اخباروگزارش های کارگری ۴ آذرماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۴ آذرماه ۱۴۰۲

– بیست و پنجم نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان گرامی باد

– بیانیه شورای بازنشستگان ایران بمناسبت ۲۵ نوامبر روز جهانی منع خشونت علیه زنان

– تجمعات اعتراضی کارگران پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ، اجرانشدن  دو هفته کار- دو هفته استراحت در بخش اداری و پشتیبانی مجتمع، زیرساخت نامناسب خوابگاه‌ها، فرسوده بودن امکانات و تجهیزات و عدم شمول قانون کار برای راننده‌های غیرمالک وعدم پرداخت بموقع مطالبات وعده های توخالی مسئولان

– ادامه اعتراضات پرستاران کشورنسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری با برپایی تجمع در سقز

– تجمع ناشنوایان اسفراین نسبت به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان مقابل دفتر بهارستان نشین شهرستان با پلاکارد«وعده وعید کافیه سفره ما خالیه»

–  اعتصاب کسبه بازار گناوه در اعتراض به اجازه ترخیص کالای گمرکی ندادن به لنج ها

– اجرای حکم زندان عاتکه رجبی

– جان باختن ۷۸ کارگر در مازندران براثر حوادث کاری طی ۷ ماه سال جاری

افزایش ۴ در صدی کارگران جان با درایا استان خته نسبت به  همین دوره درسال گذشته

– بازهم تصادف سرویس رفت و آمد کارگران،اینبار مصدومیت ۲۴ کارگردر استان البرز

– جان باختن یک کارگر کارواش مشهد براثر برق گرفتگی

*******

*بیست و پنجم نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان گرامی باد

روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان در حالی فرا می‌رسد که زنان و دختران، بالاترین میزان خشونت را در خیابان‌ها، زندان‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و درون خانواده‌ها تجربه می‌کنند. 

آمار بالای خشونت علیه زنان در سطح جهانی و افزایش جنون‌آمیز زن‌کشی و قتل‌های ناموسی در ایران به بالاترین میزان در سی سال گذشته رسیده است.

دانش‌آموزان دختر بسیاری در پی تبعات افزایش روند فقیرسازی سیستماتیک در شهرها و‌ روستاها و همچنین رویکردهای طردآمیز مبتنی بر عرف و سنت – که با طرح ارتجاعی جوانی جمعیت و فرزندآوری کودکان زیر ۱۸ سال به اوج خود رسیده است- از حق تحصیل خود منع شده‌اند.

سرکوب زنان و فعالین حقوق زنان در شهرهای مختلف خاصه در خلال قیام ژینا و سال جاری، با شدتی حداکثری در جریان است و احکام حبس بسیاری از زنان با فوریت قضایی، به اجرا درآمده است.

سرکوب زنان در خیابان و اماکن عمومی به‌دلیل تن ندادن به حجاب اجباری از طریق ضرب و شتم، صدور جریمه، آزار کلامی و روانی و محرومیت از خدمات اجتماعی بیش از سال‌های گذشته در جریان است.

خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد جامعه متاثر از آن، درگیر انواع خشونت‌هاست. 

سال‌ها فعالین زنان علیه خشونت‌های اعمال شده بر زنان مبارزه کردند و خواستار تاسیس خانه‌های امن شدند. پیش‌نویس قانون برای خشونت خانگی تدوین کردند، خواستار تعریف و اعمال قانون برای مبارزه با اقسام خشونت‌ها شدند، کارگاه‌های متعددی برای شناخت و مواجهه با انواع خشونت برگزار کردند و برای توقف زن‌کشی و پایان کودک‌همسری در مناطق تحت ستم مضاعف، تلاش کردند، اما با گذشت بیش از سه دهه مبارزه، تمامی این مبارزات با اشد پرونده‌سازی‌های امنیتی علیه زنان از یک سو و گسترده‌تر شدن چتر حمایتگر قانونی برای خشونتگران چه در ساحت خانواده و چه خشونت سیاسی و اجتماعی از سوی دیگر همراه شد.

زنان بیش از پیش درگیر انواع خشونت‌های کلامی، روانی، جسمی، اقتصادی و تبعات قوانین ارتجاعی و ضدزن هستند. 

در جریان جنبش زن زندگی آزادی، یکی از شعارهای فعالان حقوق زنان «از خانه تا خیابان، خشونت علیه زنان» بود. شعاری که برآمده از سال‌ها مبارزه زنان برای توقف خشونت در تمامی عرصه‌هاست. مطالبه‌ای که در صورت تحقق می‌تواند یکی از رویاهای بزرگ زنان را به تصویر بکشد، یعنی محو تمام اَشکال خشونت از جامعه. پایان خشونتی چندوجهی که به نام عرف و سنت و ارتجاع مذهبی و‌ حاکمیت جمهوری اسلامی، زنان را دربند می‌کشد و می‌کُشد.

*بیانیه شورای بازنشستگان ایران بمناسبت ۲۵ نوامبر روز جهانی منع خشونت علیه زنان

اگر ۲۵ نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان با قتل خواهران میرابل در مبارزه سیاسی آنان بر علیه دیکتاتوری دومینیکن رقم خورده، میرابل های ایرانی، امروزه با شجاعتی تحسین آمیز در زندان و بیرون از زندان در اعتراضات و خیزش های اجتماعی خواهان پایان دادن به  هر گونه خشونت جنسی- جنسیتی و رفع انواع تبعیضات ساختاری در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میباشند.

زنان بدرستی مناسبات مردسالارانه/ سرمایه داری‌ راکه بر پایه و بستر سنن و قوانین متحجرانه،   بساط زن ستیزی را تشدید میکنند به مبارزه فرا میخوانند.

  مبارزه برای برابری جنسیتی، مبارزه ای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.

مبارزه ای که از  ده ها سال پیش شروع شده و تبلور آنرا در جنبش #زن_زندگی_آزادی در اوج شکوفائی و درخشش شاهدیم.

زنان در سطح جامعه، چه در خانواده و خیابان و چه در محل  کار و فضای مجازی ، هر لحظه شاهد تعرضات  جنسیتی و بهره کشی آشکار هستند و هر لحظه هم به مبارزه جانانه علیه این شرایط  مبادرت کرده اند.

دهه‌هاست که جامعه شاهد  آسیبهای روحی و روانی ناشی از ازدواج اجباری، حجاب اجباری و  اسید پاشی و زن کشی است.

از ساچمه‌هایی که بدن زنان را نشانه می گیرند تا نقض حق حیات و زن کشی و قتلهای ناموسی، تعرضات جنسی  و تحمیل فقر و  وابستگی اقتصادی بیشتر و تا رحم اجاره ای و تن فروشی آشکار و نهان، همه و همه در یک ساختار زنستیزانه  بشدت نهادینه و حمایت میشود.

همه نهادهای قدرت متحدانه و سرکوبگرانه در حفظ  و تداوم این نابرابری مضاعف دیدگاهی مشترک دارند و‌گرچه سعی میکنند که با دستگیری و صدور احکام سنگین و اعمال محرومیتهای گوناگون زنان را  به تمکین و سکوت وادارند ولی حتی یک لحظه هم  خواب خوش به چشمشان نیامده ، چرا که این طوفان ‌سهمگین هر لحظه توفنده تر میشود تا  دیگر اثری از هیچگونه تبعیض ‌نماند،

تا دیگر هیچ زنی با “برچسبهای کلیشه ای” و غیر انسانی به فرودستی ننشیند.

زنان با توجه به تجربه و زیست واقعیشان با هر گونه بساط  سلطه مخالفند و محور مبارزاتشان بر مناسبات برابری خواهانه متکیست و اینگونه است که تا رهایی کامل جامعه انسانی از هرگونه بهره کشی و تبعیض، حرفها برای گفتن دارند.

زنان در این مبارزه تاریخی برای خلاصی از ستم جنسیتی/طبقاتی ، بسیاری از مردان جامعه را در کنار خود دارند، چرا که خلاصی جامعه از چنین تبعیضی با مبارزات جنبشهای ضد سرمایه داری گره خورده است.

#خشونت_علیه_زنان_شخصی_نیست_ساختاریست

#ایستاده‌ایم_تا_پایان 

شورای بازنشستگان ایران

چهارم آذر ۱۴۰۲

۲۵ نوامبر ۲۰۲۳

*تجمعات اعتراضی کارگران پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ، اجرانشدن  دو هفته کار- دو هفته استراحت در بخش اداری و پشتیبانی مجتمع، زیرساخت نامناسب خوابگاه‌ها، فرسوده بودن امکانات و تجهیزات و عدم شمول قانون کار برای راننده‌های غیرمالک وعدم پرداخت بموقع مطالبات وعده های توخالی مسئولان

روز شنبه ۴ آذر،کارگران پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ، اجرانشدن  دو هفته کار- دو هفته استراحت در بخش اداری و پشتیبانی مجتمع، زیرساخت نامناسب خوابگاه‌ها، فرسوده بودن امکانات و تجهیزات و عدم شمول قانون کار برای راننده‌های غیرمالک وعدم پرداخت بموقع مطالبات وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع زدند.

براساس گزارش های رسانه ای شده،در روز‌های گذشته پالایشگاه‌های چهارم، هفتم و نهم نیز تجمع کرده بودند.

تجمع اعتراضی همکاران ارکان ثالث و پشتیبانی پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی.

اعتراض به پایین بودن سطح دستمزد، عدم بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل، اجرای دو هفته کار و دو هفته استراحت برای کارکنان بخش اداری و پشتیبانی مجتمع، زیرساخت نامناسب خوابگاه‌ها، فرسوده بودن امکانات و تجهیزات و عدم شمول قانون کار برای راننده‌های غیرمالک مهم ترین مطالبات این کارگران است.

طبق گزارش همکاران، کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی پالایشگاه‌های چهارم، هفتم و نهم نیز طی هفته گذشته برای دریافت مطالباتشان تجمع کرده بودند.

همکاران مان ما در این حوزه عملیاتی، خواستار برپایی اعتصابات گسترده و مشارکت سایر کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی در اعتراضات هفتگی در اتحاد با سایر بخشهای نفت گردیدند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث)

*ادامه اعتراضات پرستاران کشورنسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری با برپایی تجمع در سقز

روز شنبه ۴ آذر،اعتراضات پرستاران کشور  در ادامه اعتراضاتشان نسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری دست به تجمع درشهرستان سقز ،استان کردستان زدند.

*تجمع ناشنوایان اسفراین نسبت به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان مقابل دفتر بهارستان نشین شهرستان با پلاکارد«وعده وعید کافیه سفره ما خالیه»

روز شنبه ۴ آذر،جمعی از ناشنوایان اسفراین برای اعتراض  به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان مقابل دفتر بهارستان نشین این شهرستان در استان خراسان شمالی با پلاکارد«وعده وعید کافیه سفره ما خالیه»تجمع کردند.

*اعتصاب کسبه بازار گناوه در اعتراض به اجازه ترخیص کالای گمرکی ندادن به لنج ها

روز شنبه ۴ آذر، کسبه بازارشهرستان گناوه دراستان بوشهر برای اعتراض به اجازه ترخیص کالای گمرکی ندادن به لنج ها دست به اعتصاب زدند واز بالا کشیدن کرکره های مغازه هایشان خودداری کردند.

*اجرای حکم زندان عاتکه رجبی

عاتکه رجبی، معلم اخراجی جنبش #ژن_ژیان_ئازادی، در پی ابلاغیه‌ای از شعبه‌ی ۲۱ اجرای احکام دادگاه انقلاب مشهد، با وکیلش، محمدباقر رضایی، امروز ۴ آذر ماه، ۲۵ نوامبر، روز جهانی منع خشونت علیه زنان، به شعبه‌ی مذکور مراجعه کردند. وکیل ایشان درخواست تبدیل مدت زندان به جزای نقدی داده بود، که بر اساس قانون، احکام زیر سه ماه امکان معاوضه حبس به جزا را دارد. قاضی پرونده با وجود قبول و‌ آگاهی از این بند، با درخواست وکیل ایشان موافقت ننمود و عاتکه برای گذراندن دو‌ماه حبس، روانه زندان مشهد شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن محکومیت شدید احکام غیرقانونی فعالان صنفی، تاکید، یادآوری و  هشدار می‌دهد که کنش صنفی_مدنی با این نوع برخوردهای غیرقانونی و ضد انسانی خاموش شدنی نیست؛ همانگونه که عاتکه رجبی در آخرین تویت خود قبل از زندانی شدن نوشته است: 

سرکوب ما در توان‌تان نیست

ما آغازهای بی‌پایانیم

.

.

.

سرود آزادی را به ترانه زندگی می‌خوانیم

ما یکدیگر را یافته‌ایم و دنبال می‌کنیم

به هم زنجیر شده‌ایم و هر روز و هر لحظه

“مقاومت زندگیست” را از هم می‌آموزیم…

*جان باختن ۷۸ کارگر در مازندران براثر حوادث کاری طی ۷ ماه سال جاری

افزایش ۴ در صدی کارگران جان با درایا استان خته نسبت به  همین دوره درسال گذشته

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران از جان باختن ۷۸ کارگر در این استان براثر حوادث کاری طی ۷ ماه سال جاری خبر داد و افزود:این آمار بیانگر افزایش ۴ درصدی مرگ کارگران طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. 

*بازهم تصادف سرویس رفت و آمد کارگران،اینبار مصدومیت ۲۴ کارگردر استان البرز

صبح روزشنبه ۴ آذر،براثر برخورد مینی بوس حامل کارگران با گاردریل در محور هشتگرد به نظر آباد، استان البرزواژگون شد و ۲۴ کارگر زن ومرد مصدوم  وبه بیمارستان منتقل شدند.شدند.

*جان باختن یک کارگر کارواش مشهد براثر برق گرفتگی

روز جمعه ۳ آذر،یک کارگر ۲۹ ساله حین کار شستن ماشین دریک کارواش واقع در خیابان فخرایی مشهد براثر برق گرفتگی جان خود را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate