اخباروگزارش های کارگری ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲

– شنبه اعتراضی کارگران پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ، اجرانشدن  دو هفته کار- دو هفته استراحت در بخش اداری و پشتیبانی مجتمع، زیرساخت نامناسب خوابگاه‌ها، فرسوده بودن امکانات و تجهیزات و عدم شمول قانون کار برای راننده‌های غیرمالک وعدم پرداخت بموقع مطالبات وعدم تحقق وعده ها

– کارگران کارخانه  پارس فولاد هفت ‌تپه در هفتمین روز اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق برای سومین بارمقابل فرمانداری شوش تجمع کردند

– ادامه اعتراضات متقاضیان مسکن ملی زنجان نسبت به افزایش قیمت وبلاتکلیفی بابرپایی تجمع همزمان با سفر رئیسی

– کانون نویسندگان ایران:گرامی باد یاد بکتاش آبتین، ستم‌کشته‌ی راه آزادی

«روز دوشنبه ۱۸ دی ساعت ۱۵ در گورستان امامزاده عبدالله شهرری در کنار خانواده و دیگر دوستداران بکتاش آبتین مزار او را گلباران می‌کنیم.»

– دانش‌آموزان کرمانی قربانی سیاست‌های تبلیغاتی آموزش و پرورش 

– خودکشی کارگر جوان میدان میوه و تره بار کلاه سبزها خانی آباد تهران

– جان باختن یک کارگردر معدن چاه گز بهاباد براثرعبور غلطک از سرش

– مرگ ومصدومیت ۲کارگر دریزد براثر سقوط در چاله آسانسور

– جان باختن یک کارگر درسنندج براثر سقوط از ارتفاع

– جان باختن  یک کارگرمعدن چناروئیه زرند

*******

*شنبه اعتراضی کارگران پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ، اجرانشدن  دو هفته کار- دو هفته استراحت در بخش اداری و پشتیبانی مجتمع، زیرساخت نامناسب خوابگاه‌ها، فرسوده بودن امکانات و تجهیزات و عدم شمول قانون کار برای راننده‌های غیرمالک وعدم پرداخت بموقع مطالبات وعدم تحقق وعده ها

روز شنبه ۱۶ دی برای باری دیگر،کارگران پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ، اجرانشدن  دو هفته کار- دو هفته استراحت در بخش اداری و پشتیبانی مجتمع، زیرساخت نامناسب خوابگاه‌ها، فرسوده بودن امکانات و تجهیزات و عدم شمول قانون کار برای راننده‌های غیرمالک وعدم پرداخت بموقع مطالبات و عدم تحقق وعده ها دست به تجمع زدند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث):

تجمع گسترده کارگران ارکان ثالث ،پشتیبانی و اداری شرکتهای پیمانکاری پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی، امروز ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲.

طبق گزارش دریافتی، خواست فوری همکاران ما علاوه بر حذف کامل شرکتهای پیمانکاری، بازنگری و اجرای صحیح و کامل طرح طبقه بندی مشاغل، اجرای طرح مرخصی دو به دو برای کارگران اداری – پشتیبانی، حق استفاده از مرخصی استحقاقی دو نیم روز در ماه، برخورداری از مزایا و بک پی گاز کارت و… می‌باشد.

کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی و اداری، علیرغم تهدید ها و سنگ اندازی های واحد حراست و مدیریت مجتمع گاز این تجمعات را عملی نموده، تاکید نمودند تا تحقق کامل مطالبات خود هر هفته روزهای شنبه اعتراضات خود را ادامه خواهند داد.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث) حمایت کامل خود را از تمامی اشکال اعتراضی این همکاران اعلام نموده کارگران سایر بخشهای پالایشگاهی و پتروشیمی در پارس جنوبی را به اعتراضات هفتگی فرا می خواند

یادآوری:تجمعات اعتراضی کارگران پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ، اجرانشدن  دو هفته کار- دو هفته استراحت در بخش اداری و پشتیبانی مجتمع، زیرساخت نامناسب خوابگاه‌ها، فرسوده بودن امکانات و تجهیزات و عدم شمول قانون کار برای راننده‌های غیرمالک وعدم پرداخت بموقع مطالبات وعده های توخالی مسئولان

روز شنبه ۴ آذر،کارگران پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ، اجرانشدن  دو هفته کار- دو هفته استراحت در بخش اداری و پشتیبانی مجتمع، زیرساخت نامناسب خوابگاه‌ها، فرسوده بودن امکانات و تجهیزات و عدم شمول قانون کار برای راننده‌های غیرمالک وعدم پرداخت بموقع مطالبات وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع زدند.

براساس گزارش های رسانه ای شده،در روز‌های گذشته پالایشگاه‌های چهارم، هفتم و نهم نیز تجمع کرده بودند.

*کارگران کارخانه  پارس فولاد هفت ‌تپه در هفتمین روز اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق برای سومین بارمقابل فرمانداری شوش تجمع کردند

روز شنبه ۱۶ دی، کارگران کارخانه  پارس فولاد هفت ‌تپه همزمان با هفتمین روز از دوره جدید اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق برای سومین بارمقابل فرمانداری شهرستان شوش تجمع کردند.

درهمین رابطه:چهارمین روز اعتراضات کارگران کارخانه  پارس فولاد هفت ‌تپه نسبت به سطح نازل حقوق بابرپایی تجمع دوباره مقابل فرمانداری شوش

روزچهارشنبه ۱۳ دی، کارگران کارخانه  پارس فولاد هفت ‌تپه در چهارمین روز از دورجدید اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق دست به تجمع دوباره مقابل فرمانداری شهرستان شوش زدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع با بیان اینکه خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و نزدیک کردن حقوق کارگران همانند دیگر شرکت‌های فولادی هستیم،به خبرنگاررسانه ای  گفت: چندین سال است ما کارگران شرکت فولاد پارس هفت تپه از مسئولان شرکت درخواست رفع تبعیض و بهبود وضعیت شغلی و مزایای دریافتی داریم اما تغییری در شرایط شغلی و مزایای دریافتی ما ایجاد نشد و در نتیجه ما کارگران امروز دوشنبه (۱۱دی ماه) تصمیم گرفتیم با حضور در مقابل ساختمان فرمانداری صدای خود را به گوش مسئولان برسانیم.

یکی از کارگران معترض هم گفت: کارگران قراردادی فولاد پارس هفت تپه ماهانه با اضافه‌کاری و سایر مزایای جانبی، مبلغی در حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند که این رقم باتوجه به افزایش روزانه قیمت‌ اقلام مصرفی و غذایی، ناچیز است.

این کارگر که پیگیر وضعیت افزایش دستمزد خود و همکارانش است، در ادامه گفت: در حالی ما کارگران قراردادی از میزان دریافتی حقوق خود رضایت نداریم که سطح حقوق کارگران شاغل  این کارخانه به نسبت کارگرانی که در سایر کارخانه‌های تولیدکننده آهن و فولاد فعالیت دارند، پایین‌تر است.

*ادامه اعتراضات متقاضیان مسکن ملی زنجان نسبت به افزایش قیمت وبلاتکلیفی بابرپایی تجمع همزمان با سفر رئیسی

روز شنبه ۱۶ دی همزمان با سفر رئیسی به زنجان، متقاضیان مسکن ملی زنجان در ادامه اعتراضات دامنه دارشان  نسبت به افزایش قیمت وبلاتکلیفی+ دست به تجمع در مسیر عبور رئیس الوعده از فرودگاه به استانداری زدند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: از سال ۹۸ که پروژه ۴۰۰ واحد مسکن ملی زنجان با حضور رییس‌جمهورِ وقت کلنگ زنی شد، با مشکلات مختلفی روبرو هستیم و علیرغم اعتراضات مکرر متاسفانه هیچ کدام از مشکلاتمان از سوی مسئولان استانی حل نشده است بنابراین وقتی متوجه شدیم رئیس جمهور قصد سفر به زنجان را دارد، با تجمع در مسیر عبور هیات دولت خواستیم صدایمان را به گوش رئیس جمهور برسانیم تا به مشکلاتمان رسیدگی کند.

او گفت: دلیل تجمع متقاضیان طرح ملی مسکن زنجان، بلاتکلیفی در تحویل آپارتمانهایی‌ست که قرار بود دولت دوساله تحویل  دهد اما هم اکنون بیش ازدو سال از موعد اعلامی گذشته و هر دوره بر مبلغ میزان پرداختی این واحدها اضافه می‌کنند.

او با بیان اینکه این واحدها تا زمان تحویل همچنان دچار افزایش قیمت هستند، گفت: ۲۰۰ میلیون تومانی که در ابتدا قرار بود متقاضیان آن را در اقساط ۴۰ میلیون تومانی در ۵ دوره پرداخت کنند، حالا به اقساط ۵۰ میلیون تومانی افزایش پیدا کرده که باید در ۱۲ دوره پرداخت شود! این مبالغ البته جدا از بازپرداختِ وام ۵۵۰ میلیون تومانی است. اقساطِ این وام هم که با سودِ ۲۳ درصد پرداخت می‌شود، چیزی حدود ۹ میلیون تومان است که معلوم نیست منِ کارگر چگونه قرار است با حقوق حداکثر ۱۰ تا ۱۲ میلیونی آن را پرداخت کنم.

+ادامه اعتراضات متقاضیان مسکن ملی زنجان نسبت به افزایش قیمت وبلاتکلیفی بابرپایی تجمع مقابل ساختمان دادگستری استان زنجان 

روزشنبه ۹ دی،جمعی از از متقاضیان مسکن ملی زنجان که تعدادی از آنها کارگران شهرداری زنجان و کارگران بخش‌های دیگر هستند درادامه اعتراضاتشان نسبت به افزایش قیمت وبلاتکلیفی مقابل ساختمان دادگستری استان زنجان تجمع کردند. 

*کانون نویسندگان ایران:گرامی باد یاد بکتاش آبتین، ستم‌کشته‌ی راه آزادی

«روز دوشنبه ۱۸ دی ساعت ۱۵ در گورستان امامزاده عبدالله شهرری در کنار خانواده و دیگر دوستداران بکتاش آبتین مزار او را گلباران می‌کنیم.»

پیش از ظهر ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۰، قلب پرشور بکتاش آبتین از تپش ایستاد. زندان‌بانان حکومت که در بی‌اعتنایی به جان و سلامت زندانیان، کارکشته‌اند، این‌بار نیز پس از ابتلای مجدد آبتین به کرونا، به‌رغم‌ علائم آشکار بیماری، با اخلال عامدانه در روند درمان او، «جنایت عمدی» دیگری را کلید زدند؛ آبتین را پس از چندین روز سرگردانی میان بند و بهداری شبانه به بیمارستان طالقانی بردند، به تخت بیمارستان زنجیر کردند، در بی‌خبری مطلق جامعه او را شبانه‌روز آزار دادند و سرانجام جسم نیمه‌جانش را به خانواده‌ سپردند. کار از کار گذشته بود و چنان‌که خودش، بریده بریده، در روزهای آخر بر زبان می‌آورد در آن مهلکه مرگ را پیش چشمانش آورده بودند.

بکتاش آبتین آزادی‌خواه و آزاد‌اندیش بود. در برابر سرکوب و ستم، سکوت و مصالحه نمی‌شناخت. کانون نویسندگان ایران را پرچم‌دار آزادی‌خواهی می‌دانست و عضو پایدار کانون بود. مبارزه را فضیلت می‌شناخت و از همین رو ایستاد و جان بر سر آرمان‌های ‌خود نهاد. هم‌ او‌ که پیش از زندان در پیامی گفته بود:

«امروز به اندازه‌ی کافی شاعر خوب، فیلمساز خوب، هنرمند خوب داریم. چیزی که کم داریم این است که یک سری آدم بایستند و مبارزه کنند»

اکنون دو سال از قتل حکومتی آبتین گذشته است. او خود نبود تا جنبش آزادی‌خواهانه‌ی مردم را ببیند. او‌ نبود تا دلاوری زنان را بستاید و همچون همیشه دوشادوش مردم به جان آمده بایستد. نبود تا در برابر جنایت و سرکوب حاکمیت همراه یاران کانونی‌اش باشد و بانگ آزادی‌خواهی برآورد. اما عزم و آرمان آبتین در یاد و آثارش ماندگار است و در قلب مردم آزادی‌خواه زنده می‌ماند.

گرامی‌‌داشت یاد آبتین، پاسداشت پایداری و ایستادگی است، پاسداشت آنان که چشم بر آزادی‌کشی نمی‌بندند و جانشان را نیز در راه تحقق آزادی دریغ نمی‌کنند. اکنون که حکومت به ضرب و‌ زور، گرد یأس می‌پراکند و سایه‌ی سنگین خفقان را بر سر و سامان مردم می‌گستراند، اکنون که صدای دادخواهان را خفه می‌کند تا مگر دادخواهی به محاق رود، کانون نویسندگان ایران یاد بکتاش را به یاد همه‌ی ستم‌کشتگان راه آزادی؛ همچون محمد مختاری و محمدجعفر پوینده و … گره می‌زند و به بانگ بلند اعلام می‌کند که دادخواه جان جوان پرپر شده‌ی آبتین است و تا روشن شدن تمامی ابعاد این جنایت و محاکمه‌ی عاملان و مقصران آن از پا نمی‌نشیند.

 روز دوشنبه ۱۸ دی ساعت ۱۵ در گورستان امامزاده عبدالله شهرری در کنار خانواده و دیگر دوستداران بکتاش آبتین مزار او را گلباران می‌کنیم.

۱۶ دی‌ ۱۴۰۲

*دانش‌آموزان کرمانی قربانی سیاست‌های تبلیغاتی آموزش و پرورش 

در حالیکه ۲۰ دانش‌آموز در حادثه تروریستی کرمان جان خود را از دست داده‌اند، رسانه‌ها قبل از برگزاری مراسم از برگزاری اردوهای دانش‌آموزی با عنوان زایر بهشت در کرمان خبر داده بودند.

علاوه بر این دو روز قبل از برگزاری مراسم در کرمان، اداره کل آموزش و پرورش این استان از تعطیلی همه مدارس در همه مقاطع این استان در روز سالگرد خبر داده بود.

مستنداتی که به کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران رسیده است، نشان می‌دهد که حضور اکثر دانش‌آموز جان‌باخته با برنامه ‌ریزی مدارس و اداره آموزش و پرورش، و بدون حضور اولیا آنها انجام شده است.

جزئیات بیشتر از جنسیت و مقاطع تحصیلی ۲۰ دانش‌آموز  جان‌باخته در انفجار تروریستی کرمان

از مجموع ۲۰ دانش‌آموز جان‌باخته  این جنایت تروریستی، ۱۰  دانش‌آموز، دختر و ۱۰  دانش آموز دیگر نیز پسر بوده‌اند. چهار تن از این دانش‌آموز ان با یکدیگر خواهر و برادر و دو تن دیگر با یکدیگر برادر بوده‌اند و درواقع از یک خانواده چهار دانش‌آموز و از خانواده دیگر دو دانش‌آموز جان‌باخته‌اند.

۱۰ دانش‌آموز مشغول تحصیل در مقطع ابتدایی و پایه‌های اول، دوم، سوم، پنجم و ششم بودند.

چهار دانش‌آموز از مقطع متوسطه اول و پایه‌های هشتم و نهم بوده و شش نفر دیگر نیز مشغول تحصیل در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم هنرستان بودند.

تمامی این ۲۰ دانش‌آموز کرمانی هستند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*خودکشی کارگر جوان میدان میوه و تره بار کلاه سبزها خانی آباد تهران

روز شنبه ۱۶ دی،یک کارگر جوان میدان میوه و تره بار کلاه سبزها خانی آباد تهران با حلق آویز کردن خود به زندگیش خود خواسته پایان داد.

*جان باختن یک کارگردر معدن چاه گز بهاباد براثرعبور غلطک از سرش

یک کارگر حین کار آسفالت کاری در معدن چاه گزشهرستان بهاباد دراستان یزد براثرعبور غلطک از سرش جان خودرا ازدست داد.

*مرگ ومصدومیت ۲کارگر دریزد براثر سقوط در چاله آسانسور

یک کارگر حین کار جابجایی مصالح ساختمانی با یک آسانسور بدون نرده و حفاظ به  چاله آسانسور سقوط کرد و جان باخت ویک کارگر دیگر نیز در این حادثه دچار مصدومیت شد که به مرکز درمانی انتقال یافت.

*جان باختن یک کارگر درسنندج براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر ۲۷ ساله بنام عرفان باسامی واهل روستای بیساران  شهرستان سروآباد دراستان کردستان و ساکن سنندج حین کار آرماتوربندی براثر سقوط از ارتفاع جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن  یک کارگرمعدن چناروئیه زرند

پیکر بی جان یک کارگر۴۱ ساله در یکی از گزنگ های غیرفعال معدن چناروئیه زرند پیداشد.

مدیر معدن چناروئیه در این باره به خبرنگاررسانه ای گفت: یک حادثه در معدن اتقاق افتاده است که مرگ یکی از کارگران را در پی داشته است ولی دلیل آن هنوز برای ما معلوم نیست.

وی ادامه داد: کارگر فوت شده یکی از نیروهای زیربنکری (یعنی خارج از کارگاه استخراج) بوده است و اصلاً کاری به کارگاه نداشته است. همکارانش متوجه عدم حضور وی می شوند که بعد از جستجو جنازه بی جان او را در یکی از گزنگ های غیرفعال معدن که کاملاً تعطیل می باشد، پیدا می کنند.

وی افزود: آنچه که مشخص است این کارگر چوب های موجود در ورودی این گزنگ را برداشته و وارد گزنگ شده است؛ما اصلاً نمی دانیم چرا به این محل رفته است.

akhbarkargari2468@gmail.com


Google Translate