اخباروگزارشات کارگری ٢٨ بهمن ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٢٨ بهمن ماه ١٣٩٩

– اعتصاب وتجمع کارگران پتروشیمی بندر امام دراعتراض به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با بیماری کووید ۱۹

– تجمع اعتراضی کارگران آبفای خرمشهرنسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و بی تفاوتی مسئولان شهرستان واستان

– تجمع اعتراضی خانوادگی مربیان پیش‌دبستانی ایذه نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل اداره آموزش‌وپرورش

– تجمع اعتراضی  رانندگان خودروهای استیجاری مرکز بهداشت شوش نسبت به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت بموقع حقوق

– اعتراض کارگران سد شهر بیجار گیلان نسبت به عدم پرداخت ۱۴ ماه حقوق،ماه ها حق بیمه و مطالبات دیگر ونداشتن امنیت شغلی و بی خیالی مسئولان اداره آب و فاضلاب و اداره برق منطقه‌ای گیلان

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:

احضارعلی نجاتی کارگر بازنشسته و از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه برای اجرای ۵ سال زندان

– تجمع اعتراضی کشاورزان سمنان نسبت به قطع آب چاه‌های کشاورزی مقابل فرمانداری

– اعتراضات رانندگان خودروهای سنگین میناب نسبت به کمبود گازوئیل در جایگاه های سوخت  وبی تفاوتی مسئولان ذیربط

– شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی مالباختگان شرکت صنعتی خودرو آذربایجان (آذویکو)مقابل وزارت صمت

– جان باختن دو پرستاربیمارستان های امام تهران ورازی رشت بر اثر ایست قلبی ناشی از فشار کار

*اعتصاب وتجمع کارگران پتروشیمی بندر امام دراعتراض به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با بیماری کووید ۱۹ 

روز سه شنبه ۲۸ بهمن، کارگران پتروشیمی بندر امام دراعتراض به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با بیماری کووید ۱۹دست از کارکشیدند ودرمجتمع اجتماع کردند.

برپایه گزارشات رسانه ای شده، با تصمیم حمیدرضا رستمی مدیر عامل پتروشیمی بندر امام هیچگونه محدودیت کرونایی با توجه به وضعیت قرمز شهرستان بندرماهشهر اجرا نشد و به همین دلیل مبتلایان کرونا و فوتی‌های ناشی از آن در حال افزایش است.

از هفته قبل و با ابلاغ مدیر ارشد شرایط اضطراری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در خصوص محدودیت‌های حضور کارکنان در شرکت‌ها پتروشیمی بندر امام با تصمیم مدیرعامل هیچگونه محدودیتی اعمال نکرد و همین امر سبب اعتراض و اعتصاب کارکنان شاغل در این واحد شده است.

تجمع کنندگان گفتند: هیچگونه محدودیتی اجرا نشد و ظرف مدت کوتاهی شاهد فوت همکاران و ابتلای روزافزون تعداد زیادی از نیرو‌های شرکت به کرونا ویروس هستیم، حفظ سلامت خود، خانواده و فرزندانمان برای ما بسیار مهم است و خانواده و فرزندانمان نباید تاوان تصمیم اشتباه مدیریت شرکت را بپردازند.

*تجمع اعتراضی کارگران آبفای خرمشهرنسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و بی تفاوتی مسئولان شهرستان واستان 

روز سه شنبه ۲۸ بهمن، کارگران آبفای خرمشهربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و بی تفاوتی مسئولان شهرستان واستان مقابل ساختمان اداره آب و فاضلاب‌ای شهر تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: مطالبات ده‌ها نفر از کارگران شبکه آب و فاضلاب خرمشهر چند ماه است پرداخت نشده و ما در این شرایط سخت کرونایی بارها خواستار پرداخت این مطالبات شده‌ایم.

آنها افزودند: هر ماه به مطالباتمان افزوده می‌شود و در حال حاضر که در آستانه سال جدید قرار داریم هنوز به مشکل ما رسیدگی نشده و در سال‌های اخیر دریافت منظم حقوق به دل‌مان مانده است.

یکی از کارگران معترض نیز گفت: همه کارگران معترض آبفای این شهر و سایر شهرهای استان که تحت مسئولیت یک تا چند شرکت پیمانکاری مشغول کارند، معوقات مزدی طلبکارند. برخی از این کارگران هر روز بعد از ساعت کاری برای امرار معاش و تامین معاش خانوادهایشان دستفروشی و مسافرکشی می‌کنند.

او اضافه کرد:شرکت‌های پیمانکاری هیچ اهمیتی برای کارگران قائل نیستند و مسئولان اداره آبفای شهرستان و استان خوزستان نیز برای وصول مطالبات کارگران کاری انجام نمی‌دهند.

*تجمع اعتراضی خانوادگی مربیان پیش‌دبستانی ایذه نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل اداره آموزش‌وپرورش 

روزسه شنبه ۲۸ بهمن،جمعی ازخانواده‌های مربیان پیش‌دبستانی ایذه با همراه فرزندانشان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی این مربیان پیش دبستانی مقابل اداره آموزش‌وپرورش این شهرستان دراستان خوزستان تجمع کردند.

*تجمع اعتراضی  رانندگان خودروهای استیجاری مرکز بهداشت شوش نسبت به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت بموقع حقوق  

روز سه شنبه ۲۸ بهمن، رانندگان خودروهای استیجاری مرکز بهداشت شوش برای اعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت بموقع حقوق مقابل مرکز بهداشت این شهرستان دراستان خوزستان اجتماع کردند.

*اعتراض کارگران سد شهر بیجار گیلان نسبت به عدم پرداخت ۱۴ ماه حقوق،ماه ها حق بیمه و مطالبات دیگر ونداشتن امنیت شغلی و بی خیالی مسئولان اداره آب و فاضلاب و اداره برق منطقه‌ای گیلان 

روز سه شنبه ۲۸ بهمن، کارگران پروژه سد مخزنی شهر بیجاردراستان گیلان اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ۱۴ ماه،ماه ها حق بیمه و مطالبات دیگر ونداشتن امنیت شغلی و بی خیالی مسئولان اداره آب و فاضلاب و اداره برق منطقه‌ای گیلان حقوق ابراز کردند.

کارگران پروژه سد مخزنی شهر بیجاربه خبرنگار یک رسانه محلی گفتند: به‌صورت مشخص حدود ۴۰ تا ۵۰ کارگر در پروژه عمرانی باقی مانده‌اند که در مجموع ۱۴ ماه از مطالبات خود را از کارفرما دریافت نکرده‌اند.

این کارگران گفتند: در آخرین پیگیری‌های خود از اداره آب و فاضلاب و اداره برق منطقه‌ای گیلان هیچ مسئولی در این دو نهاد پاسخگوی مطالباتمان نبود تا پیمانکار را مجاب به پرداخت مطالبات عقب‌افتاده کارگران بکند.

کارگران سد مخزنی شهر بیجار که هنوز حق سنوات و عیدی و پاداش پایان سال ۹۸ خود را از کارفرما طلبکارند، گفتند: پیمانکاری که ما در استخدامش هستیم حدود ۶ ماه حقوق سال گذشته را به همراه۸ماه حقوق سال جاری به ما بدهکار است. همچنین چند ماه حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده که در نتیجه آن دفترچه‌های ما فاقد اعتبار شده است.

این کارگران افزودند: به دلیل قراردادی بودن کار در این پروژه عمرانی همیشه نگران از دست دادن شغل خود هستیم.

کارگران با بیان اینکه هرچند وقت یکبار تعدادی از همکارانمان بدون دریافت مطالبات معوقه خود از کار بیکار می‌شوند، در ادامه از کاهش تعداد نیروی کار این پروژه عمرانی سخن گفتند و افزودند: در مراحل ساخت این پروژه عمرانی، حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ نیروی کار به صورت مستقیم و شبانه‌روزی و تعداد زیادی نیز به صورت غیرمستقیم در مراحل ساخت این پروژه مشغول کار بوده‌اند که هم اکنون چون به مرحله نهایی کار رسیده‌ایم، تعداد کارگران به حداقل رسیده است.

گفتنی است پروژه سد مخزنی شهر بیجار در گیلان، منطقه روستایی شهر بیجار روی رودخانه «زیلکی» برای تامین آب شرب و کشاورزی شهر رشت و سایر شهرهای همجوار در حال ساخت است.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه: 

احضارعلی نجاتی کارگر بازنشسته و از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه برای اجرای ۵ سال زندان 

طی چند هفته گذشته، از طرف اجرای احکام زندان اوین با علی نجاتی تماس گرفته شد، که برای اجرای حکم ۵ سال زندان، خود را به این زندان معرفی کند. در طي اين تماس علي نجاتي تهديد شد كه در صورت عدم حضور در این مرحله، حساب بانکی‌اش مسدود خواهد شد و مدتی بعد از این تماس، حساب بانکی او از طرف زندان اوین مسدود شد.

با پیگیری‌های به عمل آمده در شعبه یک اجرای احکام زندان اوین، مشخص شد که پرونده علی نجاتی و سپیده قلیان مربوط به اعتصابات کارگران نیشکر هفت تپه بوده که قبلا مختومه اعلام شده بود.

سندیکای کارگران شرکت واحد محکومیت  زندان علی نجاتی و احضار وی را برای اجرای حکم ۵ سال زندان رامحکوم میکند و خواستارآزادی تمامی فعالین کارگری وحامیان کارگران دربند میباشد .

*تجمع اعتراضی کشاورزان سمنان نسبت به قطع آب چاه‌های کشاورزی مقابل فرمانداری  

روز سه شنبه ۲۸ بهمن، کشاورزان سمنان برای اعتراض به قطع آب چاه‌های کشاورزی مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند:کشاورزی استان سمنان با مشکلات زیادی روبروست و ممنوعیت استفاده از آب چاه‌ها نیز بر مشکلات افزوده است. کشاورزان تأکید کردند که قطع آب چاه، مرگ کامل کشاورزی سمنان را رقم خواهد زد.

کشاورزان  افزودند:دو راه پیشنهاد دادند که یکی خرید چاه‌ها برای حفظ ذخیره آّب و دوم حفظ سهمیه مناسب استفاده از آب و عدم قطع آن بود.

*اعتراضات رانندگان خودروهای سنگین میناب نسبت به کمبود گازوئیل در جایگاه های سوخت  وبی تفاوتی مسئولان ذیربط 

كمبود گازوئیل در جایگاه‌های میناب دراستان هرمزگان، رانندگان وسایل نقلیه سنگین را دچار مشكل كرده و درد سر ساز شده و طولانی شدن صف‌های سوخت اعتراض و فریاد آنها را به آسمان برده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده،روز دوشنبه ۲۷ بهمن،جایگاه های عرضه سوخت در شهرستان میناب به دلیل اتمام گازوئیل، قادر به سرویس دهی به خودروهای سنگین نبودند و روزسه شنبه ۲۸ بهمن نیز برخی از این جایگاه ها که دارای سوخت بودند با صف های طولانی خودروها برای نوبت دریافت گازوئیل مواجه بودند که این امر به دلیل نبود گازوئیل در جایگاه ها رخ داده است.

رانندگان کامیونها بی گازوئیل در صف طولانی شب را به صبح می رسانند و شب را در درون ماشین بسر می برند و معلوم نیست که آیا جایگاه سوخت پاسخگوی صف های طویل ماشین های سنگین باشد یا خیر؟

کمبود گازوئیل در جایگاه‌های میناب، رانندگان وسایل نقلیه سنگین را دچار مشکل کرده و درد سر ساز شده و طولانی شدن صف‌های سوخت اعتراض و فریاد آنها را به آسمان برده است.

لازم به ذکر است پیگیری های متعددی توسط رانندگان خودروهای سنگین انجام گرفته اما ظاهرا اراده ای برای حل مشکل کمبود گازوئیل در میناب از سوی مسئولین وجود ندارد و اقدامی صورت نگرفته است.

*شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی مالباختگان شرکت صنعتی خودرو آذربایجان (آذویکو)مقابل وزارت صمت 

روز سه شنبه ۲۸ بهمن برای باری دیگر، مالباختگان شرکت صنعتی خودرو آذربایجان (آذویکو)دست به تجمع مقابل وزارت صمت در خیابان سمیه پایتخت زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده، رو به روی وزارت صمت در خیابان سمیه پیر و جوان تجمع کرده‌اند. حرف حساب‌شان این است: «خودروهای ثبت‌نامی را می‌خواهیم.» عکس علیرضا رزم‌حسینی، وزیر وقت صنعت را پاره کرده‌اند و کف خیابان ریختند. در این برگه‌های آچهار نوشته‌اند: عدم تحویل خودرو توسط آذویکو بعد از سه سال! حامی آذویکو کیست؟

آنها می‌گویند چرا با وجود تشدید تحریم‌ها شرکت آذویکو همچنان آگهی فروش خودرو MG را به دروغ تبلیغ و جیب مردم را خالی کرده است؟

مالباختگان از یزد، بندرعباس، کرمان و … به تهران آمده‌اند و رو به روی وزارت صمت تجمع کردند. به گفته یکی از مالباختگان، سال ۹۷ قیمت قطعی خودرو ام‌جی (MG) 88میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود. همان اوایل هر حواله‌دار ۴۵ میلیون تومان به حساب شرکت خودروسازی (آذویکو) واریز کرد. قرار شد مابقی پول زمان تحویل نهایی خودرو واریز شود.

یکی از مالباختگان می‌گوید سال ۹۶ این شرکت خودروسازی برای واردات ارز دولتی ۴۲۰۰ یا ۳۸۰۰ تومانی گرفته است. اما به ما خودرویی تحویل نداده‌اند. خودرو بماند هنوز سرنوشت این ارزهایی که از کشور خارج شده هم معلوم نیست. یعنی مشخص نیست ارز دولتی تخصیص یافته به این شرکت بابت واردات چه کالایی بوده، هر چه هست نه قطعات خودرویی وارد شده و نه خودرویی ساخته شده که به مردم تحویل داده شود!

*جان باختن دو پرستاربیمارستان های امام تهران ورازی رشت بر اثر ایست قلبی ناشی از فشار کار 

طی ۲۴ ساعت گذشته، دو پرستاربیمارستان های امام تهران ورازی رشت بر اثر ایست قلبی ناشی از فشار کارجانشان را ازدست دادند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۸ بهمن، سعید سلیمانی پرستار بیمارستان امام در تهران و مریم سادات رشیدی نیا پرستار واحد فیزیوتراپی بیمارستان رازی رشت در گیلان، طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ایست قلبی ناشی از فشار کار جان خود را از دست دادند.

این دو نفر از کارکنان با سابقه مراکز بیمارستانی تهران ورشت بودند که از قرار معلوم سابقه هیچ نوع بیماری خاصی نداشته‌اند.

قابل یادآوری است که،مرگ پرستاران براثر ایست قلبی و در حین شیفت کاری، مسبوق به سابقه است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate