اخباروگزارش های کارگری ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۲

– فراخوان مژگان افتخاری و امجد امینی مادر و پدرژینا (مهسا)امینی برای برگزاری سالیاد عزیز به قتل رسیده شان در بیست وششم شهریورماه در آرامستان آیچی سقز

– تجمع اعتراضی خانواده وحید چاوران نسبت به بلاتکلیفی عزیزشان در زندان ونگرانی از وضعیتش پس از اعتصاب غذاودوختن لبش مقابل فرمانداری آبدانان

– دور جدید اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه فولاد پارس هفت تپه نسبت به سطح پایین حقوق منجمله عدم افزایش حقوق سالیانه، اجرانشدن  طرح طبقه بندی مشاغل وعدم افزایش پرداخت پاداش حق بهره‌وری ، پرداخت نشدن بموقع حق بیمه ومطالبات، نداشتن امنیت شغلی،اخراج یک همکار حق طلب و وعده های توخالی مسئولان

– بلند شدن فریاد اعتراض کارگران شهرداری چابهارنسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت مطالباتشان از طرف شرکت پیمانکاری

– بیانیه تشکلها به مناسبت یک سالگی انقلاب “زن، زندگی، آزادی” و سالروز قتل مهسا امینی

– کارگران و بازنشستگان و حسن صادقی دموکرات!

– فراخوان طوفان توییتری فعالین مدنی_اجتماعی، در حمایت از زندانیان تبعید شده به زندان قزل‌حصار

– بیانیه فعالان صنفی- دانشجویی دانشگاه تربیت‌مدرس در اعتراض به سرکوب اساتید و دانشجویان

– بیانیه انجمن صنفی معلمان کوردستان (مریوان و سروآباد، دیواندره، سنندج و کلاترزان، سقز و زیویه) در رابطه با اخراج و انفصال از خدمت معلمان و اساتید دانشگاه

– آموزش بین‌الملل، فدراسیون جهانی اتحادیه معلمان خواهان مرخصی پزشکی فوری برای فعالین صنفیِ معلمی بازداشتی جعفر ابراهیمی، هاشم خواستار، اصغر امیرزادگان، عزیز قاسم‌زاده و اسماعیل عبدی شد

– گزارشی پیرامون نامه‌ی اتحادیه آزاد کارگران ایران به بخش بین المللی اتحادیه‌های کارگری درخصوص سرکوب گسترده‌ی کارگران ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی

– آخرین خبر از پرونده مهدی یراحی

آزدای موقت نازیلا معروفیان به قید کفالت از زندان اوین

ورود غیرقانونی به اتاق‌ها و تخلیه وسایل دانشجویان

– جان باختن ۳ برادر در زمین‌های کشاورزی مزرعه علی آبادکتول براثر گازگرفتگی

*******

*فراخوان مژگان افتخاری و امجد امینی مادر و پدرژینا (مهسا)امینی برای برگزاری سالیاد عزیز به قتل رسیده شان در بیست وششم شهریورماه در آرامستان آیچی سقز

متن فراخوان برگرفته از شبکه های اجتماعی:

هم میهنان ارجمند 

خواهران و برادران گرامی 

ما خانواده ژینا مانند هر خانواده داغدیده‌ای، در سال‌یاد شهادت فرزند دلبندمان ژینا بر مزار آن عزیز سفرکرده، گردهم آمده و مراسم سنتی و مذهبی سالگرد را برگزار می‌كنیم. 

ضمن گرامیداشت هم‌دردی‌ها و دغدغه‌های ارزشمند همشهریان عزیز، همگان را به پرهیز از هرگونه کنش خشونت‌ آمیز و واکنش در برابر آن دعوت می‌کنیم. 

ما جز این نوشته هیچ متن و نوشته‌ای منتشر نمی‌کنیم.

*تجمع اعتراضی خانواده وحید چاوران نسبت به بلاتکلیفی عزیزشان در زندان ونگرانی از وضعیتش پس از اعتصاب غذاودوختن لبش مقابل فرمانداری آبدانان

روز شنبه ۱۸ شهریور، خانواده وحید چاوران برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی عزیزشان در زندان ونگرانی از وضعیتش پس از اعتصاب غذا ودوختن لبش مقابل فرمانداری آبدانان اجتماع کردند.

قابل یاد آوری است که،وحید چاوران فعال اجتماعی آبدانان روز دوم تیرماه سال جاری هنگام خروج از کشور توسط نیروهای امنیتی در مرز ارومیه بازداشت شد. 

وحید چاوران از روز یکشنبه ۱۲ شهریور،دراعتراض به بلاتکلیفی وادامه بازداشت دست به اعتصاب غذازده است و ازروز دوشنبه ۱۳ شهریورلبش را دوخته است.

*دور جدید اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه فولاد پارس هفت تپه نسبت به سطح پایین حقوق منجمله عدم افزایش حقوق سالیانه، اجرانشدن  طرح طبقه بندی مشاغل وعدم افزایش پرداخت پاداش حق بهره‌وری ، پرداخت نشدن بموقع حق بیمه ومطالبات، نداشتن امنیت شغلی،اخراج یک همکار حق طلب و وعده های توخالی مسئولان

روزشنبه ۱۸ شهریور، کارگران کارخانه فولاد پارس هفت تپه برای اعتراض به به سطح پایین حقوق منجمله عدم افزایش حقوق سالیانه، اجرانشدن  طرح طبقه بندی مشاغل وعدم افزایش پرداخت پاداش حق بهره‌وری ، پرداخت نشدن بموقع حق بیمه ومطالبات، نداشتن امنیت شغلی،اخراج یک همکار حق طلب و وعده های توخالی مسئولان برای باری دیگردست به اعتصاب وتجمع  مقابل این مجتمع واقع در درشهرک صنعتی شهرستان شوش زدند.

تجمع کنندگان مهم‌ترین مطالبات خود را اجرای طرح طبقه‌ بندی مشاغل، افزایش حقوق سالیانه مطابق قانون و پرداخت مزایای قانونی عنوان کردند وبه خبرنگاررسانه ای گفتند: در عین حال مطالبات دیگری همانند افزایش پرداخت پاداش حق بهره‌وری، امنیت شغلی و پرداخت مطالبات بیمه‌ای داریم که سالهاست با مدیران واحدهای خود در میان گذاشته‌ایم اما پاسخی نشنیده‌ایم.

آنها افزودند: حقوق، به موقع پرداخت نمی‌شود و میزان پاداش تولید نیز ناچیز است؛ همچنین پرداخت بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی گاهی با تاخیر انجام می‌شود که باعث اختلال در استفاده از بیمه در مراکز درمانی و بهداشتی می‌شود.

آنها ادامه دادند: شرکت قصد دارد بعد از پایان قرارداد کارگران را به پیمانکار تحویل دهند تا مجبور به پرداخت برخی از مطالبات کارکنان نشوند.

آنها گفتند: در جریان تجمعات اعتراضی و مطالبه‌گریشان، دو نفر از کارگران اخراج شدند که یک نفر از آن‌ها با دادن تعهد به کار بازگشت.

آنها در خاتمه گفتند:تا احقاق حق به مطالبه‌گری ادامه می‌دهیم.

یادآوری:اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه فولاد پارس هفت تپه نسبت به سطح پایین حقوق منجمله عدم همسان سازی حقوق و اجرانشدن  طرح طبقه بندی مشاغل و شرایط سخت کاری 

روز سه شنبه ۲۷ تیر، کارگران کارخانه فولاد هفت تپه برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق منجمله عدم همسان سازی حقوق وتبعیض حقوق پرداختی دربخش های مختلف کارخانه و اجرانشدن  طرح طبقه بندی مشاغل و شرایط سخت کاری دست از کارکشیدند و در این مجمع واقع درشهرک صنعتی شهرستان شوش تجمع کردند.

*بلند شدن فریاد اعتراض کارگران شهرداری چابهارنسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت مطالباتشان از طرف شرکت پیمانکاری

روز شنبه ۱۸ شهریور، فریاد اعتراض کارگران شهرداری چابهارنسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت مطالباتشان از طرف شرکت پیمانکاری،رسانه ای شد.

کارگران شرکتی شهرداری چابهار به خبرنگاررسانه ای گفتند:  باوجود اجباری بودن اضافه کاری، کارفرمای آن‌ها مزایای مزدی را به صورت کامل پرداخت نمی‌کند.

این در حالی است که برابر مواد ۵۸ و ۵۹ قانون کار ، کارفرما باید بابت هر ساعت کار اضافی ۴۰ درصد و بابت هر ساعت کارشبانه ۴۰ درصد مزد بیشتر پرداخت نماید.

انها افزودند:حق اضافه کاریشان از ابتدای سال جاریپرداخت نشده است.

کارگران با بیان اینکه حداقل حقوق دریافتی مخارج زندگی‌مان را تامین نمی‌کند، افزودند: ما به پرداخت اضافه‌کاری نیاز داریم؛ بدون آن کمیت زندگی‌مان لنگ است.

*بیانیه تشکلها به مناسبت یک سالگی انقلاب “زن، زندگی، آزادی” و سالروز قتل مهسا امینی

دوباره به خیابان می آییم، فقط کف خیابون بدست میادحقمون

روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ مهسا امینی توسط مأموران گشت ارشاد نیروی انتظامی به قتل رسید و قتل این زن جوان سرآغاز انقلابی عظیم و انسانی علیه هر گونه تبعیض و نابرابری جنسی، جنسیتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قومی و مذهبی گردید.

اتقلاب “زن، زندگی، آزادی” ایران به خاطر ویژگیهای ذکر شده خیلی سریع مورد حمایت بشریت آزادیخواه و مترقی در سراسر جهان قرار گرفت تا حدی که دولتهای مماشاتگر غربی مجبور به تغییر لحن شدند و انقلاب مردم ایران را به رسمیت شناختند

انقلاب “زن، زندگی، آزادی” برآمد بیش از چهل سال مبارزات مردم ایران علیه فقر، تنگدستی و انواع تبعیضات، به ویژه تبعیض جنسی، جنسیتی و تمام سنن و قوانین ارتجاعی ضد زن است که در این راه دهها هزار انسان معترض و آزادیخواه  در زندانها و در دیگر میدانهای مبارزاتی توسط حکومت به قتل رسیده اند.

انقلاب “زن، زندگی، آزادی” یک واقعه و حرکت تحول ساز در تاریخ مبارزات جهانی علیه همه تبعیضات و نابرابریها است و به همین خاطر مورد حمایت هر انسانی که به هر گوشه ای از تبعیضات موجود معترض است، قرار گرفته است. 

ما تشکل‌های امضاء کننده این بیانیه اعلام می داریم که روز ۲۵ شهریور، روز به قتل رسیدن مهسا امینی، تاریخ شروع انقلاب “زن، زندگی، آزادی” است.

۲۵ شهریور یاد مهسا امینی نماد انقلاب “زن، زندگی، آزادی” و یاد همه جانباختگان راه آزادی طی ۴۴ سال گذشته را گرامی بداریم. 

وسیعا به خیابان بیاییم و این روز را به روز اعتراض سراسری خود تبدیل کنیم. 

بر مزار مهسا امینی جمع شویم و یاد او را گرامی بداریم. 

با گرامیداشت یاد تک تک جانباختگان و با بلند کردن فریاد دادخواهی، شعار “زن، زندگی، آزادی”  را هر چه رساتر سر دهیم و با اعلام اعتصاباتمان شروع دوباره ای را رقم بزنیم. 

ما همچنین ضمن تاکید بر توقف اعدامها و لغو مجازات اعدام، آزادی فوری همه بازداشت‌شدگان انقلاب و زندانیان سیاسی، منشور خواستهای حداقلی بیست تشکل را همچنان منشور اتحاد مردمی در انقلاب “زن، زندگی، آزادی” میدانیم. 

به دور این منشور متحد شویم. 

در تاریخ مبارزات جهانی علیه مواردی از تبعیضات و نابرابریها، نقاط عطف ها، برآمدها و وقایع تعیین‌کننده ای مانند فراخوان به اعتصاب کارگران آمریکا در روز اول می ۱۸۸۶ با خواست ۸ ساعت کار در روز و اعتصاب ۸ مارس ۱۸۵۷ زنان کارگر نساجی نیویورک علیه تبعیض در پرداخت دستمزد میان زنان و مردان رخ داده اند و این روزها در تقویم جهانی به عنوان روز جهانی کارگر و روز جهانی زن تعطیل عمومی اعلام و به ثبت رسیده اند.  

با قدرت مبارزه مان ۲۵ شهریور سالروز انقلاب زن زندگی آزادی را به روز تعطیل عمومی هر  ساله خود و در فردا روز تبدیل خواهیم کرد.

امضاء کنندگان:

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث)

ندای زنان ایران

انجمن برق و فلز کرمانشاه

نهاد دادخواهان

کمیته پیگیری برای ایجاد تشکلهای کارگری

سندیکای نقاشان البرز

صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد

شهریور ۱۴۰۲

*کارگران و بازنشستگان و حسن صادقی دموکرات!

اسماعیل گرامی (کارگر بازنشسته)

حسن صادقی رئیس “اتحادیه (زرد) پیشکسوتان جامعه کارگری” با اشاره به اهمیت انتخابات این دوره مجلس، مطالبی گفته است که خبرگزاری ایلنا آن را  گزارش داده است(۱۴۰۲/۶/۱۳). 

حسن صادقی در رابطه با انتخابات پیش رو، رهنمودهایی! به مسئولین میدهد. او میگوید «انتخابات باید منتج به حضور مردم شده و نباید به‌ سمت وضعیتی در انتخابات برویم که قبل از انقلاب وجود داشت. پیش از انقلاب همه به وضوح دیدیم که با تصمیمات غلط مدیران سیاسی رژیم گذشته اوضاع کشور به چه نقطه‌ای کشیده شد و فقدان نمایندگان واقعی مردم در قدرت، کار را به خروش و قیام عمومی کشاند». او آنچنان سخن میگوید که گویا خروش و قیام مهسا امینی در یک سال گذشته رخ نداده است و رضایتمندی در این کشور موج میزند و فقط لازم میداند حکومتیان را از یک آینده وخیم در صورت “تصمیمات غلط گرفتن” مطلع سازد. او عواقب انحصارطلبی رژیم گذشته را به مسئولین نشان میدهد «کارهایی که حزب رستاخیز قبل از انقلاب کرد را مطالعه کنند و بفهمند نتیجه انتخابات نمایشی چیست». او همچنین میگوید«انتخابات را نباید یک مناسک نمایشی و به رخ کشیدن قدرت سیاسی به کشورهای همسایه و دیگر قدرت‌ها صرفا دید». ظاهر گفته های صادقی چنین است که میخواهد عواقب “عملکردهای غلطی” که امکان دارد انجام شوند را به مسئولین گوش زد کند ولی واقعیت این است که او میخواهد به شنونده چنین القا کند که چنین “عملکردهای غلطی” وجود ندارند و انتخابات این حکومت، فرمایشی و نمایشی نیستند.  

او خود را طرفدار یک انتخابات دموکراتیک! معرفی میکند «شایسته‌سالاری، آزادی و آزادی بیان و انتخاب و عقیده، همه و همه با انتخاباتی استاندارد و دموکراتیک محقق خواهد شد».و ادامه میدهد «بدون داشتن احزاب رهبری کننده جامعه که جای کار پوپولیستی را بگیرند، قطعا انتخابات‌های درستی نخواهیم داشت». 

حسن صادقی کسی میباشد که در سال ۸۴ همراه با هم قماش های خود به محل “سندیکای شرکت واحد” حمله کردند که چند نفر از فعالان این سندیکا زخمی شدند وهرچه در محل سندیکا بود را به یغما بردند. او که تحمل دیدن یک “تشکل صنفی” را نداشت، حال چه پیش آمده که به یکباره “دموکرات” شده است و خواهان آزادی “احزاب سیاسی” میباشد؟! واقعیت این است که امروزه تمامی کارگران و بازنشستگان (به جز تعدادی اندک) به ماهیت غیر دموکراتیک این انتخابات پی برده و حاضر نیستند در این انتخابات شرکت کنند، و حالا حسن صادقی میخواهد با سخنانی دموکراتیک و دلچسب خود را، هم نظر(هم رنگ) با کارگران و بازنشستگان نشان دهد و آنها را به پای صندوقهای رای بکشاند! 

او برای اهداف خود، از علیرضا محجوب بت میسازد و میگوید «این چهار سال که علیرضا محجوب نبود، ما احساس بی‌پناهی و مظلومیت کردیم»! محجوب نماینده ۶ دوره مجلس بود که رکورد دار نمایندگی در پایتخت پس از انقلاب مشروطه می‌باشد. گویا در طول این ۲۴ سال نمایندگی محجوب، زندگی ما گل و بلبل بود! که در نبود او ما “احساس بی‌پناهی و مظلومیت می کردیم”! 

او میگوید کمسیون اصل ۹۰ مجلس کنونی، شکایت کارگران در رابطه با غیر قانونی بودن مصوبه شورای عالی کار را رد کرد و «اگر در مجلس فرد قوی‌ای داشتیم نمی‌گذاشتیم با تورم ۴۷ درصدی افزایش حقوق ۲۰ درصدی داشته باشیم» که از نظر ایشان آن فرد قوی محجوب میباشد! باید از صادقی سوال کرد، کمسیون اصل ۹۰ به کارگران اجحاف کرد، مگر شما به “دیوان عدالت اداری” هم شکایت نکردید؟ چرا این دیوان هم شکایت شما را رد کرد؟ آیا غیر از این است که تمامی نهادهای حکومت شبیه به یکدیگر و ضد کارگر هستند؟ و تمامی آنها کاملا از یک سیاست پیروی میکنند؟ در طول این ۴۴ سال مشخص شده است چه محجوب و چه هر کس دیگری وارد مجلس شود همین آش است و همین کاسه! 

۱۸ شهریور ۱۴۰۲

*فراخوان طوفان توییتری فعالین مدنی_اجتماعی، در حمایت از زندانیان تبعید شده به زندان قزل‌حصار

چندین روز است که تعدادی از زندانیان محبوس در اوین، بدون ارائه‌ی هیچ دلیلی، با اعمال خشونت و تحقیر، به زندان قزل‌حصار تبعید و در شرایط نامناسبی به سر می‌برند. مسئولین زندان و مقامات قضایی، تاکنون هیچ توضیحی در خصوص دلیل این تبعید نداده‌اند. 

بر اساس گزارشات منتشر شده، این فعالین زندانی، در اعتراض به این وضعیت از گرفتن غذای زندان خودداری کرده‌اند؛ از آنجایی که به کارت خرید هم دسترسی ندارند، غذای آنان به چند بیسکویت در طول روز محدود شده است. 

اسامی این زندانیان:

جعفر ابراهیمی، کامیار فکور، لقمان امین‌پور، سعید ماسوری، افشین بایمانی، سپهر امام‌جمعه، زرتشت احمدی‌راغب، محمد شافعی، سامان صیدی، حمزه سواری، احمد‌رضا حائری، رضا سلمان‌زاده و مسعود‌رضا ابراهیمی‌نژاد

 در اعتراض به انتقال غیرقانونی و نیز پرونده‌سازی‌های جدید برای این فعالین زندانی، جمعی از فعالین مدنی و اجتماعی، طی فراخوان طوفان توییتری روز یکشنبه ۱۹ شهریور ماه، از مردم آزادی‌خواه و عدالت‌طلب ایران دعوت کرده‌اند که با شرکت در این طوفان توییتری، صدای این زندانیان و خانواده‌های آنان باشند.

یکشنبه، ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ 

ساعت ۲۰:۳۰ شب به وقت ایران

🔻هشتگ‌ها:

#زندان_قزلحصار

#HungerStrike

* لطفا در هر توییت، هر دو هشتگ نوشته شود

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*بیانیه فعالان صنفی- دانشجویی دانشگاه تربیت‌مدرس در اعتراض به سرکوب اساتید و دانشجویان

امروز شما مسولان دانشگاه تربیت مدرس،  در تداوم سرکوب صدای آزادی‌خواهی و برابری‌طلبی، حکم به اخراج سمیه سیما، استاد توانمند و پژوهشگر برتر دانشگاه، داده‌اید. درحالی‌که اسناد رسمی شاهدی قطعی بر توان بالای علمی او است، ریاست دانشگاه از هراس اقرار به سرکوب، “عدم صلاحیت علمی” ایشان را مستمسک خود قرار می‌دهد. این بازنمایی واژگونه از حقیقت‌ِ سرکوب بی‌سابقه نیست. پیشتر نیز در اوج اعتراضات زن زندگی آزادی، ریاست دانشگاه مدعی شد دانشجویان معترض، نه به دلایل سیاسی، که به دلایل آموزشی از تحصیل محروم گردیده‌اند. 

به جای اخراج می‌گویید قطع همکاری. به جای حمایت از صدای اعتراض دانشجویان، عدم صلاحیت علمی را بهانه می‌کنید. احکام انضباطی سیاسی را آموزشی جا می‌زنید. شما که هرگز دغدغه‌ی علم در دانشگاه نداشته‌اید. حال آنکه تشت رسوایی سیاست‌های ترس‌خورده‌ی سرکوبتان  از بام فرو افتاده است و زخمی که بر تن دانشگاه می‌زنید، با تعویض نام‌ها پنهان نمی‌شود. 

ما دانشجویان دانشگاه تربیت‌مدرس در کنار سمیه سیما، دو دانشجوی تعلیقی و دیگر دانشجویان و اساتیدی که در یک سال اخیر تحت فشارهای نهادهای امنیتی در دانشگاه قرار گرفته‌اند، می‌مانیم و سرکوب را برنمی‌تابیم.

دانشگاه رستنگاه آزادی‌ست. دانشگاه خانه‌ی ماست‌، از این خانه مراقبت می‌کنیم. به قول یارانمان، حرفی با شما نداریم الا “نه”، اما در این خانه می‌مانیم و یقین بدانید آن را به دستان شما نااهلانش وانمی‌گذاریم. ما نیک می‌دانیم که می‌بینیم آن شکفتن شادی را، آن جشن بزرگ روز آزادی را.

*بیانیه انجمن صنفی معلمان کوردستان (مریوان و سروآباد، دیواندره، سنندج و کلاترزان، سقز و زیویه) در رابطه با اخراج و انفصال از خدمت معلمان و اساتید دانشگاه

فرهنگیان عزیز، مردم شریف ایران، نهادهای حقوق بشری؛

همچنانکه مستحضرید طی سالیان متمادی معلمان کشور در بدترین شرایط اجتماعی و اقتصادی، علی‌رغم تحقیر دولت‌های مختلف و بی‌توجهی به خواسته‌های برحق‌شان هرگز نسبت به آموزش و تحصیل آینده‌سازان کشور کوتاهی نکردەاند و علیرغم شرایط بد اجتماعی و اقتصادی و سقوط ارزشهای اخلاقی و انسانی در جامعه به واسطه کالایی شدن آموزش و اکثر مناسبات انسانی، این معلمان بودند که از بسیاری از آرزوهای خود چشم‌پوشی کرده و در نهایت دلسوزی و همدلی و همفکری با خانوادەها تلاش نمودەاند تا زمینه رشد و پیشرفت فرزندان آنها را فراهم سازند.

   معلمان فارغ از هر نوع وابستگی حزبی، سیاسی و طبقاتی خطر کالایی شدن آموزش را هشدار داده و آن را در راستای انحطاط هویت اجتماعی دانش‌آموزان و طبقاتی شدن جامعە دیده و با دادن هزینەهای فراوان علیه این بی‌عدالتی و ستم آشکار طغیان کردە و کوشیده‌اند دست سودجویان کالایی‌سازی آموزش را از این امر حیاتی کوتاه نمایند. آنها همچنین هموارە با تمام وجود در برابر سیاست‌زدگی آموزش موضع گرفتە و نسبت بە پیامدهای آن هشدار دادەاند. در سنوات اخیر هم بە دنبال گسترش فضای امنیتی و پلیسی در مدارس معلمان و فعالان صنفی از کیان مدرسە و جان و روان دانش‌آموزان دفاع کردند. اما متاسفانە نهادهای امنیتی و مسولان آموزش و پرورش بە جای تکریم آنها کمر همت بە حذف و سرکوب این معلمان دلسوز و شرافتمند بستەاند. بە طوری کە هر روز از گوشەای و شهری خبر انفصال و اخراج معلمی محبوب و حق‌طلب بە گوش می‌رسد. این اتفاقات در حالی مکرر تکرار می‌شود کە معلمان همواره بیان داشتەاند؛ بهترین راه نجات آموزش و پرورش استفاده از نظرات و انتقادات معلمان منتقد می‌باشد که بر اساس تعهد انسانی و اخلاقی در صدد توسعە آموزش‌های ایده‌آل بر اساس اصول انسانی و قانونی هستند و با نقدهای سازنده‌ی خود در تلاشند آموزش را از انحرافات ساختاری و محتوایی که عامل عقب ماندگی فرهنگی و اجتماعی است برهانند. اگر اندک تدبیری در اندیشە دولت‌مردان و متولیان امر می‌بود می‌بایست به جای لجبازی، تهدید و تعرض به این معلمان منتقد و خوش‌ذوق از ایده‌ها و افکار آنان در جهت بهبود وضعیت آموزش و پرورش بیمار کشور بهره جسته و زمینه رشد و ترقی کشور را فراهم می‌کردند.

   متاسفانە این روند نامیمون در دانشگاههای کشور هم شدت و حدت بیشتری گرفتە است. در حالی کە بسیاری از اساتید توانمند و محبوب زیر تیغ تهدید حراست‌ها و نهادهای امنیتی هستند و عدەای از این فرهیختگان در دانشگاههای تهران، کردستان، علامه و… اخراج شدە یا در شُرُفِ اخراج قرار دارند، افراد دیگری که هیچ سنخیت و صنمی با ساحت علم و آموزش ندارند وارد دانشگاهها شده‌اند، که این مسئله در آینده نزدیک به شکل‌گیری یک بحران عظیم در دانشگاه و جامعه منجر خواهد شد.

انجمن صنفی معلمان کوردستان دست درازی دولت به معیشت و استقلال شغلی معلمان و اساتید دانشگاه را برنتابیده، شدیداً آن را محکوم می‌نماید و خواستار پایان دادن به این رویه پَلَشت و وقیحانه است. همچنین اعلام می‌دارد؛ در آستانە بازگشایی مدارس و دانشگاەها انتخاب و انجام هر نوع کنشی برای مقابلە با این برخوردهای خودسرانه با معلمان و اساتید دانشگاە را برای خود محفوظ و روا دانستە و عواقب آن را متوجە مسئولین و آمران این تصمیمات سفیهانه و سخیف می‌داند.

انجمن صنفی معلمان کوردستان (مریوان و سروآباد، دیواندره، سنندج و کلاترزان، سقز و زیویه)

١٧ شهریورماه ١٤٠٢

*آموزش بین‌الملل، فدراسیون جهانی اتحادیه معلمان خواهان مرخصی پزشکی فوری برای فعالین صنفیِ معلمی بازداشتی جعفر ابراهیمی، هاشم خواستار، اصغر امیرزادگان، عزیز قاسم‌زاده و اسماعیل عبدی شد

 در این نامه‌، دیوید ادواردز، دبیر کل آموزش بین‌الملل، فدراسیون جهانی اتحادیه معلمان متشکل از ۳۸۳ اتحادیه معلمی، از جمله شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، از مسئولان حاکمیتی و مسئولان زندان، مرخصی پزشکی فوری این معلمین زندانی که در وضعیت سلامتی وخیم در زندان هستند، را درخواست کرده‌ است. 

متن نامه خطاب به خامنه ای برگرفته از کانا ل شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران  :

جعفر ابراهیمی، یکی از اعضای هیئت ‌مدیره شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در حال حاضر در بازداشتگاهی در خارج از تهران به سر می‌برد که در تاریخ ۱۲ شهریور به آنجا تبعید شد. وی از بیماری روده‌ای رنج می‌برد و در مدت بیست ماه اخیر در زندان اوین وضعیت وی به شدت بدتر شده است. او فقط یک‌بار اجازه دسترسی به بیمارستان را داشت و درمان تحت تدابیر شدید امنیتی انجام شد و حق مراقبت پزشکی جامع از او سلب شده است. از طرف دیگر دیابت وی تشدید شده است و اطلاعاتی از سوی هم‌بندیان او منتشر شده است که نشان می‌دهد بینایی ابراهیمی در خطر است. بدون بستری شدن فوری و مراقبت‌های مناسب پزشکی، ممکن است بینایی خود را کاملاً از دست بدهد. اما به‌جای موافقت با بستری شدن ابراهیمی، او در تاریخ ۱۲ شهریور از اوین به بازداشتگاه دیگری منتقل ‌شده است. مقامات همچنین اتهامات جدیدی را علیه وی مطرح کرده و وی را به «تهدید امنیت کشور» و «برهم زدن آسایش جامعه (زندان)» متهم کرده‌اند.

اسماعیل عبدی، یکی دیگر از اعضای هیئت‌مدیره، که قبلاً عضو هیئت‌ مدیره شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بود، که از تیر ۱۳۹۴ تا به امروز در زندان است و اکنون در زندان کچویی زندانی است، نیز از مرخصی پزشکی محروم شده است. علیرغم توصیه اکید پزشکان داخل زندان مبنی بر درمان تخصصی در خارج از زندان، دادستان تهران از صدور دستور قضایی مبنی بر مجوز انتقال وی خودداری کرده است. سلامت جسمانی عبدی در دوران حبس به دلیل درد مزمن در دست‌ها و عضلات و همچنین مشکلات وخیم دندانی، بدتر شده است.

جعفر ابراهیمی و اسماعیل عبدی به همراه دیگر اعضای زندانی اتحادیه معلمان از جمله هاشم خواستار، اصغر امیرزادگان و عزیز قاسم‌زاده، هیچ‌گونه قوانین ملی و بین‌المللی را نقض نکرده‌اند. دستگیری، زندان و ادامه بازداشت آن‌ها نقض حقوق اساسی کارگران برای آزادی تشکل و آزادی‌بیان است. این معلمین زندانی، به مراقبت‌های پزشکی تخصصی فوری و درمان مناسب نیاز دارند. ما دولت ایران را مسئول هر آسیبی می‌دانیم که ممکن است متوجه معلمان صنفی شود در زمانی که در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران، زندانی هستند.

از شما می‌خواهیم به این درخواست فوری برای مرخصی استعلاجی جعفر ابراهیمی و اسماعیل عبدی رسیدگی کنید و برای اطمینان از دریافت مراقبت‌های پزشکی، آزادی فوری آنان را فراهم نمائید. مداخله شما می‌تواند در نجات جان معلمان و رعایت اصول عدالت و حقوق بشر مؤثر باشد.

از توجه شما به این موضوع حیاتی تشکر می‌کنم

دکتر دیوید ادوارز                  

 دبیر کل آموزش بین‌­الملل 

رونوشت به:

_ قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران

_ شورای عالی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران

_ نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد

_ حسین دهقانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اروپا

_ سازمان عفو بین‌الملل

_ فرانت لاین دیفندرز

 _ گیلبرت هونگبو، مدیر کل سازمان بین‌المللی کار (ILO)

_ لوسی ترینگل، دبیر کل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC )

*گزارشی پیرامون نامه‌ی اتحادیه آزاد کارگران ایران به بخش بین المللی اتحادیه‌های کارگری درخصوص سرکوب گسترده‌ی کارگران ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی (https://www.etehad-e.com/?p=14890)

اتحادیه آزاد کارگران ایران به تاریخ ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ برابر با ۲۱ آگوست ۲۰۲۳، با انتشار و ارسال نامه‌ای خطاب به بخش بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در کشورهای مختلف، به اختصار به توضیح سرکوب کارگران ایران توسط جمهوری اسلامی پرداخت و گزارشی از اسامی کارگران، معلمان و دیگر فعالین کارگری که یا هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند یا به احکام زندان محکوم شده و هر آن امکان زندانی شدن آنان وجود دارد، پرداخت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران در این نامه از همکاران خود در سایر کشورها خواست تا صدای کارگران ایران باشند و این گزارش را به مثابه سندی بعنوان نقض آشکار حقوق انسانی کارگران ایران علیه جمهوری اسلامی به نهادهای بین‌المللی کارگری و سازمان‌ جهانی کار ارائه دهند.

اتحادیه، همچنین با طرح خواست اخراج جمهوری اسلامی از سازمان‌جهانی کار یا از هیئت مدیره‌ی این سازمان، عدم‌ به رسمیت شناختن هیئت اعزامی حکومت به اجلاس‌های جهانی تحت عنوان نمایندگان کارگران ایران و اِعمال فشار جهانی به جمهوری اسلامی برای آزادی کارگران و معلمان و فعالین کارگری زندانی، خواهان اقدامات عملی بیشتری از جانب اتحادیه‌های کارگری در جهان شد.

فدراسیون اتحادیه‌های کارگری هلند (FNV)، کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری آلمان (DGB)، کنفدراسیون عمومی کار ایتالیا (CGIL), کنگره اتحادیه‌های کارگری انگلستان (TUC), آموزش بین‌الملل (EI), فدراسیون بین‌المللی کارگران‌ حمل و نقل (ITF), سازمان مرکزی کارگران سوئد (LO), کنگره اتحادیه‌های کارگری اروپا (ETUC), و … از‌ جمله تشکل‌های کارگری و نهادهایی بودند که گزارش اتحادیه آزاد برای آنان ارسال شد.

در واکنش به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، فدراسیون اتحادیه‌های کارگری هلند (FNV) از مکاتبات خود با بخش حقوقی کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC) در این رابطه خبر داد. همچنین بخش حقوقی ITUC در پاسخ به نامه‌ی FNV که گزارش اتحادیه آزاد نیز پیوست آن بوده، اعلام کرده است که گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون سرکوب کارگران توسط حکومت را در گزارش آتی خود درباره ایران لحاظ خواهد کرد و همچنین اقدامات جدی‌تری در رابطه با نقض حقوق کارگران توسط جمهوری اسلامی را در دستور کار خواهد‌ گذاشت.

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری آلمان (DGB) نیز با ارسال نامه‌ای به اتحادیه آزاد کارگران ایران، با استقبال از  گزارش اخیر اتحادیه، با کارگران و مردم ایران اعلام همبستگی نموده است. (نامه DGB متعاقباً انتشار خواهد یافت). DGB در گفتگو با ما همچنین اعلام کرده است که در راستای حمایت از کارگران ایران و انتقال گزارش اتحادیه به تشکل‌های بین‌المللی کارگری و سازمان جهانی کار اقدامات عملی را در دستور کار خواهد‌ گذاشت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

*آخرین خبر از پرونده مهدی یراحی

روز شنبه ۱۸ شهریور،وکیل مهدی یراحی از ارسال پرونده  موکلش به دادگاه انقلاب خبرداد.

مصطفی نیلی:امروز به شعبه دو دادیاری دادسرای ارشاد جهت مطالعه پرونده آقای مهدی يراحی مراجعه کردم. اعلام کردند که کیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شده است.

به همین دلیل مطالعه پرونده ممکن نشد. پس از تعیین شعبه دادگاه پیگیری پرونده را ادامه خواهیم داد.

*آزدای موقت نازیلا معروفیان به قید کفالت از زندان اوین

روز شنبه ۱۸ شهریور برای باری دیگر، نازیلا معروفیان به قید کفالت از زندان اوین آزاد شد.

*ورود غیرقانونی به اتاق‌ها و تخلیه وسایل دانشجویان

بر اساس گزارشات، امروز(شنبه ۱۸ شهریور) در کوی پسران دانشگاه بهشتی، مسئولین خوابگاه وارد اتاق‌های دانشجویان شدند و برخی از وسایل آنان را تخلیه کردند. همچنین در اقدامی عجیب، مسئولین خوابگاه، درب‌ بلوک‌ها را قفل کرده‌اند!

اغلب دانشجویان حاضر در خوابگاه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند که در روزهای آتی ملزم به دفاع از پایان‌نامه‌های خود هستند و بنابراین چاره‌ای جز ماندن در خوابگاه ندارند. با اینکه تاریخِ تحویلِ اتاق‌ بسیاری از دانشجویان تمدید شده است، دانشگاه اما برای وادار کردن آنان به تخلیه اتاق‌ها، بصورت غیرقانونی وارد اتاق‌ها شده و حتی برخی از وسایل آنان را نیز از اتاق‌ها خارج کرده‌اند. درحال حاضر بسیاری از دانشجویان بیرون خوابگاه هستند و نمی‌توانند وارد آن شوند.

لازم بذکر است، ورود‌ به اتاق دانشجویان بدون هماهنگی قبلی و مجوز، اقدامی کاملا غیرقانونی است.

*جان باختن ۳ برادر در زمین‌های کشاورزی مزرعه علی آبادکتول براثر گازگرفتگی

روز شنبه ۱۵ شهریور،۳ برادرحین کار پمپ آب کشاورزی در زمین های کشاورزی مزرعه علی آبادکتول دراستان گلستان براثر گازگرفتگی جان باختند.

برپایه گزارشرسانه ای شده،یکی از برادرها پس از ورود به چاه بر اثر گاز مونو اکسید کربن دچار حادثه می‌شود و دو برادر دیگر نیز که با قصد نجات وی وارد چاه شده بودند نیز بر اثر گاز گرفتگی دچار خفگی شده و جان خود را از دست می دهند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate