اخباروگزارش های کارگری ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲

– اقدام به خودکشی ۲ کارگرپتروشیمی چوارایلام پس از اخراج از کار

– کنش های دامنه دار کارگران سی‌.ان‌.جی شهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت مطالبات زیرسایه سکوت مصلحتی مسئولان ذیربط

– تجمع اعتراضی داروخانه داران اصفهان نسبت به عدم پرداخت ۵ ماهه مطالبات ازطرف سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت مقابل استانداری

– سرگردانی و ابهام در برگزاری انتخابات صنفی در دانشگاه تربیت مدرس

– حکم اخراج از خدمت نیما سهرابی‌نژاد از معلمان شهرستان رزن استان همدان با تایید دیوان عدالت اداری قطعی شد.

– درخواست ده‌ها نهاد بین‌المللی سینمایی برای پایان یافتن «تعقیب قضایی» دو فیلمساز ایرانی

– جان باختن یک کارگردر کرج براثرتصادف

*******

*اقدام به خودکشی ۲ کارگرپتروشیمی چوارایلام پس از اخراج از کار

‎جواد نوروزی و مصطفی عباسی دو تن دیگر از کارگران پتروشیمی چوار ایلام در پی اخراج از کار اقدام به خودکشی کردند.

به گزارش کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران،روز پنج شنبه ۳۰ آذر جواد نوروزی و مصطفی عباسی، دو تن از کارگران پتروشیمی چوار ایلام که از کار اخراج شده بودند، در محوطه‌ی این شرکت “از طریق حلق‌آویز کردن” اقدام به خودکشی کرده‌اند.

این کارگران با وضعیت نامساعد جسمانی به بیمارستان منتقل شده‌اند. 

طی یک سال گذشته دست‌کم شش نفر از پرسنل پتروشیمی شهرستان چوار در اعتراض به اخراجشان توسط رحمت اللهی، معاون حراست و گرشاسبی مدیرعامل پتروشیمی دست به خودکشی زده‌اند.

پیشتر ۴ کارگر دیگر پتروشیمی چوار ایلام پس از اخراج با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داده بودند. ‎آرش تبرک در ۵ دی ۱۴۰۱، ‎حیدر محسنی در ۴ مرداد ۱۴۰۲، محمد منصوری در ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ و ‎علی‌محمد کریمی اهل چوار در ۱۷ مرداد۱۴۰۲.

* کنش های دامنه دار کارگران سی‌.ان‌.جی شهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت مطالبات زیرسایه سکوت مصلحتی مسئولان ذیربط

روز پنج شنبه ۳۰ آذر، کارگران سی‌.ان‌.جی شهرداری یاسوج از کنش های دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات زیرسایه سکوت مصلحتی مسئولان ذیربط خبردادند.

برپایه گزارش رسانه ای شده آنها اعلام کردند: ما تعدادی از کارگران واحد سی ان جی شهرداری یاسوج اکنون یک سال است که جهت اخذ مطالبات خود از پیمانکار به اداره کار شهرستان بویراحمد مراجعه کردیم و شاکی پیمانکار شدیم.

آنها افزودند: متاسفانه تاکنون هیچ کس در این اداره به داد ما نرسیده است و با توجه به اینکه هیئت تشخیص مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان حکم برای ما زده بود پیمانکار اعتراض کرد و کار به هیئت حل اختلاف کشید که متاسفانه از برج ۴ تاکنون رئیس هیئت حل اختلاف حکم ما را صادر نمی‌کند و ما را بلاتکلیف کرده است.

*تجمع اعتراضی داروخانه داران اصفهان نسبت به عدم پرداخت ۵ ماهه مطالبات ازطرف سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت مقابل استانداری

روزپنج شنبه ۳۰ آذر،جمعی از داروخانه داران اصفهان برای اعتراض به عدم پرداخت ۵ ماهه مطالبات ازطرف سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت مقابل استانداری تجمع کردند.

یکی از این تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفت: بعد از طرح دارویار و افزایش حدود ۵ برابری بدهی بیمه ها به داروخانه ها، این مبالغ چنان سنگین شده است که چک های تعداد قابل توجهی از داروخانه ها برگشت خورده است و داروخانه داران قادر به پرداخت حقوق پرسنل خود نبوده اند  و مجبور به فروش خودرو و سرمایه های دیگر اعضای خانواده مثل طلای همسران خود شده اند.

وی تاکید کرد: ضمنا برگشت چک داروخانه ها موجب عدم تامین نقدینگی شرکت های پخش، ساخت و واردات، یعنی قطع زنجیره تامین دارو هم شده است.

او افزود: لازم به ذکر است نقدینگی ای که باید از داروخانه به زنجیره تولید بازگردد می تواند درآینده، بحث تامین دارو را نیز به خطر بیندازد. حجم مطالبات داروخانه های بخش خصوصی به ۱۲.۵ همت رسیده است.

*سرگردانی و ابهام در برگزاری انتخابات صنفی در دانشگاه تربیت مدرس

به گزارش دانشجویان تربیت مدرس معاونت دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس زمان ثبت نام داوطلبین شورای صنفی را ۱۴۰۲/۸/۳۰ اعلام کرد. این تاریخ به بنابر اطلاعیه‌های شماره دو و سه معاونت دانشجویی، به دلیل به حد نصاب نرسیدن دواطلبان تا ۲۵ آذر تمدید شد‌،  اما با وجود گذشت تقریبا یک ماه هیچ خبری از فرایند برگزاری انتخابات یا مشخص کردن وضعیت ثبت‌نام کنندگان (رد یا تایید صلاحیت) آن‌ها وجود ندارد.

آخرین انتخابات برگزار شده در تاریخ ۱۳ تیر ۱۴۰۱ بود که با تایید صلاحیت تنها ۱۲ نفر از دانشجویان و عدم مشارکت در رای‌گیری از سوی دانشجویان ( میزان مشارکت ۱/۸۵ درصد دانشجویان)، به دور دوم کشیده و در تاریخ ۲۰ تیر همان سال دوباره رای گیری شد. با این وجود و با اتمام دوره قبلی، پنج ماه است که دانشگاه در وضعیت بی‌شورایی قرار دارد.

مطابق با شیوه‌نامه جدید انتخابات شورای صنفی، التزام به ولایت فقیه اصل اول ثبت‌نام است. 

بر اساس دفترچه انتخابات و بخاطر پراکندگی دانشکده‌ها، ۴ نفر از پردیس مرکزی واقع در تهران، دو نفر از دانشکده کشاورزی واقع در کرج و یک نفر از دانشکده نور واقع در مازندران می‌توانند به شورای صنفی این دانشگاه راه یابند.

این وضعیت در حالی است که نگرانی‌ها از رد صلاحیت گسترده و عدم مشارکت در رای‌گیری امسال نیز پابرجاست.

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*حکم اخراج از خدمت نیما سهرابی‌نژاد از معلمان شهرستان رزن استان همدان با تایید دیوان عدالت اداری قطعی شد.

شعبه ۲۶ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری، رای صادره از هیئت مرکزی گزینش مبنی بر رد صلاحیت سهرابی‌‌نژاد را تایید کرد.

به موجب این حکم از استخدام این دانشجو، علی رغم فارغ‌التحصیلی از دانشگاه فرهنگیان همدان در رشته دبیری علوم اجتماعی، مخالفت شد.

پیش‌تر دادگاه انقلاب همدان نیما سهرابی‌نژاد را به ۳ ماه حبس محکوم کرده بود که پس از تحمل آن از زندان آزاد شد.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*درخواست ده‌ها نهاد بین‌المللی سینمایی برای پایان یافتن «تعقیب قضایی» دو فیلمساز ایرانی

۳۰ نهاد سینمایی و جشنواره بین‌المللی با انتشار یک نامه‌ی سرگشاده خواستار رفع اتهام و لغو ممنوعیت سفر مریم مقدم و   بهتاش صناعی‌ها؛ دو فیلمساز ایرانی شدند. از جمله امضا کنندگان این نامه می‌توان به جشنواره‌ی فیلم برلین، انجمن قلم آمریکا، جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم تورنتو، جشنواره‌ی فیلم حقوق بشر ناپل، جشنواره‌ی فیلم حقوق بشر ژنو، انجمن نویسندگان در تبعید و ائتلاف بین‌المللی فیلم‌سازان در خطر اشاره کرد.

مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها، زوج سینماگر ایرانی ۱۱ مهرماه سال جاری هنگامی که قصد داشتند برای پیشبرد مراحل فنی فیلم‌شان به نام «کیک محبوب من» به فرانسه بروند، ممنوع‌الخروج شده و دستگاه قضایی حکومت علیه آن‌ها پرونده تشکیل داده است. 

آنها در طول اعتراضات سال ۱۴۰۱ به هشتگی پیوستند که در برابر سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات پس از فاجعه‌ی متروپل در آبادان واکنش نشان داد و همچنین در هشتم خردادماه ۱۴۰۱ از جمله ۱۰۰ سینماگر ایرانی بودند که با انتشار بیانیه‌ای از حاکمیت خواستند که سلاح‌هایش را زمین بگذارد و به سرکوب مردم معترض پایان دهد.

منبع:کانال کانون نویسندگان ایران

*جان باختن یک کارگردر کرج براثرتصادف

روزچهارشنبه ۲۹ آذر،یک کارگر۵۷ ساله حین کاربارگیری باریک کامیونت در منطقه آدران جاده کرج چالوس،بدلیل راه افتادن کامیونت با قرار گرفتن در بین خودرو و دیواردردم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate