در مورد قصاص

در مورد قصاص

منبع : و یکی شیعه

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کتِبَ عَلَیکمُ الْقِصَاصُ فِی الْقَتْلَی الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالأُنثَی بِالأُنثَی فَمَنْ عُفِی لَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاء إِلَیهِ بِإِحْسَانٍ ذَلِک تَخْفِیفٌ مِّن رَّبِّکمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدَی بَعْدَ ذَلِک فَلَهُ عَذَابٌ أَلِیمٌ. وَلَکمْ فِی الْقِصَاصِ حَیاةٌ یاْ أُولِی الأَلْبَابِ لَعَلَّکمْ تَتَّقُون.َ

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! حکم قصاص در مورد کشتگان، بر شما مقرر شده است: آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، و زن در برابر زن. پس اگر کسی از سوی برادر دینی خود، چیزی به او بخشیده شود، و حکم قصاص تبدیل به خون‌بها گردد، ولی مقتول باید از راه پسندیده پیروی کند؛ و شرایط پرداخت کننده را در نظر بگیرد و او نیز به نیکی دیه را به ولی مقتول بپردازد و مسامحه نکند؛ این، تخفیف و رحمتی است از ناحیه پروردگار شما. و کسی که بعد از آن تجاوز کند، عذاب دردناکی خواهد داشت. و قصاص برای شما مایه حیات و امنیت است، ای صاحبان خرد! شاید پرهیزکاری پیشه کنید.(سوره بقره، آیه ۱۷۸-۱۷۹،‌ ترجمه مکارم شیرازی)

آیات دیگر در مورد قصاص:

 و آیه ۳۳ سوره اسراء و آیه ۴۵ سوره مائده  علاوه بر آیه قصاص در آیه ۱۹۴ سوره بقره

شأن نزول

به گفته ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه و نویسنده تفسیر نمونه، عادت عرب جاهلی بر این بود که اگر کسی از قبیله آنها کشته می‌شد، تصمیم می‌گرفتند تا آنجا که قدرت دارند از قبیله قاتل بکشند. این فکر تا آنجا پیش رفته بود که حاضر بودند به خاطر کشته شدن یک فرد، تمام طایفه قاتل را نابود کنند. این آیه نازل شد و حکم عادلانه قصاص را بیان کرد. این حکم اسلامی، در واقع حد وسطی بود میان دو حکم مختلف که آن زمان وجود داشت: بعضی قصاص را لازم می‌دانستند و بعضی تنها دیه را لازم می‌شمردند. اسلام قصاص را در صورت عدم رضایت اولیای مقتول و را به هنگام رضایت طرفین قرار داد.(۵) دیه 

محتوا

آیه قصاص حاوی دو نکته است:

۱-حقّ قصاص برای اولیای دم ثابت است؛ ولی این حقّ قابل بخشش است. به‌گفته علامه طباطبایی، در آیه ۱۷۸ سوره بقره به این نکته اشاره شده که عفو محبوب‌تر از قصاص است؛ زیرا تعبیر «فمن عفی له من أخيه شیء» برای برانگیختن حسّ محبت و رأفت در اولیای دم آمده و قاتل به‌عنوان برادر معرفی شده است.(۶) 

۲-اجرای قصاص باعث حیات و امنیت جامعه است؛ اگرچه عفو از قصاص در آیه قبل محبوب‌تر معرفی شده بود. بنابر نظر علامه طباطبایی، آیه ۱۷۹ سوره بقره به حکمت تشریع قصاص اشاره دارد. بر این اساس مصلحت عمومی جامعه و زندگی و امنیت انسان‌ها جز با قصاص تضمین نمی‌شود و عفو و دیه و هیچ چیز دیگری جایگزین قصاص نیست. هر انسان خردمندی این حکم را می‌پذیرد.[۷] جعفر سبحانی مفسر شیعی معاصر، گفته است که قصاص هر چند ظاهرش میراندن و نابودی است؛ ولی در واقع زنده ساختن جامعه است. وی آیه را از نظر مضمون بسیار فصیح‌تر، بلیغ‌تر و زیباتر از ضرب المثل عرب پیش از اسلام می‌داند که می‌گفتند «القتل انفی للقتل؛ کشتن، کشتن را کم می کند»؛ زیرا آیه نه تنها قصاص را لازم شمرده که اجرای آن را باعث حیات جامعه دانسته است.(۸)

چند توضیخ در مورد این آیات که منبع این قتل و کشتار امروزی است.

۱- این آیات در مورد قصاص است. در رابطه با قتل عمد. نقش دیه و رضایت اولیای دم خیلی عمده شده است. ربطی به حمله به طایفه بنی قریظه یا تمام جنگهای قبل و بعداز اسلام ندارد. قتل عمد  مورد بحث نبوده و حمله به طایفه یهودی بنی قریظه برای اموال و اولادشان( به جاریه گرفتن زنان و دخترانشان)؛ آیه لازم نبود.

۲- خون مرد آزاد و بنده و زن در مقابل هم مساوی نیستند. در ۱۴۴۵ سال قبل همین بود. انسان وحشی بود. قبیله ای برای انتقام خون یک انسان، تمام انسانهای قبیله خاطی را قتل و عام می کردند. این توجیه نیست. انسان به مرور زمان تکامل پیدا کرده استو اما هنوز بعضی از مسلمانان بخاطر دلار جاضر نیستند تکامل پیدا کنند.

۳- قتلهای سیاسی و پدیده ای به اسم اعدام در ایران ربطی به قتل عمد همشهری ندارد. یک اقدام سیاسی برای کشتن مخالفین و بفا رژیم جنایتکار اسلامی است. صب نبی یا تف کردن بصورت مرد مجنونی به اسم محمد بن عبدالله به این دوره چه مربوط؟!!! دستگاه اسلامی برای ماندن دست به کشتار جوانان و مردم ایران زده است. به بهانه امنیت ملی، کدام امنیت. شما که نه فقط ایران بلکه تمام منطقه را به نا امنی کشیده اید.

۴- آیا اعدام در ایران باعث کمبود به قول خودشان فسق و قجور شده است. خودشان بانیان هر بدبختی ، فقر ، بیکاری ، گرانی ، افسردگی و خودکشی هستند. مردم خودشان واقعیتها را می دانند. 

۴- فرض بر این بگیریم که این افاضات از زبان همان مجنون جاری شده و تا زمان عثمان ابن عفان هیچ دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته است. و باز باور داریم که ناصر مکارم شیرازی هم صد در صد صادقانه آن را ترجمه کرده است. من امروز در قرن ۲۱ میلادی دارم به جای این همه قوابین بروز شده در دادگاههای جهان بروم دنبال کتابی که منسوخ شده است. فقط دیوانه هایی مثل جلادی که طناب دار را به گردن نوید افکاری می اندازد، داعش و طالبان به آن ظاهر معتقدند. خیر اسلام یک بیزنس مافیایی اختلاس و سلسه مراتبی است که یک سرش در ضریح امام هشتم و سر دیگرش در دست رهبران حزب الله و حماس است.

این توضیحات برای کسانی است که هنوز باور دارند خدایی هست با عطوفت و برای دوست داشتن بنده هایش ، آیاتی را برای مردمی فرستاده که هر روز به همدیگر حمله می کردند و اموال هم دیگر را به غارت می بردند. ٰرژیم اسلامی فقط و فقط برای ماندنش دارد اعدام می کند.

من در هفته ای که در راه است و از ۱۳ تا ۲۰ ژانویه از طرف کارزار علیه اعدام اعلام شده و تاکنون ۹۰ سازمان و گروه و تا این لحظه ۱۴۴۰ نفر امضا کرده اند.

من از همه شما خوانندگان گرامی درخواست می کنم که این تومار مجازی را امضا کنید و در شبکه های خود پخش کنید. 

Petition · Demand Global Unity Against Executions in Iran · Change.org

سلیمان سیگارچی

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate