اعتصاب کارگران رسمی نفت و گاز آغاجاری‎

اخبار نفت:شماره ۷۰

اعتصاب کارگران رسمی در فلات قاره در سیری و شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری و دکل شرکت ملی حفاری

اعتراضات در نفت گسترده است. بنا بر اخبار منتشر شده در روز گذشته علاوه بر اعتراضات کارگران ارکان ثالث در مناطق مختلف صنعت نفت ار جمله در شرکت نفت و گاز گچساران،  کارگران رسمی نفت نیز در فلات قاره در خارک و سیری و همینطور در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری و دکل شماره ۴۰ فتح شرکت ملی حفاری در ادامه یکشنبه های اعتراض خود و برای پیگیری مطالباتشان تجمع داشتند.

خواستهای سراسری کارگران رسمی نفت عبارتند از:برکناری مدیران نالایق، حذف کامل سقف‌حقوق، حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت معوقات آن و عدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت.

بخشهای مختلف کارگران صنعت نفت در اعتراض هستند و خواستهای اساسی آنها در راستای حذف مدیران و پیمانکاران مفتخور و افزایش حقوقها و ایمنی شرایط کار و رفع تبعیضات است. بهم پیوستگی اعتراضات و گسترش اعتصابات و اعتراضات کارگران نفت میتواند حکومت و کل کارفرمایان را به زانو در آورد. صدای کارگران نفت را وسیعا بازتاب دهیم.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲ بهمن  ۱۴۰۲،  ۲۲ ژانویه ۲۰۲۴

تجمعات سراسری بازنشستگان مخابرات در شهرهای مختلف و اخباری دیگر

امروز دوشنبه دوم بهمن ماه  بازنشستگان  مخابرات در ادامه دوشنبه های اعتراضی خود برای پیگیری مطالباتشان در شهرهای مختلفی تجمع کردند. بنا بر آخرین گزارشات این تجمعات در شهرهای اراک، رشت، اصفهان، تبریز، مریوان، کرمانشاه، اهواز و اردبیل برگزار شدند.

در رشت بازنشستگان مخابرات مقابل ساختمان مرکزی مخابرات تجمع کردند و با شعاردهی علیه مقامات مسئول و خواست استعفای آنها صدای اعتراضشان را بلند کردند. در اصفهان بازنشستگان با شعار”سهامدار عمده حق ماها را خورده” چپاولگریهای حاکم را به چالش کشیدند و با فریاد  “بازنشسته داد بزن حقتو فریاد بزن” بر ادامه اعتراضاتشان تاکید کردند. در اردبیل بازنشستگان مخابرات علیرغم سرمای زمستانی و وجود برف در خیابانها راهپیمایی کرده و شعارهای اعتراضی خود را سر دادند. در سنندج نیز بازنشستگان مخابرات تجمع کرده و شعار میدادند:”بازنشسته داد بزن حقتو فریاد بزن”. محور شعارها در تجمعات بازنشستگان در شهرهای مختلف مشترک بود.

فقر و بی تامینی و چپاولگری و دزدی و بی پاسخ ماندن موضوع مشترک اعتراضات همه بخش های بازنشستگان است. باز نشستگان مخابرات همچنین به ‌عدم اجرای آیین‌نامه سال ۱۳۸۹ معترضند. این آیین‌نامه هنگام واگذاری شرکت به بنیاد تعاون سپاه و “ستاد اجرایی فرمان امام” تصویب شده و مالک جدید را به پرداخت مطالبات بازنشستگان متعهد کرده است. اما هیات مدیره شرکت نه تنها از پرداخت مطالبات بازنشستگان سر باز زده بلکه سهم بازنشستگان از پرداخت حق بیمه تکمیلی را از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش داده است. همچنین ملحقات مستمری بازنشستگی از قبیل حق خواروبار را به بهانه نبود نقدینگی فسخ کرده است. هم اکنون نیز گزارشات از دزدی های بیشتر در مخابرات خبر میدهند از جمله ناروشنی ها در وضعیت صندوق تعاونی کارکنان مخابرات یک موضوع اعتراض بازنشستگان مخابرات است و بنا بر خبرها سرنوشت مبالغ قابل توجهی از اعتبارات این  صندوق که  متعلق به کارکنان است نامشخص است. از همین رو یک شعار اعتراضی بازنشستگان مخابرات علیه دزدیهای حاکم است. از اعتراضات بازنشستگان باید وسیعا حمایت کرد.

امروز دوم بهمن ماه کشاورزان در اصفهان نیز بار دیگر در اعتراض به وضع وخیم معیشتی و مشکل کمبود و قطعی آب با خواست حقابه دست به تجمع زدند.

همچنین بنا بر خبرها کارگران شرکت شیرین عسل از روز گذشته در اعتراض به تبعیض در خصوص حقوق دریافتی از شرکت و سطح نازل حقوقهایشان وارد اعتصاب شدند. مجموعه صنایع غذایی شیرین عسل متعلق به یونس ژائله رئیس اتاق بازرگانی تبریز است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲ بهمن  ۱۴۰۲،  ۲۲ ژانویه ۲۰۲۴

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate