اخباروگزارش های کارگری ۵ دی ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۵ دی ماه ۱۴۰۲

– چهارمین روزاعتصاب،راهپیمایی و تجمع گروه ملی صنعتی فولاد ایران دراعتراض به عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل و ممنوع الورود کردن ۳۸ همکارحق طلب

«می جنگیم می میریم حقمونو می گیریم»

«نه تهدید نه زندان دیگر اثرندارد»

«اجرای همسان سازی بدون حقه بازی»

مطالبات کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز:

۱- رفع ممنوعیت ورود به شرکت کارگران تعلیق شده و بازگشت به کار کارگران اخراج شده قبلی.

۲- همسان‌سازی دستمزد ها برابر دریافتی کارگران شرکت‌ فولاد اکسین.

۳- اجرای کامل و عادلانه طرح طبقه‌بندی مشاغل.

۴- قراردادی شدن کلیه کارگران شفق.

– ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع روزسه شنبه ۵ دی کارگران شرکت های نفت مناطق مرکزی ایران و ملی حفاری ایران

– دردوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان دربروجرد هم تجمع برگزارشد

– تجمع اعتراضی کارگران مس درآلونسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل مجتمع

– تجمع اعتراضی کارگران شهرداری تهران نسبت به عدم افزایش حقوق مقابل ساختمان شورای شهر

– پایان اعتصاب کارگران کارخانه آب معدنی داماش دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق پس از ۱۳ روزبدنبال وعده کارفرما

– خاطره اولین و بزرگترین اعتصاب رانندگان و دیگر کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه پس از انقلاب ۵۷ در تاریخ ۴دی ۱۳۸۴ گرامی باد 

– دومین روزراهپیمایی و تجمع اعتراضی اهالی خشمگین اردکان دراعتراض نسبت به آلودگی هوا و عدم پاسخگویی مسئولان با شعارهای«هوای پاک حق مسلم ماست»،«استاندار حیا کن اردکانو رهاکن»و….

– ادامه اعتراض طلا و جواهر فروشان نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی وثبت تمام موجودی درسامانه در شهرهای اراک،تهران و….. 

– آخرین خبر از عثمان اسماعیلی

انتقال عثمان اسماعیلی از زندان سقز به پزشکی قانونی/ او بدون تکمیل درمان به زندان بازگردانده شد

– جان باختن یک کارگر معدن جاده قهجاورستان اصفهان براثرواژگونی لودر

– جان باختن یک کارگردرشازند براثر سقوط ازدکل برق

– جان باختن کارگریک شرکت در طارم براثر سقوط کانکس به درون درّه

*******

*چهارمین روزاعتصاب،راهپیمایی و تجمع گروه ملی صنعتی فولاد ایران دراعتراض به عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل و ممنوع الورود کردن ۳۸ همکارحق طلب

«می جنگیم می میریم حقمونو می گیریم»

«نه تهدید نه زندان دیگر اثرندارد»

«اجرای همسان سازی بدون حقه بازی»

مطالبات کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز:

۱- رفع ممنوعیت ورود به شرکت کارگران تعلیق شده و بازگشت به کار کارگران اخراج شده قبلی.

۲- همسان‌سازی دستمزد ها برابر دریافتی کارگران شرکت‌ فولاد اکسین.

۳- اجرای کامل و عادلانه طرح طبقه‌بندی مشاغل.

۴- قراردادی شدن کلیه کارگران شفق.

مجموعه ای از گزارش ها:

کانال صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد:

۱- امروز سه شنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۲، چهارمین روز اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز با راهپیمایی و شعاردهی اعتراضی آغاز شد.

همانند روزهای گذشته این راهپیمایی از محل اصلی تجمع تا میدان بقایی ادامه یافت.

۲- استقرار نیروهای انتظامی در میدان بقایی

۳- کارگران گروه ملی صنعتی فولاد، در محل تجمع خود برای تبادل نظر درمورد چگونگی ادامه اعتصاب و تصمیم گیری های جمعی، مجمع عمومی برگزار کردند.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران:

۱- لحظاتی پیش جلسه شورای تامین با جمعی از همکاران به پایان رسید. جلسه ای که نتیجه آن از زمان و ساعت تشکیلش کاملا مشخص و واضح بود.

شورای تامینی که دو سال پیش خودش تایید کننده و ضامن اجرای طرح طبقه بندی بود امشب شکل و رنگ عوض کرده و جهت و رویه ای کاملا مخالف و متفاوت با مصوبات دو سال پیش خود اتخاذ کرده است. 

این جلسه نیز هیچ خروجی نداشته و حرفهای تکراری علی محمدی در لفافه ای از تهدیدات ولی نه عریان بلکه بصورت کامل اتو کشیده دوباره تکرار شد و این شورا هم هیچ حرف و ایده جدیدی جهت گفتن و ارائه به پرسنل شریف گروه ملی  نداشت. 

آنچه این جلسه امشب بر ما مبرهن ساخت اینست که تنها راه رسیدن به حق و حقوق همان اتحاد و پایداری و استقامت ماست و برای رسیدن به اهداف مشخص شده باید سختی های احتمالی این راه را به جان خرید.

گرچه بارها اعلام کرده بودیم ولی باز هم به مسئولین استان و شورای تامین اعلام میکنیم ، خواسته های کارگران شرکت گروه ملی فولاد اهواز به مدت دو سال است که بصورت کاملا واضح و شفاف اعلام شده و جز برآورده شدن این خواسته ها هیچ عذر و بهانه ای را نخواهیم پذیرفت.

فردا باز هم حضوری پر رنگ تر از امروز را رقم خواهیم زد تا باورتان شود که بر خواسته و هدفمان همچنان مومن و پایبندیم و نه بهانه های واهی شما و تهدیدات و فشارهایتان نمی‌تواند ما را نسبت به خواسته های بر حقمان قدمی به عقب باز گردانید.

گفتیم که بدانید هنوز هم بر حرفمان هستیم و فردا هم باز خواهیم آمد.

۲- لحظاتی پیش مسئولین ترانسپورت با هدف کاستن از جمعیت خروشان مجتمع درب شرکت به سرویس های ایاب و ذهاب دستور دادند که از فردا در محل کار حضور نیافته و از ارائه خدمات به پرسنل گروه ملی خودداری کنند.

اولا که باید به آقایان عرض کنیم که زهی خیال باطل و اینبار را بدجور کور خوانده اید. خدا را شکر اکثر همکاران دارای وسیله نقلیه بوده و جای تمام سرویس های شما را پر خواهند کرد.

ثانیا حتی اگر وسیله نقلیه یافت نشد ، در راه رسیدن به هدف و احقاق حقوقمان کیلومترها فاصله منزل تا شرکت را پیاده طی خواهیم کرد و حتی شبانه روز درب شرکت اتراق میکنیم تا به شما ثابت شود مردان آهنین اراده ، بیدی نیستند که با این بادها بلرزاند.

فردا حضوری پررنگ تر و پرشورتر خواهیم داشت. مطمئن باشید.

*ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع روزسه شنبه ۵ دی کارگران شرکت های نفت مناطق مرکزی ایران و ملی حفاری ایران

هموطن ساده دلم،حقت را نه دراین بیابان سرد وتار،بلکه در تلخی چای دبشت بجوی!!!

حقوق یک ساعت مداحی

=

سقف حقوق ۱۴ روزکارمن دربیابان ها!!!

این عدالت در مجلس انقلابی؟؟؟!!!

سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه)با تجمع مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در استان های

کردستان(شهرسنندج)،

کرمانشاه(شهر کرمانشاه)

و

اهواز ادامه تجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی استان خوزستان مقابل استانداری 

شعارها:

«کشوری لشکری  تامین اجتماعی  اتحاداتحاد»

«بازنشسته بپاخیز برای رفع تبعیض»

«اجرای همسان سازی بدون حقه بازی»

تصاویر:

اهواز:

سنندج:

کرمانشاه:

*دردوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان دربروجرد هم تجمع برگزارشد

*تجمع اعتراضی کارگران مس درآلونسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل مجتمع

روزسه شنبه ۵ دی،کارگران پیمانکاری پروژه‌ایِ تغلیظ مس درآلو از مجموعه‌های شرکت صنایع مس ملی ایران برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل با خودروهای خود در مسیر منتهی به ورودی مجتمع  واقع در استان کرمان تجمع کردند.

این کارگران که بیشتر آن‌ها بومی منطقه هستند، به خبرنگاررسانه ای گفتند: شنبه هفته جاری (دوم دی ماه) در حالی پیمانکار با ۲۸۰ نفر از کارگران با سوابق حداقل ۱۰ ساله تصویه حساب کرده که بیشتر این کارگران در آزمون استخدامی برای جذب در این مجموعه قبول نشده‌اند. هر چند که در نحوه برگزاری این آزمون انتقاد زیادی وارد است و کارگران پروژه‌ای شانس قبولی در آن را نداشتند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع گفت:پروژه مس درآلو دارای دو واحد معدن و کارخانه است که مجموعه‌ی معدن سال ۸۹ به بهره‌برداری رسیده و ساخت کارخانه نیز از سال ۹۵ آغازشده است.

وی افزود:پس از سال‌ها تلاش در این پروژه، حق آن‌هاست که پس از بهره‌برداری پروژه‌ایِ تغلیظ مس درآلو به کار گرفته شوند.

آنها گفتند: اگر قرار باشد با اتمام پروژه بیکار شویم در حالی‌که کارفرمای مادر هیچ تعهدی نسبت به ما احساس نمی‌کند، از کدام مرجع و نهاد باید حقوق‌مان را پیگیری کنیم؟

با شروع به کار «مجموعه مس درآلو» که از مجموعه‌های شرکت صنایع مس ملی ایران است و به بهره‌برداری رسیدن آن، تعدادی از کارگران پیمانکاری بیکار شده‌اند.

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری تهران نسبت به عدم افزایش حقوق مقابل ساختمان شورای شهر

روزسه شنبه ۵ دی ،جمعی ازکارگران شهرداری تهران برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم افزایش حقوق مقابل ساختمان شورای شهرتجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده تجمع کنندگان به‌ عدم اجرای قانون ترمیم حقوق‌ها معترض هستند. 

قانون ترمیم حقوق به ماده واحده «قانون بودجه سال اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برمی‌گردد. در این ماده واحده به مسئله‌ی ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری اشاره شده است. 

این قانون اما در شهرداری تهران هنوز اجرا نشده است.

*پایان اعتصاب کارگران کارخانه آب معدنی داماش دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق پس از ۱۳ روزبدنبال وعده کارفرما

کارگران کارخانه آب معدنی داماش از پایان اعتصابشان پس از۱۳ روزبدنبال  وعده روزدوشنبه ۴ دی کارفرما مبنی برپرداخت ۲ ماه حقوق خبردادند.

کارگران کارخانه آب معدنی داماش به خبرنگاررسانه ای گفتند : روز گذشته تعدادی از آن‌ها با مسئولان کارخانه جلسه‌ای برگزار کردند که در نتیجه آن کارفرما با پرداخت دو ماه حقوق به حساب هریک از کارگران وعده پیگیری مابقی مطالبات کارگران را داد.

آنها افزودند:مطالبات کارگران دو تا سه ماه حقوق بود که کارفرما در روز‌های اعتراض در دو نوبت به حساب کارگرانی که دو ماه حقوق طلبکار بودند یک ماه حقوق و کارگرانی که سه ماه حقوق دریافت نکرده بودند دو ماه حقوق واریز کرد.

درهمین رابطه:ادامه اعتصاب کارگران کارخانه آب معدنی داماش دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و جمع‌آوری کارت‌های حضور و غیاب کارگران توسط کارفرما

روزشنبه ۲ دی، کارگران کارخانه آب معدنی داماش از ادامه اعتصابشان دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و جمع‌آوری کارت‌های حضور و غیاب کارگران توسط کارفرما خبردادند.

یکی از کارگران معترض کارخانه داماش به خبرنگار رسانه ای گفت: صبح امروز شنبه (دوم دی ماه) به دستور کارفرما تمام کارتهای حضور غیاب کارگران معترض آب معدنی داماش جمع آوری شده و کارگران محل کار خود را ترک کرده‌اند.

 این اتفاق صبح امروز (شنبه دو دی ماه) پس از آن افتاده است که همه حدود ۴۰ کارگر کارخانه آب معدنی داماش از روز ۲۲ آذر ماه با برپایی اعتراض، خواستار به‌روز شدن روند پرداخت مطالبات مزدی خود شدند.

وی افزود:کارفرما به این کارگران اعلام کرده‌ است درصورت ادامه اعتراضات ، می‌بایست با دریافت نامه ترک‌ کار برای دریافت مقرری بیمه بیکاری خود را به اداره کار معرفی کند.

کارگر دیگری هم گفت: طی چند سال گذشته در حالی همواره دستمزد ما با دو تا سه ماه تاخیر پرداخت شده که اخیرا (روز پنجشنبه ۳۰ آذر ماه) یک ماه از دو ماه حقوق معوقه خود را دریافت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه این نگرانی وجود دارد که کارگران با سوابق ۱۵ تا ۲۰ ساله شغل خود را از دست بدهند، افزود: تنها خواسته‌ی کارگران وصول مطالبات معوقه و تامین امنیت شغلی است.

*خاطره اولین و بزرگترین اعتصاب رانندگان و دیگر کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه پس از انقلاب ۵۷ در تاریخ ۴دی ۱۳۸۴ گرامی باد 

به قلم یکی از اعضای هیات مدیره سندیکا‌ی کارگران شرکت واحد و از شرکت کنندگان و سازماندهندگان اعتصاب ۴ دی ۱۳۸۴

اعتصاب از اولین ساعات کاری صبح چهارم دی ۸۴ درتمامی مناطق شروع شد و بعد از ۲۴ ساعت با وساطت شهردار وقت تهران اتمام یافت، و اما مبارزه و‌ تلاش ما هیچوقت پایان نیافت و از آن تاریخ شهردار تهران بطور مکرر مدیریت شرکت واحد را تعویض نمود تا کارگران هیچوقت نتوانند به حقوق حقه خود برسند.

در آندوره همکاران ما با آگاهی یافتن نسبت به حقوق خود توانستند تا سال ۹۰ بخشی از مطالبات خود را بدست بیاورند، مانند طبقه بندی یا  رتبه بندی و لباس کار و شیر وکیک …، و حتی بسیاری از کارگرانی که‌۴ و یا ۵سال ازطرف کارفرما معلق از کار بودن تمامی مزایا را بطور یکجا دریافت نمودند.

متاسفانه از سال ۹۰ تا به امروز همکاران برای دستیابی به  مزایا چالشهای بسیاری داشته اند و به دلیل جو خفقان و سرکوب نتوانستند مجمع عمومی برای تشکل مستقل خود تشکیل دهند. حاکمیت درایران ازتشکلات مستقل کارگری و هرگونه تشکل مستقل بیزار است و هیچوقت اجازه نمی دهد سندیکاها و شوراهای مستقل جهت احقاق حقوق مردم درجامعه وجودداشته باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد در تمام این سالها با‌وجود سرکوب و ضرب و شتم و اخراج و حبس بسیاری از اعضای فعال خود، کماکان در دفاع ازحقوق حقه خود و همکاران کوتاهی نکرده است. لیست طولانی ای از اعضای سندیکا در این سالها بازداشت و اذیت و آزار شدند و ‌مورد تهدید و تعقیب قرار گرفتند. و از سال گذشته فعالین سخت کوش سندیکا، اقایان رضوی و شهابی و سعیدی،  بااتهامهای واهی و‌ به ناحق در حبس به سر میبرند. 

دولت ایران عضو سازمان بین المللی کار است و از امضاکنندکان بسیاری از مقاوله نامه های مربوط به قوانین‌کار و‌حقوق کارگری میباشد و موظف است اساسنامه و‌ موازین سازمان بین المللی کار را رعایت‌ کند، اما میدانیم که‌چنین‌نیست و دولت ایران از جمله ناقضین ‌دائمی مقاوله نامه های بین المللی کار ازجمله مقاوله نامه‌های بنیادین سازمان‌حهانی کار که موظف به رعایت آن است میباشد. اینکه در تمام این سالها ما همیشه شاهد بازداشت و‌تعقیب و‌حبس و پرونده سازی علیه فعالین‌کارگری و‌دیگر فعالین صنفی از جمله معلمان بوده ایم فقط گواه دیگریست مبنی بر کارگرستیز بودن حاکمیت و در عین حال اهمیت تشکل مستقل کارگری. 

اعتصاب دی ۱۳۸۴ نشان داد که اتحاد و تشکل برای ما کارگران حیاتیست. 

عضو هیات مدیره سندیکا‌ی کارگران شرکت واحد و از شرکت کنندگان و سازماندهندگان اعتصاب ۴ دی ۱۳۸۴

چاره کارگران وحدت و تشکیلات

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۴ دی ۱۴۰۲

*دومین روزراهپیمایی و تجمع اعتراضی اهالی خشمگین اردکان دراعتراض نسبت به آلودگی هوا و عدم پاسخگویی مسئولان با شعارهای«هوای پاک حق مسلم ماست»،«استاندار حیا کن اردکانو رهاکن»و….

روز سه شنبه ۵ دی برای دومین روزمتوالی، اهالی خشمگین اردکان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به آلودگی هوا عدم پاسخگویی مسئولاندست به راهپیمایی  و تجمع دراین شهرستان دراستان یزد زدند وبابرافراشتن پلاکاردها وسردادن شعارهایی منجمله«هوای پاک حق مسلم ماست»،«استاندار حیا کن اردکانو رهاکن» خواستار برخورد با صنایع آلاینده شدند.

براساس فیلم ها و تصاویر منتشره علوه برحضورچشمگیرفعال  زنان درتجمعات وراهپیمایی، پرستاران ودانش آموزان هم دست به اقدامات اعتراضی زدند.

*ادامه اعتراض طلا و جواهر فروشان نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی وثبت تمام موجودی درسامانه در شهرهای اراک،تهران و….. 

روزسه شنبه ۵ دی، طلا و جواهر فروشان شهرهای اراک،تهران و…. برای اعتراض به صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان مالیاتی وثبت موجودی به اعتصابشان ادامه دادند.

*آخرین خبر از عثمان اسماعیلی

انتقال عثمان اسماعیلی از زندان سقز به پزشکی قانونی/ او بدون تکمیل درمان به زندان بازگردانده شد

عثمان اسماعیلی، فعال کارگری محبوس در زندان مرکزی سقز، روز یکشنبه سوم دی ماه در پی بروز درد شدید در ناحیه شکم از زندان به پزشکی قانونی این شهر اعزام شد. 

بنابر گزارش منابع آگاه، پزشک متخصص پس از انجام آزمایشهای مختلف به مسئولان زندان گفته که آقای اسماعیلی دچار بیماری فتق اینگوینال شده است و باید هر چه زودتر تحت عمل جراحی قرار بگیرد. 

با وجود تاکید پزشک مبنی بر نامناسب بودن وضعیت جسمانی آقای اسماعیلی، ماموران او را بدون تکمیل روند درمان به زندان مرکزی سقز بازگردانده‌اند.

این فعال کارگری همچنین از آسم شدید و بیماری قلبی نیز رنج می‌برد و تداوم حبس و محرومیت او از درمان ممکن است جان او را با خطر جدی مواجه کند.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*جان باختن یک کارگر معدن جاده قهجاورستان اصفهان براثرواژگونی لودر

یک راننده لودر حین کار برداشت خاک در معدن منطقه‌ای واقع در جاده قهجاورستان به جلمرز در استان اصفهان براثرواژگونی لودر جان خود را از دست داد.

*جان باختن یک کارگردرشازند براثر سقوط ازدکل برق

روزسه شنبه ۴ دی،یک کارگر ۴۷ ساله حین کار تعمیرات در روستای گل زرد عبدی  در حوالی شهرستان شازند واقع دراستان مرکزی براثر سقوط ازدکل برق دردم جان باخت.

*جان باختن کارگریک شرکت در طارم براثر سقوط کانکس به درون درّه

نگهبان ۳۴ ساله یک شرکت درشهرستان طارم دراستان زنجان بدنبال سقوط کانکس به درون درّه براثر شدت وزش باد وریزش آوار روی سرش جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com


Google Translate