اخباروگزارش های کارگری ۶ دی ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۶ دی ماه ۱۴۰۲

– پنجمین روزاعتصاب،راهپیمایی و تجمع گروه ملی صنعتی فولاد ایران دراعتراض به عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل و ممنوع الورود کردن ۳۸ همکارحق طلب

«مشکل ما حل نشه اهواز قیامت میشه»

«بانک ملی حیا کن گروه ملی رو رها کن»

«محمدی حیا کن گروه ملی رو رها کن»

مطالبات کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز:

۱- رفع ممنوعیت ورود به شرکت کارگران تعلیق شده و بازگشت به کار کارگران اخراج شده قبلی.

۲- همسان‌سازی دستمزد ها برابر دریافتی کارگران شرکت‌ فولاد اکسین.

۳- اجرای کامل و عادلانه طرح طبقه‌بندی مشاغل.

۴- قراردادی شدن کلیه کارگران شفق.

– ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع روزسه شنبه ۵ دی کارگران شرکت بهره برداری نفت وگاز آغاجاری

– پنجمین روز تجمع اعتراضی معلمان خرید خدمات یزد نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل استانداری

– سومین روز اعتراض اهالی خشمگین اردکان دراعتراض نسبت به آلودگی هوا و عدم پاسخگویی مسئولان با برپایی تجمع مقابل فرمانداری با شعارهای« مسئول بی کفایت استعفا استعفا»،«اردکان هوا ندارد»،«اردکان مسول ندارد مردم هوا ندارند»و…

– سومین چهارشنبه اعتراضی اهالی شهرک جوپارستان کرمان نسبت به نداشتنِ آب آشامیدنی مقابل استانداری

– تجمع اعتراضی سراسری داروسازان کشور نسبت به فروش اینترنتی دارو و عملکرد غیر قانونی پلاتفرمها وعدم پرداخت مطالبات ازطرف بیمه ها مقابل ساختمان علوم پزشکی منجمله دراستان های خراسان رضوی خوزستان،فارس و….

– ادامه اعتراض طلا و جواهر فروشان نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی وثبت تمام موجودی درسامانه در شهرهای اراک،اصفهان،مشهد و….. 

– اعتراض طلا فروشان سراوان نسبت به ناامن بودن شهر و سرقت مسلحانه با اعتصاب وتجمع مقابل فرمانداری

– خودکشی بیش از۶۰۰۰ نفرواقدام به خودکشی ۱۲۰ هزار نفر درسال ۱۴۰۱ 

– مدیران آموزش و پرورش شهرستان مریوان با تدلیس در قالب مسابقات نقاشی دانش آموزان دبستان دخترانه و پسرانه شاهد را به عنوان مسابقات نقاشی در دریاچه زریبار به یادمان شهدای گمنام  و نمایش حمایت از غزه برده اند.  

– قرار شش ماهه نظارت و منع اشتغال برای خلیل عسکری مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اتهام اختلاس در شعبه دهم بازپرسی شیراز

– جان باختن یک کارگر درمشهد بر اثر سقوط در چاهک آسانسور

*******

*پنجمین روزاعتصاب،راهپیمایی و تجمع گروه ملی صنعتی فولاد ایران دراعتراض به عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل و ممنوع الورود کردن ۳۸ همکارحق طلب

«مشکل ما حل نشه اهواز قیامت میشه»

«بانک ملی حیا کن گروه ملی رو رها کن»

«محمدی حیا کن گروه ملی رو رها کن»

مطالبات کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز:

۱- رفع ممنوعیت ورود به شرکت کارگران تعلیق شده و بازگشت به کار کارگران اخراج شده قبلی.

۲- همسان‌سازی دستمزد ها برابر دریافتی کارگران شرکت‌ فولاد اکسین.

۳- اجرای کامل و عادلانه طرح طبقه‌بندی مشاغل.

۴- قراردادی شدن کلیه کارگران شفق.

مجموعه ای از گزارش ها:

کانال صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد:

پنجمین روز اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

امروز نیز اعتصاب کارگران شرکت با راهپیمایی اعتراضی همراه بود.

اهم مطالبات:

🔹رفع ممنوعیت ورود به شرکت کارگران تعلیق شده و بازگشت به کار کارگران اخراج شده قبلی.

🔹همسان‌سازی دستمزد ها برابر دریافتی کارگران شرکت های فولادی همجوار.

🔹اجرای کامل و فوری طبقه‌بندی مشاغل.

🔹قراردادی شدن کلیه کارگران شفق.

🔹برکناری مدیرعامل فاسد و خلع مالکیت از بانک ملی.

🔹مشارکت کارگران در امر مدیریت شرکتی که متعلق به خود ما است.

وقتی ارعاب و تهدیدهایتان اثر نکرد، چرا فکر میکنید می توانید با وعده های توخالی کارگر گروه ملی را بفریبید!

هر زمان که خواسته های ما را عملی کردید آن وقت است که تصمیم میگیریم با شما مذاکره کنیم یا نه.

مذاکره پشت درهای بسته پشیزی برای ما ارزش ندارد، ما یک جمع واحد هستیم پس حرف و سخنی دارید به میان جمع ما بیایید، آن هم با دست پر و نه با وعده وعید.

تازه آغاز راهیم؛ 

نبردی دشوار که وسوسه تسلیم در آن راه ندارد.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران:

پس از جلسه دیشب شورای تامین که بدون نتیجه به پایان رسید دیدیم که مسئولین شرکت نیز بجای یافتن راه حل ،با قطع کردن تمام خدمات شرکتی از طبخ غذا تا منع آمد و شد سرویس های ایاب و ذهاب تمام سعی خود را بر ضعیف کردن اراده کارگر متمرکز کرده اند. ولی همانطور که دیدید این اقدامات خبیثانه که تنها از عهده یک شخصیت خبیث بر می آید نتوانسته خللی در عزم آهنین کارگر گروه ملی وارد کرده و برعکس عزمش را جزم نموده تا به مسئولین نامسئول استان ثابت کند که اگر مسیر پر از خار شود و از هر خار شعله آتشی زبانه بکشد با جان و دل به دل آتش خواهیم زد تا هدفی که تعیین کرده ایم محقق شود.

حدود یک هفته از اعتصابات کارگری و عدم تولید در شرکت گروه ملی میگذرد و شاهد هستیم که بانک ملی با عدم واکنش به این موضوع از طریق رسیدگی به خواسته های کارگران و یا ارسال نماینده ای جهت شنیدن حرف کارگران معترض و  بررسی اوضاع و شنیدن راه حلهای ممکن،  ثابت کرده که تولید برای این بانک ربوی هیچ اهمیتی ندارد و رسیدگی به نیازهای بنگاه‌های تحت پوشش این بانک ناملی آخرین دغدغه آن است و این امر دال بر  ورشکستگی شرکت های تولیدی تحت پوشش بانک ملی است. 

فلذا ما را دیگر با بانکی که آخرین نگرانیش آینده زندگی کارگران بنگاه‌های تحت تملک و تولید و اقتصاد کشور است کاری نیست و روی سخن ما با مسئولین استانی و کشوری و شخص رئیس جمهور و اداره اطلاعات است که چرا از چنین تخلفاتی چشم پوشی کرده و به فکر حل بحرانی که ۱۰سال است صنعت مملکت را درگیر کرده نیستند. نه تنها به فکر حل بحران نبوده بلکه راه حل همیشگی و تکراری نهادهای یاد شده همیشه از راه احضار و ارعاب و تهدید کارگران است تا با پاک کرده صورت مسئله برای مدتی موقت ، خود را  از شر حل مسئله راحت کنند.

باید به استحضار برسانیم که چنین راه حلهایی تنها خاکستر بر شعله های فروزان آتش ریختن است که اگر به فکر آرام کردن این شعله ها نباشید ، هر بار زبانه های این آتش بلندتر و سوزان تر فوران خواهند کرد.

در آخر به علی شعبانی مدیر عامل شفق هم اخطار میکنیم که اگر به جایگاه خود علاقه دارد و نخواهد که به سرنوشت علی محمدی دچار شود دست از تهدید پرسنل شریف و زحمتکش شفق بردارد. پرسنل شفق خواسته آنها کاملا منطقی است و باید تغییر وضعیت شوند و البته کارگران بدانند که مخالف اصلی مطالبه بحق شما شخص کثیف علی شعبانیست که دیگر  نمی تواند انواع زدو بندها و فسادهای مالی و اخلاقی را انجام دهد .

با وجود تمام محنت ها و فشارهای موجود اطمینان داده بودیم که خواهیم آمد و دیدید که آمدیم. باز هم بر این آمدن ها اصرار داریم . تجربه چهل روز اعتراضات صنفی ما در سال ۱۳۹۷ بیانگر صبر و بردباری و بیانگر همه چیز است .

*ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع روزسه شنبه ۵ دی کارگران شرکت بهره برداری نفت وگاز آغاجاری

*پنجمین روز تجمع اعتراضی معلمان خرید خدمات یزد نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل استانداری

روز چهارشنبه ۶ دی برای پنجمین روز متوالی، معلمان خرید خدمات یزد برای اعتراض به عدم تبدیل وضعیت مقابل استانداری تجمع کردند.

یادآوری:تجمع اعتراضی معلمان خرید خدمت  یزد نسبت به عدم تبدیل وضعیت با همراهی دانش آموزان مقابل استانداری یزد با شعار «تا حق مو نگیرم از اینجا نمیرم»،«ده ساله که درس دادم آزمونمو پس دادم» و….

روزدوشنبه ۴ دی،معلمان خرید خدماتی با تجمع اعتراضی مقابل استانداری یزد نسبت به وضعیت استخدامی خود معترض شدند  .

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن حمایت از  مطالبات معلمین عزیز خرید خدمت در یزد و دیگر نقاط کشور برای تعیین وضعیت  و استخدام قطعی آنان  تاکید دارد که باید تنها دانش‌آموزانی در چنین اعتراض‌های مشارکت کنند که به سن عقلی کافی رسیده باشند  و آگاهانه برای مطالبات خود معلمان را همراهی کنند. 

*سومین روز اعتراض اهالی خشمگین اردکان دراعتراض نسبت به آلودگی هوا و عدم پاسخگویی مسئولان با برپایی تجمع مقابل فرمانداری با شعارهای« مسئول بی کفایت استعفا استعفا»،«اردکان هوا ندارد»،«اردکان مسول ندارد مردم هوا ندارند»و…

روز چهارشنبه ۶ دی، اهالی خشمگین اردکان درسومین روزاعتراضشان نسبت به آلودگی هوا و عدم پاسخگویی مسئولان دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان یزد زدند وبابرافراشتن پلاکاردها و سردادن شعارها منجمله « مسئول بی کفایت استعفا استعفا»،«اردکان هوا ندارد»،«اردکان مسول ندارد مردم هوا ندارند» خواستار برخورد با صنایع آلاینده شدند.

درهمین رابطه:دومین روزراهپیمایی و تجمع اعتراضی اهالی خشمگین اردکان دراعتراض نسبت به آلودگی هوا و عدم پاسخگویی مسئولان با شعارهای«هوای پاک حق مسلم ماست»،«استاندار حیا کن اردکانو رهاکن»و….

روز سه شنبه ۵ دی برای دومین روزمتوالی، اهالی خشمگین اردکان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به آلودگی هوا عدم پاسخگویی مسئولاندست به راهپیمایی  و تجمع دراین شهرستان دراستان یزد زدند وبابرافراشتن پلاکاردها وسردادن شعارهایی منجمله«هوای پاک حق مسلم ماست»،«استاندار حیا کن اردکانو رهاکن» خواستار برخورد با صنایع آلاینده شدند.

براساس فیلم ها و تصاویر منتشره علوه برحضورچشمگیرفعال  زنان درتجمعات وراهپیمایی، پرستاران ودانش آموزان هم دست به اقدامات اعتراضی زدند.

*سومین چهارشنبه اعتراضی اهالی شهرک جوپارستان کرمان نسبت به نداشتنِ آب آشامیدنی مقابل استانداری

روز چهارشنبه ۶ دی برای سومین هفته، اهالی شهرک جوپارستان کرمان برای اعتراض به نداشتنِ آب آشامیدنی مقابل استانداری کرمان تجمع کردند.

یادآوری:

۱- دومین تجمع اعتراضی اهالی شهرک جوپارستان کرمان نسبت به نداشتنِ آب آشامیدنی مقابل استانداری

روز چهارشنبه ۲۹ آذربرای دومین بار، اهالی شهرک جوپارستان کرمان برای اعتراض به نداشتنِ آب آشامیدنی مقابل استانداری کرمان تجمع کردند.

۲- تجمع اعتراضی اهالی شهرک جوپارستان کرمان نسبت به نداشتنِ آب آشامیدنی مقابل استانداری

روز چهارشنبه ۲۲ آذر،اهالی شهرک جوپارستان کرمان برای اعتراض به نداشتنِ آب آشامیدنی مقابل استانداری کرمان تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: در سال ۱۳۷۲با مجوز استاندار وقت شهرداری جوپار تعداد ۲۸۰۰ قطعه زمین با کاربری مسکونی به کارمندان و کارگران و فرهنگیان و افراد بومی و غیربومی متقاضی با اخذ بها واگذار کرد. 

آنها افزودند: در طول این ۳۰ سال بیش از ۸۰۰ نفر پروانه ساختمانی گرفتند و ساخت و ساز انجام دادند. از این بین، ۳۴۰ نفر پایان کار گرفته‌اند و با خرید آب تانکری غیربهداشتی با قیمت گزاف (هر تانکر نزدیک به ۱ میلیون تومان) از روستاهای مجاور، زندگی را شروع کردند. این افراد بعد از مدتی به دلیل تحمل سختی و بیماری به دلیل نبود آب شرب مجبور به ترک خانه‌های خود از این شهرک شدند. 

آن‌ها از مراجعاتِ مکرر خود به آب منطقه‌ای و ابفا و استانداری خبر دادند و گفتند: مکاتبات و مراجعاتِ بسیاری داشتیم اما مشکل هنوز هم حل نشده است. آب منطقه‌ای استان، آبفا استان و شهرداری جوپار هرکدام دیگری را مسئول رفع مشکل آب می‌دانند. 

آنها با بیان اینکه امروز سومین تجمع در اعتراض به وضعیتِ شهرک و نبودِ آب لوله‌کشی برگزار شد اضافه کردند: تاکنون استاندار هیچ حمایتی انجام نداده و حاضر به درخواست راهکار هم از آبفا و آب منطقه‌ای نیست. 

آنها گفتند: در همین شهر جوپار، چندین شهرک در سالهای اخیر ساخته شده که به آنها آب داده شده است. در این مدت هیچ مسئولی از شهرک دیدن نکرده است، نه جدول‌گذاری و نه حتی آسفالت‌ریزی شده است. شهرک ما نه پارک دارد و نه فضای سبز و مشخص نیست شهرداری پول پروانه ساخت را کجا خرج می‌کند. 

آنها ادامه دادند: اوایل واگذاریِ زمین، یک چاه حفر کردند و آب استحصال گردید که توسط مراجع قضایی به علت رعایت حریم قنوات همجوار پلمپ شد. همزمان مخزن ۵۰۰۰ مترمکعبی بتونی و خطوط شبکه آبرسانی داخل معابر اصلی و ساختمان کلر زنی و ساختمان نگهبانی و ساختمان موتور پمپ احداث و ۸کیلومتر شبکه برق فشار قوی برای ایستگاه پمپ پاز و و تاسیسات نیز احداث گردید که همه اینها مال بیت المال در حال از بین رفتن است.

*تجمع اعتراضی سراسری داروسازان کشور نسبت به فروش اینترنتی دارو و عملکرد غیر قانونی پلاتفرمها وعدم پرداخت مطالبات ازطرف بیمه ها مقابل ساختمان علوم پزشکی منجمله دراستان های خراسان رضوی خوزستان،فارس و….

روزچهارشنبه ۶ دی،داروسازان کشوربرای اعتراض به فروش اینترنتی دارو و عملکرد غیر قانونی پلاتفرمها وعدم پرداخت مطالبات ازطرف بیمه ها دست به برپایی تجمع سراسری مقابل ساختمان علوم پزشکی منجمله دراستان های خراسان رضوی خوزستان،فارس و….در شهرهای مشهد،اهواز ،شیراز و…..زدند. 

*ادامه اعتراض طلا و جواهر فروشان نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی وثبت تمام موجودی درسامانه در شهرهای اراک،اصفهان،مشهد و….. 

روزچهارشنبه ۶ دی، اعتصاب طلا و جواهر فروشان شهرهای اراک،أصفهان،مشهد و…. دراعتراض به صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان مالیاتی وثبت موجودی ادامه پیدا کرد.

*اعتراض طلا فروشان سراوان نسبت به ناامن بودن شهر و سرقت مسلحانه با اعتصاب وتجمع مقابل فرمانداری

روزچهارشنبه ۶ دی، طلا فروشان سراوان برای اعتراض به ناامن بودن شهر و سرقت مسلحانه شب گذشته ازبالاکشیدن کرکره های مغازه هایشان خودداری کردند ومقابل فرمانداری این شهرستان در استان سیستان و بلوچستان تجمع کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، طلا فروشان سراوان بخاطر نبود امنیت و وجود یک تیم از سارقین مسلح که در طی ۲ ماه دوبار اقدام به سرقت از طلا فروشان کرده‌اند منجمله سرقت مسلحانه شب گذشته سارقین مسلح و دستبرد به یکی از طلا فروشی ها در پاساژ اصحاب و سرقت تقریبا یک کیلو طلا، امروز و فردا را بخاطر اعتراض به ناامنی اعلام اعتصاب کرده و با حاضر شدن مقابل فرمانداری شهر به این وضعیت اعتراض کرده و خواستار دستگیری و تامین امنیت هستند.

*خودکشی بیش از۶۰۰۰ نفرواقدام به خودکشی ۱۲۰ هزار نفر درسال ۱۴۰۱ 

در روزهای اخیر گزارش‌های مختلفی درباره خودکشی تعدادی از دانش‌آموزان و کارگران در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

درهمین رابطه،نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران به خبرنگاران گفت: سال گذشته به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۷.۴ نفر خودکشی منجر به فوت داشتیم؛ یعنی بیش از ۶۰۰۰ نفر. حدود ۱۲۰ هزار نفر هم اقدام به خودکشی داشتند که در سامانه وزارت بهداشت ثبت رسمی شده است.

*مدیران آموزش و پرورش شهرستان مریوان با تدلیس در قالب مسابقات نقاشی دانش آموزان دبستان دخترانه و پسرانه شاهد را به عنوان مسابقات نقاشی در دریاچه زریبار به یادمان شهدای گمنام  و نمایش حمایت از غزه برده اند.  

مسئولین آموزش و پرورش شهرستان مریوان مرتکب جرم تدلیس شده اند زیرا آگاهانه از اولیا دانش آموزان با نام مسابقه نقاشی رضایتنامه گرفته اند ولی عامدانه آنها را به یک مکان نظامی ایدئولوژیک  برده اند. 

خدعه و نیرنگ مسئولین آموزش و پرورش علاوه بر ضربات جبران ناپذیری به روح و روان کودکان اگرچه اصل مطلب و در درجه اول اهمیت است اما متاسفانه جرم انگاری نشده است. 

با اینحال قلب در هدف و مکان رضایتنامه مطابق نص صریح قوانین و آئین نامه های اردو دانش آموزان جرم محسوب می شود. 

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن حمایت از کودکان و مردم رنجور و داغدار غزه و ابراز انزجار از جنگ افروزی اسراییل و حماس هر نوع استفاده ابزاری از کودکان را محکوم می کند. 

*قرار شش ماهه نظارت و منع اشتغال برای خلیل عسکری مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اتهام اختلاس در شعبه دهم بازپرسی شیراز

در حالیکه آموزش و پرورش فارس با همدستی نیروهای امنیتی پرونده سازی‌های گسترده‌ای علیه فعالین فارس انجام می دادند و بسیاری از معلمان را از حق معیشت  بدیهی خود محروم کرده‌اند خود سرگرم غارت اندک بودجه‌آموزش و پرورش بوده‌اند

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*جان باختن یک کارگر درمشهد بر اثر سقوط در چاهک آسانسور

یک کارگر ۵۵ ساله حین کار در یک ساختمان در حال ساخت واقع در بلوار توس مشهد بر اثر سقوط در چاهک آسانسورجان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com


Google Translate