اعتراضات کارگران ارکان ثالث در مناطق نفتخیز جنوب و دیگر مراکز نفتی و چند خبر دیگر

چهارمین سالگرد قتل سرنشینان هواپیمای اوکراینی

امروز هجدهم دیماه در چهارمین سالگرد شلیک به هواپیمای اوکراینی (پرواز PS752) توسط جانیان جمهوری اسلامی و قتل ۱۷۶ سرنشین این هواپیما ، از سوی خانواده های جانباختگان این پرواز در شاهدشهر، محل سرنگونی این هواپیما تجمع و تظاهراتی برگزار شد.  در این مراسم شعار “فریاد از این بیداد” بر فضای خیابان طنین انداز شد.  خسرو ملک پدر دادخواه مریم ملک در این مراسم  دادگاه نمایشی جمهوری اسلامی در رسیدگی به این جنایت را مورد اعتراض قرر داد و بر خواست رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی در دادگاه لاهه تاکید نمود. توران شمس‌الهی مادربزرگ ریرا اسماعیلیون، سخنران دیگر این مراسم بود. او گفت:”کسی که چیزی برای از دست دادن ندارد را از مرگ و شکنجه و ممنوعیت نترسانید، شما هستید که باید از ما بترسید! من تا آخرین نفس در کنار پسرم، همسرم و در کنار خانواده های بزرگ پرواز ۷۵۲ برای احقاق حق  و برای رسیدن به عدالت  خواهیم جنگید. ما قاتلین این جنایت را نه فراموش میکنیم نه می بخشیم”. و جمعیت یکصدا این شعار را با او فریاد زد.

منظر ضرابی از معلمان بازنشسته که  ۴ عزیزش را در پرواز PS752 از دست داد، بیانیه انجمن خانواده های دادخواه  را در شاهدشهر قرائت کرد و با کف زدن جمعیت همراهی شد.  یادمان جانباختگان هواپیمای اکراینی در کشورهای مختلف خارج کشور نیز برگزار گردید.

در رابطه با چهارمین سالگرد جنایت هواپیمای اکراینی نهاد دادخواهان نیز  تحت عنوان “دادخواهی درد مشترک همه ماست بیانیه ای منتشر کرده است. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است:”چهار سال از لحظات شوم و هولناک جانباختن عزیزانمان میگذرد و همه خانواده ها با یاد و نام عزیزانشان نفس میکشند. جنایتی که جان  ۱۷۶ (۱۷۷) انسان از کودک و پیر و جوان را گرفت . صدها خانواده را در ماتم و عزا فرو برد و آنها را برای محاکمه قاتلین عزیزانشان در صف دادخواهان قرار داد.  در این چهارسال این خانواده ها آرام و قراری نداشتند و ضمن زنده نگه داشتن یاد عزیزانشان، به دادخواهی خود علیرغم فشارهای حکومت ادامه داده اند. اینک در شرایطی سالگرد  عزیران جانباخته در  جنایت شلیک موشک به هواپیمای مسافربری را گرامی میداریم که  صف دادخواهان از دادخواهان خاوران تا خانواده های دادخواهی که در جریان انقلاب ” زن زندگی آزادی ” و خیرش های انقلابی پیشین عزیزانشان را از دست داده اند فشرده تر و متحدتر شده است. دادخواهی درد مشترک همه ماست و ما را متحد کرده است.”.  در این بیانیه همگان به شرکت در مراسم شاهد شهر و گرامیداشت یاد جانباختگان هواپیمای اکراینی فراخوان داده شده بود.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۸ دی  ۱۴۰۲،  ۸ ژانویه ۲۰۲۴

راهپیمایی اعتراضی کشاورزان در اصفهان و تجمع معلولین در کرمانشاه

امروز هجدهم دیماه جمعیت قابل توجهی از کشاورزان در خیابانهای اصفهان دست به راهپیمایی زدند و پیگیر مطالباتشان شدند. کشاورزان اصفهان در این روز بار دیگر  در اعتراض به وضع بد معیشتی و مشکلات کاری خود از جمله قطع و کمبود آب در خبایانهای اصفهان دست به اعتراض زدند.  در این تجمع اعتراضی سخنرانی هایی اعتراضی انجام گرفت و کشاورزان بر تداوم تجمعات اعتراضی خود تاکید کردند.  کشاورزان اصفهان قبلا نیز  اعتراضات گسترده ای در این رابطه  داشتند و مردم در این شهر بر سر خشک شدن زاینده رود و مشکلات زیست محیطی و بی آبی با آنها همراه شدند.

امروز همچنین جمعی از معلولین در شهر کرمانشاه در اعتراض به وضع بد معیشتی و درمانی خود مقابل ساختمان سازمان اداره کل بهزیستی دست به تجمع زدند. معلولین بارها در رابطه با وضعیت وخیم زندگی خود در شهرهای مختلف تجمعات اعتراضی برپا کرده و صدای اعتراض خود را بلند کرده اند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۸ دی  ۱۴۰۲،  ۸ ژانویه ۲۰۲۴

اخبار نفت:شماره ۵۶

اعتراضات کارگران ارکان ثالث در مناطق نفتخیز جنوب و دیگر مراکز نفتی و یک خبر دیگر

امروز ۱۸ دی  کارگران ارکان ثالث در اعتراض به سطح نازل حقوقها و با خواست بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل و مالیات حقوق و دیگر مطالبات پاسخ نگرفته خود در مقابل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب  تجمع کردند.

بنا بر اخبار دریافتی در همین رابطه در روز گذشته نیز  جمعیتی حدود ۳۰۰ نفر از کارگران ارکان ثالث در  پالایشگاه ۹ و ۱۰ در فاز ۱۹  در کنگان در اعتراض به عقب افتادن اجرای طرح طبقه  بندی مشاغل که میتواند بهبودی در سطح مزد آنها بدهد و خواست افزایش دستمزدها تجمع کردند. زیر فشار اعتراض کارگران وعده هایی به آنها داده شد. کارگران اعلام کردند که اگر خلف وعده شود دوباره تجمع خواهند کرد.

همچنین در شانزدهم دی ماه  بیش از چهار صد کارگر ارکان ثالث در پالایشگاههای ۳، ۵ ۶، ۸ ،۹ و ۱۰ در عسلویه در اعتراض به سطح نازل حقوقها و با خواست اجرای فوری طرح طبقه بندی مشاغل و  برای پیگیری دیگر مطالبات خود تجمع کردند.

سطح نازل حقوقها و وخیم شدن هر روز بیشتر سطح زندگی به اعتراضی گسترده در میان کارگران ارکان ثالث در نفت تبدیل شده است. حذف پیمانکاران و افزایش دستمزدها  دو مطالبه مهم این کارگران است.

خبر اعتراضی دیگر در این روز اعتصاب نیروهای شرکت دلتا پیمانکار آب شیرین کن سایت آب نیرو پتروشیمی نگین مکران در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی  خود از سوی کارفرما است. این کارگران از شهریور مزد خود را طلب دارند. شهرک پتروشیمی مکران چابهار (شهرک و منطقه صنعتی) در سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار واقع شده است.

اعتراضات در نفت گسترده است. اعتراضات کارگران ارکان ثالث در کنار اعتراضات سراسری کارگران رسمی نفت فضای پر التهاب مبارزاتی در نفت در این شاهرگ اقتصادی حکومت را نشان میدهد. از این مبارزات وسیعا حمایت کنیم.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۸ دی  ۱۴۰۲،  ۸ ژانویه ۲۰۲۴


Google Translate