جولیان آسانژ بدون هیچ قید و شرطی باید آزاد گردد

جولیان آسانژ بدون هیچ قید و شرطی باید آزاد گردد

ایالات متحده می خواهد جولیان آسانژ را به دلیل افشای جنایات امپریالیستی مجازات کند

در ژوئیه ۲۰۱۰، ویکی لیکس یکی از بزرگترین افشاگری های تاریخ ارتش ایالات متحده، از جمله مدارک جنایات جنگی و شکنجه در افغانستان و عراق را منتشر کرد. افشای این جنایات، دنیا را تکان داد. به این ترتیب، پرده حقوق بشری که ایالات متحده اغلب در پشت آن خود را پنهان میکرد، به کنار رفت که سبب خشم و انتقام جویی دولت آمریکا شد. پس از آن جولین آسانژ بنیانگذار و سخنگوی وکی لیکس در کانون طوفانی از اتهامات قرار گرفت. دولتهای غربی مستاصل در پوشاندن جنایات خود تمامی تلاش خود را برای محاکمه آسانژ بکار بردند. از زمان انتشار این مدارک  در ویکی لیکس، دولت آمریکا بی امان به تعقیب آسانژ پرداخته تا او را دستگیر کرده، به ایالات متحده ببرد، محاکمه و به حبس ابد محکوم و یا سر به نیست کند.

آسانژ به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد و هفت سال را در آنجا گذراند. در سال ۲۰۱۹، به پلیس بریتانیا تحویل داده شد و در همان روز، ایالات متحده خواستار استرداد او شد. آسانژ از زمان ربودنش از سفارت اکوادور تاکنون، در زندان بلمارش در جنوب لندن تحت فشار و شرایط روحی و جسمی بدی به سر می برد.

جرم آسانژ!  افشای جنایات ارتش آمریکا در جنگ افغانستان و عراق بود. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط چلسی منینگ، تحلیلگر اطلاعاتی ارتش ایالات متحده به ویکی لیکس که  شامل حدود هفتصد و پنجاه هزار سند بود، فاش شد که چگونه ارتش ایالات متحده صدها غیرنظامی را در حوادثی گزارش نشده در جنگ افغانستان کشته است. پرونده های فاش شده نشان می دهند که در جنگ عراق شصت و شش هزار غیرنظامی کشته شدند. ویدیویی نشان می دهد که در سال ۲۰۰۷ یک هلیکوپتر مسلح، به غیرنظامیان عراقی غیر مسلح حمله می کند و خبرنگاران رویترز و ۹ نفر دیگر را می کشد و دو کودک را به شدت مجروح میکند. یکی دیگر از اسناد، رواج کامل شکنجه در خلیج گوانتانامو، در پایگاه دریایی کوچکی که ایالات متحده همچنان در کوبا دارد، را نشان میدهد.

آسانژ را محاکمه میکنند زیرا او بی باکانه قتل هایی را که امپریالیسم آمریکا علیه مردم جهان مرتکب شده بود را افشا کرد. به همین دلیل در معرض شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفته است. هدف امپریالیستها سرکوب افشاگران بالقوه آینده و هر روزنامه نگار مستقل و متعهدی است که ممکن است عملکرد واقعی سیستم را افشا کند. نگرش مقامات ایالات متحده منعکس کننده نگرش پنجاه سال پیش است که نیکسون به دنبال سرکوب کسانی بود که مسئول افشای اسناد پنتاگون در مورد دروغ های دولت در رابطه با جنگ ویتنام بودند.

تصمیم برای استرداد آسانژ، نمونه و الگوی خطرناکی را بوجود میآورد برای ترساندن و جرم انگاری کسانی که علیه جنایات وحشیانه امپریالیستها صحبت می کنند. بعنوان مثال مرعوب کردن افرادی که همکاری بریتانیا و ایالات متحده در نسل کشی غزه را فاش میکنند. سیاست خارجی ایالات متحده همیشه ابزاری وحشیانه و ددمنشانه برای به خط کردن سایر ملت‌ها در راستای اهداف و حفظ موقعیت خود به عنوان ابر قدرت جهان بوده است. ویکی لیکس بربریتی را که سیستم پوسیده سرمایه داری و میلیتاریسم بوجود آورده را افشا می کند، چیزی که سرمایه داری و طبقه حاکم نمی تواند آن را تحمل کند.

دستگیری و استرداد آسانژ، حمله امپریالیسم آمریکا به حقوق اولیه و دموکراتیک انسانها، به آزادی بیان و روزنامه نگاری مستقل است. استرداد آسانژ به آمریکا پیروزی امپریالیسم و به زیان طبقه کارگر و مردم تحت ستم جهان خواهد بود. باید کمپین های جهانی علیه استرداد و برای آزادی فوری و بدون قید و شرط آسانژ و همچنین همه کسانی که با او همکاری کرده اند، بر پا کرد. باید خواهان آزادی بیان و حق گزارش دهی آزادانه و افشای جنایات نظام سرمایه داری، لغو اسرار دولتی و مجازات جنایتکاران و شکنجه گران در هر کشوری شد. این جنایتکاران هستند که باید مجازات شوند نه روزنامه نگاران مستقل و متعهد.

زنده باد آزادی، زنده باد سوسیالیسم

کمیته مرکزی سازمان راه کارگر

 ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate