اخباروگزارش های کارگری ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲

– کانون نویسندگان ایران:

مراسم بزرگداشت بکتاش آبتین با فشار مأموران امنیتی‌ ناتمام ماند 

– سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه)با تجمع مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در استان های

ایلام(شهرایلام)،

تهران(شهرتهران)،

قزوین(شهر قزوین)،

کردستان(شهرسنندج)،

کرمانشاه(شهر کرمانشاه)،

همدان(شهر همدان)،

یزد(شهریزد)

و

اهواز ادامه تجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی استان خوزستان مقابل استانداری 

– ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره در سکوی بهرگانسر

– اعتصاب دامنه دار کارگران مرکز گسترش فناوری اطلاعات در اعتراض به عدم پرداخت حقوق

– ادامه و گسترش اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم همسان سازی حقوق وبروزنشدن طرح طبقه بندی مشاغل و خلف وعده مدیران برای دومین روز

– خاتمه اعتصاب کارگران کارخانه های پارس فولاد هفت ‌تپه وقند شوش پس از ۱۰ روز

– تجمع اعتراضی ناشنوایان مقابل اداره بهزیستی شوش

– تجمع اعتراضی معلولان مقابل بهزیستی و استانداری مازندران

– دومین روز تجمع اهالی روستای قره‌ قشلاق شهرستان سلماس دراعتراض به احداث کارخانه نمک در اراضییشان

یورش نیروهای سرکوبگر دستگاه رهبری و دولت به تجمع کنندگان با پرتاب گازاشک آوروضرب وشتم آنها و بازداشت تعدادی از معترضین

– ادامه اعتراض جمعی از اهالی اراک نسبت به مازوت سوزی نیروگاه شازند با راهپیمایی و تجمع دوباره در میدان شهدا

– خودکشی یک دانش‌آموز دختر کلاس ششم در یاسوج 

– محکومیت مهدی یراحی به ۲ سال و ۸ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق 

– موج جدید هجوم نهاد امنیتی برای بازداشت دانشگاهیان

– محکومیت علی حاجی به شش ماه انفصال از خدمت 

*******

*کانون نویسندگان ایران:

مراسم بزرگداشت بکتاش آبتین با فشار مأموران امنیتی‌ ناتمام ماند 

ساعت سه عصر ۱۸ دی شماری از اعضای کانون نویسندگان ایران، خانواده و دوستان بکتاش آبتین برای گلباران مزار او در امامزاده عبداله شهرری حضور یافتند.  

آنان آمده بودند تا یاد بکتاش آبتین، شاعر و فیلم‌ساز و عضو سربلند کانون نویسندگان ایران، را در دومین سالگرد قتل او گرامی بدارند و بر دادخواهی جان جوانش پای بفشارند. اما فشار نیروهای امنیتی که در مسیر ورود و جای جای گورستان حضور داشتند این مراسم را ناتمام گذاشت. 

صدای شعرخوانی بکتاش که در فضا پیچید حاضران آرام و در سکوت پیرامون مزار گرد آمدند. سپس مریم یاوری، همسر بکتاش آبتین، سروده‌ای از کتاب تازه‌ی او «مرثیه‌ای برای گل‌های پژمرده» را خواند و پس از او چند تن دیگر نیز سروده‌های بکتاش را  خواندند. اما مأموران همین را هم تاب نیاوردند و با فشار بر خانواده‌ی بکتاش مانع ادامه‌ی شعرخوانی شدند و به این ترتیب فرصت خواندن بیانیه‌ی کانون نویسندگان نیز دست نداد. در پی آن، شعار «درود بر بکتاش» و «آبتین زنده است، راه او پاینده است» از میان جمع بالا گرفت و مأموران امنیتی بر تهدید خانواده‌ی آبتین و دیگر حاضران در مراسم افزودند چندان که برادر بکتاش ناگزیر شد از حاضران پوزش بخواهد و اعلام کند که خانواده‌ی بکتاش برای حفظ امنیت مردم مجبور است مراسم را حتی به صورت شعرخوانی ادامه ندهد؛ یاران بکتاش تنها فرصت یافتند که پیش از ترک گورستان با پرپر کردن گل‌ها مزار عزیزش را گلباران کنند. در این میان، مأموران کارت شناسایی یکی از شعاردهنده‌ها را ضبط کردند، ولی پافشاری حاضران بر این‌که تا پس‌گرفتن آن گورستان را ترک نخواهند کرد نتیجه داد و توانستند کارت شناسایی را پس بگیرند.  

با این همه، کانون نویسندگان ایران، چنان‌که در بیانیه‌ی اخیر خود اعلام کرد، دادخواه جانِ جوانِ پرپرشده‌ی یار سربلند خود، بکتاش آبتین، باقی می‌ماند و تا روشن شدن تمامی ابعاد این جنایت و محاکمه‌ی عاملان و مقصران آن از پا نمی‌نشیند.

*سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه)با تجمع مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در استان های

ایلام(شهرایلام)،

تهران(شهرتهران)،

قزوین(شهر قزوین)،

کردستان(شهرسنندج)،

کرمانشاه(شهر کرمانشاه)،

همدان(شهر همدان)،

یزد(شهریزد)

و

اهواز ادامه تجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی استان خوزستان مقابل استانداری 

شعارها:

«تجمع اعتراض حق مسلم ماست»

«ازبس دروغ شنیدیم ما دیگه رای نمی دیم»

«بازنشسته داد بزن حق تو فریاد بزن»

«بازنشسته می میرد ذلت نمی پذیرد»

« نه سرما نه گرما   نیست جلودار ما»

«تاحق خود نگیریم از پا نمی نشینیم»

«تاحق خود نگیریم هر روز همین بساطه»

«تاحق خود نگیریم سازش نمی پذیریم»

«دولت دروغگو  حاصل وعده هات کو»

«حسین حسین شعارشون دروغ و دزدی کارشون»

«ازبس دروغ شنیدیم یک روز خوش ندیدیم»

«همش وعده شنیدیم عدالتی ندیدیم»

«کشورغارت کردند مارو بیچاره کردند»

«نه مجلس نه دولت نیستند بفکر ملت»

«مکرو دروغ کافیه سفره ما خالیه»

«ظلم و دروغ کافیه سفره ما خالیه»

«حقوق ما ریالیه هزینه ها دلاریه»

«یخچال بازنشسته خالیتر از گذشته»

«تورم گرانی بلای جان مایی»

تصاویر:

ایلام:

کرمانشاه:

همدان:

*ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره در سکوی بهرگانسر

*اعتصاب دامنه دار کارگران مرکز گسترش فناوری اطلاعات در اعتراض به عدم پرداخت حقوق

کارگران  پیمانی مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) زیر مجموعه‌ وزارت صنعت و معدن برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت حقوق برای مدتی فعالیت خود را محدود و دست از کار کشیدند.

کارگران مگفا از اعتراض نیروهای پیمانکاری مرکز گسترش فناوری و اطلاعات به تاخیر در پرداختِ حقوق همکاران خود خبر دادند وبه خبرنگار رسانه ای گفت: پیمانکار حقوق آذرماه این نیروها را بعد از اعتراض با تاخیر ۲۰ روزه پرداخت کرده است. 

این کارگران  که زیر مجموعه‌ی وزارت صنعت و معدن به حساب می‌آیند، در اعتراض به پرداختِ با تأخیرِ حقوق خود، برای مدتی فعالیت خود را محدود و دست از کار کشیده بودند. 

آنها افزودند: سامانه‌ی یکپارچه ۱۲۴ خدمات مهمی در حوزه‌ی تجارت، صادرات، واردات، ثبت سفارش، کارت بازرگانی و… انجام می‌دهد و با توجه به مشکلاتی که برای پرسنل به وجود آمده، این سامانه نیز با اختلالِ عملکرد مواجه شد. 

آنها ادامه دادند:این نیروها تا اواخر سال گذشته به صورت مستقیم با شرکت مگفا قرارداد داشتند و مشکلی در پرداخت حقوق و دریافت مزایا نداشتند، اما بعد از روی کار آمدن یک شرکتِ پیمانکار در فروردین ماه امسال، از ابتدای سال با مشکل در پرداختِ حقوق‌ها مواجه شده‌ و حقوق خود را هر ماه با تاخیر ۳ هفته‌ای دریافت کرده‌اند.

*ادامه و گسترش اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم همسان سازی حقوق وبروزنشدن طرح طبقه بندی مشاغل و خلف وعده مدیران برای دومین روز

روزسه شنبه ۱۹ دی ،اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم همسان سازی حقوق وبروزنشدن طرح طبقه بندی مشاغل و خلف وعده مدیران  در دومین روزبا همراهی کارگران کارخانه زغال‌شویی در شهرستان شاهرود استان سمنان و معدن زغال سنگ تخت واقع در ارتفاعات جنگلی شهرستان مینودشت استان گلستان پشت سر گذاشته شد.

یک کارگرمعترض معدن زغال سنگ طزره  با بیان اینکه تعداد کارگران این معدن تا حدود ۷۰۰ نفر برآورد می‌شود، به خبرنگاررسانه ای گفت: اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره با همراهی کارگران کارخانه زغال‌شویی در شهرستان شاهرود استان سمنان و معدن زغال سنگ تخت واقع در ارتفاعات جنگلی شهرستان مینودشت استان گلستان برگزار و کارگران در محوطه معادن محل اشتغال خود تجمع کردند.

یادآوری:تجمع اعتراضی کارگران معدن زغال سنگ طزره نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم همسان سازی حقوق وبروزنشدن طرح طبقه بندی مشاغل و خلف وعده مدیران

روزدوشنبه ۱۸ ی،کارگران معدن زغال سنگ طزره برای اعتراض به سطح نازل حقوق منجمله عدم همسان سازی حقوق وبروزنشدن طرح طبقه بندی مشاغل و خلف وعده مدیران دست به تجمع دراین معدن از زیرمجموعه واحد زغال سنگ البرز شرقی زدند.

یکی از کارگران معترض به خبرنگاررسانه ای گفت: برخلاف وعده‌ای که مدیران معدن زغال سنگ البرز شرقی، در حضور برخی مسئولان برای افزایش حقوق‌ داده بودند، هنوز پولی به حساب کارگران پرداخت نشده است.

وی افزود: مدیران شرکت زغال سنگ البرز شرقی وعده داده بودند همراه با حقوق آذرماه، افزایش حقوق برای همه کارگران اعمال می‌شود اما روز گذشته با دریافت حقوق آذر متوجه شدیم افزایش حقوقی برای کارگران صورت نگرفته است.

این کارگر گفت: کارگران خواستار بازنگری در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و نزدیک کردن حقوق خود به کارگران  دیگر شرکت‌های معدنی هستند. در این معدن حدود ده سال پیش طرح طبقه‌بندی مشاغل انجام شد و ضریب افزایش حقوق کارگران  نسبت به سایر معادن زغال سنگ قابل مقایسه نیست و در سطح پایینی قرار دارد.

*خاتمه اعتصاب کارگران کارخانه های پارس فولاد هفت ‌تپه وقند شوش پس از ۱۰ روز

روز سه شنبه ۱۹ دی،خاتمه اعتصاب کارگران کارخانه های پارس فولاد هفت ‌تپه وقند شوش پس از ۱۰ روز،رسانه ای شد.

*تجمع اعتراضی ناشنوایان مقابل اداره بهزیستی شوش

دوشنبه ۱۸دی ماه  اعضای موسسه ناشنوایان آوای مهر امید در اعتراض به بیکاری، مسکن و عدم توجه مسئولین به مطالبات‌شأن مقابل اداره بهزیستی تجمع و با پلاکاردهایی فریاد زبان خاموش خود را به تصویر کشیدند.

*تجمع اعتراضی معلولان مقابل بهزیستی و استانداری مازندران

روز دوشنبه ۱۸دی  تعدادی از معلولان در اعتراض به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان صبح مقابل بهزیستی و استانداری مازندران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

منبع ۲ خبربالا:کانال کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت

*دومین روز تجمع اهالی روستای قره‌ قشلاق شهرستان سلماس دراعتراض به احداث کارخانه نمک در اراضییشان

یورش نیروهای سرکوبگر دستگاه رهبری و دولت به تجمع کنندگان با پرتاب گازاشک آوروضرب وشتم آنها و بازداشت تعدادی از معترضین

براساس فیلم ها وتصاویر منتشره درشبکه های اجتماعی،روزسه شنبه ۱۹ دی اعتراض اهالی روستای قره‌ قشلاق شهرستان سلماس نسبت به احداث کارخانه نمک در اراضییشان باتجمع برای دومین روز متوالی+ ادامه یافت.

بنابهمین گزارشات تصویری، نیروهای سرکوبگر دستگاه رهبری و دولت به تجمع کنندگان یورش آوردند بسویشان گازاشک آورپرتاب کردند و همچنین با ضرب وشتم قراردادن تجمع کنندگان تعدادی از معترضین را بازداشت کردند.

+تجمع اعتراضی اهالی روستای قره‌ قشلاق شهرستان سلماس نسبت به احداث کارخانه نمک در اراضییشان

براساس تصاویر منتشره در شبکه های اجتماعی،روزدوشنبه ۱۸ دی، اهالی روستای قره‌ قشلاق شهرستان سلماس دراستان آذربایجان غربی برای اعتراض به احداث کارخانه نمک در اراضییشان دست به تجمع زدند.

دلیل اصلی اعتراض تجمع کنندگان این است که احداث کارخانه نمک ونفوذ پساب صنعتی به زمینها و منابع آبی  غیر قابل کشت شدن زمینهای کشاورزی و نابودی مراتع و باغات و ایجاد مشکلات محیط زیستی در منطقه را بهمراه خواهد داشت.

*ادامه اعتراض جمعی از اهالی اراک نسبت به مازوت سوزی نیروگاه شازند با راهپیمایی و تجمع دوباره در میدان شهدا

روزسه شنبه ۱۹ دی، جمعی از اهالی اراک  به اعتراضشاننسبت به مازوت سوزی نیروگاه شازند با راهپیمایی و تجمع دوباره+ در میدان شهدا ی مرکزاستان مرکزی ادامه دادند.

+تجمع اعتراضی جمعی از اهالی اراک نسبت به مازوت سوزی نیروگاه شازند در میدان شهدا

روزسه شنبه ۱۲ دی، جمعی از اهالی اراک برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به مازوت سوزی نیروگاه شازند در میدان شهدای اراک تجمع کردند.

*خودکشی یک دانش‌آموز دختر کلاس ششم در یاسوج 

یسنا شجاعی، دانش‌آموز کلاس ششم بدیل مشکلات خانوادگی و اقتصادی دست به خودکشی زد.

یادداشتی از این دختر دانش‌آموز قبل از خودکشی به جا مانده است که در آن به قطع امید از زندگی اشاره داشته است.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*محکومیت مهدی یراحی به ۲ سال و ۸ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق 

زهرا مینویی، وکیل مهدی یراحی:

موکلم آقای ‎مهدی یراحی بر اساس رأی صادره از «شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران» در مجموع به «۲ سال و ۸ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق تعزيری» محکوم شدند.

بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی یک سال از حبس ایشان قابل اجرا است.

آقای یراحی در حال حاضر با وثیقه «۱۵ میلیارد تومانی» که توسط آقای «کوشان حداد» از دوستان همکار ایشان تودیع شده، به طور موقت آزاد هستند.

*موج جدید هجوم نهاد امنیتی برای بازداشت دانشگاهیان

بر اساس اطلاعات رسیده طی روزهای گذشته تعدادی از دانشگاهیان از دانشگاه‌های مختلف با بهانه انتشار مطالب انتقادی درباره مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی در شهر کرمان توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند.

اسامی بازداشت شدگان که تاکنون به دست ما رسیده است:

مهدی سعادتی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی صدوقی

امیر راه‌پیکر دانشگاه صنعتی اصفهان

شاهین غفوری استاد دانشگاه آزاد قروه

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*محکومیت علی حاجی به شش ماه انفصال از خدمت 

علی حاجی، معلم و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان آذربایجان شرقی، بخاطر انتشار پستی در پلاتفرم ایکس با عنوان «همه مردم ایران را بازداشت کنید» به شش ماه انفصال از خدمت محکوم شد

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

akhbarkargari2468@gmail.com


Google Translate