اخباروگزارش های کارگری ۶ بهمن ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۶ بهمن ماه ۱۴۰۲

– جمعه های اعتراضی کارگران صنعت نفت:

ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره در در منطقه بهرگان

– پنجمین روز اعتصاب کارگران اسکله نفتی قشم دراعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق

– روز شمار اعتصاب غذای  غلامرضا غلامی کندازی و ایرج رهنما 

چهاردهمین روز از اعتصاب غذای دو فعال صنفی معلمان فارس

– اعتصاب غذای جمعی از فعالین صنفی معلمان فارس همراه با فعالین سراسر کشور 

– بیانیه مشترک تشکل های مستقل

برای افزایش عمومی مزدها به پا خیزیم و تلاش های ضدکارگریِ دولت و کارفرمایان را خنثی کنیم!

– بی‌خبری شکنجه است؛ محرومیت از تماس شریفه محمدی، علی‌رغم ضرب‌وشتم شدید هنگام بازجویی

– عثمان اسماعیلی فعال کارگری اهل سقز، در حالی ٧٣ روز از حکم ١۶ ماه حبس تعزیری‌ خود را سپری کرد که در شرایط وخیم جسمانی قرار دارد.

*******

*جمعه های اعتراضی کارگران صنعت نفت:

ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره در در منطقه بهرگان

روز جمعه ۶ بهمن ماه برای نهمین هفته متوالی، اعتراض کارگران شرکت نفت فلات قاره نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با تجمع در منطقه بهرگان ادامه یافت.

*پنجمین روز اعتصاب کارگران اسکله نفتی قشم دراعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق

روزجمعه ۶ بهمن، کارگران اسکله نفتی قشم(شرکت نفت سازه قشم)برای اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق به اعتصابشان ادامه دادند و ازرفتن برسر کار خودداری کردند و در خوابگاه ها ماندند.

برپایه گزارش های منتشره درشبکه های اجتماعی، شرکت نفت سازه قشم که پروژه شمع کوبی و پایپینگ اسکله نفتی قشم را عملی می کند علاوه بر پرداخت نکردن ۴ ماه حقوق کارگران لیست بیمه آنها راکامل و طبق حقوق دریافتی کارگران به اداره تامین اجتماعی ارسال نمی کند.

*روز شمار اعتصاب غذای  غلامرضا غلامی کندازی و ایرج رهنما 

چهاردهمین روز از اعتصاب غذای دو فعال صنفی معلمان فارس

قبل از طلوع آفتاب 

باید به راه افتاد……. 

بادبان باش 

پارو باش 

ماهی باش 

آب باش 

برو، تا جایی که توان داری

جان غلامرضا غلامی کندازی و ایرج رهنما در خطر است. 

صدایشان باشیم 

غلامرضا غلامی کندازی

محمدعلی زحمتکش 

ایرج رهنما

افشین رزمجویی

فراموش نخواهید شد

لحظه به لحظه با شما هستیم

انجمن صنفی معلمان فارس

*اعتصاب غذای جمعی از فعالین صنفی معلمان فارس همراه با فعالین سراسر کشور 

در پی اعلام فراخوان حمایتی فعالین کارگری، مدنی و معلمان در هشتگ #نه_به_اعدام و واعلام #اعتصاب_غذا در روز ۶ بهمن ماه 

جمعی از فعالین صنفی معلمان فارس پیرو این فراخوان در روز ۶ بهمن در حمایت از زندانیان دست به اعتصاب غذا زدند.

فعالین صنفی فارس ضمن حمایت از #غلامرضا_غلامی_کندازی و #ایرج_رهنما که در چهاردهمین روز اعتصاب غذای خود به سر می برند خواهان آزادی هر چه سریعتر این دو معلم فرهیخته می باشند.

منبع:کانال انجمن صنفی معلمان فارس

*بیانیه مشترک تشکل های مستقل

برای افزایش عمومی مزدها به پا خیزیم و تلاش های ضدکارگریِ دولت و کارفرمایان را خنثی کنیم!

افزایش مزد در شرایط فلاکت‌بار کنونی به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. دستمزدهائی که توسط دولت، وزارت کار و به اصطلاح نمایندگان کارگری منصوب آنها در شورای عالی کار تصویب می شوند نمی توانند هزینه های زندگی طبقه کارگر را تامین کنند. سال هاست که کارگران به این فقر و سیه روزی گسترده اعتراض دارند و کارخانه وکارگاه، مراکز آموزشی و درمانی و بهداشتی و حتی  خیابان ها را به محلی برای انعکاس خواست های خود برگزیده و فریاد حق طلبی سر داده اند. مبارزات مستمر بازنشستگان – که بخش جدائی ناپذیری از طبقۀ کارگر را تشکیل می دهند- در هر هفته و اعتصاب کارگران ذوب آهن اصفهان و کارگران گروه ملی فولاد اهواز در هفته های اخیر، نمونه هائی از اعتراضات به حق و دامنه داری هستند که در آنها خواست اصلی کارگران معترض، افزایش مزد و مزایای شغلی است. 

اما رژیم جمهوری اسلامی در طول ٤٥ سالی که روی کار است، همواره در نبرد میان کارگر و کارفرما، مدافع منافع استثمارگرانۀ سرمایه داران است چون از یکسو، خود این دولت، بزرگترین سرمایه دار است و از سوی دیگر، سردمداران آن به خاطر انحصار قدرت سیاسی، نبود ساز و کار پاسخگوئی، نبود حسابرسی و کنترل مردمی و با استفاده از اختناق و فساد حاکم، بخش های عظیمی از وسایل تولید و کار کشور را تصاحب کرده اند و هر صدای حق خواهی را با کشتار و زندان و اخراج از محل کار پاسخ می دهند. تا هنگامی که مقاومت و مبارزۀ سراسری طبقۀ کارگر صورت نگیرد، وضع کارگران و زحمتکشان جامعه هر روز بدتر خواهد شد. کسانی که مسبب فقر،سیه روزی و درماندگی اکثریت ٩٠درصدی افراد جامعه هستند،نمی خواهند و نمی توانند در جهت رفع محرومیت توده های زحمتکش گام بردارند.از این رو، کارگران خود باید به فکر منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود باشند. دیگر نیروهای طبقاتی یا توان چنین کاری را ندارند و یا خواهان چنین تلاشی نیستند، زیرا منافعشان ضد منافع طبقۀ کارگر است.

کارگران درآمدی جز مزد خود ندارند؛ آن هم مشروط به اینکه کاری داشته باشند. اما مزدهای کارگران همواره چهار یا پنج برابر پائین تر از هزینه هایی بوده که برای معیشت خانوار متوسط کارگری لازم است. برای مثال، آخرین حداقل دستمزدی که دولت و شورای عالی کار برای سال ۱۴۰۲ تصویب کردند با کل مزایای شغلی – که به همه کارگران تعلق نمی گیرد – مبلغ ۷۴۰۰۰۰۰ تومان (هفت میلیون و چهار صد هزار تومان) بود. این مبلغ به زحمت هزینۀیک هفتۀ یک خانوار متوسط شهری در سال۱۴۰۲را تامین می کند زیرا براساس آمارهای رسمی، میانگین هزینۀ یک خانوادۀ چهارنفری در این سال از سی میلیون تومان در ماه بیشتر است. به همین طریق براساس پیش بینی نرخ تورم در سال ۱۴۰۳، میانگین هزینۀ زندگی یک خانوار شهری از چهل و پنج میلیون تومان در ماه کمتر نخواهد بود.

برای دستیابی به افزایش مزد راهی جز مبارزه و پنجه در افکندن با دولت، کارفرما و سرمایه داران قابل تصور نیست. زیرا دولت و کارفرماها نه تنها هیچ اراده ای برای افزایش مزد از خود نشان نمی دهند، بلکه با تمام امکانات قانونی و غیرقانونی خود می کوشند به بهانه های واهی مانند مبارزه با تورم، ضرورت اشتغال زائی،رقابت پذیری و ترغیب سرمایه داران به سرمایه گذاری و یا این دروغ فاحش که اقتصاد ایران توانائی تأمین مزدی بالاتر از مزدهای جاری را ندارد، از افزایش مزد جلوگیری کنند. دولت با بدعت گذاری های شیادانه افزایش و پرداخت هر سطحی از مزد را منوط به توافق با کارفرما زیر عنوان «مزدهای توافقی» می کند. این بدان معنی است که می خواهد همان قانون دست و پاشکسته حداقل دستمزد را هم دور بزند و برای اینکه مسیر بهره کشی و استثمار را بدون مقاومت کارگران هموار سازد، ماده قانونی جدیدی برایش تصویب می کند.

کارگران مزدی یدی و فکری در ایران با اعضای خانواده شان حدود ٦٠ در صد جمعیت کشور را تشکیل می دهند و بیش از ٨٠ درصد کل تولید جامعه محصول کار آنهاست. از این رو بدیهی است که مزد کارگران نباید از میانگین هزینۀ یک خانوار متوسط شهری کمتر باشد. چنانکه گفته شد میانگین هزینه های زندگی یک خانوار چهارنفرۀ شهری در سال ۱۴۰۳، حداقل معادل چهل و پنج میلیون تومان در ماه خواهد بود. 

ما از تمام کارگران مزدی واحدهای صنعتی، خدماتی، کشاورزی، ساختمانی، معدنی و غیره در بخش های خصوصی و دولتی دعوت می کنیم در محیط کار خود و در سطح جامعه برای حداقل دستمزد چهل و پنج میلیون تومان در ماه مبارزه کنند.

یک ‌نکته اساسی دیگر که نباید فراموش شود این است که در امر مبارزه برای افزایش مزد، مانند عرصه های دیگر مبارزه طبقاتی کارگران، همبستگی و اتحاد طبقه کارگر و ایجاد تشکل های پایدار اقتصادی و اجتماعی (سندیکا و یا سازمان های مشابه) دارای اهمیت درجه اول هستند. مبارزه کارگران در عرصه های اقتصادی- اجتماعی به تنهایی نمی تواند به نتایج مطلوب دست یابد. پس همزمان با مبارزه برای خواست های اقتصادی باید ترویج و آموزش و فعالیت عملی برای پی ریزی مبارزه مستقل سیاسی طبقه کارگر و تشکل های آن نیز صورت گیرد: زیرا مبارزه طبقاتی کارگران تنها در صورتی که به صورت متحدانه، متشکل و براساس اهداف دراز مدت و اهداف فوری طبقۀ کارگر و با شرکت وسیع و فعال توده ها انجام شود، بخت پیروزی خواهد داشت. 

۶ بهمن ماه ۱۴۰۲

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

گروه اتحاد بازنشستگان

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

کارگران بازنشسته خوزستان

*بی‌خبری شکنجه است؛ محرومیت از تماس شریفه محمدی، علی‌رغم ضرب‌وشتم شدید هنگام بازجویی

شریفه محمدی فعال کارگری در رشت بیش از سه هفته هیچگونه تماسی با خانواده خود نداشته است.

۵۱ روز از بازداشت شریفه محمدی می‌گذرد و در این مدت تنها چند تماس کوتاه با مادر و فرزند دوازده‌ساله‌اش داشته که همین تماس کوتاه نیز با خانواده قطع شده است. 

در روزهای گذشته، اخباری از زندان سنندج مبنی بر  آثار ضرب و شتم بر صورت شریفه و عفونت انگشت وی منتشر شده بود که نگرانی خانواده را افزایش داده است. 

علی‌ر‌غم قول‌های مساعدی که اخیرا به خانواده مبنی بر  ملاقات و  تماس داده بودند، هیچ‌گونه تماسی از این فعال کارگری با بیرون زندان طی سه هفته اخیر صورت نگرفته است. 

شریفه محمدی فعال کارگری ساکن رشت روز ۱۴ آذر در این شهر بازداشت شد و مدتی بعد به زندان سنندج برای بازجویی منتقل کردید. 

ضرب و شتم شدید، عدم رسیدگی پزشکی و  عدم تماس و ملاقات با خانواده، وضعیت نگران کننده‌ای را به‌وجود آورده است. 

بازپرسی شعبه چهار رشت، شریفه محمدی را از همه حقوق قانونی خود محروم کرده است. بدیهی است که مسئولیت جان وی و هرگونه اتفاقی، بر عهده مقامات قضایی، سازمان امور زندان‌ها و نیروهای امنیتی استان گیلان است.

برگرفته از کانال بیدارزنی

*عثمان اسماعیلی فعال کارگری اهل سقز، در حالی ٧٣ روز از حکم ١۶ ماه حبس تعزیری‌ خود را سپری کرد که در شرایط وخیم جسمانی قرار دارد.

عثمان اسماعیلی در حالی در زندان سقز حکم خود را سپری می‌کند که وی مبتلا به بیماری فتق اینگوینال است و همزمان نیز از آسم شدید، بیماری قلبی و رماتیسم رنج می‌برد.

کمیته دفاع از عثمان اسماعیلی فعال کارگری دربند پیش‌تر نیز طی اطلاعیه‌ای ضمن تایید بیماری آقای اسماعیلی، اعلام داشته بود که پزشک قانونی در سقز، طی نامه‌ای وخامت جسمانی عثمان اسماعیلی و مبتلا شدن ایشان به بیماری فتق اینگوینال را به اطلاع مسئولین زندان رسانده و هشدار داده‌بودند که وی باید زودتر تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

عثمان اسماعیلی، پیش‌تر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شهر به ریاست قاضی “مصطفایی در مجموع به ۳۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

بر اساس این حکم و با عنایت به وجود جهات تخفیف مندرج در ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ از جمله وضعیت سنی متهم و متاهل بودن نامبرده به استناد ماده اخیر الاشاره و ماده ۶ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب سال ۱۳۹۹ ناظر بر ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ مجازات حبس اشد فوق به تحمل ۱۶ ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی کاهش یافت.

آقای اسماعیلی روز دوشنبه ٢٢ آبان‌ماه ۱۴۰٢، پس از مراجعه به شعبه دوم اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب شهر سقز جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و راهی زندان این شهر شد.

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate