اخباروگزارش های کارگری ۱۷ شهریورماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۱۷ شهریورماه ۱۴۰۲

– تجمع اعتراضی کارگران پاکبان شهرداری زاهدان نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق مقابل استانداری سیستان وبلوچستان 

– درخواست «فرانت لاین دیفندرز» از مقامات ایران در خصوص وضعیت وخیم  جعفر ابراهیمی و کامیار فکور

– نامه سرگشاده ۱۲ صنف هنری به وزیر علوم در اعتراض به فضای امنیتی در دانشگاه‌ها وحمایت از اساتید ودانشجویان کنشگر

– عدالت‌خواهی دانشجویان بلندتر از دیوار ظلم دانشگاه

– جان باختن یکی دیگراز کارگران حادثه مجتمع دفع زباله آراد کوه تهران

*******

*تجمع اعتراضی کارگران پاکبان شهرداری زاهدان نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق مقابل استانداری سیستان وبلوچستان 

براساس گزارش وفیلم رسانه ای شده، کارگران پاکبان شهرداری زاهدان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق دست به تجمع مقابل استانداری سیستان وبلوچستان زدند.

دراین فیلم کارگران از مشکلات معیشتی خود وخانواده در آستانه  سال تحصیلی گفتند.

*درخواست «فرانت لاین دیفندرز» از مقامات ایران در خصوص وضعیت وخیم  جعفر ابراهیمی و کامیار فکور

جعفر ابراهیمی و کامیار فکور با اتهامات جدیدی مواجه شدند؛ این در حالی است که وضعیت سلامتی جعفر ابراهیمی در بازداشت وخیم‌تر شده است.

وکیل جعفر ابراهیمی، در تاریخ ٣٠ مرداد ١٤٠٢ درتوئیتر اعلام کرد که حکم زندان پنج‌ساله مدافع حقوق بشر به اتهام «اجماع و تبانی با قصد اقدام علیه شعبه امنیت ملی» تائید شد. دادگاه تجدیدنظر به درخواست وکیل مدافع برای تجمیع کیفرخواست‌های متعدد علیه جعفر ابراهیمی به استناد ماده ١٣٤ قانون مجازات اسلامی تشکیل شد که در نتیجه به اشد مجازات یعنی پنج سال حبس به اتهام «اجتماع و تبانی به‌ قصد اقدام علیه امنیت ملی» محکوم شد. علاوه بر این، پس از در نظر گرفتن مجازات زندانی که قبلاً گذرانده شده است و آیین‌نامه‌ای تصویب‌شده که در بهمن ١٤٠٢ به زندانیان سیاسی آزادی مشروط پس از گذراندن یک‌سوم مدت محکومیت خود اعطا می‌کند، این مدافع حقوق بشر به‌طورمعمول باید در فروردین ١٤٠٣ از زندان آزاد شود. اما پس از طرح اتهامات جدید علیه جعفر ابراهیمی در بازداشت، دیگر زمان مورد انتظار آزادی برای این مدافع حقوق بشر که وضعیت سلامتی وی از سوی پزشکان نگران‌کننده توصیف‌شده است، مشخص نیست.

فرانت لاین دیفندرز از مقامات ایران می‌خواهد:

١- جعفر ابراهیمی و کامیار فکور را فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنید و محکومیت آن‌ها را لغو کنید، زیرا فرانت لاین دیفندرز معتقد است که آن‌ها صرفاً در نتیجه فعالیت مشروع حقوق بشری، به‌ویژه در حمایت از حقوق معلمان و کارگران در حبس هستند.

٢- اطمینان حاصل شود که نحوه برخورد و رفتار با جعفر ابراهیمی و کامیار فکور در حین بازداشت، مطابق با شرایط مندرج در «اصول حقوقی سازمان ملل برای حمایت از افراد تحت هر نوع بازداشت یا حبس» باشد.

٣- حصول اطمینان از دسترسی فوری جعفر ابراهیمی به مراقبت‌های پزشکی مناسب.

٤- در هر شرایطی تضمین کنید که تمامی مدافعان حقوق بشر در ایران قادر به انجام فعالیت‌های حقوق بشری مشروع خود بدون ترس از پایمال شدن حقوقشان و عاری از هرگونه محدودیت از جمله آزار و اذیت قضایی باشند.

متن کامل نامه را از لینک زیر بخوانید :

https://bit.ly/3qWKwn7

متن نامه به انگلیسی:

https://www.frontlinedefenders.org/fr/case/jafar-ebrahimi-and-kamyar-fakour-face-new-charges-while-jafar-ebrahimi%E2%80%99s-health-condition

*نامه سرگشاده ۱۲ صنف هنری به وزیر علوم در اعتراض به فضای امنیتی در دانشگاه‌ها وحمایت از اساتید ودانشجویان کنشگر

بخش هایی از این نامه همراه با ۱۲ نهاد هنری:

«پس از پیگیری‌های تشکل‌های هنری و بازگشت ۲ رشته سینما و مجسمه‌سازی دانشگاه هنر به دفترچه کنکور سراسری ۱۴۰۲، و در آستانه سال تحصیلی جدید فرصت را مغتنم شمرده و بار دیگر مطالبات خود را تکرار می‌کنیم. 

۱- توقف روند اخراج استادان و بازگشت آنان به دانشگاه‌ها 

استادان هنر، ثمره یک جامعه هستند. نام‌آوران و سرآمدان هنر که علاوه بر معرفی فرهنگ و هنر ایران به جهان، وظیفه دشوار تعلیم و تربیت هنرجویان را به عهده گرفته‌اند. با امکانات محدود دانشگاه و دریافتی ناچیز، عاشقانه به تدریس پرداخته و به کلاس‌های خاکستری و صندلی‌های فرسوده، اعتبار بخشیده‌اند.  

استاد هنر، محصول سالها مطالعه و پژوهش، تجربه‌اندوزی و همچنین زیست هنرمندانه است، یک‌شبه، با سهمیه و رانت و سفارش ساخته نمی‌شود. استادان فرهنگ و هنر، جایگزین و بدل ندارند و فقدان هرکدام خاموشی ستاره‌ای است که آسمان هنر را از وجودش محروم می‌سازد. استادان تاثیرگذارترین و مهمترین اعضای جامعه هنری بوده و صیانت از حقوق آنان رسالت اصلی تشکل‌های هنری است.  

۲- لغو احکام تعلیق، تبعید و محرومیت از تحصیل دانشجویان 

دانشجوی هنر، خلاق، شجاع و پرسشگر است. آمده است تا به حساس‌ترین عضو جامعه یعنی هنرمند تبدیل شود. آمده است تا در بازترین فضای ممکن یعنی هنر فعالیت نماید. بدیهیات را به پرسش گرفته و از نو کشف کند. “جهان را سقف بشکافد و طرحی نو دراندازد.” آگاهانه، درد جامعه خود را درک نموده و احساسات و عواطف انسانی را مهمترین دغدغه خود شمارد. دانشجویان ترسیم‌گر آینده و تحقق بخش چشم‌انداز هنر ایران هستند. جامعه هنری مطالبه‌گر حقوق دانشجویان است و مراقبت از فرزندانش را بدیهی‌ترین وظیفه خود تلقی می‌نماید. 

۳- ایجاد فضای امن گفتگو، انتقاد و اعتراض در دانشگاه‌ها 

دانشگاه بنیادی‌ترین نهاد یک جامعه مدنی و دانشگاه‌های هنر عرصه ظهور حداکثری آزادی‌های مدنی هستند. تشویق به آزاداندیشی، احترام به کثرت‌گرایی و به رسمیت شناختن عقاید گوناگون، حق‌طلبی، آزادی بیان و امکان اعتراض مدنی از جمله لوازم بدیهی فضای دانشگاهی است. آنچه دانشگاه را از سایر مراکز آموزشی متمایز می‌کند شکل بنا و ساختمان و حتی ورودی و عنوان درج شده بر سردر آن نیست بلکه ساختاری است منعطف، که مواجهه و هم‌نشینی استاد و دانشجو را جهت ایجاد فرصت و امکان تجربه و رشد در فضایی امن فراهم می‌سازد. دانشگاه‌ها فانوس راه و نگهبان تاریخ هنر این سرزمین‌اند و صیانت از آن مسئولیت همه ماست. »

«انتقاد و اعتراض دانشجویان از طریق گفتگو، تحصن، خلق آثار هنری، موسیقی، سرود و … در محیط دانشگاه مصادیق بارز و متعالی اعتراض مدنی است که نه تنها مستحق مجازات و عتاب نیست بلکه شایسته تمجید و تشویق است. در نحوه اداره دانشگاه‌ها تجدید نظر کنید چرا که گشایش فضای امن گفتگو، تنها و تنها راه جلوگیری از خشونت است.  

ما خانه‌ها و انجمن‌های عضو خانه هنرمندان ایران، به جد خواستار رفع فضای امنیتی در دانشگاه‌ها، توقف رفتارهای خشونت‌بار، لغو تمامی احکام ناعادلانه و رفع محرومیت‌های استادان و بازگشت آنان به دانشگاه و همچنین رفع تمامی محدودیت‌ها، محرومیت‌ها و جریمه‌ها علیه دانشجویان هنر هستیم.  

خانه تئاتر / خانه سینما / خانه موسیقی ایران / انجمن خوشنویسان ایران / انجمن شاعران ایران / انجمن هنرمندان نقاش ایران / انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران / انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران / جامعه مهندسان معمار ایران / انجمن عکاسان ایران / انجمن هنرمندان سفالگر / انجمن تصویرگران ایران

*عدالت‌خواهی دانشجویان بلندتر از دیوار ظلم دانشگاه

امروز که این یادداشت را به رشته تحریر در می‌آوریم، مفتخریم که اعلام کنیم، حق بدیهی و بزرگی که از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تابحال مورد اجحاف واقع شده بود با پایه‌گذاری دوره‌های پیشین و پیگیری دوره‌ی فعلی، با مهر قانون و در راستای اجرای عدالت آموزشی بازپس گرفته شد.

سال‌های سال بود که نقل محافل دانشجویی درباره‌ی مسائل آموزشی مسئله‌ی تأثیر نمره‌ی مردودی در معدل کل کارنامه بود و این مسئله گاها باعث دلسردی دانشجویان می‌شد چرا که تاثیر نمره‌ی مردودی به مثابه داغی بر پیشانی ایشان تا انتهای دوران تحصیلی باقی می‌ماند؛ همان‌طور که قبلاً به تفصیل اشاره شد (https://t.me/Senfi_KNTU/1086)، برخلاف مصوبات و آخرین آیین‌نامه‌ی آموزشی منتشر شده از وزارت علوم؛ صراحتا دیده می‌شود که هیچگونه صحبتی از تاثیر نمره‌ی مردودی در میانگین نیم‌سال تحصیلی و کل دانشجویان نمی‌شود اما دانشگاه خواجه نصیر در تخلفی آشکار با اضافه کردن بندی غیرقانونی بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی و نظرخواهی بنای تضییع حق دانشجو را می‌گذارد:

«در آیین‌نامه اجرایی آموزش در مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی مصوب شورای دانشگاه مورخ ۱۳۹۸/۲/۳۱، در بند ۳ از ماده ۱۳ آن آمده است: “نمره‌های ردی درس‌های دانشجو در محاسبه میانگین نیم‌سال تحصیلی و میانگین کل منظور خواهد شد.”»

نکته‌ای که لازم است به آن توجه ویژه شود این است که درطی تمام این سال‌ها و رفت‌وآمد مدیران مختلف به ساختمان مرکزی و در مقام ریاست دانشگاه، تنها اتفاقی که ثابت ماند و بدون تغییر همواره ادامه پیدا کرد، سیاست پایمال کردن حقوق دانشجو بوده است!

این‌گونه بود که دریافتیم رمز پیروزی ما تنها اتحاد و همدلی‌ست.

سرانجام در روز ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ دیوان عدالت اداری رای به ممنوعیت محاسبه نمره‌ی مردودی در میانگین نیم‌سال تحصیلی و میانگین کل را صادر کرد تا نقطه عطفی در تاریخچه فعالیت‌های دانشجویان خواجه نصیر و الگویی برای سایر دانشجویان دانشگاه‌های کشور باشد؛ چرا که دانشگاه خواجه نصیر نخستین دانشگاه سطح اول کشور می‌باشد که در این زمینه بدون محدودیت توانست این بی‌قانونی آشکار را لغو کند.

حال این اقدام دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر می‌تواند چراغ راه دیگر دانشگاه‌های تهران باشد تا آن‌ها نیز بتوانند با بهره‌گیری از این تجربیات، دانشجویان را به حق بدیهی خود برسانند. اگرچه که ماجرا به همین سادگی حل نشد و ساختمان مرکزی به‌سان همیشه در تلاش بود تا با بزرگ و پیچیده نشان دادن روال اداری و ناآگاه شمردن دانشجویان از این فرایند و طولانی کردن این مسیر؛ دانشجویان را از رسیدن به حق خود دلسرد کند اما با پی‌گیری شورای صنفی در کنار تجربیات اعضای دورۀ قبل و فعالین دانشجویی، بار دیگر ثابت شد که عدالت‌خواهی دانشجویان بلندتر از دیوار ظلم دانشگاه است.

لازم به ذکر است که دانشگاه خواجه نصیر در سکوت کامل خبری، هیچ‌گونه اشاره‌ای به این تغییرات مهم ایجاد شده در پایگاه‌های اطلاع رسانی خود نکرده است و گویی گمان برده است که برای تغییرات آیین‌نامۀ آموزشی خود بایستی مجدداً از دیوان عدالت اداری رأی دریافت کند! بدیهی‌ست که این آیین‌نامه باید مطابق قانون با حذف بند مذکور مجدداً تدوین شود اما متأسفانه هم‌چنان آیین‌نامه آموزشی تغییرات جدید را به خود ندیده است و سبب مشکلات متعددی نظیر خلل در روال کاری دانشجویان استعدادهای درخشان شده است.

ذکر این نکته الزامی‌ست که مشکلاتی در مقاطع کارشناسی (مختص ورودی‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ (https://ara.divan-edalat.ir/judgment.aspx?idr=55221&tar=200&w=%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87%20%D9%86%D8%B5%DB%8C%D8%B1&st=0,0,0,0,0,0,0,0,0&fi=))، دکتری تخصصی (https://ara.divan-edalat.ir/judgment.aspx?idr=55219&tar=200&w=%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87%20%D9%86%D8%B5%DB%8C%D8%B1&st=0,0,0,0,0,0,0,0,0&fi=) و همچنین اجرای ناقص رأی شماره ۴۸۵ (https://dotic.ir/news/10282) صادره از هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم محاسبه نمره مردودی در میانگین کل دانشجویان؛ همچنان باقی است و شورای صنفی به پیگیری خود در جهت احقاق حق دانشجویان و برطرف ساختن نواقص موجود در عملکرد دانشگاه با تمام توان ادامه خواهد داد.

همان‌گونه که در ادبیات غنی کشورمان بارها صحبت از مفاهیم اتحاد و همدلی در برابر ظلم شده است، ما دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر بار دیگر ثابت کردیم که “آری به اتفاق، جهان می‌توان گرفت” و نشان دادیم که برای به ثمر نشاندن ادعای حقوقی‌مان پشت هم خواهیم ایستاد.

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

*جان باختن یکی دیگراز کارگران حادثه مجتمع دفع زباله آراد کوه تهران

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۷ شهریور، یکی دیگراز کارگران حادثه مجتمع دفع زباله آراد کوه تهران جان خودرا ازدست داد وشمارقربانیان به ۳ نفر رسید.

بنا به همین گزارش ها علت این حادثه ترکیدگی لوله بخار کارخانه زباله‌سوز مجتمع آرادکوه وب ه سمت بیرون متصاعد شدن حجم زیادی از بخار از خط ۲ نیروگاه اعلام شد.

یادآوری:مرگ ومصدومیت ۴ کارگردرحادثه انفجار مجتمع دفع زباله آراد کوه تهران

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۶ شهریور، ۵ روز پیش زباله‌سوز مجتمع آرادکوه تهران منفجرشد و ۲ کارگربراثر سوختگی شدید جان خودرا ازدست دادند و ۲ کارگر دیگردر بیمارستان هفتم تیرتهران بستری شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate