پاسخ دوم و پاياني به حسين جوينده

شما در پاسخ اين نوشته من که نوشته بودم:«به صورت شفاف به شما بگويم، که منظور من از بيان «کار اجتماعا” لازم» همان کارلازم روزانه کارگران است که ميانگين آن گرفته مي‌شود و قيمت تمام شده کالا (C+V)براي سرمايه‌دار در پي دارد.»
نوشته‌ايد:
«همانطوريکه خودتان بهتر مي دانيد بخش لازم فقط نيمي از کار روزانه کارگران را تشکيل مي دهد چگونه شما مي توانيد با نيمي از کار روزانه کارگران محاسبه درستي براي کار اجتماعا لازم انجام دهيد؟ تقسيم کار روزانه به بخش لازم و بخش اضافي تنها براي توضيح اين مسئله است که کارگران دستمزدي که دريافت مي کنند را با نيمي از کار روزانه به سرمايه دار عودت مي دهند آما بنا به قرارداد في مابين سرمايه دار و کارگر آن پول را براي دو برابر آن زمان با کارگر قرارداد بسته است، آما براي محاسبه کار اجتماعا لازم ما احتياج به کل کار روزانه که دوبرابر کار لازم روزانه است(کار لازم+کار اضافي) و سرمايه نياز داريم، وگرنه تنها با محاسبه بخش لازم شما کالا را به ارزش نيمش محاسبه کرده ايد چون عملا کارگران تمام “کار روزانه” را کار کرده اند و نيروي کار خود را به کالا ساخته شده تبديل نموده اند.»
بدون اينکه لازم بدانم در اين‌جا پاسخ درست را به شما توضيح دهم، چون در اولين پاسخ، همه‌ چيز را به صورت شفاف برای شما توضيح داده‌ام، همين نوشته شما نشان مي‌دهد، که آگاهي درستي از مقولاتي که مارکس در کاپيتال بيان داشته است نداريد و همه‌ چيز را بر مبناي ميل خود، توضيح و تفسير مي‌کنيد و نيز شما هم‌چنان بر روي دو اشتباهتان (در رابطه با مبادله معادل‌ها و کارلازم) اصرار مي‌ورزيد، ديگر لزومي نمي‌بينم وارد بحث و گفت‌وگو با شما بشوم.
اما به شما توصيه مي‌کنم، به منظور دست‌يابي به آگاهي درست، آن‌چه را که در اين زمينه‌ها مي‌دانيد، فرض کنيد! که اشتباه است، آن را موقتا” در ذهن خود باطل و پاک کنيد، و شروع به مطالعه اين سه کتاب زير، به ترتيب نماييد، تا متوجه اشتباه خود بشويد:
۱.اقتصاد سياسي به زبان ساده، نوشته سهراب.ن (در بخش کتاب سايت آزادي بيان موجود است.)
۲.درباره کاپيتال مارکس، نوشته فردريک انگلس. (در بخش کتاب سايت آزادي بيان موجود است.)
۳. کاپيتال جلد يکم مارکس. (قبل از مطالعه جلد يکم ديالکتيک مارکسي را مطالعه کنيد تا آگاه يافتن از نوشتار مارکس آسان شود.)
سهراب.ن
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate