اسرائیل وفلسطین

نه قبر شاه سلیمان و داوود پیغمبر،نه معراج پیغمبر مسلمانان محمد در مسجد الاقصی، نه حضور وپیدایش عیسی مسیح در اورشلیم،هیچکدام ذره ای از حقانیت تاریخی برای طرفداران این ادیان به عنوان صاحبان و مدعیان این سرزمین ایجاد نمی کند . معضل و مسئله فلسطین  وجنگ آنها با اسرائیل، جنگ بین ادیان يعني جنگ بین اسلام و یهودیت نیست. هدایت این جنگ به چنین مسیری اوضاع را فاجعه‌بارترخواهد نمود . چنین جنگی دورنمای صلحی در آن قابل تصور نیست.تبدیل شدن اختلافات به جنگ ادیان در طول تاریخ از جنگهای صلیبی تا جنگهای امروز بجز ریختن دریائی از خون و کشت وکشتار نتیجه ای در بر نداشته وراه حل منطقی وعادلانه وانسانی پیدا نکرده است . آنچه امروز جامعه جهانی باید به آن توجه داشته باشد، پذیرش و قبول مردم فلسطین واسرائیل وزندگی کردن نسلهای متمادی از آنها در این سرزمین است

  پوشیده بر کسی نیست وبسیار مبرهن است، که در مقطع زمانی کنونی به دلیل حاکمیت مستبدانه ویکجانبه دولت اسرائیل در چندین دهه گذشته، که با حمایت کشورهای غربی ودر رأس آنها امریکا با سیاست اشغالگری ، کشتار وآوارگی میلیونها نفراز ساکنان فلسطین در این این منطقه موجب ایجاد زخمهای عمیق بین مردم فلسطین واسرائیل گردیده است. چنین شرایطی زمینه را برای جریانات متعصب مذهبی از دو طرف فراهم ساخته تا میداندار اصلی این جدال باشند؛ و با اعمال جنایتها ی جنگی از طرفین  به نوبه خود وضعیت را بیشتر از هر زمان دیگری سخت تر  وبحرانی تر ساخته است .

حمایتهای یکجانبه کشورهای غربی از اسرائیل، وتقویت و پشتیبانی  دولتها وجریانات مرتجع متعصب مذهبی از فلسطین، ودر رأس آنها دخالتگری دولت جمهوری اسلامی ایران مسبب اصلی در عدم دستیابی به یک صلح پایدار و تشدید بحران موجود در شرایط کنونی هستند .

همزمان طی سالیان متمادی حذف وتضعیف جریانات چپ و مترقی،  چه در صفوف جنبش فلسطین،  وچه در میان مردم اسرائیل  یکی از دلایل عمده تشدید اوضاع اسفبار کنونی است. به هر درجه جریان راست افراطی در میان مردم اسرائیل  تضعیف گردد، ودر نقطه مقابل به هر میزان نفوذ جریانات متعصب مذهبی در صفوف مردم فلسطین کاهش پیدا کند؛ میتواند دریچه امیدی برای امکان دستیابی به صلح در آینده فراهم شود. 

در شرایط کنونی ودر جنگ اخیر سیاست حمایت یکجانبه از هر کدام از طرفهای درگیر نمیتواند سیاستی انسانی ودرستی باشد. مدافعان هر کدام از طرفین منازعه باید این واقعیت را بپذیرند، که همانطور سیاست تاکنونی سرکوب شدید و نادیده گرفتن وپایمال نمودن حقوق مردم فلسطین توسط دولت اسرائیل نتوانسته است به این معضل و مناقشه پایان دهد؛ حذف دولت ومردم اسرائیل هم نه امکان پذیر و عملی ، ونه کاری درست میتواند باشد. 

راه حل عملی برای خاتمه جنگ وکشمکشهای دائمی بین مردم اسرائیل و فلسطین همان است که جامعه جهانی مدتهاست مطرح ساخته است. تشکیل دولت مستقل  فلسطین در قسمت قابل قبولی از اراضی اشغالی تنها راه برای ایجاد امنیت برای هر دو طرف منازعه وزیستن در کنار همدیگر به مثابه دو کشور همسایه در آینده خواهد بود. جنگهای ادواری گذشته بویژه جنگ اخیر به وضوح نشان داد چنانچه دولت اسرائیل بخواهد امنیت مردم اسرائیل را بطور جدی  تضمین کند، وکل منطقه از یک صلح نسبتأ پایداری برخوردار شود، باید از سیاستهای تا کنونی خود دست بکشد؛ برای دستیابی به چنین هدفی، دستبردار بسیاری از مناطق اشغالی وآماده سازش در این زمینه باشد. برای پایان دادن به این معضل تاریخی سیاست درست ازجانب جامعه جهانی میتواند تلاش برای  جلوگیری ازادامه وگسترش بیشتر جنگ در مقطع کنونی، در جهت تقویت چنین گزینه ای باشد.

سامی روشن  ۲۰/۱۰/۲۰۲۳

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate