اخباروگزارش های کارگری ۲۲  دی ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۲۲  دی ماه ۱۴۰۲

– جمعه های اعتراضی کارگران صنعت نفت:

ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره در جزیره لاوان

– هشتمین روز اعتصاب کارگران واحدهای نمزدایی،نمک زدایی وفشارافزایی مارون پالایشگاه بید بلند در اعتراض به  قراردادهای ضدکارگری و عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و ۲ ماه حق بیمه

– اعتصاب کارگران سایت مخازن متانول چابهاردر اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

– کنش های کارگران کارخانه سنگ پاسارگاد تاکستان نسبت به نداشتن امنیت شغلی و معیشتی زیر سایه بی خیالی مسئولان شهرستان

– ادامه اعتراضات گوجه کاران استان بوشهر نسبت  به تعرفه صادرات گوجه ‌فرنگی بابرپایی تجمع  برای دومین روز

– نیروهای امنیتی ۷۰ تن از اهالی روستای قره‌قشلاق در آذربایجان غربی از جمله زنان و مردان مسن را بازداشت کرده‌اند

– بدعت‌های سرکوب در پرونده غیابی محمد شباهتی: 

از ضبط کارت بانکی تا اجرای حکم بی‌ابلاغیه پس از ۴ سال

*******

*جمعه های اعتراضی کارگران صنعت نفت:

ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره در جزیره لاوان

روز جمعه ۲۲ دی ماه برای هفتمین هفته متوالی، اعتراض کارگران شرکت نفت فلات قاره نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با تجمع در جزیره لاوان ادامه یافت.

*هشتمین روز اعتصاب کارگران واحدهای نمزدایی،نمک زدایی وفشارافزایی مارون پالایشگاه بید بلند در اعتراض به  قراردادهای ضدکارگری و عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و ۲ ماه حق بیمه

روز جمعه ۲۲ دی ماه برای هشتمین روز متوالی، کارگران واحدهای نمزدایی،نمک زدایی وفشارافزایی مارون پالایشگاه بید بلند(شرکت پیمانکاری دانش بنیان پترو نیرو صبا) در اعتراض به  قراردادهای ضدکارگری و عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و ۲ ماه حق بیمه به اعتصابشان ادامه دادند.

براساس گزارش منتشره درشبکه های اجتماعی مدیریت شرکت پترو نیرو صبا هم به تلاش های مذبوحانه خود برای شکستن اعتصاب منجمله تهدید کارگران به اخراج از کار ادامه داد.

درهمین رابطه:اعتصاب کارگران واحدهای نمزدایی،نمک زدایی وفشارافزایی مارون پالایشگاه بید بلند در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و ۲ ماه حق بیمه یک هفته را پشت سر گذاشت

کارگران واحدهای نمزدایی،نمک زدایی وفشارافزایی مارون پالایشگاه بید بلند(شرکت پیمانکاری دانش بنیان پترو نیرو صبا) واقع در جنوب شرقی شهرستان اهوازیک هفته است که برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و ۲ ماه حق بیمه در اعتصاب بسر می برند.

 برپایه گزارش منتشره درشبکه های اجتماعی شرکت پیمانکاری دانش بنیان پترو نیرو صبا از حربه های دخالت نیروی انتظامی وتهدید کارگران به تشکیل پرونده قضایی برای شکستن استفاده کرده ولی تابه امروز به نتیجه نرسیده است واعتصاب کارگران کماکان ادامه دارد.

*اعتصاب کارگران سایت مخازن متانول چابهاردر اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

روز پنج شنبه ۲۱ دی، کارگران سایت مخازن متانول چابهار( شرکت  پیمانکاری رامپکو) واقع در بندر واسکله بهشتی برای اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست از کار کشیدند.

یکی از کارگران اعتصابی به یک منبع خبری محلی گفت:از مهرماه تاکنون حقوقشان پرداخت نشده و به  همین دلیل کارگران در وضعیت بد معیشتی بسر میبرند.

بنا به گزارش ۲۲ دی  همین منبع،پس از اعتراضات کارگران سایت مخازن متانول چابهار در روزهای اخیر، مسئولین رامپکو پیمانکار نفت و گاز و پتروشیمی یک ماه حقوق کارگران را پرداخت کردند که نیمی از کارگران به دلیل بد عهدی مسئولین همچنان در اعتصاب هستند و سر کار حاضر نشدند.

*کنش های کارگران کارخانه سنگ پاسارگاد تاکستان نسبت به نداشتن امنیت شغلی و معیشتی زیر سایه بی خیالی مسئولان شهرستان

روز جمعه ۲۲ دی، کارگران کارخانه سنگ پاسارگاد تاکستان از کنش هایشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی و معیشتی زیر سایه بی خیالی مسئولان شهرستان،خبردادند.

یکی از کارگران کارخانه سنگ پاسارگاد واقع در تاکستان از پرداخت علی‌الحساب حقوق خود و همکارانش خبر داد وبا بیان اینکه؛ کارگران در حال حاضر ۹ ماه مابه‌التفاوت حقوق معوقه طلبکارند،به خبرنگار رسانه ای  گفت: مبالغی که کارفرما طی ۹ ماه گذشته به حساب کارگران به عنوان علی‌الحساب واریز کرده، موجب نارضایتی کارگران شده است.

وی با بیان اینکه تاخیر در پرداخت حقوق‌ها، کارگران سنگ پاسارگاد را به تنگنا کشانده است، افزود: کارفرما در سال جاری هر ماه به حساب هر یک از کارگران مبلغ ۵ تا ۶ میلیون تومان واریز کرده است.

این کارگر با بیان اینکه در حال حاضر هر یک از کارگران حداقل ۲۰ و حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان از کارفرما بابت حقوق‌های عقب افتاده طلبکارند، در ادامه گفت: کارفرما برای پرداخت طلب کارگران پیشنهاد فروش سنگ داده است اما در بین کارگران، تعداد کمی هستند که می‌توانند برای وصول طلب خود سنگ بفروشند، بر همین اساس طلب این کارگران کمتر از سایر همکاران است.

این کارگر با بیان اینکه جدا از حقوق، بخش زیادی از بیمه کارگران پرداخت نشده است، در تشریح مشکلات بیمه‌ای همکاران خود گفت: حدود ۶۵ کارگر در کارخانه سنگ پاسارگاد مشغول به کار هستند که حق بیمه همه آن‌ها از سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۲۱ ماه پرداخت نشده (۷ ماه ۱۱۴۰۰ ، ۸ ماه ۱۴۰۱ و ۶ ماه ۱۴۰۲) به همین دلیل اداره تامین اجتماعی شعبه تاکستان هرچند ماه یکبار به دلیل بدهی‌های مالی کارفرما به تامین اجتماعی، از تمدید اعتبار درمان کارگرانی که نیازمند خدمات هستند، خودداری می‌کند.

او با بیان اینکه در حال حاضر دفترچه تامین اجتماعی کارگران فاقد اعتبار است، مهم‌ترین خواسته کارگران این کارخانه را تمدید دفترچه‌های فاقد اعتبار از سوی تامین اجتماعی ذکر کرد و گفت: در روزهای گذشته با مراجعه تعدادی از همکاران به اداره تأمین اجتماعی تاکستان و طرح درخواست تمدید اعتبار خدمات درمانی، مسئولان تامین اجتماعی این شعبه عملی شدن این امر را منوط به پرداخت مطالبات معوقه کارفرمای کارخانه عنوان کردند.

این کارگر سنگ پاسارگاد با بیان اینکه باتوجه به افزایش هزینه‌های زندگی و وضعیت معیشتی نامطلوب، کارگران نیاز به امنیت شغلی و دریافت هرچه سریع‌تر مطالبات مزدی و بیمه‌ای خود دارند، افزود: در ادامه بلاتکلیفی در وضعیت کارگران این کارخانه و اینکه چند ماه حقوق و بیمه نگرفته‌اند، شماری از کارگران خودخواسته محل کار خود را ترک کردند.

او گفت: تعداد کارگران این کارخانه در ابتدای سال جاری به حدود ۱۰۰ نفر می‌رسید اما با تداوم مشکلات کارخانه در حال حاضر تعداد کارگران به حداقل ۶۵ نفر کاهش یافته است.

طبق اظهارت وی؛ مسئولان شهرستان تاکستان به مشکلات کارگران این کارخانه بی‌توجه هستند.

این کارگر درباره وضعیت تولید سنگ پاسارگاد گفت: در حال حاضر تولیدات این واحد به دلیل افزایش صادرات سنگ به کشور عراق بسیار خوب شده است.

*ادامه اعتراضات گوجه کاران استان بوشهر نسبت  به تعرفه صادرات گوجه ‌فرنگی بابرپایی تجمع  برای دومین روز

روز جمعه ۲۲ دی، کشاورزان آبدان(برای دومین روزمتوالی) و بردخون درشهرستان دیراستان بوشهر برای اعتراض به تعرفه صادرات گوجه ‌فرنگی دست به تجمع زدند.

*نیروهای امنیتی ۷۰ تن از اهالی روستای قره‌قشلاق در آذربایجان غربی از جمله زنان و مردان مسن را بازداشت کرده‌اند

در پی اعتراض به تبعات زیست‌محیطی احداث کارخانه نمک وابسته به سپاه پاسداران با دستور رئیس اداره  اطلاعات سلماس ۷۰ نفر از اهالی روستای قره‌قشلاق بازداشت شده‌اند.

مأموران وزارت اطلاعات با حضور در منازل این شهروندان آن‌ها را در ارتباط با «تجمع مسالمت‌آمیز زیست‌محیطی»‌ روز چهارشنبه بازداشت کرده‌اند.

منابع آگاه اعلام کرده‌اند که رئیس نهاد اطلاعات، بازداشت‌شدگان زن را مورد هتاکی لفظی قرار داده و آنها را به خشونت جنسی تهدید کرده است.

 تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای حکومتی روز چهارشنبه، ۲۰ دی‌ماه، با «گاز اشک‌آور و باتوم» به تجمع اعتراضی اهالی قره‌قشلاق حمله کرده‌اند.

برگرفته از کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

یادآوری:

بازداشت ۲۲ معترض روستای قره‌ قشلاق شهرستان سلماس نسبت به احداث کارخانه نمک در اراضییشان

آخرین گزارش منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۲۱دی حاکی از بازداشت  ۲۲ معترض روستای قره‌ قشلاق شهرستان سلماس نسبت به احداث کارخانه نمک در اراضییشان توسط نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت می باشد.

دومین روز تجمع اهالی روستای قره‌ قشلاق شهرستان سلماس دراعتراض به احداث کارخانه نمک در اراضییشان

یورش نیروهای سرکوبگر دستگاه رهبری و دولت به تجمع کنندگان با پرتاب گازاشک آوروضرب وشتم آنها و بازداشت تعدادی از معترضین

براساس فیلم ها وتصاویر منتشره درشبکه های اجتماعی،روزسه شنبه ۱۹ دی اعتراض اهالی روستای قره‌ قشلاق شهرستان سلماس نسبت به احداث کارخانه نمک در اراضییشان باتجمع برای دومین روز متوالی ادامه یافت.

بنابهمین گزارشات تصویری، نیروهای سرکوبگر دستگاه رهبری و دولت به تجمع کنندگان یورش آوردند بسویشان گازاشک آورپرتاب کردند و همچنین با ضرب وشتم قراردادن تجمع کنندگان تعدادی از معترضین را بازداشت کردند.

*بدعت‌های سرکوب در پرونده غیابی محمد شباهتی: 

از ضبط کارت بانکی تا اجرای حکم بی‌ابلاغیه پس از ۴ سال

بازداشت مجدد محمد شباهتی، فعال صنفی-دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و عضو اسبق شورای صنفی دانشگاه نوشیروانی بابل، در سالگرد آزادی‌اش مرتبط با پرونده‌ی غیابی و غیرقانونی سال ۹۹ است. 

به گفته‌ی وکیل وی، مصطفی نیلی، بازداشت شباهتی علیرغم وجود درخواست «واخواهی»، برای اجرای حکمِ پرونده‌‌‌ی غیابی وی در سال ۹۹ صورت گرفته‌است. پرونده‌ای که تمام مراحل رسیدگی به آن از تفهیم اتهام تا برگزاری دادگاه و صدور حکم بدون اطلاع دانشجو و به صورت کاملاً غیابی صورت گرفت و وی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. اجرای حکم  این فعال صنفی-دانشجویی همچون دیگر مراحل این پرونده،  بدون ابلاغیه و بدون اطلاع و در نتیجه‌ی عدم رسیدگی به درخواست «واخواهی» ایشان رخ داده‌است.

تکمیلی

محمد شباهتی در سال ۹۹ در پی ضبط یکی از کارت‌های بانکی خود توسط دستگاه عابربانک و پیگیری آن، متوجه می‌شود که بنا‌بر نامه‌ی صادره از شعبه‌ یک اجرای احکام شهید مقدس(اجرای احکام زندان اوین) مورخ ۱ مهر، تمامی حساب‌های وی مسدود گشته‌است. پیگیری‌های وکیل این فعال صنفی-دانشجویی منجر به اعلام شفاهی حکم پنج سال حبس تعزیری  موکلش به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به وی می‌‌شود. پرونده‌ای که از سال گذشته گشوده شده و  تمامی مراحل آن، از جمله مرحله تحقیقات، تفهیم اتهام، صدور کیفرخواست، برگزاری دادگاه و ارجاع به دایره اجرای احکام، مطلقاً بدون اطلاع و حضور این فعال صنفی-دانشجویی طی شده و نه تنها  حق دفاع، بلکه حق اطلاع در این پرونده نیز، از این فعال دانشجویی سلب شده‌بود. این بدعت دستگاه سرکوب و روند غیابی پرونده که در دوران تعطیلی امنیتی دانشگاه‌ها به بهانه پاندمی کرونا رخ داد، همچنان ادامه دارد و اکنون منجر به بازداشت وی بدون ابلاغیه‌ و اطلاعی مبنی بر اجرای حکم شده‌است.  

هم‌چنین علی‌رغم ثبت درخواست «واخواهی» توسط وکیل این دانشجو در اعتراض به رویه غیابی و  غیرقانونی صدور حکم، تاکنون طی روندی عجیب و نامعلوم به این درخواست نیز رسیدگی نشده و این عدم رسیدگی منجر به بازداشت اخیر وی برای اجرای حکم، ‌بعد از گذشت بیش از چهار سال از زمان تشکیل این پرونده شده‌است. به گفته‌ی وکیل وی، درخواست واخواهی مجدداً در پی بازداشت کنونی وی، ثبت شده‌است. 

این دانشجو همچنین در جریان قیام زن_ زندگی_ آزادی در روز ۱۶ آذر ۱۴۰۱ در دانشگاه تهران توسط نیرو‌های حراست دانشگاه مورد حمله قرار گرفت و پس از ضرب و شتم شدید، از درون صحن دانشگاه به نیرو‌های امنیتی تحویل داده‌شد. وی پس از ۳۳ روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد.

لازم به ذکر است که بازداشت محمد شباهتی در حالی صورت گرفته است که وی در آستانه‌‌ی امتحانات ترم آخر تحصیلی خود قرار دارد و سال گذشته  در جریان سرکوب دانشجویان در پی قیام #زن_زندگی_آزادی دو نیمسال از تحصیل محروم شده‌ بود و بازداشت اخیر وی، مجدداً او را در خطر اخراج از دانشگاه قرار داده‌‌است.

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate