٢٥ شهريور روزي كه رژيم جمهوري اسلامي در كردستان نفس راحتي كشيد

در اخرين ساعات روز بيست و پنج شهريور، سران احزاب راست و ناسیونالیست و چپ نماها در كردستان، به صف شدند تا به مردم كردستان، كه گويا به فراخوان اعتصاب عمومي انها جواب مثبت داده اند، تشكر و سپاسگزاري نمايند. مسابقه اي در ميان انها براي اينكهً چه كسي از انها زودتر پيام را منتشر كند، در جريان بود. يكي پس از ديگري ظاهر شدند و پيروزي مردم كردستان را در مقابل جمهوري اسلامي بشارت دادند.
آنطرف ديگر جمهوري اسلامي كه همراه با ترس و نگراني، و با بسيج همه امكانات سركوبش خود را براي رويارويي با اعتراضات و مبارزات خياباني مردم به جان امده، اماده كرده بود، نفس راحتي كشيد و اين روز مهم و تاريخي را، بدون درد سر، از سر گذراند. كاري كه فراخوان دهندگان به اعتصاب عمومي انجام دادند نه تنها هيچ كمكي به پيشبرد اعتراض و مبارزه مردم را در كردستان نكرد، بلكه در مقابل راديكاليسم و اعتراضات خياباني ايستاد و موفق هم شد.
سالگرد خيزش انقلابي ميتوانست، روز بسيار مهم و تاريخي در تناسب قواي بين مردم و رژيم اسلامي باشد. اين روز را نه تنها مردم كردستان و ايران، بلكه مردم سراسر دنيا، انتظار ميكشيدند، تا ضربه اي كاري، به جمهوري اسلامي وارد شود و تناسب قوا بنفع جنبش انقلابي مردم در مقابل جمهوري اسلامي عوض شود.
بارها تاكيد كرده ايم، که تاكتيك اعتصاب يك روش مهم مبارزه كارگر و زحمتكشان جامعه، و قابل حمايت كمونيست ها بوده است. در ظرف چند سال اخير چند مورد اعتصاب عمومي فراخوا داده شده و ما هم از فراخوان دهندگان و یا حمایت کنندگان ٲن بوده ايم. اما فرأخوان به اعتصاب عمومي اخير، به نسبت تناسب قواي موجود، ميان مردم و رژيم بشدت عقب بود. بخصوص خيزش يك سال اخير هم نشان داد، كه جامعه كردستان به دلائل مختلف و از جمله نفوذ و تلاش كمونيست ها. نقش مهم و برجسته اي در مقابل جمهوري اسلامي داشته و داراي پتانسيل عظيم و گسترده اي براي اعتراض و مبارزه مي باشد. اما همانطور که اشاره کردم این بار جبهه راست، با کمک ناسیونالیسم چپ و پوپولیست، توانست، بر فضای رادیکال و مبارزه جویانه، غلبه کند.
اما مبارزه و اعتراض رادیکال کارگری یکی از سنت های جاافتاده جامعه کردستان است. این سنت اجتماعی و کارگری تجربه فعالیت و تلاش برای تغییر تناسب قوا بنفع خود دارد. قطعا در اینده با فعالیت و تلاش کمونیستی راه را برای موفقیت و بسر انجام رساندن امری که در دستور دارد، هموار خواهد کرد.
بیست و ششم شهریور ۱۴۰۲
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate