اخباروگزارش های کارگری یکم دی ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری یکم دی ماه ۱۴۰۲

– جمعه های اعتراضی کارگران صنعت نفت:

ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره در منطقه عملیاتی  بهرگان و جزیره لاوان

– برگزاری مراسم بیست‌و‌چهارمین سال تأسیس کانون صنفی معلمان 

–  پایان حکم قضایی حضور شش ماهه محمد صفوی در نماز جمعه

–  همبستگی بین‌المللی با کارگران کارخانه تولیدی اوزاک  Özak در شهر اورفای ترکیه

– جان باختن قهرمان ملی‌پوش کشتی و پدرش در چادرکارگری در سردشت دزفول براثر گازگرفتگی

– جان باختن یک کارگر در اشتهارد براثر سقوط از ارتفاع

*******

*جمعه های اعتراضی کارگران صنعت نفت:

ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره در منطقه عملیاتی  بهرگان و جزیره لاوان

روز جمعه یکم دی ماه برای چهارمین هفته متوالی، اعتراض کارگران شرکت نفت فلات قاره نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با تجمع درمنطقه عملیاتی  بهرگان و جزیره لاوان ادامه یافت.

یاد آوری:

۱- بهرگان نام یکی از چهار منطقه نفتی ایران در خلیج‌فارس است که در محل کنونی شهر امام‌حسن قرار دارد. این ناحیه شامل میدان‌های نفتی هندیجان، بهرگانسر، سروش و نوروز می‌باشد. از مهم‌ترین دستاوردهای اخیر این منطقه، صادرات نفت سنتزی در واحد مخازن، دریافت کاندنسیت پارس‌جنوبی و همچنین دریافت نفت سکوهای هندیجان، بهرگان و نفت مناطق نفتخیز جنوب و ساخت نفت سنتزی و صادرات آن به پالایشگاه‌های آبادان، اصفهان و تهران، به همت و تلاش همکاران آن منطقه است.

۲- جزیرهٔ لاوان یکی از جزایر استان هرمزگان در خلیج‌فارس است. لاوان از توابع دهستان لاوان در بخش کیش شهرستان بندر لنگه است؛ فاصلهٔ این جزیره تا بندر عسلویه ۱۱۷ کیلومتر و تا بندر لنگه ۱۴۷کیلومتر است. 

*برگزاری مراسم بیست‌و‌چهارمین سال تأسیس کانون صنفی معلمان 

 چهاردهم آذرماه همزمان بود با بیست‌و‌چهارمین سال صدور پروانه کانون صنفی معلمان. به همین مناسبت تعدادی از اعضا و همراهان کانون طی مراسمی ورود کانون به بیست‌وپنجمین سال فعالیت را گرامی داشتند و بر تداوم مسیر کانون در تلاش برای توسعه آموزش نوین، عدالت آموزشی و عدالت اجتماعی تاکید کردند.

*پایان حکم قضایی حضور شش ماهه محمد صفوی در نماز جمعه 

محمد صفوی معلم بازنشسته و منتقد دولت با حکم قضایی مجبور به حضور شش ماهه در نماز جمعه‌های شهرستان بوئين زهرا شده بود. با اتمام دوره شش‌ماهه حضور در نماز جمعه، محکومیت ایشان پایان یافت.

دستگاه قضایی در قیام ژینا علاوه بر صدور احکام اعدام و حبس‌های طولانی احکام متنوعی چون پاکبانی، مطهری‌خوانی، نماز جمعه و …..  را به آپشن‌هایش اضافه کرده بود

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*همبستگی بین‌المللی با کارگران کارخانه تولیدی اوزاک  Özak در شهر اورفای ترکیه

بنابر پیام ارسالی به اتحادیه آزاد کارگران ایران، از حدود یک ماه قبل کارگران کارخانه تولیدی اوزاک – Özak- در شهر اورفای ترکیه برای رسیدن به خواسته‌هایشان در اعتصاب هستند.

کارخانه اوزاک برای شرکت‌های بزرگ دنیا مثل زارا و لیوایس لباس تولید می‌کند. که اکنون به طور مشخص برای برند لیوایس لباس تولید می کنند.

کارگران با ساعت‌های کاری طاقت فرسا و بیش از ۱۰ ساعت و با حقوق ناچیز و فشار زیاد از طرف کارفرما و مدیران مشغول به کار هستند‌ و سندیکای زرد مورد تایید کارخانه برای حقوق کارگران هیچ تلاشی انجام نداده است. بنابراین کارگران تصمیم گرفتند که با سندیکای کارگری بیرتکسن -BİRTEK SEN- برای حقوق خود مبارزه کنند.

در این میان کارفرما با وجود اینکه حق سندیکا حق قانونی کارگران است، زن کارگری به اسم سحر را به دلیل تغییر سندیکای خود از کار اخراج کرد. بعد از این مسئله بیش از صد کارگر که بخش قابل توجهی از آنها زنان کارگر بودند دست به اعتصاب زدند.

از همان روزهای اول اعتصاب دولت با نیروهای ژاندارمری توسط باتوم, ماشین آبپاش و گاز اشک آور به کارگران حمله کرد. طی چند حمله بخشی از کارگران که در میان آنها زنان کارگر هم بودند و نماینده‌های کارگری سندیکای بیرتکسن توسط پلیس دستگیر شدند. در آن دستگیری کارگران مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. بعد از آزادی کارگران روند مبارزان همچنان ادامه دارد. بیش از صدها کارگر کارخانه اوزاک برای حق سندیکا, حقوق و مزایای مناسب, شرایط کار انسانی به مبارزه خود ادامه می‌دهند.

در کشورهای مختلف دنیا کارگران و سندیکاهای مختلف کارگری از کارگران اوزاک حمایت کرده و ساعت ۲۱:۰۰ امروز نیز یک طوفان توییتری جهانی برای حمایت از کارگران کارخانه اوزاک انجام خواهد شد.

زنان کارگر اعلام کرده‌اند که مبارزه را ادامه خواهند داد و این مبارزه در هر صورت بر موقعیت زنان کارگر و حتی زنان شهر اورفا تاثیر خواهد داشت، چون با وجود روابط عمیق و فشار بسیار مردسالاری در اورفا، زنان کارگر کارخانه اوزاک توانستند بخشی از آن فشارها را بشکنند و حتی در مقابل خانواده‌های خود بایستند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن اعلام همبستگی با کارگران کارخانه‌ی اوزاک در ترکیه خصوصاً کارگرانِ زن، بر عزم و اراده‌ی آنان درود فرستاده و اقدامات نیروهای سرکوبگر حکومتی و بازداشت و ضرب و شتم کارگران و همچنین اِعمال بی حقوقی از سوی کارفرما علیه کارگران را قویاً محکوم می‌نماید.

ما اعلام می‌کنیم که خود را در کنار دیگر هم‌طبقه‌ای‌هایمان در سراسر جهان می‌دانیم و همبستگی و حمایت جهانی کارگری از دیگر همکارانمان را در روند تحقق خواسته‌هایشان را ضروری ارزیابی می‌کنیم.

هشتگ‌های اعلامی برای طوفان توئیتری امروز در حمایت از کارگران کارخانه اوزاک شهر اورفای ترکیه:

#LevisTakeAction

#ÖzakDirenişineSesVer 

#Levisiconicfailure

زنده باد همبستگی جهانی طبقه کارگر 

اتحادیه آزاد کارگران ایران

*جان باختن قهرمان ملی‌پوش کشتی و پدرش در چادرکارگری در سردشت دزفول براثر گازگرفتگی

روز چهارشنبه ۲۹ آذر،امید پایدار۱۹ ساله قهرمان کم‌سال ملی‌پوش کشتی فرنگی نوجوانان و جوانان پس از یک روز کارگری برای امرار معاش هنگام استراحت در چادر کارگری به دلیل خفگی با گاز جان داد. پدرش نیز کارگر و همکار او بود و در همان چادر جان سپرد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ یکم دی ماه،امید پایدار متولد۱۳۸۳۱۳۸۳ در خوزستان، در خانواده‌ای کشتی‌گیر و قهرمان‌پرور رشد یافت. وی چهارشنبه ۲۹ آذر ماه  در سن ۱۹ سالگی به علت به دلیل استنشاق منواکسیدکربن (گازگرفتگی) همراه با پدرش درگذشت . امید پایدار ملی‌پوش سنگین وزن کشتی فرنگی ایران  در وزن ۱۱۰کیلوگرم، سابقه قهرمانی و نایب قهرمانی مسابقات جهانی و کشوری را در کارنامه خود دارد. 

*جان باختن یک کارگر در اشتهارد براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر حین کار آرماتوربندی در طبقه سوم یک ساختمان واقع در اشتهارد براثر سقوط از ارتفاع جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate