اخباروگزارش های کارگری ۸ دی ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۸ دی ماه ۱۴۰۲

– جمعه های اعتراضی کارگران صنعت نفت:

ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره در منطقه عملیاتی  بهرگان و جزیره لاوان

بیانیه تجمع روزجمعه ۸ دی کارگران شرکت فلات‌قاره منطقه‌ عملیاتی بهرگان 

– هفتمین روزاعتصاب،راهپیمایی و تجمع گروه ملی صنعتی فولاد ایران برای دستیابی به مطالبات 

برحقشان

مطالبات کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز:

۱- رفع ممنوعیت ورود به شرکت کارگران تعلیق شده و بازگشت به کار کارگران اخراج شده قبلی.

۲- تغییر وضعیت کلیه کارگران شفق.

۳- همسان‌سازی دستمزد ها برابر دریافتی کارگران شرکت‌ فولاد اکسین.

۴- اجرای کامل و صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل.

۵- خروج آیتمهای فریز شده از حالت فریز

– ادامه کنش های کارگران صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی بدنبال تعطیلی کارخانه

– ابراز خوشحالی از اینکه معلمان دغدغه معیشت نداشته باشند و با فکری آزاد به تدریس بپردازند، مایه‌ی خوشحالی همگان است و مطالبه‌ی سال‌ها مبارزه.

اما چرا تشکر از رییس‌جمهور؟!

رئیس‌جمهور حتی به وظیفه‌اش نیز عمل نکرده.

– رضا اقدسی، کارگر زندانی را از دسترسی به وکیل، باطری سمعک و ملاقات حضوری محروم کرده‌اند

*******

*جمعه های اعتراضی کارگران صنعت نفت:

ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره در منطقه عملیاتی  بهرگان و جزیره لاوان

بیانیه تجمع روزجمعه ۸ دی کارگران شرکت فلات‌قاره منطقه‌ عملیاتی بهرگان 

روز جمعه ۸ دی ماه برای پنجمین هفته متوالی، اعتراض کارگران شرکت نفت فلات قاره نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با تجمع درمنطقه عملیاتی  بهرگان و جزیره لاوان ادامه یافت.

بیانیه تجمع روزجمعه ۸ دی کارگران شرکت فلات‌قاره منطقه‌ عملیاتی بهرگان 

نظر به اینکه متاسفانه بخشی از حقوق و مزایای کارکنان صنعت نفت که منبعث از سالها جهاد و تلاش و ناشی از افزایش های قانونی سالیانه مبتنی بر مصوبات هیات وزیران بوده و بر خلاف مفاد قرارداد استخدامی به آنها پرداخت نمی گردد ، کارکنان منطقه نفتی بهرگان صبح امروز جمعه هشتم دیماه،بار دیگر یاد آور حقوق قانونی خود در این زمینه گردیده و از تمامی مسئولان تقاضا داشته تا مجدانه و به دور از هیاهوی رسانه ای ایجاد شده در سال ۱۳۹۵ که مرتبط با پرداخت حقوق های غیر قانونی ناشی از اقلام حقوقی موهوم به مدیران ارشد ستادی نشین غیر نفتی و شاغل در نهاد های نه تولیدی و بلکه نهادهای متولی گردش سرمایه بوده و متاسفانه به جهت درک ناصحیح مجریان قانون نسبت به تسری غیر قانونی موضوع سقف پرداخت به کارکنان جهادی و شاغل در مناطق عملیاتی نفت گردید ، نسبت به احیای حقوق قانونی کارکنان نفت و گاز اقدام نمایند و با برداشتن سقف غیر قانونی حقوق کارکنان مناطق عملیاتی بخشی از آلام و رنج‌های شغل اقماری از قبیل  دوری از خانواده ( در تمامی مناسبت های ملی و مذهبی و خانوادگی)، کار در شرایط سخت و دشوار آب و هوایی و جغرافیایی ، خطرات ناشی از کار با تاسیسات و تجهیزات نفتی و …..را جبران نمایند  ، قابل ذکر اینکه همین کارکنان عملیاتی چنانچه به محیط های غیر عملیاتی و شهری منتقل گردند با حذف آیتم های حقوقی ناشی از سختی کار به یقین حقوقشان از سایر کارمندان بالاتر نخواهد بود.

اهم خواسته‌های ایشان به شرح ذیل می‌باشد.

۱_برکناری مدیران نالایق و آفت منابع انسانی

۲_حذف سقف حقوق کارکنان مناطق عملیاتی نفت

۳_اصلاح و افزایش حد اقل حقوق کارکنان جدید الاستخدام

۴_برداشتن عناوین اصلی تخصصی و پشتیبانی عمومی و منع تفکیک کارکنان شاغل در یک نقطه مشترک جغرافیایی

۵_حذف سقف پاداش سنوات بازنشستگی کارکنان مناطق عملیاتی نفت

۶_فراهم کردن زمینه های قانونی معافیت مالیاتی کارکنان شاغل در مناطق عملیاتی نفت

۷_پرداخت معوقات اجرای ماده ۱۰ 

۸_ضرورت رعایت صحیح مفاد ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزیر نفت در خصوص استقلال اداری کارکنان عملیاتی نفت از قانون مدیریت خدمات کشوری

*هفتمین روزاعتصاب،راهپیمایی و تجمع گروه ملی صنعتی فولاد ایران برای دستیابی به مطالبات 

برحقشان

مطالبات کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز:

۱- رفع ممنوعیت ورود به شرکت کارگران تعلیق شده و بازگشت به کار کارگران اخراج شده قبلی.

۲- تغییر وضعیت کلیه کارگران شفق.

۳- همسان‌سازی دستمزد ها برابر دریافتی کارگران شرکت‌ فولاد اکسین.

۴- اجرای کامل و صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل.

۵- خروج آیتمهای فریز شده از حالت فریز

مجموعه ای از گزارش ها:

کانال صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد:

۱- اعتصاب در گروه ملی صنعتی فولاد اهواز همچنان ادامه دارد

امروز جمعه هشتم دی ماه ۱۴۰۲ هفتمین روز اعتصاب ما، با ادامه مسدود کردن و کنترل تمامی درهای ورود و خروج شرکت در جریان است.

۲- هشدار جدی به تمام همکاران شرکت! 

 خائنان را همه‌جا رسوا و طرد می‌کنیم.

هشدار جدی به تمام همکاران شرکت! 

در پی حضور تیم خبرنگاران امنیتی در اهواز و میان کارگران اعتصابی ، روز گذشته پاسخ مناسبی به آنان داده شد.

اما این فعالان فاسد رسانه‌ای گویا دست‌بردار نیستند و برنامه‌ریزی جدی برای اخلال در روند اعتصاب به‌حق ما دارند و در حال دسیسه‌چینی های پنهان و یارگیری از بین پرسنل شریف گروه ملی می‌باشند.

این افراد چهره‌های شناخته شده‌ای در میان بسیجیان عدالتخوار  بحساب میایند و هرکه آنها را می‌شناسد از وابستگی آنها به دستگاه امنیتی و از فسادهای اخلاقی‌شان باخبر است. 

لطفا به تمام همکاران اطلاع بدهید با این کفتارهای رسانه‌ای ارتباط نگیرند.

خطاب به تیم رسانه‌ای مزدور یعنی اسماعیل محمدولی،سعید خلیفه و محسن صباغی، دست از کثافت‌کاری و مزدوری بردارید. 

شرم کنید از اینکه به اسم حمایت از کارگر او را به نشست‌های خصوصی دعوت می‌کنید.

سمتی که ایستادید رسوایی و تحقیر نصیبتان می‌گردد و طرف کارگر مملو از شرافت و انسانیت است. ما را مجبور نکنید تا علاوه بر درهای شرکت درهای دهان شما را هم ببندیم

خائنان را همه‌جا رسوا و طرد می‌کنیم.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران:

۱- ایستاده ایم تا به حقمان برسیم.

 حدود ۱۰سال است که پرسنل گروه ملی میدان دار میدان مبارزه کارگر و کارفرما برای حقیست که حق شرعی و قانونی وی است. یک هفته است که باز هم این کارزار آغاز شده است اما این کارزار رنگ و بویی متفاوت تر از دفعات پیش دارد. در این کارزار میتوان حس و شور و حال و انرژی و امید جوانی را به خوبی حس کرد. این حس و شور ناشی از مشارکت همکاران شریف و زحمتکش شفق در کنار برادران و دوستان خود است که با حضور خود شوری دیگر به این تجمعات دادند.

همکاران گرانقدر شفق، ما همچون شما این دوره سخت ارباب رعیتی پیمانکاری را پشت سر گذاشته ایم و وقتی شما از درد سخن میگویید با تک تک سلولهای وجودمان این درد را به همان شدت که بیان میکنید درک و احساس میکنیم.

ولی بین دوره ما و دوره شما یک تفاوت اساسی وجود دارد. در دوره ما سطح سواد و دانش به هم سطح شما نبوده و کسی نبود تا ما را راهنمایی کند. ولی حالا با وجود سواد و درک بالای شما از شرایط و اوضاع جامعه و شرکت و قوانین کار و با استفاده از تجربه ۱۰ساله همکاران قراردادی ، میتوانید رقم زننده تغییری ژرف در وضعیت شرکت و آینده خود باشید. شما آینده این شرکت و وارثان حقیقی آن هستید که بنا به جبر روزگار تن به زندگی پیمانکاری دادید. ولی با گسترش دانش بشری و فضای اجتماعی دیگر هیچ چیز بر هیچکس پنهان نیست و با استفاده از این امکانات امروز همه به خوبی میدانیم که سیستم پیمانکاری یک سیستم نسخ شده است که میبایست از تمام نهادها جمع آوری شده و تمام پرسنل این سیستم تبدیل وضعیت شوند.

امروز این فرصت برای شما مهیا شده است که با ایستادن در کنار برادران خود و فریاد زدن خواسته هایتان به حقی که حق مسلم شماست که همانا تبدیل وضعیت و رهایی از یوغ بردگی پیمانکار است دست یابید. در کنار یکدیگر ، دست به دست و شانه به شانه هم و بدون توجه به حرف بدخواهان و شیاطین وسوسه گر انسانما ، راه رسیدن به هدف را در پیش گیرید که پیروزی و نائل آمدن به هدف والا تنها از راه اتحاد و یکدلی به دست می آید.

نه با کسی سر جنگ داریم و نیامده ایم که خیابانها را شلوغ کنیم ،

ایستاده ایم تا به حقمان برسیم.

۲- سود سالیانه شرکت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز و سهم کارگران

 تاملی بر مصاحبه علی محمدی مدیر عامل شرکت فولاد اکسین :

نکته مهم و کلیدی اینکه علی محمدی مدیر عامل فولاد اکسین در مصاحبه خود با خبرگزاری‌ها چنین بیان داشته که سود فقط ۸ ماهه نخست سال فولاد اکسین ۳۷ هزار میلیارد ریال است که هنوز چهار ماه دیگر هم به پایان سال مانده است !

قابل توجه همکاران محترم که ۴۰ درصد این سود تقریبا ۱۵۰۰میلیارد تومان است .اگر فقط ۱۰ میلیون تومان بابت طرح طبقه بندی مشاغل به حقوق کارگران قراردادی و شفقی  اضافه شود(تعداد کارگران را ۳۰۰۰ نفر در نظر بگیریم )  حدودا ماهی ۳۰  میلیارد تومان در ماه  خواهد شد .

حقوق پرداختی کل پرسنل ماهانه  حدودا ۷۰ میلیارد تومان و اگر آن ۳۰ میلیارد تومان طرح طبقه بندی مشاغل را اضافه کنیم چیزی حدودا ۱۰۰ میلیارد تومان بابت حقوق ماهانه  پرداخت خواهد شد که ۱۲ ماه آن  می‌شود ۱۲۰۰  میلیارد تومان ،اگر این مبلغ را از سود ۸ ماهه کم کنیم نزدیک به۳۰۰ میلیارد تومان اضافه خواهد بود . یعنی حقوق ما  یک تغییر محسوسی خواهد کرد و از این  فلاکت نکبت بار  خارج خواهیم شد . نکته دیگر اینکه بدهی شرکت حدودا ۳۰۰ میلیارد تومان است که اگر از پول باقی مانده از سود ۸ ماهه پرداخت شود  بدهی شرکت صاف میشود. چون شرکت  فولاد اکسین طی این چند ساله زیان انباشته نداشته پس مقدار زیادی از سود را بین سهامداران تقسیم می کند و مقدار کمی را بعنوان ذخیره اندوختی بابت برنامه های آتی و سال آینده نگه می دارد .

این فقط سود سهام فولاد اکسین است.  سود ناشی از تولید را هم بر درآمدهای شرکت در نظر بگیریم  که با این سود میتوان کارهای اورهال بخش های تولیدی ،خرید قطعات رزروی ،خرید مواد اولیه به مقدار کافی را انجام داد و رفاه و آسايش را به زندگی پرسنل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز بازگرداند.

فقط کافیست مسولان محترم کمی حساب و کتاب بلد باشند و مهم تر از آن وجدان و تعهد کاری داشته باشند و این واقعيت ها را ببینند.  دوستان این رفتارهای گدا بازی و نداریم های مسئولین را اصلا باور نکنید و طبق ارقام و اعداد خودتان واقعیت ها را لمس کنید.  ذره ای شک و شبه به دلتان  راه ندهید و از خواسته هایتان عقب نشینی نکنید . این پول باید در سفره های ما و برای افزایش سطح رفاهیات خانواده ما هزینه شود.  بانک ملی بعنوان یک نهاد مالی ربوی فقط بدون هیچ هزینه کردی چشم به سود شرکت و سهام اکسین دارد. 

سود ۴ ماه آخر سال  شرکت فولاد اکسین که حدودا۷۰۰میلیارد تومان است را نیز در نظر بگیرد که چه رقم بزرگی خواهد بود که هنوز تصمیمی برای آن اتخاذ نشده است .

*ادامه کنش های کارگران صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی بدنبال تعطیلی کارخانه

کنش های کارگران صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی بدنبال تعطیلی کارخانه منجمله تجمع مقابل فرمانداری شوشتر،نهادهای دولتی دیگرواین واحد تولیدی دراستان خوزستان ادامه دارد.

برپایه گزارش های رسانه ای شده،پس از تعطیل شدن شرکت صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر در روزهای گذشته، شنبه دوم دی‌ماه ۱۴۰۲ کارکنان این شرکت مقابل فرمانداری شوشتر و شرکت صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر به دلیل بیکار شدن دست به تجمع زدند.

مدیر عامل شرکت صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر در این‌باره گفت: به دلیل عدم انجام مصوبه کمیته کاغذ و نشر توسط بانک ملی این شرکت با مشکل مواجه شده و با این شرایط امکانپذیر نیست که در چرخه تولید باقی بمانیم و در حال حاضر ۳۵۶ نفر در شرکت صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر بیکار شدند.

یک کارگر کارخانه دیبای شوشتر گفت:اردیبهشت سال جاری در جلسه اختصاصی که با حضور معاون رئیس جمهور، وزیرارشاد، معاون وزیر صمت، مدیرعامل بانک ملی ایران و جمعی دیگر از مسئولین با رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع خمیر و کاغذ دیبا شوشتر برگزار شد، مقررشده بود این کارخانه حدود ۲۰ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر به قیمت تعیین شده از سوی سازمان حمایت، تولید کند و در مقابل؛ تعهدی که دولت پذیرفت آن بود که مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به وزارت ارشاد داده شود و از طریق آن وزارت در اختیار این شرکت جهت خرید مواد اولیه و تجهیزات لازم برای تولید کاغذ چاپ و تحریر قرار گیرد. این امر به صورت مصوبه درآمد که از قرار معلوم بعد از گذشت حدود ۸ ماه هنوز مصوبه کمیته کاغذ و نشر انجام نشده و بانک عامل حاضر به پرداخت این تسهیلات به بهانه‌های مختلف نیست و همین امر کارخانه را با بحران مالی روبرو کرده است.

این کارگر با یادآوری اینکه کارگران برای پیگیری مشکلات بوجود آمده بارها به نهادهای دولتی مستقر در شهرستان شوشتر مراجعه کرده‌اند، در خاتمه گفت: باتوجه به وضعیت نامناسب معیشتی و شرایط دشوار اقتصادی انتظار داریم تا مسئولان چاره‌ای برای بازگشایی کارخانه و امکان اشتغال دوباره کارگران بیاندیشند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی بدنبال تعطیلی کارخانه

فیلم کوتاه منتشره در شبکه های اجتماعی از تجمع اعتراضی روزشنبه ۲ دی کارگران کارخانه صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی بدنبال تعطیلی این واحد تولیدی دراستان خوزستان خبر می دهد.

*ابراز خوشحالی از اینکه معلمان دغدغه معیشت نداشته باشند و با فکری آزاد به تدریس بپردازند، مایه‌ی خوشحالی همگان است و مطالبه‌ی سال‌ها مبارزه.

اما چرا تشکر از رییس‌جمهور؟!

رئیس‌جمهور حتی به وظیفه‌اش نیز عمل نکرده.

معلمانی که بابت همین چند درصدی که شما را به شعف آورده، در زندان هستند ، فرزندان آنان بدترین روزهای عمر خود را می‌گذرانند، در کلاس درس با ترس و نگرانی حاضر می‌شوند،  همسران آنان رنج سفره را با هزار درد بر دوش دارند، معلمانی اخراج شده‌اند و در بدترین شرایط ممکن شرافتمندانه  کسب در آمد می‌کنند، بسیاری از معلمان به سبب پیگیری معیشت شما انفصال از خدمت گرفته و از مزایای رتبه‌بندی محروم‌اند، معلمان بسیاری در انتظار احکام سنگین قوه قضاییه و حراست‌های آموزش و پرورش بسر می‌برند. با همه‌ی این مشقات، همین معلمان زندانی و اخراجی و محروم ار رتبه‌بندی هنوز پیگیر جدی وضعیت نابسامان همکاران فرهنگی خود هستند و این سرهم‌بندی را حقه‌ی دولتمردان برای سرکوب آزادگی و آزادمنشی می‌دانند.

بدانید؛ فرهنگیان زندانی، اخراجی، تبعیدی 

و … هرگز، انتظار تشکر نداشته، اما انتظار روشن‌بینی، آری.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*رضا اقدسی، کارگر زندانی را از دسترسی به وکیل، باطری سمعک و ملاقات حضوری محروم کرده‌اند

اقدسی که به دلیل مشکل شنوایی امکان تماس تلفنی را ندارد، از زمان بازداشت تنها یک بار ملاقات حضوری با خانواده‌اش داشته است.

برگرفته از کانال کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

akhbarkargari2468@gmail.com


Google Translate