بر مبنایی عملگرایانه

بر مبنایی عملگرایانه

ما شاهد یک برآمد هیجان انقلابی که با حملۀ خیانت آمیز گاردهای سفید آلمانی به انقلاب روسیه برانگیخته شده است هستیم. تلگراف‌هایی از همه جا سرازیر می شوند که جهت برخاستن به دفاع از قدرت شوروی و جنگیدن تا آخرین نفر ابراز آمادگی می کنند. نمی شد انتظار هیچ طرز رفتاری دیگری از جانب کارگران و دهقانان نسبت به قدرت کارگری و دهقانی خودشان را داشت.

ولی هیجان به تنهایی برای پیش بردن جنگ علیه دشمنی همچون امپریالیسم آلمان کافی نیست. رفتار سبک سرانه نسبت به این جنگ واقعی، سرسختانه و خونین ساده لوحی محض و حتی یک جنایت خواهد بود.

جنگ باید یا بطور جدی بر پا شود و یا اصلاً بر پا نگردد. هیچ راه بینابینی نمی تواند وجود داشته باشد. از آنجا که امپریالیست‌های آلمانی جنگ را به ما تحمیل می کنند، این وظیفۀ مقدس ماست که هوشیارانه موقعیت مان را بسنجیم، نیروهایمان را حساب کنیم و دستگاه اقتصادی را بررسی کنیم. همۀ اینها باید با سرعتی شایستۀ زمان جنگ انجام شوند، زیرا هر به تعویق انداختنی در موقعیت حاضر ما حقیقتاً «مشابه مرگ» خواهد بود. هانیبال به دروازه‌ها رسیده – ما نباید این را برای لحظه‌ای هم فراموش کنیم.

جهت بر پا ساختن جنگ بطور جدی ما نیاز به پشت جبهه‌ای قوی و سازمان یافته داریم. حتی بهترین ارتشها، حتی کسانی که به صادقانه ترین نحوی خود را فدای آرمان انقلابی می کنند فوراً توسط دشمن نابود خواهند شد، چنانچه به اندازۀ کافی مسلح نشوند و آذوقه و تعلیماتشان فراهم نگردد. آن به حدی واضح است که احتیاجی به توضیح ندارد.

وضع پشت جبهۀ ارتش انقلابی ما چطور است؟ بسیار رقت انگیز است، اگر بدتر نباشد. جنگ قبلی خدمات حمل و نقل ما را تا منتهی درجه به هم ریخته است؛ مبادلات بین شهر و مناطق روستایی مختل شده و نتیجۀ مستقیم و بلاواسطۀ این امر قحطی در شهرهای بزرگ است.

ارتش ما دارد بطور ریشه‌ای زیر ضربات دشمن خودش را تغییر شکل می دهد. ارتش قدیم، که با شرایط جنگ مدرن آشنا بود و با سه سال و نیم حضور در سنگرها تا حد مرگ فرسوده شده است، تا جایی که ظرفیت جنگیدن آن مد نظر باشد برابر با هیچ است. ارتش سرخ بدون شک یک نیروی جنگندۀ عالی است، ولی نیرویی خام و ناتمام. برای آنکه تبدیل به گوشت دم توپ قربانی تفنگ‌های آلمانی نشود، باید تعلیم دیده و منضبط شود.

ما با دشواریهای عظیمی مواجهیم. تمام شوراهای محلی باید فوراً به دنبال تلگراف‌هایشان که اظهار آمادگی برای جنگیدن با دشمن خارجی می نمودند، گزارش دهند که چند واگن غله به پتروگراد ارسال کرده‌اند، چه تعداد سرباز را در اختیار دارند تا بلافاصله به جبهه بفرستند و چند نفر از افراد ارتش سرخ دارند تعلیم می بینند. تمام سلاحها و مهمات باید آمادۀ بهره برداری شوند و تولید سلاحها و مهمات جدید باید بلافاصله ادامه یابد. خطوط راه آهن باید از سوء استفاده چی‌ها و اوباش پاک شوند. اکیدترین انضباط انقلابی باید در همه جا احیا شود. تنها اگر تمام این شرایط متحقق شوند ما می توانیم جداً دربارۀ جنگ صحبت کنیم. در غیر این صورت، تمام صحبت‌ها دربارۀ «انقلابی ترینِ جنگ‌ها» عبارت پردازی خواهد بود. عبارت پردازی، که همیشه مضر است، می تواند در این لحظۀ بحرانی نقشی مرگبار ایفا کند.

من عمیقاً اعتقاد دارم که انقلاب ما می تواند از عهدۀ دشواریهای عظیم این لحظه برآید. تا همین حالا هم کار عظیمی انجام داده، ولی اگر قرار است آرمان ما با موفقیت متحقق شود ما باید تلاش‌هایمان را صد برابر کنیم.

تنها آنگاه پیروز خواهیم بود.

پراودا شمارۀ ۳۸

۱ مارس ۱۹۱۸

انتشار بر طبق متن پراودا

مجموعه آثار لنین، جلد ۲۷

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate