اخباروگزارش های کارگری ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۲

– دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های

أصفهان (شهراصفهان)

خراسان رضوی(شهرمشهد)

خوزستان (شهراهواز)

چهارمحال وبختیاری(شهرشهرکرد)

زنجان(شهر زنجان)

استان سیستان وبلوچستان(شهر زاهدان)

استان فارس(شهرشیراز)

کردستان(شهر سنندج)

کرمان (شهر کرمان)

گیلان(شهررشت)

لرستان(شهر خرم آباد)

هرمزگان(شهربندرعباس)

همدان (شهرهمدان)

واستان تهران مقابل ساختمان مرکزی مخابرات ایران در بلوار سردار جنگل

– تجمع اعتراضی بازنشستگان صداوسیما در تهران

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

اعتصاب همکاران در شرکت جهان پارس

– اعتصاب کارگران پالایشگاه آدیش جنوبی در اعتراض به عدم پرداخت معوقات

دیدار جمعی از فعالان صنفی و پیشکسوتان فرهنگی با خانم فریبا انامی

– بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون فرارسیدن سالروز قیام ” زن زندگی آزادی”

طوفان بزرگ تغییرات بنیادین در کشور به رغم هر درجه از فریب و رذالت و سرکوبگری حکومت در راه است 

– نیروهای امنیتی و انتظامی در برنامه‌ای هماهنگ به جلسه سالانه «انجمن سبز چیا» یورش برده‌اند و ده‌ها عضو این انجمن را بدون حکم قضایی بازداشت کردند

– گزارشی از اخرین وضعیت زندانیان تبعیدی قزلحصار

– سلامتی جعفر ابراهیمی، عضو هیئت مدیره شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران (CCITTA) در دوران حبس ناعادلانه وی در ایران به شدت وخیم شده است. آموزش بین‌الملل در «وب‌تایم» سایت خود، از مقامات ایرانی درخواست کرده است تا برای فعال صنفی معلمان مرخصی فوری پزشکی اعطا کنند.

– ممنوع تماس تلفنی کردن رضا شهابی کارگر زندانی 

– بیانیه دانشجویان و دانش‌آموخته‌گان دانشگاه فردوسی مشهد در اعتراض به تفکیک جنسیتی و سرکوب‌ِ اساتید و دانشجویان دانشگاه

– تعلیق عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی

– افزایش قیمت غذای دانشجویی در سال تحصیلی جدید

– افزایش ۶۰ درصدی قیمت غذای دانشجویی 

– سرویس کارگران معدن یزدانشهر زرند هم تصادف کرد و ۱۴ کارگر مصدوم شدند

*******

*دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های

أصفهان (شهراصفهان)

خراسان رضوی(شهرمشهد)

خوزستان (شهراهواز)

چهارمحال وبختیاری(شهرشهرکرد)

زنجان(شهر زنجان)

استان سیستان وبلوچستان(شهر زاهدان)

استان فارس(شهرشیراز)

کردستان(شهر سنندج)

کرمان (شهر کرمان)

گیلان(شهررشت)

لرستان(شهر خرم آباد)

هرمزگان(شهربندرعباس)

همدان (شهرهمدان)

واستان تهران مقابل ساختمان مرکزی مخابرات ایران در بلوار سردار جنگل

شعارها:

«حق و حقوق شعار ما عدالت انتظار ما»

«ما بجز حق نمی خوایم صدقه سهامدار نمی خوایم»

«بازنشسته داد بزن حق تو فریاد بزن»

«وزیر بی لیاقت خجالت خجالت»

«وزیر بی کفایت خجالت خجالت »

«مدیر بی لیاقت خجالت خجالت»

«مدیر بی کفایت خجالت خجالت »

«سردار بی لیاقت خجالت خجالت»

«بازنشسته بیداره از وعده ها بیزاره»

«شرکت پر درآمد چه برسر تو آمد»

«تورم گرانی بلای جان مردم»

«مخابرات حیا کن به وعده هات وفا کن»

«تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم»

«تا حق خود نگیریم  هردوشنبه همینه»

«اجرای آئین نامه حق مسلم ماست»

«هزینه های درمان حق مسلم ماست»

«درخواست بازنشسته اجرای آئین نامه»

«جیره غیر نقدی بروز باید گردد»

«جیره غیر نقدی جاری باید گردد»

«مناسبت های ما جاری بادی گردد»

«مهمانسرای مخابرات تخلیه باید گردد»

«سهمادار عمده حق مارو خورده»

تصاویر:

بندرعباس:

تهران:

رشت:

همدان:

‏*تجمع اعتراضی بازنشستگان صداوسیما در تهران

کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران با انتشار تصاویری نوشت:امروز دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان صداوسیما در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان مقابل مسجد بلال صداوسیما در تهران دست به تجمع زدند.

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

اعتصاب همکاران در شرکت جهان پارس

روز گذشته یکشنبه ۱۹ شهریور همکاران ما در شرکت جهان پارس شاغل در سایت یک پتروشیمی بوشهر در عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد خود دست از کار کشیدند و تجمع کردند. این در حالیست که سطح نازل حقوقها در برابر رشد نجومی قیمت ها یک موضوع اعتراض ما و ما مردم است. بعلاوه هنوز خواستهای ما پاسخ نگرفته است. شورای سازماندهی از اعتراض همکاران خود در شرکت جهان پارس حمایت میکند. 

*اعتصاب کارگران پالایشگاه آدیش جنوبی در اعتراض به عدم پرداخت معوقات

روز یکشنبه ۲۰ شهریور کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران با انتشار فیلمی نوشت:بنابر خبر منتشرشده، کارگران پالایشگاه آدیش جنوبی در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه از حقوق معوقه دست به اعتصاب زده و تجمع زدند.

*دیدار جمعی از فعالان صنفی و پیشکسوتان فرهنگی با خانم فریبا انامی

فریبا انامی از معلمان توانمند انزلی است که هیات تخلفات وزارت آ.پ در همدستی با نیروهای امنیتی این فعال صنفی معلمان را اخراج کرده است .

هیات تخلفات آ.پ  به بخش لاینفکی از دستگاه سرکوب حاکمیت تبدیل شده که مدت‌هاست با نشان گرفتن معیشت فرهنگیان فصل تازه‌ای از ایجاد ارعاب را شکل داده است و در این میان هیات تخلفات گیلان بیشترین رای را علیه فعالین صنفی صادر کرده است  .

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

*بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون فرارسیدن سالروز قیام ” زن زندگی آزادی”

طوفان بزرگ تغییرات بنیادین در کشور به رغم هر درجه از فریب و رذالت و سرکوبگری حکومت در راه است 

قتل جنایتکارانه مهسا امینی در روز ۲۵ شهریورماه سال گذشته و در پی آن، آغاز اعتراضات زیر و رو کننده مردمی، چونان انقلابی بزرگ یک نقطه عطف تاریخی در مبارزات مردم ایران برای آزادی و برابری و رهائی از ستم و استبداد بود.

خیزشی که با قتل ژینا جای جای کشور را فراگرفت، در عین حال که بطور برگشت ناپذیری موقعیت حکومت را در برابر اعتراضات مردمی و نیروهای اجتماعیِ خواهان تغییرات بنیادین بشدت تضعیف کرد، سرفصل نوینی را نیز در مبارزات آزادیخواهانه و برابری طلبانه مردم ایران گشود و سیمای آینده‌ی یک جامعه مدرن و مرفه و آزاد را، آنطور که مردم ایران می‌خواهند و شایسته آن هستند در مقابل چشم جهانیان به نمایش گذاشت.

این خیزش یک واقعه مهم و سپری شده در سیر تحولات سیاسی کشور نیست، بلکه خیزشی رو به سوی انقلابی بزرگ است که در فراز و فرودهایش و به رغم سرکوب بی وقفه‌ی حکومت، به پیشروی خود ادامه داده و علاوه بر به استیصال کشاندن حکومت در بازگرداندن جامعه به شرایط قبل از شهریور پارسال، با ایجاد تکانهایی شدید در کل صحنه تحولات سیاسی کشور، زمینه‌های مادی لازم را برای شکل‌دهی به آلترناتیوی از پایین و متناظر با خواستهای آزادیخواهانه و برابری طلبانه زنان، جوانان، کارگران و عموم مردم ستمدیده ایران رشد داد.

قیام “زن زندگی آزادی” در عین حال که خود بر متن جنبشهای بزرگ و مدرن اجتماعی و پیشاپیش همه‌ی آنها جنبش زنان سر بر آورد تاثیری عمیق بر رشد آگاهی و پیشروی سیاسی همه‌ی اين جنبشها گذاشت و جنبش‌های اجتماعی پیشرو – جنبش کارگری، معلمان، بازنشستگان، زنان و دانشجویان و جوانان و…، را یک گام بزرگ در جهت تاثیرگذاری بر معادلات سیاسی کشور به پیش راند و تا به همینجا سد محکمی را در برابر انواع سناریوها برای شکل‌دهی به قدرت سیاسی از بالای سر مردم ایران ایجاد کرد.

و اما در این سو و تا آنجا که به‌ حکومت برمی‌گردد، این حکومت دیگر قادر به اداره هیچ وجهی از زندگی اقتصادی سیاسی و اجتماعی فرهنگی یک جامعه نود میلیون نفری نیست. این حکومت علاوه بر خوی آزادی ستیزی و استبداد و زن ستیزی افراطی، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان را به چنان زمین سوخته‌ای تبدیل کرده است که فقر و فلاکت، افسردگی و خودکشی و نومیدی، کار کودکان، زباله گردی، گرسنگی و سوءتغذیه در ابعادی دهها میلیون نفری، جرم و جنایت و هزار و یک ناهنجاری‌ اجتماعی ناشی از ناامنی مفرط اقتصادی به سیمای اصلی آن تبدیل شده است.

اقتصاد کشور در گرداب مهلکی از بحران‌های پایان‌ناپذیر و دائما تشدید شونده‌ی اقتصادی عملا فرو پاشیده و میلیونها جوان بیکار در جستجوی کورسویی از خوشبختی و بقا با به مخاطره انداختن جان خود آواره کشورهای مختلف جهان شده‌اند. حقوق میلیونها کارگر و معلم و کارمند و بازنشسته و هر مزدبگیر زحمتکشی چندین برابر زیر خط فقر و سبد هزینه‌ معیشتی است که خود نهادهای دست ساز حکومتی اعلام میکنند. صندوقهای بازنشستگی معلمان، کارگران و اموال مردم در موسسات مالی توسط عوامل و مزدوران حکومتی به یغما رفته است. صنایع و کشاورزی و محیط زیست کشور نابود شده‌اند و در یک کلام هر آنچه که مربوط به دوام و بقا زندگی اجتماعی یک جامعه‌ی سرشار از ثروت و امکانات خیره کننده است در حال سوختن و نابودی است.

 مردم فرمان تغییرات بنیادین را در کشور با قیام “زن زندگی آزادی” صادر کرده‌اند. آنان حق دارند به خیابان‌ها بیایند و حکومت موجود را نخواهند، اعتراض و نخواستن یک حکومت، بدیهی ترین حق مردم است.

دستپاچگی حکومت در گسترش دامنه سرکوب و دست‌یازی به جنایتکارانه ترین و رذیلانه ترین اشکال برخورد با مردم معترض، زنان و جوانان، زندانیان سیاسی و خانواده‌های جانباختگان قیام “زن زندگی آزادی” در روزهای نزدیک به سالروز آغاز قیام، چیزی جز نمایش استیصال و درماندگی حکومتی مستبد و قرون وسطایی در برابر  مردمی به پا خاسته و مدرن و آزادیخواه نیست.

طوفان بزرگ تغییرات بنیادین در کشور به رغم هر درجه از فریب و رذالت و سرکوبگری حکومت در راه است و در این بین طبقه کارگر ایران در تدوام جنبش “زن زندگی آزادی” و مصاف تعیین کننده‌ای که برای پایان دادن به وضعیت ضدانسانی موجود و شکل‌دهی به آینده کشور در جریان است، دوشادوش زنان و جوانان رزمنده و انقلابی، پرچمدار برپایی جامعه‌ای آزاد و برابر و شاد و مرفه خواهد بود.

زنده باد جنبش “زن زندگی آزادی”

زنده باد آزادی و برابری

اتحادیه آزاد کارگران ایران، بیستم شهریورماه ۱۴۰۲

*نیروهای امنیتی و انتظامی در برنامه‌ای هماهنگ به جلسه سالانه «انجمن سبز چیا» یورش برده‌اند و ده‌ها عضو این انجمن را بدون حکم قضایی بازداشت کردند

عصر روز یک‌شنبه ۱۹ شهریور، «دست‌کم ۲۵ عضو انجمن سبز چیا» با یورش نیروهای امنیتی «در محل برگزاری جلسه سالانه این نهاد» در روستایی در نزدیکی در مریوان بازداشت شده‌اند.

انجمن محیط زیستی سبز چیا، یک سمن (سازمان غیردولتی) مستقر در مریوان، بیش از دو دهه است که متمرکز محیط‌زیست فعالیت می‌کند. این انجمن در هفته‌های اخیر، نقش موثری در مبارزه با جنگل‌سوزی‌های زاگرس اجرا کرده بود و خبرهای مرتبط به آتش‌سوزی‌ در منابع طبیعی منطقه را با کمک شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کرد.

جلسه سالانه انجمن سبز چیا در یکی از باغ‌های اطراف روستای «نچی» مریوان برگزار شده بود و تعداد زیادی از ماموران سپاه پاسداران، اداره اطلاعات و نیروی انتظامی مریوان به‌صورت هماهنگ به این جلسه یورش بردند.

اسامی تعدادی از بازداشت شدگان به شرح زیر است:

سالار آذری

کمال کونه‌پوشی

مادح سردوش

عبدالله بلواسی

کاوه کریمیان

کاوه داستان

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*گزارشی از اخرین وضعیت زندانیان تبعیدی قزلحصار

۱) با وجود گذشت بیش از یک هفته از انتقال غیر قانونی سیزده زندانی از اوین به زندان قزلحصار ، هنوز هیچ تغییری در وضعیت اسفناک این زندانیان ایجاد نشده است .

دو )جعفر ابراهیمی در تماسی کوتاه از زندان قزلحصار ( تماس های سه دقیقه ای ) از سلامت خود خبر داده است ، با این وجود با توجه به تشدید بیماری و عدم امکانات بهداشتی و درمانی بنا به گفته سایر همبندان وضعیت سلامتی وی در خطر است .

سه ) زندان از دادن کارت تلفن به زندانیان تبعیدی خودداری کرده و این زندانیان برای تماس مجبورند از تلفن های افسرنگهبانی و به صورت کوتاه و روزانه فقط  سه دقیقه  با خانواده های خود ارتباط بگیرند .

چهار)حمزه سواری و سعید ماسوری از زندانیان سیاسی قدیمی با انتشار متن هایی به توصیف وضعیت اسفناک زندان قزلحصار و شرایط دردناک زندانیان تبعیدی و سایر زندانیان پرداخته اند .

پنج ) در طوفان توییتری شب گذشته  هشتک زندان قزلحصار جز هشتک های داغ توییتر فارسی شد.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

*سلامتی جعفر ابراهیمی، عضو هیئت مدیره شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران (CCITTA) در دوران حبس ناعادلانه وی در ایران به شدت وخیم شده است. آموزش بین‌الملل در «وب‌تایم» سایت خود، از مقامات ایرانی درخواست کرده است تا برای فعال صنفی معلمان مرخصی فوری پزشکی اعطا کنند.

“جعفر ابراهیمی به همراه دیگر رهبران جنبش معلمان هیچ گونه قوانین داخلی و بین‌المللی را زیر پا نگذاشته‌اند. دستگیری، حبس و ادامه بازداشت آنها نقض حقوق اساسی کارگران، آزادی تشکل و آزادی بیان است.”

دیوید ادواردز | دبیرکل آموزش بین‌الملل

جعفر ابراهیمی بیست ماه است که زندانی شده است. وی از بیماری روده‌ای رنج می برد و وضعیت وی در دوران حبس به شدت بدتر شده است. او فقط یک بار اجازه دسترسی به بیمارستان را داشت و درمان تحت تدابیر شدید امنیتی انجام شد و حق مراقبت پزشکی جامع را از او سلب کرد. دیابت وی تشدید شده است و اطلاعات هم‌بندان حاکی از آن است که بینایی ابراهیمی در خطر است. بدون بستری شدن فوری و مناسب، ممکن است بینایی خود را به طور کامل از دست بدهد.

اما مقامات به جای صدور مجوز درخواستی برای بستری شدن ابراهیمی در بیمارستان، او را در تاریخ  ۱۲ شهریور از زندان اوین به بازداشتگاه قزل‌حصار خارج از تهران منتقل کردند. مقامات همچنین اتهامات جدیدی را علیه وی مطرح کرده و وی را به “تهدید امنیت کشور” و “برهم زدن آسایش جامعه” متهم کرده‌اند.

جعفر ابراهیمی به همراه ۱۲ زندانی دیگر که به قزل‌حصار منتقل شده اند، اعتصاب غذا کرده و خواستار بازگشت به زندان اوین و رفع اتهامات جدید شده است. ابراهیمی اجازه‌ی تماس با بیرونی‌از زندان را ندارد و‌ این مسئله شدت نگرانی از سلامتی او در بازداشتگاه جدید را تشدید کرده است.

در ۶ سپتامبر، آموزش بین‌الملل (EI) نامه‌ای اعتراض آمیز به مقامات ایرانی تسلیم کرد و خواستار مرخصی پزشکی فوری برای ابراهیمی شد تا بتواند مراقبت‌های پزشکی تخصصی و مراقبت‌های مناسب را دریافت کند. EI تاکید کرد که دولت ایران را در قبال هر آسیبی که ممکن است متوجه اعضای تشکل­های صنفی معلمان در زندان شود را مسئول می‌داند.

آموزش بین‌الملل و شورای هماهنگی تشکل­های صنفی فرهنگیان ایران، از اعضای آموزش بین‌الملل، خواستار آزادی فوری تمامی معلمان زندانی در ایران هستند.

لینک وب‌تایم آموزش بین‌الملل: 

https://www.ei-ie.org/en/item/27959:iran-education-international-calls-for-urgent-medical-leave-for-imprisoned-teacher-trade-union-leader-jafar-ebrahimi

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*ممنوع تماس تلفنی کردن رضا شهابی کارگر زندانی 

۲۰ شهریور – مسئولین زندان اوین، رضا شهابی  کارگر زندانی و عضو هئیت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، را به دلیل اعتراض به انتقال کیوان‌مهتدی به سلول انفرادی ممنوع تماس تلفنی کرده اند.

طبق اخبار رسیده، مسئولین زندان اوین در آستانه فرا رسیدن سالگرد خیزش زن زندگی آزادی فضای زندان اوین را به شدت امنیتی کرده اند و تمام هم و غم آنها سرکوب صدای زندانیان سیاسی به هر دلیلی میباشد و تاب و تحمل هیچ اعتراضی از سمت زندانیان را ندارند و آنها را به بهانه های واهی به سلول های انفرادی انتقال داده و یا ممنوع تماس می‌کنند. این اقدامات سرکوبگرانه شامل حال تعداد زیادی از فعالین‌کارگری و ‌معلمی نیز شده است. 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه این اقدام‌کاملا غیر قانونی و غیرانسانی را از سوی سازمان زندان‌ها، شورای زندان‌ها و قوه قضائیه به شدت محکوم می‌کند و خواستار لغو ممنوع تماس کردن تلفن های کارگر زندانی رصا شهابی  و همچنین خواستار برگرداندن کیوان مهتدی از سلول انفرادی به بند عمومی میباشد و این اعتراض کیوان مهتدی و رضاشهابی را کاملا قانونی می‌داند و زندانیان حق دارند که نسبت به حقوق اولیه خودشان اعتراض نمایند و احقاق حق کنند.

کارگر زندانی، معلم زندانی آزاد باید گردند.

زندانی سیاسی آزاد باید‌گردد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۰ شهریور ۱۴۰۲

*بیانیه دانشجویان و دانش‌آموخته‌گان دانشگاه فردوسی مشهد در اعتراض به تفکیک جنسیتی و سرکوب‌ِ اساتید و دانشجویان دانشگاه

بخش‌هایی از این بیانیه؛

“ما دانشجویان و‌ دانش‌آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد، به شدت موضع خواهیم گرفت در برابر بدطینتی جنون‌آمیزی که دانشگاه را به مغاک انحطاط کشانده و آن را در لبه پرتگاه قرار داده است. و ما مانع سقوط دانشگاه به دره جهل‌زایی و دگرآیینی خواهیم شد.”

این بیانیه توسط ۱۰۸ تن امضا شده است.

*تعلیق عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی

حسین مفتخری استاد تمام رشته‌ی تاریخ دانشگاه خوارزمی بیش از ۷ ماه است که حقوق دریافت نکرده است. این استاد پس از امضای بیانیه‌ای در اعتراض به سرکوب دانشجویان، اجبارا و به صورت غیرقانونی بازنشسته اعلام شد.

گفتنی است با وجود رای دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو بازنشستگی و پرداخت حقوق چندماهه ایشان، رئیس دانشگاه همچنان از پرداخت حقوق و بازگشت این استاد به دانشگاه امتناع می‌کند. 

اتحادیه‌ی انجمن علمی-دانشجویی تاریخ نیز در نامه‌ای به رئیس دانشگاه خوارزمی، اعتراض خود را نسبت به بازنشستگی غیرقانونی ایشان، ابراز کرده و درخواست کردند تا ایشان به دانشگاه و تدریس بازگردند.

*افزایش قیمت غذای دانشجویی در سال تحصیلی جدید

بر اساس ابلاغیه صندوق رفاه دانشجویان، قیمت غذای دانشجویی افزایش یافته است و همچنین غذای دانشجوبان در سه سطح ارائه خواهد شد:

کم‌هزینه؛ ۵ هزار تومان

متوسط‌هزینه؛ ۸ هزار تومان

پرهزینه؛ ۱۰ هزازتومان

سهم دانشجویان سنواتی نیز براي نيمسالهاي اول و دوم سنوات اضافه مجاز، دو برابر، برای نیمسال‌های سوم و چهارم سنوات اضافه مجاز، پنج برابر و براي نيمسال‌های سنوات اضافه مجاز بیش از چهار نیمسال، هفت برابر سهم دانشجوی سنوات عادی مجاز از تامین غذای دانشجویی در طول سال تحصیلی می‌باشد.

▫افزایش قیمت بدون نظارت بر‌ کیفیت؛

این افزایش قیمت درحالی رخ می‌دهد که مهمترین معضل دانشجویان در سال گذشته، افت شدید کیفیت غذای دانشجویی بود که به مسمویت بسیاری از دانشجوبان کشور منجر شد و اعتراض آنان را نیز برانگیخت، و صندوق رفاه دانشجویان هیچ اقدامی جهت کنترل کیفی غذای دانشگاه‌ها صورت نداده است. گفتنی است که بسیاری از دانشگاه‌ها، علی‌رغم اعلام آمادگی شوراهای صنفی برای نظارت بر روند آماده‌سازی غذا و‌ عملکرد پیمانکاران سلف، از همکاری با نمایندگان دانشجویان خودداری می‌کنند. پرواضح است که صرف افزایش قیمت بدون نظارت بر عملکرد، منجر به بهبود کیفیت غذاها نخواهد شد.

▫برآورد هزینه زندگی یک دانشجو؛

همچنین قیمت‌های اعلام شده بسیاری از دانشجویان را در وضعیت بدی قرار می‌دهد. این افزایش قیمت به معنای اینست که تنها هزینه تغذیه یک دانشجوی خوابگاهی عادی در یک ماه(هفتگی از شنبه تا چهارشنبه، ناهار و شام) بصورت متوسط ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود. درحالی که در بسیاری از دانشگاه‌های کشور، دانشجویان باید در روزهای پنحشنبه و جمعه غذای خود را تهیه کنند و دانشگاه درقبال آن مسئولیتی ندارد. با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور تهیه غذا، در مجموع هزینه تغذیه به چیزی در حدود یک میلیون و چهارصد هزار تومان برآورد می‌شود.همچنین پیش‌بینی می‌شود هرینه صبحانه هفتگی دانشجویی دست‌کم به ۲۵ هزارتومان برسد. این تنها هزینه غذای دانشجوی خوابگاهی است و شامل هزینه اجاره خوابگاه و هزینه مصرف دیگر اقلام خوراکی و ضروری نمی‌شود. همچنین بسیاری از خوابگاه‌ها در مناطقی دور از شهر و دانشگاه قرار دارند و دانشگاه‌ها مسئولیت پرداخت هزینه رفت‌و‌آمد را قبول نمی‌کنند. در مجموع هزینه ماهیانه صرفا تداوم حیات یک دانشجوی خوابگاهی چیزی درحدود ۲ میلیون تومان خواهد شد. دو میلیون تومان هزینه برای یک زندگی حداقلی که به هیچ‌عنوان کیفیتی ندارد! این مقدار برای دانشجویان کم‌درآمد، هزینه بالایی است و می‌تواند آنها را بیش از پیش از تحصیل در دانشگاه باز دارد؛ دانشجو بدلیل تامین هزینه باید همزمان با تحصیل کار کند که این امر به تحصیل وی آسیب خواهد زد.

از سوی دیگر، با اینکه هزینه‌ی امکانات رفاهی افزایش یافته است، اما کوچکترین اقدامی جهت بهبود کیفیت آن نشده است. برخلاف، در دانشگاه‌ها شاهد افت کیفی هر روزه امکانات رفاهی بخصوص خوابگاه‌ها هستیم و بسیاری از دانشگاه‌ها با کمبود خوابگاه هم روبرو هستند!

اعمال این سیاست‌ها، در ادامه روند پولی‌سازی دانشگاه‌ها رخ می‌دهد که در نهایت در چشم‌اندازه پنج‌ساله برنامه توسعه هفتم، به حذف دانشگاه‌های دولتی خواهد انجامید.

منبع ۳ خبر بالا :کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*افزایش ۶۰ درصدی قیمت غذای دانشجویی 

بر اساس اطلاعیه سازمان رفاه دانشجویان نرخ جدید غذای دانشگاه به شرح زیر است:

پرهزینه ۱۰۰۰۰ تومان

متوسط هزینه ۸۰۰۰ تومان

کم هزینه ۵۰۰۰ تومان

این افزایش به این معناست که متوسط هزینه‌ی خورد خوراک برای دانشجویان خوابگاه ۶۷۰ هزار تومن می‌شود. 

جمع این هزینه به شرح زیر است: ۵۲۰ هزار تومان متوسط هزینه‌ی سلف روزهایی در هفته مانند پنجشنبه و جمعه که غذای سلف به دانشجویان خوابگاهی تعلق نمیگیرد، با فرض سه وعده‌ی ساده که ۱۵۰ تومان در ماه می‌شود.

این افزایش قیمت در حالی رخ می‌دهد که نرخ اجاره ماهیانه خوابگاه‌ها نیز افزایش داشته است که به معنای بیشتر شدن هزینه زندگی دانشجویان خواهد بود درحالی که دانشگاه کوچکترین اقدامی برای بهبود کیفیت این زندگی نمی‌کند.

این تصمیم با مخالفت اکثریت دانشجویان همراه شده است.

برگرفته از کانال دانشگاه تهران – دانشجو

*سرویس کارگران معدن یزدانشهر زرند هم تصادف کرد و ۱۴ کارگر مصدوم شدند

روزدوشنبه ۲۰ شهریور،مینی بوس حامل کارگران معدن یزدانشهر زرند در استان کرمان با یک خودروی دیگر تصادف کرد و۱۴ کارگر مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate