منصور حکمت، دموکراسی در اسرائیل، استیصال چپ محور مقاومتی

دوستداران خجول محور مقاومت در پوشش ضدیت با امپریالیسم و بزک «سوسیالیستی»، مدتی است امر روزمره شان “افشای” منصور حکمت در دموکراسی خواندن اسرائیل شده است. برخی ممکن است صادقانه به دام این عوامفریبی بیفتند. این خرده یادداشت رو به دومی هاست.

دوستان، منصور حکمت همانی است که دموکراسی را بعنوان یکی از اشکال دیکتاتوری بورژوائی نقد کرد. مشکل شما اگر سیاسی نباشد، این است که دموکراسی را مترادف با حکومت کارگری میدانید و از این منظر اگر کسی بگوید در اسرائیل دموکراسی حاکم است برایتان قابل هضم نیست. خب این مشکل می‌تواند نتیجه ی ضعف معرفتی شما باشد، اگر چنین است حلش کنید.

در قلمرو سیاسی اما جهت یادآوری باید خاطرنشان کنم که هیتلر نازیست، موسولینی فاشیست و فرانکو‌ی فالانژیست از قلب دموکراسی و صندوقهای رای عروج کردند.

همچنین، مجموع قتل عامهای نژادپرستانه دول مهد دموکراسی در فردای جنگ دوم جهانی، با پیشتازی آمریکا و انگلیس و فرانسه، در سراسر آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا اگر از قتل عامهای فاشیستها بیشتر نباشد، دست کمی از آنها ندارد.

همزمان، باقرار مایکل مور فیلمساز رفرمیست جنبش کارگری، دیشب در مصاحبه با تلویزیون الجزیره، بایدن رئیس جمهور آمریکایی که اسرائیل بدون پشتوانه آن جرات چنین نسل کشی را نداشت، اولین رئیس جمهور آمریکاست که در صف تظاهرات اتحادیه های کارگری شرکت و راهپیمائی کرد. این دموکراسی است. اگر صادقانه نمیتوانید همزیستی نژادپرستی و حمایت از اتحادیه های کارگری در دموکراسی را هضم کنید، دوست من، توصیه می‌کنم مانند کودکان مستاصل پایتان را به زمین نکوبید، حکمت را مطالعه کنید.

***
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate