اخباروگزارش های کارگری ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲

– هشتم اکتبر،روز جهانی کودک 

– یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

۱- یکشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌ و وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی با راهپیمایی ،برپایی تجمع وسفره خالی پهن کردن

 درشهرهای اراک، اهوازوکرمانشاه مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان

وشوش مقابل اداره تامین اجتماعی شهرستان 

۲- تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت فولاد نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرا نشدن همسازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد کشور در تهران

– ششمین تجمع اعتراضی سراسری افراد دارای معلولیت نسبت به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان و وضعیت نامناسب معیشتی

در شهرهای اردبیل، اهواز، ساری،سنندج ، شهرکرد ،قم ،کرج ،کرمان ، کرمانشاه  ومشهد مقابل اداره  کل بهزیستی استان

درشهرهای ایذه(تک نفره)،چابهار(تک نفره) و دیواندره مقابل اداره  بهزیستی شهرستان

و

أصفهان مقابل استانداری

و

تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه

– تجمع اعتراضی کارگران مخابرات روستایی سقزنسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق مقابل شرکت مخابرات

– تجمعات اعتراضی کارگران مخابرات استان های البرز ،ایلام ،تهران ، چهارمحال و بختیاری و…..نسبت به عدم پرداخت بموقع مقابل دفاتر مدیران

– تجمع اعتراضی کارگران مشاغل سخت و زیان آورنسبت به پایمال شدن حقوقشان مقابل اداره کل تامین اجتماعی گیلان 

– تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه چمران اهواز نسبت به کیفیت بد غذا در سلف مرکزی

بیانیه ی رسمی کانون صنفی فرهنگیان بیجار،کردستان

“روز جهانی معلم” گرامی باد.

– راهپیمایی گروە کوهنوردی انجمن صنفی معلمان کردستان (سنندج و کلاترزان) بە ارتفاعات خضر زندە آبیدر بە مناسبت ۵ اکتبر روز جهانی معلم و  حمایت از معلمان زندانی

– بازداشت یک دانش آموز شانزده ساله در خاش 

– رتبه‌بندی‌های که حذف شد !!!

– سلب حق تحصیل در روندی غیرقانونی و سلیقه‌ای!

– بازنشستگی پیش از موعد؛ شیوه‌ی دیگر سرکوب اساتید

– جان باختن یک کارگر پتروشیمی گچساران بر اثر برق گرفتگی

بازهم تصادف سرویس کارگران؛اینبارمصدومیت ۲۴ کارگریک کارخانه أصفهان

*هشتم اکتبر،روز جهانی کودک 

یونیسف اعلام داشته که فقط با اختصاص پنج دلار برای هر کودک می‌توان جان ۹۰ درصد از کودکانی را که سالانه می‌میرند، نجات داد و برای بهبود چشمگیر زندگی کودکان جهان سوم، کافی است که فقط مبلغ ۶ هفته بودجهٔ تسلیحاتی جهان هزینه شود.

این روز به کودکانِ بدون کودکی، کودکان بدون آرزو، کودکان کار و خیابان مبارک… 

به امید جهانی بدون کارِ کودک و کودک کار و جهانی بدون جنگ که کودکان قربانیان اصلی آن هستند .

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

۱- یکشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌ و وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی با راهپیمایی ،برپایی تجمع وسفره خالی پهن کردن

 درشهرهای اراک، اهوازوکرمانشاه مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان

وشوش مقابل اداره تامین اجتماعی شهرستان 

شعارها:

«مابازنشستگانیم خواهان حق مانیم»

«خیلی دروغ شنیدیم عدالتی ندیدیم»

«نه خواری نه ذلت مرگ براین عدالت»

«لشکری کشوری تامین اجتماعی اتحاد اتحاد»

«ازخوزستان تا تهران ننگ براین وزیران»

«ازخوزستان تا گیلان ننگ براین مدیران»

« اعتراض اتحاد علیه فقر وفساد»

«بازنشسته داد بزن حق تو فریاد بزن»

«بازنشسته می میرد ذلت نمی پذیرد»

« فقط کف خیابون به دست میاد حقمون»

«گرانی تورم جانم فدای مردم»

«زیربارستم نمی کنیم زندگی جان فدا می کنیم در ره آزادگی مرگ براین بردگی مرگ براین بردگی»

«پیام ما به دولت خجالت خجالت»

«مدعی عدالت خجالت خجالت»

«این همه بی عدالتی هرگز ندیده ملتی»

«مایه ننگ ما مخبر الدنگ ما»

«تامین غارت کردند مارو بیچاره کردند»

«تامین اجتماعی چه اسم اشتباهی»

«سفره بی نان ما چی می خواید از جان ما»

«ظلم وستم کافیه سفره ما خالیه»

«وعده وعید چه خوب بود ولی همش دروغ بود»

«خواسته ما این زمان معیشت است و درمان»

«معیشت منزلت سیامت حق مسلم ماست»

« نه مجلس نه دولت نیستند بفکر ملت»

«مجلس سرسپرده گرونی رو آورده»

«حاصل کار دولت غارت جیب ملت»

«دولت خیانت می کند مجلس حمایت می کند»

«یخچال بازنشسته خالی تر از گذشته»

«دولت ورشکسته دشمن بازنشسته»

«تورم اسفبار حاکم شده توبازار»

«حقوق بازنشسته فقط واسه یه هغته»

«گرانی تورم بلای جان مردم»

«نه سازش نه بازی  اجرای همسان سازی»

«نوبت ما که میشه خزانه خالی میشه»

«کشور پر درآمد چه برسرتوآمد»

«ننگ ما صدا وسیمای ما»

تصاویر:

اهواز:

شوش:

۲- تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت فولاد نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرا نشدن همسازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد کشور در تهران

*ششمین تجمع اعتراضی سراسری افراد دارای معلولیت نسبت به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان و وضعیت نامناسب معیشتی

در شهرهای اردبیل، اهواز، ساری،سنندج ، شهرکرد ،قم ،کرج ،کرمان ، کرمانشاه  ومشهد مقابل اداره  کل بهزیستی استان

درشهرهای ایذه(تک نفره)،چابهار(تک نفره) و دیواندره مقابل اداره  بهزیستی شهرستان

و

أصفهان مقابل استانداری

و

تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه

تصاویر:

أصفهان:

تهران:

قم:

کرمانشاه:

مشهد:

*تجمع اعتراضی کارگران مخابرات روستایی سقزنسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق مقابل شرکت مخابرات

روزیکشنبه ۱۶ مهر، کارگران مخابرات روستایی سقزبرای اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق دست به تجمع مقابل شرکت مخابرات این شهرستان دراستان کردستان زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتن: امروز شانزدهم مهر است اما هنوز حقوق شهریور را نگرفته‌ایم؛ در این شرایط تورمی، نمی‌توانیم با تاخیر در پرداخت حقوق کنار بیاییم.

آنها افزودند: از فروردین امسال، پرداخت حقوق کارگزاران مخابرات روستایی با تاخیر همراه شده است؛ اما تاخیر در پرداخت حقوق شهریور از همیشه بیشتر است؛ توقع داریم شرکت مخابرات حقوق کارگزاران مخابرات روستایی را که از کم‌درآمدترین‌ها هستند، به موقع پرداخت کند.

*تجمعات اعتراضی کارگران مخابرات استان های البرز ،ایلام ،تهران ، چهارمحال و بختیاری و…..نسبت به عدم پرداخت بموقع مقابل دفاتر مدیران

برپایه اخبار منتشره درشبکه های اجتماعی،روزیکشنبه ۱۶ مهر، کارگران مخابرات استان های البرز ،ایلام ،تهران ، چهارمحال و بختیاری و…..برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بموقع دست به تجمع مقابل دفاتر مدیران زدند و خواهان پاسخگویی مسئولان شدند.

*تجمع اعتراضی کارگران مشاغل سخت و زیان آورنسبت به پایمال شدن حقوقشان مقابل اداره کل تامین اجتماعی گیلان 

براساس فیلم و تصویر منتشره شده ،روز یکشنبه ۱۶ مهر،جمعی از کارگران مشاغل سخت و زیان آوربا تجمع مقابل اداره کل تامین اجتماعی گیلان در گلسار رشت و سردادن شعارهایی اعتراضشان را نسبت به پایمال شدن حقوقشان بنمایش گذاشتند و خواستارپاسخگویی مسئولان شدند.

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه چمران اهواز نسبت به کیفیت بد غذا در سلف مرکزی

براساس فیلم منتشره درشبکه های اجتماعی روزیکشنبه ۱۶ مهر دانشجویان دانشگاه چمران اهواز برای اعتراض به کیفیت بد غذا در سلف مرکزی این دانشگاه تجمع کردند.

*بیانیه ی رسمی کانون صنفی فرهنگیان بیجار،کردستان

“روز جهانی معلم” گرامی باد.

روز پنج شنبه ۱۳ مهر، کانون صنفی فرهنگیان بیجار،کردستان بیانیه ای تحت عنوان «”روز جهانی معلم” گرامی باد» منتشر کرد.

متن بیانیه:

در تقویم جهانی، پنجم اکتبر مصادف با سیزدهم مهر، به نام «روز جهانی معلم» ثبت شده است. این رویداد، فرصتی برای یادآوری نقش و جایگاه معلم در جوامع بشری است. 

در این فرصت، کانون صنفی فرهنگیان بیجار با توجه به اهمیت شعار این روز جهانی و اشتراکات آن با کمبود معلم و بحران های پیش روی آموزش و پرورش ایران نقطه نظرات و تحلیل خود را به اشتراک عموم می گذارد.

“یونسکو در این روز جهانی اعلام نموده است: «ما برای آموزش، به معلم نیازمندیم، چاره جویی جهان برای جبران کمبود معلم،این یک ضرورت جهانی است،چاره ای بیابیم،چنین معلمانی نیاز داریم.»

 گرچه این اعلان یک شعار اساسی، بی هیچ الزام و ضمانت اجرایی است،اما تمرکز بر کمبود معلم و نقش و اثر چنین عنصری در امر توسعه ی انسانی در جوامع مختلف، از جمله کشور ما ایران،به تأکید مورد توجه این نهاد بین المللی قرار گرفته است.

اندیشمندان بر این باورند که: “گذر انسان از حال به آینده، از جهل به دانش، از فقر به بی نیازی، از ذ،لّت به عزّت و از اسارت به آزادی جز از طریق آموزش و پروشی توسعه یافته، با معلمانی پویا و بالنده، ممکن و میسر نیست. و چنانچه جامعه ای در ایستایی و رکود به سر می برد و در گذر از این مراحل ناکام مانده است، باید در چگونگی امر آموزش و پرورش آن جامعه شک کرد.” 

آموزش و پرورش قلب تپنده و حیات بخش کشور است و کفالت و ضمانت امر خطیر تأمین و تربیت شهروندان آزاد و مسئول و متعهد بر عهده ی این  وزارتخانه  است و انتظار این است که خود نیز برخوردار از زبده ترین و نخبه ترین افراد فرهیخته بوده باشد.در یک کلام، این وزارتخانه برای تضمین توسعه ی انسانی کشور، باید تبدیل به نهادی شود کارآ، که اندیشمندترین نخبگان و خبرگان قوم در آن اجتماع کرده باشند.

واین در حالی است که بحران های حاصل از انتصاب مدیریت های متوالیِ مسلوب الاختیار و ناکارا، و بیگانه با تحولات جهانی علم و آموزش و الزامات مشخص آن موجب گردیده است که هم اکنون نفس های این ارگان بی رمق،به شماره افتاده و ضربان های قلب تپنده اش ، همانا معلمان این عناصر پاک و عوامل اصلی آموزش زیر ضرب و فشار شدید باشند، و این بدان معناست که بالندگی نسلی که تنها سرمایه های نجات بخش کشوراند به بازی گرفته شده و در معرض تحدید و اضمحلال واقع شده است.

 با این وجود علی رغم  انذار و هشدارِ مکرر معلمان و تحمل زجر و زندان،به ویژه امسال که یکی از غمبارترین سال ها برای معلمان در تاریخ آموزش و پرورش است.گویی گوش شنوایی نیست.و مسئولان و مقامات ذیربط قصد هیچ تجدید نظری در این رویکرد آسیب زا نداشته و از مواجهه ای منطقی و مسئولانه با وضعیت بغرنج و بحران موجود طفره رفته. و از باور و پذیرش و درمان آن راه حاشیه می روند.چنانکه درگاه امید به اصلاح و تغییرِ رویکرد، بر معلمان بسته، اما درهای بند و زندان به روی آنان گشوده و نا مناسبترین برخوردها با مدنی ترین اعتراضات قانونی و صنفی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی با آنان شده است.و احکامی بی تناسب، ناعادلانه و سنگین، چون شمشیر داکلموس بر سرشان، که دیگر سر بر نیارند.تا بلکه هرگونه صدای انتقاد از وضعیت فاجعه بار موجود به سکوت کشیده شود.

امسال و در آغازین روز سال تحصیلی، کشور با ۲۰۰ هزار کلاس درسِ فاقد معلم مواجه شده است.و این در حالی است که اراده ی مستولی بر آموزش و پرورش و افول ارزش و مقام معلم و مذیقه و معیشت او، رغبتِ احراز این شغل از جامعه و جوانان را سلب نموده است. .

کمبود معلم،تعطیلی اصول مسلم و مرتبطِ قانون اساسی(اصل ۳۰)، آموزش طبقاتی شده، کودکان بازمانده از تحصیلِ ناشی از فقر ،نبود امکانات و تجهیزات در مدارس دولتی،فضاهای فیزیکی فرسوده،مدارس کپری،مدیریت رابطه سالار و مسلوب الاختیار موجبات این حجم وسیع از تخریب این ساختار را فراهم آورده ،سیمای نحیف و ضعیف دستگاه تعلیم و تربیت ایران در قرن ۲۱ و در عصر انفجار علم و دانش و سرعت تکنولوژی بدین صورت نمایانده و سیر قهقرایی داده است.

آموزش و پرورشی که ریشه در رشدیه و باغِ باغچه بان دارد، و بر فرهنگ و ادبیات جهان شمول و مبانی ملی و ارزش های معنوی استوار است، اشتباه محض و سعی عَبَث است اگر با نگاه ایدئولوژیک به مثابه یک نهاد خاص برآمده از انقلاب بدان نگریسته شود. به بازی گرفتن این ساز و کار دیرینه با آن پیشینه ی درخشان، تحت عناوین مختلف و تفاهم نامه های درون ساختاری با مراکز خاص و جذب و به کارگماری هزاران طلبه از حوزه و طیف هایی گزینش شده،و در این راستا تغییر شتابزده و نامتعارف بیست هزار مدیر مدرسه، در بدو شروع سال تحصیلی، بنا به اظهار وزیر ، زنگ خطر اعاده ی پاکسازی های اوایل انقلاب را در اذهان تداعی می نماید،و شائبه ی سیاسی خالص سازی و یک دستی مدیران تحت امر را تقویت می کند.

این اِعمال اراده،در برکناری این رقم از مدیران صاحب صلاحیت، اصحاب تعلیم و تربیت را به شگفتی واداشته و در برابر پرسشی اساسی قرار داده است.اینجا کانون صنفی فرهنگیان بیجار پیشنهاد پیگیری حقوقی این اقدام زیانبار و غیر کارشناسی را از طریق مراکز مافوق و مراجعی چون دیوان عدالت اداری کشور مطرح می نماید!

 کانون صنفی فرهنگیان بیجار همچنین با رویکردی مصلحانه، مقامات مسئول و مراکز و مراجع امنیتی و هیئت های تخلفات تحت امر ادارات آموزش و پرورش را به تجدید نظر در نوع برخورد با معلمان فرا می خواند و خواهان آزادی معلمان زندانی و توقف تعقیب و تحدید و پرونده سازی برای فعالان صنفی و قانونی فرهنگیان می باشد.

شمع وجودمان آب و شعله هایمان بی تاب،تا مایه ی امید،آگاهی،دانایی و فروغ فردای فرزندان ایران باد.

*راهپیمایی گروە کوهنوردی انجمن صنفی معلمان کردستان (سنندج و کلاترزان) بە ارتفاعات خضر زندە آبیدر بە مناسبت ۵ اکتبر روز جهانی معلم و  حمایت از معلمان زندانی

روز جمعە ۱۴۰۲/۷/۱۴

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*بازداشت یک دانش آموز شانزده ساله در خاش 

عثمان گشمادزهی طالب نوجوان شانزده ساله روز جمعه چهاردهم مهرماه در خاش بازداشت شده است و تاکنون خبری از علت بازداشت و محل نگهداری آن در دست نیست .

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*رتبه‌بندی‌های که حذف شد !!!

طبق اخبار دریافتی از همکاران, رتبه تعداد ۵۲ نفر از فرهنگیان مسجدسلیمان حذف شده است و تمام مبالغ پرداختی تحت عنوان رتبه‌بندی در چند قسط از حقوق این همکاران کسر خواهد شد. 

اغلب از این همکاران از مهر ۱۴۰۰ استخدام شده‌اند …

وزارت آموزش و پرورش برخلاف قانون رتبه‌بندی که صراحتا همه فرهنگیان را مشمول یکی از رتبه‌های ۵ گانه برشمرده است, قانون فاقدرتبه و عدم مشمولیت را ابداع نموده است !!

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*سلب حق تحصیل در روندی غیرقانونی و سلیقه‌ای!

زهرا رحیمی دانشجوی شیمی دانشگاه یزد که با حکم کمیته‌ی مرکزی وزارت علوم به انتقال دانشگاه یزد به کرمان محکوم شده و با این حکم دانشگاه یزد وی را از دانشگاه اخراج کرده بود، اکنون دانشگاه کرمان نیز از ثبت‌نام وی سرباز زده است. 

این دانشجو پس از مراجعه به دانشگاه کرمان، این دانشگاه ضمن اظهار بی‌ا‌طلاعی از این حکم، عنوان کردند که حکم و نامه به خودی خود اعتبار ندارد و باید در کمیسیون موارد خاص پیگیری شود و امکان ثبت‌نام در این ترم وجود ندارد و همچنین در ادامه‌ی پیگیری دانشجو برای مشخص شدن زمان کمیسیون، عنوان می‌کنند که این درخواست قابل پیگیری نیست و دانشجویی که پرونده‌ی انضباطی دارد را نمی‌پذیرند. این در حالی است که حراست دانشگاه یزد پیش‌تر گفته بودند که تمامی کار‌های اداری انتقال این دانشجو انجام شده و نیازی به پیگیری از دانشگاه مبدا نیست.

حق تحصیل این دانشجو با برخوردی غیرقانونی و سلیقه‌ای از وی سلب شده است.

*بازنشستگی پیش از موعد؛ شیوه‌ی دیگر سرکوب اساتید

صمد صباغ دهخوارقانی استاد جامعه‌شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تبریز از تدریس به بهانه‌ی بازنشستگی منع شد.

دانشگاه آزاد تبریز در حالی از ارائه دروس به ایشان امتناع کرده و حکم بازنشستگی را به ایشان ابلاغ کرده‌ است که این بازنشستگی زودتر از موعد بدون اطلاعِ قبلی به ایشان، صادر شده است.

*جان باختن یک کارگر پتروشیمی گچساران بر اثر برق گرفتگی

روزیکشنبه ۱۶ مهر، یک کارگر پتروشیمی گچساران(شرکت پیمانکاری پناه صنعت)بنام محسن حسن زاده بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد.

*بازهم تصادف سرویس کارگران؛اینبارمصدومیت ۲۴ کارگریک کارخانه أصفهان

صبح روزیکشنبه ۱۶ مرداد،اتوبوس حامل کارگران یک کارخانه در محور جاده‌ای باغشاد به سمت زرین شهر اصفهان با یک تریلی ویک سواری تصادف کرد و یک نفر جان باخت و ۲۴ کارگر مصدوم شدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،مصدومان این حادثه حدود ۲۴ کارگر زن و مرد حدود ۳۰ تا ۵۰ ساله هستند که صبح زود سوار بر سرویس حمل و نقل کارخانه عازم محل کار خود بودند. 

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate