلاسکو برای خرید بیمه‌نامه آتش‌سوزی به شرکت‌های بیمه هجوم آوردند، اما بیمه‌گران با این استدلال که این ساختمان‌ تائیدیه ایمنی ندارد از صدور بیمه‌نامه خودداری می‌کردند. این رویه، حتی از سوی رئیس کل وقت بیمه مرکزی نیز مورد تایید قرار گرفت. اما گویا نهاد ناظر صنعت بیمه، خود را از این رویه مستثنا کرده است. اکنون مشخص شده است که حدود سه سال پس از فروریختن ساختمان پلاسکو، ساختمان پیشین بیمه مرکزی گواهی عدم صلاحیت ایمنی دریافت کرده بوده است.

جالب‌تر اینکه شهرداری هم این ساختمان را در فهرست ساختمان‌های پرخطر تهران قرار نداده است. برخی منابع آگاه گمانه‌زنی‌هایی را مطرح ‌کرده‌اند از جمله اینکه این دو نهاد در هیئت‌های مدیره خود افراد مشترکی دارند.

*جان باختن یک کارگر  راه‌آهن تهران حین کار بر اثر حمله قلبی

یک کارگر  راه‌آهن تهران بنام حین کار بر اثر حمله قلبی حین کارنگهبانی جلوی درب اداری ساختمان بعثت دچار ایست قلبی شد و قبل از انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست داد.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۶ اردیبهشت،هنوز توضیح بیشتری درباره دلایل مرگ این کارگر ازسوی منابع رسمی اعلام نشده است اما همکاران کارگر فوت شده می‌گویند؛ وضعیت شغلی کارگران واحد حراست خوب نیست و فشارهای عصبی و روحی آنها حین کار زیاد است.

*جان باختن یک کارگردر رفسنجان براثر برق گرفتگی

روزسه شنبه ۲۵ اردیبهشت، یک کارگر تاسیساتی حین کار نصب و سرویس کولردریک  کارگاه‌ تجاری واقع در معابر شهر رفسنجان دچار برق گرفتگی شد ودردم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate