جمهوری اسلامی موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخت

دیروز در سازمان ملل متحد رأی گیری شد که آیا می شود فلسطین را به عنوان عضو (کشور) جدیدی به رسمیت شناخت؟ رأی اکثریت اعضا مشخص بود، آری می شود. البته آمریکا و شرکا و خود اسرائیل به آن رأی منفی دادند. آمریکا مشخص کرد که کشور فلسطین در نتیجه مذاکرات بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی تشکیل خواهد شد نه به موجب قطعنامه سازمان ملل و به این دلیل به این قطعنامه رای مخالف دادیم. جوزپ مورل هم موذیانه همین حرف را به شکل متفاوتی زد: اتحادیه اروپا نتیجه رای گیری مهم امروز (جمعه) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل را که اکثریت کشورها به آن رای مثبت دادند، تایید می کند. … «به حمایت قوی از دولت‌سازی در فلسطین و تقویت نهادها و ظرفیت‌ آن‌ها در راستای آماده سازی برای تشکیل یک کشور (مستقل فلسطین) در آینده ادامه خواهد داد».

نماینده جمهوری اسلامی در ملل متحد هم اعلان کرد جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل اعلام می‌کند. پذیرش فلسطین به‌عنوان عضو کامل سازمان ملل متحد اولین گام و لحظه‌ای محوری در رسیدگی به بی‌عدالتی‌های تاریخی است که مردم فلسطین متحمل شده‌اند. وی تصریح کرد: قطعنامه ای که به تازگی تصویب شد به درستی تأکید می کند که کشور فلسطین واجد شرایط عضویت در سازمان ملل متحد مطابق با ماده ۴ منشور است.

 نماینده اسرائیل بصورت نمادین منشور سازمانن ملل را پاره کرد و گفت شرم آور است که به عضویت تروریست رأی داده اند. یلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل در مجمع عمومی سازمان ملل افزود: سازمان ملل متحد با این مأموریت تأسیس شد که تضمین کند چنین ظلمی (نازی ها) دیگر هرگز سر زشت خود را بلند نکند. امروز شما دقیقاً برعکس عمل می کنید و ایجاد یک کشور تروریستی فلسطینی را که توسط هیتلر زمان ما رهبری می شود، پیش می برید….. در هر نظرسنجی پیش‌بینی می‌شود که حماس در انتخابات فلسطین پیروز شود. بنابراین، امروز مجمع عمومی نه تنها در صدد اعطای حقوق به یک کشور تشکیلات خودگردان فلسطین است، بلکه امروز شما در صدد اعطای امتیازات و حقوق به دولت تروریستی آینده حماس هستید.

پیش از این، نماینده امارات با ارائه پیش نویس قطعنامه گفت مردم فلسطین ملتی صلح طلب هستند و سزاوار این فرصت هستند تا از طریق سازمان ملل به طور مؤثر به بشریت خدمت کنند.  دولت فلسطین نشان داده است که شایسته جایگاه خود در جامعه بین المللی است و حق عضویت کامل را دارد.

نماینده امارات در سازمان ملل ادامه داد:  به عنوان یک جامعه بین‌المللی، ما مسئولیت داریم که از شروط مورد توافق بین‌المللی برای پایان دادن به درگیری، که مهم‌تر از همه راه‌کاز دو کشور بر اساس مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ است، حمایت کنیم.

او تاکید کرد:  اعطای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد پیامی قدرتمند در حمایت از راه کار دو کشوری خواهد بود.  با رای موافق به پیش نویس قطعنامه امروز، اعضای سازمان  ملل  از حقوق مشروع مردم فلسطین  و رد استانداردهای دوگانه حمایت خواهند کرد. حمایت از قطعنامه سازمان ملل برای «تاثیر عمیق» بر آینده فلسطینیان است.

نکته قابل توجه در سخنان نماینده امارات و نماینده جمهوری اسلامی نهفته است. نماینده امارات به طرح دو کشور (فلسطین و اسرائیل) اشاره کرده و از اسرائیل می خواهد تا به مرز های تعیین شده ۱۹۶۷ عقب نشینی کند که مورد تأیید ۱۴۳ عضو سازمان ملل قرار گرفت. نماینده جمهوری اسلامی حمایت خود را از این پیشنهاد اعلان می کند، و برای خالی نبودن عریضه دلیل رأی مثبت خود به این پیشنهاد را چنین اعلان می کند « پذیرش فلسطین به‌عنوان عضو کامل سازمان ملل متحد اولین گام و لحظه‌ای محوری در رسیدگی به بی‌عدالتی‌های تاریخی است ».

طبیعتا، آمریکا در شورای امنیت به این قطعنامه رأی منفی می دهد، و مانند اسرائیل عملا منشور سازمان ملل را پاره پاره کرده و مشخص می کند که دموکراسی بی دموکراسی. جمهوری اسلامی هم در مراودات بین المللی می تواند ادعا کند که دولتش حتی با طرح دو کشوری (و به رسمیت شناختن اسرائیل) هم موافقت کرده و اگر خونریزی و جنگ افروزی در فلسطین دیده می شود سرمنشأ آن اسرائیل است.

آنچه که تغییر نمی کند ظلمی هفتاد و پنج ساله است که بر مردم فلسطین تحمیل شده و کودک و زن و پیر و جوان را روزانه به قتلگاه می کشاند.

دنیای کثیفی است نازنین

علی ناظر
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۱ مه ۲۰۲۴

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate