اخباروگزارش های کارگری ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲

– دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های

آذربایجان شرقی (شهرتبریز)

اردبیل(شهر اردبیل)

أصفهان (شهراصفهان)

خراسان شمال(شهر بجنورد)

خوزستان(شهر اهواز)

چهارمحال بختیاری(شهر شهرکرد)

زنجان(شهر زنجان)

فارس(شهرشیراز)

کردستان(شهرهای بیجار،سقز، سنندج ومریوان)

کرمانشاه(شهرکرمانشاه)

گیلان(شهررشت)

لرستان(شهر خرم آباد)

مرکزی(شهراراک)

هرمزگان (شهربندر عباس)

همدان(شهرهمدان)

واستان تهران مقابل دفتر ملک جعفریان مدیر منطقه تهران

– تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرا نشدن همسازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد درشهرهای اصفهان واهواز

– دستاورد برنامه هفتم برای بازنشستگان

– یکشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات‌قاره درجزیره سیری

– اعتصاب کارگران پتروشیمی ایلام دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق

– ادامه محرومیت عزیز قاسم زاده  از مرخصی درمانی 

– رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد به دلیل بالا رفتن بیش از حد فشار خون بصورت اورژانسی از زندان به بیمارستان طالقانی منتقل گردید.

– افزایش کارگران قربانی حوادث کار در استان کرمانشاه طی ۸ ماهه امسال نسبت به همین دوره در سال گذشته

– جان باختن یک کودک کار دراصفهان بر اثر گیر کردن بین دستگاه خردکن مواد پلاستیکی

– جان باختن یک کارگر زن در گناوه براثر گیر کردن بین دستگاه بالابر و دیوار وسقف

– جان باختن یک کارگر در کرمانشاه براثرسقوط بالابر

– جان باختن ۲ کارگردرتهران براثر گازگرفتگی

– بازهم تصادف سرویس رفت و آمد واینبار۳ تن از کارکنان آموزش و پرورش خوزستان

*******

*دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های

آذربایجان شرقی (شهرتبریز)

اردبیل(شهر اردبیل)

أصفهان (شهراصفهان)

خراسان شمال(شهر بجنورد)

خوزستان(شهر اهواز)

چهارمحال بختیاری(شهر شهرکرد)

زنجان(شهر زنجان)

فارس(شهرشیراز)

کردستان(شهرهای بیجار،سقز، سنندج ومریوان)

کرمانشاه(شهرکرمانشاه)

گیلان(شهررشت)

لرستان(شهر خرم آباد)

مرکزی(شهراراک)

هرمزگان (شهربندر عباس)

همدان(شهرهمدان)

واستان تهران مقابل دفتر ملک جعفریان مدیر منطقه تهران

شعارها :

«بازنشسته بیداره ازوعده ها بیزاره»

«بازنشسته می میرد ذلت نمی پذیرد»

«بازنشسته داد بزن حق تو فریاد بزن»

«قانون فصل و الخطاب است مجلس جقدر تو خواب است»

«عدالتی ندیدیم به مجلس رای نمی دیم»

«عدالتی ندیدیم فقط دروغ شنیدیم»

«وزیر بی لیاقت نمی خوایم نمی خوایم»

«تا حق خود نگیریم عقب نمی نشینیم»

«تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم»

«تا حق خود نگیریم دوشنبه ها می آئیم»

«اگرسنگم ببارد دوشنبه ها می آئیم»

«نوبت ما که میشه خزانه خالی میشه»

«مناسبت های ما جاری بایدگردد»

«جیره نقدی بروزباید گردد»

«یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه»

«سهامدار عمده حق ماهارو خورده»

«سلطانی دروغگوحاصل وعده هات کو» 

«سلطانی حیاکن مخابراتو رهاکن»

«مخابرات ایران قانون نمی پذیرد»

«مخابرات حیا کن به وعده هات عمل کن»

«سهامدار حیا کن شرکت واگذارکن»

«۱۴ سال خیانت مخابرات خجالت»

« شرکت پر درآمد چه بر سر تو آمد»

« شرکت پر درآمد درآمدت کجا رفت»

«هزینه های درمان پرداخت باید گردد»

«بیمه بی فرانشیز حق مسلم ماست»

«اجرای آئین نامه حق مسلم ماست»

«نه سازش نه تسلیم اجرای آئین نامه»

«معیشت خواروبار بروز باید گردد»

«حقوق بازنشسته تا کی میخواد حل بشه»

«وعده وعید کافیه سفره ما خالیه»

«سفره بازنشسته خالی تر از گذشته»

تصاویر :

اردبیل:

بجنورد:

خرم آباد:

سقز:

*تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرا نشدن همسازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد درشهرهای اصفهان واهواز

شبکه های اجتماعی با انتشارفیلم کوتاه و چندتصویراز تجمع اعتراضی روزدوشنبه ۲۷ آذر کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرا نشدن همسازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد درشهرهای اصفهان واهوازخبردادند.

*دستاورد برنامه هفتم برای بازنشستگان

اسماعیل گرامی (کارگر بازنشسته)

لايحه بودجه سال ۱۴۰۳ از طرف مجلس رد شد و گفته میشود يكي از علل رد اين لايحه مكلف كردن دولت به تامين منابع مالي لازم براي اجراي متناسب سازي حقوق بازنشستگان بوده است.   

اگر در این مبحث از تلخی تصویب افزایش سن بازنشستگی توسط همین نمایندگان مجلس بگذریم، آنچه به بازنشستگان امید داده میشود، تصویب چه قوانینی میباشند؟ آیا این قوانین در بهترین حالت، تاثیر مثبتی بر زندگی بازنشستگان میگذارند؟ برای جواب دادن به این سوال باید مروری کنیم به قوانین موجود!

یکی از قوانینی که امروزه بازنشستگان مدام از آن سخن میگویند ماده ۹۶ و ۱۱۱ تامین اجتماعی میباشد(بازنشستگان کشوری نیز مشابه همین قانون را دارند). آنها سالهاست که خواهان اجرای این قوانینی هستند که در گذشته توسط نهادهای قانون گذار تصویب شده اند. این قوانین مستقیما با زندگی اقتصادی بازنشستگان در ارتباط هستند. در این قوانین گفته میشود که معیشت بازنشستگان باید تامین شود و حقوقها هر ساله باید متناسب با نرخ تورم افزایش یابند. اگر حقوقها متناسب با نرخ تورم افزایش نیابند، بازنشستگان قدرت خرید خود را نسبت به سال گذشته از دست میدهند و هر روز بیشتر از روز گذشته به زیر خط فقر فرو میروند! و یک متناسب سازی لاینحل و استرس زا همچون یک سایه که هر سال طولش بزرگتر میشود بدنبال بازنشستگان حرکت میکند! کدام بازنشسته و کدام نماینده مجلسِ مدعی طرفدار بازنشستگان این واقعیت را نمیداند؟! اما این قوانین آیا اجرا میشوند؟ سال گذشته نرخ تورم توسط اقتصاددانان حکومتی حدود ۱۷۰ درصد اعلام شد ولی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نرخ تورم را حدود ۴۷ درصد اعلام کردند!! دولت حتی حقوقها را با همین درصدی که نهادهای خودش اعلام کردند هم افزایش نداد! افزایش سلیقه ای حقوق ها و نه افزایش طبق قانون، سالهاست انجام میشود و مجلس نیز به این عمل غیر قانونی دولت هیچ عکس العملی نشان نمیدهد.  

یکی دیگر از قوانینی که حکومت از اجرا شدن آن امتناع میکند درمان رایگان است، بازنشستگان خواهان اجرای قانون الزام سازمان تامین اجتماعی هست، اما این قانون نه تنها اجرا نمیشود بلکه بیمه های تکمیلی را به بازنشستگان تحمیل کرده اند. 

همچنین به قانون دیگری که اجازه اجرا شدن آن داده نمیشود باید به اصل ۲۷ قانون اساسی اشاره کرد. طبق این اصل “تشکیل اجتماعات و راه پیمایی ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است”، اما هر زمان بازنشستگان تصمیم به تجمع گرفته اند از طرف نیروهای امنیتی تهدید گردیده اند و گاه بازداشت و یا زندانی شده اند. 

حکومت در مقاطعی برای فرونشاندن اعتراضاتِ لایه های مختلف جامعه، یک سری قوانین این چنینی را وضع نموده است (بخشی از این قوانین در سالهای اول انقلاب در تبعیت از شور انقلابی وضع شده اند)، اما این قوانین یا هیچگاه اجرا نشده اند و یا بصورت دست و پا شکسته اجرا شده اند! بنابراین پشتوانه اجرایی این چنین قوانینی نه مجلس که گفته میشود باید پیگیر اجرای آنها باشد، بلکه حضور خود بازنشستگان در کف خیابان است. 

مصوبات مجلس هنگامی برای بازنشستگان دستاورد مثبتی خواهد داشت که بازنشستگان در کف خیابان حضور داشته باشند چرا که هم نمایندگان مجلس را مجبور میکنند قوانینی به نفع آنها وضع نمایند و هم دولت را مجبور میکنند که این قوانین را اجرا نماید و عدم حضور آنها در کف خیابان باعث میگردد مجلس و دولت دست در دست یکدیگر، عملکردی یکسان و مخالف منافع آنها داشته باشند(نمونه بارز آن، همان تصویب افزایش سن بازنشستگی است).

۲۷ آذر ۱۴۰۲

*یکشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات‌قاره درجزیره سیری

*اعتصاب کارگران پتروشیمی ایلام دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق

 روزدوشنبه ۲۷ آذر،کارگران پتروشیمی ایلام(شرکت پیمانکاری مهندسی و صنعتی استیم)برای اعتراض از عدم پرداخت حقوقشان از شهریورماه تاکنون دست از کارکشیدند.

*ادامه محرومیت عزیز قاسم زاده  از مرخصی درمانی 

اين چنين زير و زبر عالم نمى ماند مدام

مى نشاند چرخ،هركس رابه جاى خويشتن

 وظیفه سازمان زندان در قبال زندانیان بیمار اغلب شامل ارائه مراقبت های پزشکی، تشخیص و درمان بیماری‌ها، و حفظ حقوق اساسی زندانیان می‌شود. همچنین، ایمنی و سلامت زندانیان نیز از جمله اولویت‌های این سازمان است.

با این وصف در حالی قاسم زاده عضو هیات مدیره تشکل صنفی معلمان گیلان   از مرخصی محروم شده است که نیاز فوری به ادامه درمان  دارد  .

شورای هماهنگی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی این فعال صنفی معلمان ، از مقامات قضایی گیلان و سازمان زندان‌های این استان می‌خواهد برای مرخصی فوری این فعال صنفی خوشنام و توانمند   تدابیر لازم را بیندیشند .

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد به دلیل بالا رفتن بیش از حد فشار خون بصورت اورژانسی از زندان به بیمارستان طالقانی منتقل گردید.

حدود ساعت ۱۲ شب ۲۵ آذر رضا شهابی دچار فشار خون بسیار بالا گردید که بعد از معاینه پزشک زندان به ایشان آمپول تزریق شد اما فشار خون ایشان به طور کامل کنترل نگردید و مجددا در ساعت ۳ شب به دلیل فشار خون بسیار بالا و سردرد شدید به بهداری زندان منتقل شد و پس از معاینه پزشک زندان اینبار به بیمارستان طالقانی منتقل شد.

فشار خون رضا شهابی در بیمارستان تا مرز ۲۰ رسیده بود که اگر بموقع به بیمارستان نمیرسید قطعا این کارگر زندانی با خطرات جانی روبرو میشد. خوشبختانه طبق اخبار موجود بعد از رسیدگی های کادر درمان بیمارستان طالقانی وضعیت جسمانی ایشان بهتر شده است، و حدود ظهر ۲۶ آذر به زندان اوین بازگردانده شد.

به دلیل تعلل چند ساعته در اعزام به بیمارستان ممکن بود صدمات جبران ناپذیری برای رضا شهابی بوجود آید. سندیکا عدم حساسیت مسئولان زندان و پزشکان زندان نسبت به حفظ جان زندانیان را قویا محکوم می‌کند.

رضا شهابی مدت ۲۰ماه است که محکومیت ۵سال زندان ناعادلانه خود را میگذراند. رضا شهابی که پیش از این بارها بازداشت و سالهای طولانی در حبس بوده است، بدلیل ضرب و شتمهای شدید در دروره های گذشته دچار مشکلات عدیده جسمانی میباشد‌ و‌ مجددا نیاز مبرم به عمل جراحی دارد. 

داود رضوی و حسن سعیدی دو عضو دیگر سندیکا نیز در حال سپری کردن محکومیت ۵ساله خود به دلیل فعالیت های سندیکایی و‌ دفاع از حقوق کارگران می باشند. هر سه عضو زندانی سندیکا در گذشته بارها بازداشت و حبس شده اند و همانطور که در اطلاعیه های پیشین سندیکا تاکید شده است، این کارگران زندانی با توجه به اذیت و آزارهایی که طی سالیان‌متمادی متحمل شده اند و همچنین بازجوییهای طولانی و انفرادی، از شرایط جسمانی نامساعدی برخوردارند و ‌مرخصی پزشکی برایشان لازم و ضروری است. علاوه بر این همانطور که بارها تاکید کرده ایم، رضا شهابی و داود رضوی به دلیل بیماری های متعدد، مزمن و ‌ناتوان‌کننده شرایط تحمل کیفر را ندارند و میبایستی با حکم عدم تحمل حبس در اسرع وقت آزاد گردند‌که بتوانند با کمک خانواده معالجات خود را در خارج از زندان انجام دهند. ادامه شرایط کنونی تنها به وخیم تر شدن حال آنها منجر خواهد شد و مسئولیت هرگونه عواقبی بطور کمال بر عهده مسئولان زندان اوین، قوه قضاییه و‌ دیگر مقامات‌جمهوری اسلامی خواهد بود.

کارگر زندانی آزاد باید گردد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۷ آذر ۱۴۰۲

*افزایش کارگران قربانی حوادث کار در استان کرمانشاه طی ۸ ماهه امسال نسبت به همین دوره در سال گذشته

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه، گفت: مصدومان ناشی از حوادث کار در هشت ماهه امسال در استان کرمانشاه به ۴۷۰ نفر رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: در هشت ماهه امسال، ۲۷ نفر که همگی مرد هستند، بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده و در مراکز پزشکی قانونی استان کرمانشاه مورد معاینه قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که آمار متوفیان ۲۰ نفر شامل ۱۹ مرد و یک زن  بوده، افزایش یافته است.

وی گفت: همچنین در هشت ماهه سال جاری آمار مصدومین ناشی از حوادث کار با ۴۷۰ مورد شامل هشت زن و ۴۶۲ مرد نسبت مدت مشابه سال گذشته که ۴۶۵ مورد شامل هفت زن و ۴۵۸ مرد بوده، افزایش داشته است.

*جان باختن یک کودک کار دراصفهان بر اثر گیر کردن بین دستگاه خردکن مواد پلاستیکی

یک کودک کار ۱۵ ساله حین کار در یک کارگاه صنعتی واقع در منطقه حبیب آباد اصفهان بر اثر گیر کردن بین دستگاه خردکن مواد پلاستیکی در دم جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر زن در گناوه براثر گیر کردن بین دستگاه بالابر و دیوار وسقف

یک کارگر زن ۳۳ ساله بنام نجمه عبدالهی حین کار انتقال وسایل به طبقه فوقانی دریک مغازه واقع در شهرستان گناوه براثر گیر کردن بین دستگاه بالابر و دیوار وسقف جان باخت.

*جان باختن یک کارگر در کرمانشاه براثرسقوط بالابر

یک کارگر حین کار انتقال مصالح ساختمانی با بالابر دریک ساختمان درحال ساخت واقع درکرمانشاه براثر پارگی سیم بکسل بالابروسقوط ازطبقه چهارم جان خود را از دست داد.

*جان باختن ۲ کارگردرتهران براثر گازگرفتگی

۲ کارگرنگهبان ۲۵ و ۵۰ ساله یک گاراژواقع درشهرک ولیعصرتهران براثرگازگرفتگی بدلیل استفاده از یک دستگاه گاز پیک‌نیکی روشن، یک دستگاه هیتر برقی و سطلی مملو از ذغال برای گرمایش در اتاقک ۸ متری محل زندگیشان جان باختند.

*بازهم تصادف سرویس رفت و آمد واینبار۳ تن از کارکنان آموزش و پرورش خوزستان

صبح روزدوشنبه ۲۷ آذر،براثر تصادف مینی بوس حامل کارکنان آموزش و پرورش خوزستان در کیلومتر ۱۰ جاده اهواز- آبادان ۳ فرهنگی زن ۳۹ ، ۴۳ و ۴۴ مصدوم وبه بیمارستان منتقل شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate