اخباروگزارش های کارگری ۲۵  دی ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۲۵  دی ماه ۱۴۰۲

– دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های

آذربایجان شرقی (شهرتبریز)

آذربایجان غربی (شهر ارومیه)

أصفهان (شهراصفهان)

خوزستان(شهر اهواز)

چهارمحال بختیاری(شهر شهرکرد)

زنجان(شهر زنجان)

فارس(شهرشیراز)

کردستان(شهرهای بیجار،سنندج،قروه ومریوان)

کرمانشاه(شهرکرمانشاه)

گیلان(شهررشت)

لرستان(شهرخرم آباد)

مازندران(شهرساری)

مرکزی(شهراراک)

هرمزگان (شهربندر عباس)

همدان(شهرهمدان)

واستان تهران در پایتخت مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات ایران در بلوار سردار جنگل  

– تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیراز نسبت به عدم پرداخت مطالبات وبلاتکلیفی ۱۷ ساله و وعده های توخالی مسئولان استانی و کشوری ازجمله رئیسی مقابل استانداری فارس 

– تجمع اعتراضی کارگران ارکان ثالث،مناطق نفت‌خیز، اهواز

– تجمع اعتراضی افراد دارای معلولیت دیواندره نسبت به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان مقابل بهزیستی 

– تداوم اعتصاب غذای ایرج رهنما و غلامرضا غلامی کندازی 

– درخواست اقدام فوری فرانت لاین دیفندرز، “Front Line Defenders” نسبت به اتهامات وارده‌ی جدید به محمد حبیبی، فعال صنفی و حقوق بشری

– قوه قضائیه اعلام کرد به دلیل انتشار تصاویر بدون حجاب اجباری الهه محمدی و نیلوفر حامدی بعد از آزادی موقت از زندان، برای این دو روزنامه‌نگار پرونده جدیدی تشکیل شده است.

– رضا اقدسی فعال کارگری به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد.

– استمرار برخوردهای امنیتی و انضباطی در دانشگاه‌های کشور

– تایید حکم انضباطی احمد پیروزنیا در کمیته تجدید نظر

– جان باختن ۳۲ کارگردراستان کرمانشاه براثر حوادث کاری طی ۹ ماهه سال جاری

– جان باختن یک کارگر در پارس جنوبی عسلویه براثر برق گرفتگی

*******

*دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های

آذربایجان شرقی (شهرتبریز)

آذربایجان غربی (شهر ارومیه)

أصفهان (شهراصفهان)

خوزستان(شهر اهواز)

چهارمحال بختیاری(شهر شهرکرد)

زنجان(شهر زنجان)

فارس(شهرشیراز)

کردستان(شهرهای بیجار،سنندج،قروه ومریوان)

کرمانشاه(شهرکرمانشاه)

گیلان(شهررشت)

لرستان(شهرخرم آباد)

مازندران(شهرساری)

مرکزی(شهراراک)

هرمزگان (شهربندر عباس)

همدان(شهرهمدان)

واستان تهران در پایتخت مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات ایران در بلوار سردار جنگل  

شعارها :

«شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد»

«عدالتی ندیدیم ازبس دروغ شنیدیم»

«عدالتی ندیدیم به مجلس رای نمی دیم»

«ازبس دروغ شنیدیم یه روز خوش ندیدیم»

«تاحق خود نگیریم دوشنبه ها همین است»

«تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم»

«می جنگیم می میریم سازش نمی پذیریم»

«نوبت ما که میشه خزانه خالی میشه»

«ما بجزحق نمی خوایم صدقه سهامدار نمی خوایم»

«مامردمیدان می خوایم تماشاگر نمی خوایم»

«بازنشسته می میرد ذلت نمی پذیرد»

«بازنشسته بیداره ازوعده ها بیزاره»

«کشتی بازنشسته امروز به گل نشسته»

«مدیربی لیاقت استعفا استعفا»

«مدیربی لیاقت نمی خوایم نمی خوایم»

«وزیربی لیاقت استعفا استعفا»

«یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه»

«حسین حسین شعارشون دروغ  و دزدی کارشون»

«مخابرات فنا شده اسیر قلدرها شده»

«سهامدار عمده حق ماهارو خورده»

«وعده وعید کافیه سفره ما خالیه»

«اجرای آئین نامه حق مسلم ماست»

«بیمه های تکمیلی حق مسلم ماست»

«هزینه های درمان حق مسلم ماست»

«مخابرات ایران قانون نمی پذیرد»

«سلطانی حیا کن مخابرات و رها کن»

« شرکت پر درآمد چه بر سر تو آمد»

«نه سازش نه تسلیم اجرای آئین نامه»

«حقوق بازنشسته پشت درهای بسته»

«حقوق نصف نیمه سکوت کنی همینه»

«مشکل بازنشسته تا کی میخواد حل بشه»

تصاویر :

اهواز:

بندرعباس:

تهران:

ساری:

کرمانشاه:

*تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیراز نسبت به عدم پرداخت مطالبات وبلاتکلیفی ۱۷ ساله و وعده های توخالی مسئولان استانی و کشوری ازجمله رئیسی مقابل استانداری فارس 

روز دوشنبه ۲۵ دی برای چندین و چندمین بار،جمعی از کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیراز(ITI)   برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات وبلاتکلیفی ۱۷ ساله و وعده های توخالی مسئولان استانی و کشوری ازجمله رئیسی مقابل استانداری فارس در کلانشهر شیراز تجمع کردند.

*تجمع اعتراضی کارگران ارکان ثالث،مناطق نفت‌خیز، اهواز

دوشنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۲

خواست فوری این همکاران بازنگری، اصلاح و اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل با هدف بهره مندی از مزایای برابر با سایر ارکان نفت، تخصیص و بهره مندی از بن کارت و نفت کارت و همچنین پاداش های مصوب وزارت نفت می‌باشد که در بخشنامه ها کارگران مستمر ارکان ثالث نفت را شامل نگردیده است.

کارگران ارکان ثالث مناطق نفت‌خیز، در همبستگی با کارگران مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام نمودند، در صورت ادامه تبعیضات و عدم پاسخگویی مسؤلین در برابر خواسته های شان، بر تعداد ساعات و روزهای تجمعات اعتراضی در هفته خواهند افزود.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث) حمایت کامل و قاطع خود را از این همکاران اعلام نموده،

سایر کارگران ارکان ثالث نفت را در حوزه های مختلف به پیوستن به اعتراضات هفتگی و به حق این همکاران فرا میخواند.

*تجمع اعتراضی افراد دارای معلولیت دیواندره نسبت به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان مقابل بهزیستی 

به گزارش کانال کانال کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت،روزدوشنبه ۲۵ دی،جمعی از افراد دارای معلولیت دیواندره درچارچوب نهمین دوره تجمعات اعتراضی سراسری نسبت به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان دست به تجمع مقابل بهزیستی  دیواندره تجمع زدند.

*تداوم اعتصاب غذای ایرج رهنما و غلامرضا غلامی کندازی 

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمی این  دو معلم شجاع و آگاه و حمایت از مطالبات آنان بر حمایت جامعه فرهنگیان ، کارگران و فعالان مدنی از زندانیان سیاسی و صنفی تاکید دارد 

همچنین این شورا  فعالین را برای تشکیل گروه‌هایی کشوری و منطقه‌ای برای حمایت از این دو معلم دربند دعوت می‌کند

*درخواست اقدام فوری فرانت لاین دیفندرز، “Front Line Defenders” نسبت به اتهامات وارده‌ی جدید به محمد حبیبی، فعال صنفی و حقوق بشری

فرانت لاین دیفندرز، در نامه‌ای اختصاصی بە سازمان ملل و دیگر نهادهای سیاسی و حقوق بشری، نسبت به اتهامات وارده‌ی جدید به محمد حبیبی، فعال صنفی و حقوق بشری، معترض و خواهان انجام اقدامات فوری در خصوص این‌ فعال صنفی شده است. در بخش‌هایی از این نامه آمده است: 

اسفند ماه ۱۴۰۱ ، تظاهرات مسالمت‌آمیزی علیه مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان دختر در سراسر کشور آغاز شد. اعتقاد بر این است که این مسمومیت‌ها به منظور تلافی علیه زنان و دختران برای دفاع از حقوق خود در مقابله با قوانین تبعیض‌آمیز حجاب در ایران، با شرکت در تظاهرات #زن_زندگی_آزادی  بوده است. نیز بدلیل شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه مسمومیت‌سازی مدارس، بسیاری از معلمان، اساتید دانشگاه، مدافعان حقوق زنان، دانشجویان، و فعالان صنفی و سندیکایی، هدف نیروهای امنیتی قرار گرفتند.

محمد حبیبی، مدافع حقوق بشر، و سخنگوی و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران است. محمد حبیبی، در  ۱۶ فروردین ۱۴۰۲، پس از انتشار پست‌هایی در اعتراض به مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان در ایران، در شبکه ایکس، که قبلاً با نام توییتر شناخته می‌شد، با ضرب و شتم بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب شهریار به «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» متهم شد. لازم به ذکر است که قاضی پرونده اعلام نموده بود که مستندات موجود بر علیه محمد حبیبی، برای این اتهام متناسب با اتهام “تبلیغ علیه نظام” می‌باشد. متعاقباً، این فعال صنفی علیه ماموران امنیتی شکایت کرد، و در گزارشی کاملا کذب، مأموران امنیتی اعلام کردند که حبیبی در حین دستگیری،  قصد فرار از خودروی ماموران امنیتی را داشته است، و شکایت آقای حبیبی بدون بررسی و انجام مراحل قانونی رد شد و برای ضابطان امنیتی، که در ضرب و شتم حبیبی نقش داشتند، عدم تعقیب صادر گردید. این فعال صنفی در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ پس از ۴۷ روز بازداشت، با وثیقه‌ی یک میلیارد ریال، تا زمان دادگاهی به‌صورت موقت آزاد شد. نیز در جلسه‌ی اخیر دادگاهی آقای حبیبی در روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه  ۱۴۰۲، در اقدامی غیرقانونی دیگر، بدون هیچ اطلاع قبلی به ایشان و یا وکیل، قاضی پرونده‌ی ایشان عوض شده بود و بنا بر گزارش اولیه‌ نهادهای امنیتی، با همان اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» دادگاهی شد.

محمد حبیبی از سال ۱۳۹۶ تاکنون چندین بار به‌دلیل فعالیت‌های صنفی و حقوق بشری بازداشت و محکوم شده است. حبیبی در مرداد ۱۳۹۷، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، بدلیل مشارکت مسالمت‌آمیز در فعالیت‌های صنفی و کارگری، با اتهامات «تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» به هفت‌سال‌ونیم حبس تعزیری محکوم شد. و در آبان ماه ۱۳۹۹ پس از گذراندن ۳۰ ماه از دوران محکومیت خود، با تخفیف مجازات، از ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ آزاد شد. مجددا اردیبهشت ۱۴۰۱، یک روز پیش از اول ماه می و روز معلم در ایران، حبیبی به همراه تعدادی دیگر از فعالان حقوق معلمان، از جمله جعفر ابراهیمی و رسول بداقی با خشونت فیزیکی بازداشت شدند. 

فرانت لاین دیفندرز، نسبت به اتهامات جدید علیه محمد حبیبی، و خشونت فیزیکی وارد شده به ایشان، نگران بوده  و از مقامات ایرانی می‌خواهد:

–  رفع فوری و بی‌قید و شرط همه اتهامات نسبت داده شده به محمد حبیبی

–  انجام تحقیقات، اعلام نتایج و  پاسخگویی بی‌طرفانه مسئولین در مورد اتهامات وارده، و خشونت فیزیکی به، محمد حبیبی.

–   توقف سرکوب فعالان حقوق بشر در ایران، تضمین فراهم آوردن فضایی برای انجام فعالیت‌های حقوق بشری عاری از خشونت، تهدید، ارعاب، زندان و رفع هرگونه محدودیت از جمله آزار و اذیت قضایی.

لینک خبر: 

https://www.frontlinedefenders.org/en/case/human-rights-defender-mohammad-habibi-charged

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*قوه قضائیه اعلام کرد به دلیل انتشار تصاویر بدون حجاب اجباری الهه محمدی و نیلوفر حامدی بعد از آزادی موقت از زندان، برای این دو روزنامه‌نگار پرونده جدیدی تشکیل شده است.

در اطلاعیه قوه قضائیه، آنها «دو متهم امنیتی زن» خوانده شده‌‌اند و اعلام شده به دلیل انتشار «تصاویری از کشف حجاب»، علیه‌شان اعلام جرم شده است.

قوه قضائیه می‌گوید این پرونده جدید در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*رضا اقدسی فعال کارگری به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد.

رضا اقدسی فعال کارگری و از کارگران اخراج شده ایران خودرو بااتهامات واهی  به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد.این فعال کارگری سال گذشته  همراه با همسرش در اعتراضات ۱۴۰۱ چندین بار احضار و تهدید و بازداشت شدند،و از ۲ آبان ۱۴۰۲ با احضار به دادسرا قرار بازداشتش را صادر کردند.رضا اقدسی باوجود بیماری هایی که دارد در بند ۴ اوین نگهداری میشود و از ابتدایی ترین حقوق انسانی خود محروم است .وی متاهل و دارای سه فرزند میباشد.

منبع:کانال کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

*استمرار برخوردهای امنیتی و انضباطی در دانشگاه‌های کشور

امیررضا اصغری دانشجوی دانشگاه حکیم سبزواری در صفحه اینستاگرام خود خبر از اجرایی شدن حکم کمیته انضباطی به اتهام اخلال در امور دانشگاه داد.

*تایید حکم انضباطی احمد پیروزنیا در کمیته تجدید نظر

بر اساس رای صادره مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ کمیته انضباطی مبنی بر اعتراض احمد پیروزنیا بر حکم بدوی

ممنوعیت از خوابگاه (به صورت دائمی) 

ممنوعیت از غذا  (به صورت دائمی)

ممنوعیت از وام (به صورت دائمی) 

و دیگر خدمات رفاهی و نیز

ممنوعیت از تحصیل به مدت ۶ ماه

مورخ (۱۴۰۲/۱۰/۱۶) عینا تایید و با همان مفاد بالا، حکم قطعی برای این دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس صادر شد؛ و اعتراض ایشان نیز رد گردیدـ

در کمال تاسف رویه طی شده کماکان غیرقانونی بوده و این کمیته بدون حق داشتن وکیل و حضور دانشجو برگزار شد. حتی حق رو نوشت از پرونده و کپی از حکم صادره نیز از دانشجو سلب شده و صرفا حکم به صورت شفاهی و رؤیت ابلاغ شد. پرونده ای که فرایند تشکیل آن تا صدور حکم قطعی کمتر از ۲۰ روز به طول انجامید!

منبع ۲ خبربالا:کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*جان باختن ۳۲ کارگردراستان کرمانشاه براثر حوادث کاری طی ۹ ماهه سال جاری

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اشاره به جان باختن ۳۲ کارگربر اثر حوادث کار در استان،به خبرنگاررسانه ای  گفت: تعداد متوفیان ناشی از حوادث کار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که آمار متوفیان ۲۳ نفر شامل ۲۲ مرد و یک زن بوده، افزایش داشته است.

وی افزود: در ۹ ماهه امسال آمار مصدومین ناشی از حوادث کار با  ۵۲۰ مورد شامل ۱۰ زن و ۵۱۰ مرد نسبت مدت مشابه سال گذشته که ۵۱۰ مورد شامل ۱۱ زن و ۴۹۹  مرد بوده، افزایش داشته است.

وی اضافه کرد:در ۹ ماهه امسال ۲۳ نفر از قربانیان حوادث کار بر اثر سقوط از بلندی، ۶ نفر به دلیل اصابت جسم سخت و دو نفر بر اثر سوختگی و یک نفر انفجار مین جان خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سقوط از بلندی همواره بیشترین سهم را در آمار تلفات حوادث کار به خود اختصاص می‌دهد گفت: حضور مسئول ایمنی در کارگاه‌های تولیدی به منظور کاهش حوادث ناشی از کار ضروری است و کارفرما باید بر نحوه استفاده از وسایل حفاظت فردی نظارت داشته باشد.

*جان باختن یک کارگر در پارس جنوبی عسلویه براثر برق گرفتگی

یک نیروی تکنسین در مجموعه پارس جنوبی در عسلویه بر اثر تماس با برق فشار قوی ۶ هزار ولت جان خود را از دست داد.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۵ دی، یک منبع کارگری در واحدهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای پروژه‌های نفت و گاز جنوب گفت: طی روزهای گذشته یک نیروی تکنسین در فاز چهاردهم مجموعه پارس جنوبی در عسلویه بر اثر تماس با برق فشار قوی ۶هزار ولت جان خود را از دست داد.

بنابهمین گزارش،مرگ دلخراش این نیروی تکنسین حرفه‌ای وندور بنابر اخبار واصله به علت عدم اجرای هماهنگی‌های مربوط به بحث «مجوزهای کار» (پرمیت) بوده که باعث برق‌گرفتگی شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate