“جنگ انقلابی” بوخارین و “صلح برست لیتوفسک”

انقلاب اکتبر برای پیشرویش به انقلابات کارگری دیگر در دنیا نیاز داشت . مبارزات کارگری آلمان نقطه اتکای بزرگی برای این پیشروی بود . دفاع لنین از مبارزات کارگری و مارکسیستی در آلمان و افشای جریانات راست و فرصت طلب دخیل در آلمان و در ادامه حتی ایدۀ اشغال آلمان از طریق لهستان ، مواضع بلشویکها و کمک به مبارزات آنان بود .

با انقلاب اکتبر ، شوروی از طرف چهارده کشور امپریالیستی در محاصره قرار گرفت و حملۀ آلمان به شوروی در زمان انقلاب و اشغال بخشی از خاک شوروی و خواهان غرامت این جنگ به آلمان در رهبری بلشویک ها مواضع متفاوتی پیش آورد .

بوخارین خواهان جنگ بر علیه جنگ بود و تروتسکی خواهان نه جنگ و نه صلح و لنین خواهان صلح .

اینکه نوشته اید که : ” به نظر من بوخارین بود که میخواست به آلمانی های انقلابیون کند و لنین و هوادارانش مانع شدند . ” اشغال بخشی از خاک شوروی و فرار سربازان و عقب نشینی آنان و طرح شعار جنگ انقلابی بوخارین از نظر لنین یک شعار بود که به واقعیت ها کاری نداشت . او معتقد بود که “باید عقب‌نشینی کرد و شرایط سنگین صلح را پذیرفت تا حکومت تازه فرصت پیدا کند ”نفسی بکشد” و گفت که سربازان ما با فرارشان پای قرار صلح را امضاء کرده اند .

قرار داد “صلح برست لیتوفسک” در عمل تائیدی بود بر مواضع درست لنین در مقابل بوخارین و تروتسکی . تروتسکی بعد ها خود بر درستی این موضع تاکید کرد .

بهروز شادیمقدم

۱۲.۲.۲۰۲۱

مطلبی که رفیقمان در آن کامنت گذاشته اند :

 https://www.facebook.com/permalink.php

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate