اخباروگزارش های کارگری ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۲

– ۶ کارگر وجوان متقاضی کار حق طلب آق دره کماکان زندانی هستند

– کانون نویسندگان ایران:حکم بدوی دادگاه فرامرز سه‌دهی صادر شد 

– آخرین خبراز مهدی یراحی بقلم وکیلش

– گزارشی از آخرین وضعیت زندانیان تبعید شده به قزل‌حصار

– کانون صنفی فرهنگیان مازندران:

برای جعفر ابراهیمی فریاد می‌زنیم که فریاد ما معلمان بود

– بیانیه کانون صنفی فرهنگیان  استان قزوین در مورد وخامت وضعیت جسمانی جعفر ابراهیمی

آی آدم‌ها که بر ساحل نشسته شاد و خندانید

یک نفر در آب دارد می سپارد جان

– بیانیه انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته اسلام‌آبادغرب، در خصوص وضعیت وخیم جسمانی جعفر ابراهیمی

– جان باختن یک کارگرجوان درحوالی دریاچه چیتگرتهران زیربار مصالح ساختمانی رهاشده از قلاب جرثقیل

– جان باختن یک کارگر در مشهد بر اثر سقوط از ارتفاع

********

*۶ کارگر وجوان متقاضی کار حق طلب آق دره کماکان زندانی هستند

گزارش های رسانه ای شده بتاریخ ۱۵ شهریور،از آزادی ۲۶ کارگر وجوان متقاضی کار حق طلب آق دره با تامین قرار وثیقه‌ ۶۰۰ میلیون تومانی خبرداند.

بنا بهمین گزارشات،کماکان ۶ کارگر وجوان متقاضی کار حق طلب آق دره درارومیه زندانی هستند.

از نهم مردادماه ۱۴۰۲، ۳۲کارگر معادن روستای آقدره وسطی از توابع تکاب (آذربایجان غربی) در پی تجمعی که با مطالبه “اشتغال افراد بومیِ” این منطقه در مقابل معدن سنگ تراورتن شکل گرفت و در نهایت با مداخله نیروی انتظامی به درگیری، تیراندازی و زخمی شدن دو نفر از اهالی منجر شد، بازداشت و روانه زندان شدند.

با وجود آزادی ۲۶ تن از این کارگران با تامین قرار وثیقه‌ ۶۰۰ میلیون تومانی در هفته‌های اخیر، هنوز ۶ نفر از آنها در زندان ارومیه در بازداشت به سر می‌برند. افراد بازداشت‌شده از  کارگران دو معدن طلا و سنگ آقدره هستند.

یادآوری:

+۳۲ کارگر وجوان متقاضی کار حق طلب آق دره زندانی شدند

بنا بر گزارش روابط عمومی دادگستری آذربایجان‌غربی، رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی از صدور کیفرخواست برای ۳۲ کارگر ومتقاضی حق طلب آق دره خبر داده است.

ناصر عتباتی گفت: در پی حوادث به‌وجود آمده در معدن آقدره و تحرکات صورت گرفته از سوی اهالی روستای آقدره مبنی بر تجمع و انسداد جاده معدن توسط چند نفر از اهالی روستای فوق موضوع در دستور کار دادستانی تکاب قرار گرفت.

او اضافه کرد: با صدور فوری دستور ویژه قضایی و پیگیری‌های صورت گرفته توسط دادستانی این شهرستان تمامی متهمان که شامل ۳۲ نفر بودند، شناسایی و دستگیر شدند و با تشکیل پرونده و انجام تحقیقات مقتضی نسبت به تفهیم اتهام و اخذ آخرین دفاع و اخذ تامین کیفری متناسب برای متهمان اقدام و با صدور قرار قانونی روانه زندان ارومیه شدند.

++یورش نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت به کارگران و جوانان متقاضی کارآق دره و مصدومیت دستکم ۳ نفر وبازداشت تعدادی دیگر

روزیکشنبه ۸ مرداد،جمعی از کارگران و جوانان متقاضی کارآق دره وسطی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی با خواست اشتغال در محوطه معدن سنگ تراورتن آق‌دره دست به تجمع زدند.

براساس خبرهای منتشره در شبکه های اجتماعی، نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت با یورش به تجمع کنندگان دستکم ۳نفرشان را مصدوم وراهی بیمارستان کردند وتعدادی را هم پس از ضرب وشتم بازداشت کردند.

درهمین رابطه روز دوشنبه ۹ مرداد،یک کارگر معدن سنگ تراورتن آق ‌دره به خبرنگاررسانه ای گفت:تعداد مصدومان درگیری روز گذشته دو نفر بود که یکی شاغل معدن و دیگری جوینده کار بود.

صدور حکم بازنشستگی با تقلیل گروه برای زهرا عوض زاده از هیات موسسین انجمن صنفی معلمان خراسان شمالی

هیات تخلفات آ.پ خراسان شمالی طی حکمی خانم عوض‌زاده را به بازنشستگی اجبار و کسر گروه محکوم کرد. پیش‌تر هم بازپرسی دادگاه انقلاب بجنورد با طرح اتهاماتی برای این فعال صنفی پرونده قضایی گشوده‌است 

هیات‌های تخلفات آ.پ با دریافت دستور از مقامات امنیتی عملا معیشت فرهنگیان را گروگان گرفته‌اند و هر روز شاهد صدور حکمی علیه فعالین صنفی هستیم.

*کانون نویسندگان ایران:حکم بدوی دادگاه فرامرز سه‌دهی صادر شد 

حکم بدوی دادگاه فرامرز سه‌دهی، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران صادر شد. به موجب این حکم که در دادگاه کیفری اهواز صادر شده است، سه‌دهی به اتهام‌ «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به پرداخت ۲۵ میلیون تومان «جزای نقدی در حق صندوق دولت» محکوم شده است. 

فرامرز سه دهی در شهریورماه ۱۴۰۱ نیز به اتهام‌های واهیِ «اقدام علیه امنیت ملی از طریق طبع و نشر کتاب» و «عضویت در گروه‌های معاند نظام» به جزای نقدی ۳۲ میلیون تومان بدل از ۳ سال و ۳ ماه و ۲ روز حبسِ تعزیری محکوم شده بود.

*آخرین خبراز مهدی یراحی بقلم وکیلش

مصطفی نیلی، وکیل مهدی یراحی، روز سه‌شنبه خبر داد که در نهمین روز از بازداشت این ترانه‌سرا و خوانندۀ معترض موفق شده است تا با موکل خود در زندان اوین ملاقات کند.

این وکیل دادگستری در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که مهدی یراحی پس از بازداشت در روز ششم شهریورماه، به مدت دو روز در «بازداشتگاه پلیس امنیت» نگه‌داری شده و از شامگاه هشتم شهریور به «قرنطینه زندان اوین» منتقل شده است.

او افزوده است که هنوز نتوانسته پروندۀ موکل خود را مطالعه کند و بنابراین، قادر به ارائه اطلاعات دقیق در مورد اتهام‌های مطرح‌شده علیه مهدی یراحی نیست.

مصطفی نیلی که وکالت پروندۀ قضایی آقای یراحی را بر عهده دارد، در نوشتۀ روز سه‌شنبۀ خود به برگزاری این دادگاه و شاکی اصلی این پرونده اشاره نکرده است.

او با این حال پس از این ملاقات، روحیۀ مهدی یراحی را «بسیار خوب» توصیف کرده و در مورد وضعیت جسمی این خوانندۀ شناخته‌شده نیز گفته است که یراحی به‌دلیل التهاب پوست و درد از ناحیۀ گوش راست، توسط بهداری زندان اوین در حال معالجه است.

*گزارشی از آخرین وضعیت زندانیان تبعید شده به قزل‌حصار

یک) انتقال این زندانیان از زندان اوین بدون اطلاع و با فریب و به بهانه‌های مختلف صورت گرفته و این روند تبعیدی با توسل به دست‌بند و پابند و همچنین با اعمال خشونت، تهدید و توهین انجام شده است. لازم به ذکر است که نام این زندانیان در آمار زندان قزل‌حصار ثبت نشده است و بنا به گفته‌ی رئیس زندان، هیچ‌گونه امکانی برای پذیرش این افراد وجود ندارد.

دو) همگی افراد تبعید شده در بند امن زندان قزل‌حصار، که مخصوص زندانیان تنبیهی است، نگهداری می‌شوند. همچنین به دلیل فقدان امنیت حداقلی در این بند، زندانیان تبعیدی ناچارند جهت جلوگیری از بسته و مسدود شدن درب سلول, به صورت شبانه‌روزی، کشیک دهند.

سه) این بند فاقد امکانات اولیه همچون آب اشامیدنی و اب گرم برای استحمام است.

چهار) زندانیان تبعید شده از هیچ‌گونه امکان هواخوری برخوردار نبوده و به صورت بیست و چهار ساعته در یک محیط بسته و بدون تهویه نگهداری می‌شوند.

پنج) بند امن فاقد هرگونه امکانات پخت‌وپز و فروشگاه برای خرید می‌باشد.

شش) زندانیان تبعیدی به نشانه اعتراض از پذیرش غذای زندان از روز اول انتقال خودداری کرده و با توجه به عدم امکان پخت‌وپز عملا در طول چند روز گذشته، خوراک این زندانیان به چای و بیسکویت محدود شده است.

هفت) زندانیان تبعیدی از امکان تلفن به صورت عادی محروم بوده و امکانات حداقلی برای درمان و بهداشت نیز از انها دریغ شده است.

هشت) خواست اصلی زندانیان تبعیدی، بازگشت به زندان اوین و همچنین پایان فوری پرونده‌سازی امنیتی اخیر علیه آنهاست و تاکید دارند که در صورت عدم تحقق مطالبات بحق خود، همچنان از دریافت هرگونه غذای زندان خودداری خواهند کرد.

نه ) روز گذشته حیات الغیب، رییس سازمان زندان‌ها، در بند زندانیان تبعید شده حضور پیدا کرده و تاکید کرده است که با دستور وی این تبعید صورت گرفته است و قول تغییر در شرایط زندانیان را داده است؛ با این حال هیچ تغییری در شرایط زندانیان تبعید شده ایجاد نشده است 

صبح روز یکشنبه ۱۲ شهریورماه, ۱۳ زندانی سیاسی شامل جعفر ابراهیمی، کامیار فکور، لقمان امین‌‌پور، سعید ماسوری، افشین بایمانی، سپهر امام‌ جمعه، زرتشت احمدی راغب، محمد شافعی، سامان صیدی (یاسین)، حمزه سواری، احمدرضا حائری، رضا سلمان زاده و مسعود رضا ابراهیمی نژاد با توسل به خشونت و بدون ارائه‌ی توضیحات، به زندان قزل‌حصار تبعید شدند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*کانون صنفی فرهنگیان مازندران:

برای جعفر ابراهیمی فریاد می‌زنیم که فریاد ما معلمان بود

در مدرسه ….

در میدان

در زندان 

در زنجیر

ما نام تو را زمزمه می‌کردیم

آزادی! آزادی! آزادی!

به تو گفتند که چرا جنس حنجره‌ات از  کودکان محروم از تحصیل است! 

گفتند چرا از حنجره‌ات صدای حق خواهی بیرون می آید!

گفتند چرا برای دانش‌آموزانت فریاد می‌زنی!

گفتند چرا برای حقوق همکارانت لب تر می‌کنی !

گفتند و گفتند و گفتند

اما تو نگفتی پشیمانم

برای جعفر ابراهیمی فریاد می‌زنیم که فریاد ما معلمان بود.

حال جعفر ابراهیمی دو هفته است وخیم اعلام می‌شود اما همچنان از دسترسی به کمک‌های پزشکی و مرخصی محروم است و حتی به گزارش اداره زندان‌های تهران نیاز به مداوا در بیرون از زندان دارد. به کدام مرام و مسلک و قانون این حق شهروندی از او دریغ می‌شود؟! چطور می‌توان با جان انسانی بازی کرد که حتی با موازین سخت‌گیرانه و رفتارهای قهری موجود، فقط محکوم به زندان است؟!

کانون صنفی فرهنگیان مازندران با شناختی که از جعفر ابراهیمی دارد، شرایط او را دنبال می‌کند و تبعات قصور در درمان او را جفای حاکمیت در حق معلمان می‌داند. معلمان زندانی را آزاد کنید.

کانون صنفی فرهنگیان مازندران

۱۴شهریورماه ۱۴۰۲

*بیانیه کانون صنفی فرهنگیان  استان قزوین در مورد وخامت وضعیت جسمانی جعفر ابراهیمی

آی آدم‌ها که بر ساحل نشسته شاد و خندانید

یک نفر در آب دارد می سپارد جان

ابراهیمی نیک می‌دانست، تحقق سیستم آموزشی عادلانه و تاکید به “دانش آموز” و نیازهایش محور همه‌ی هدف‌گذاری‌هاست. او باور داشت

 بازگرداندن شاُن و جایگاه “معلم” بعنوان اصلی‌ترین عامل دستیابی به این اهداف و یگانه راه ساختن جامعه‌ای پویا، امیدوار و  بالنده می‌باشد.

او می‌دانست اهداف متعالی که باید سرفصل وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد تا زمینه‌ساز بهبود شرایط اسفناک کنونی نظام تعلیم و تربیت باشد توسط مافیای قدرت و سهم‌خواهی مصادره شده‌اند و رسیدن به این اهداف جز با مطالبه‌گری و فعالیت مداوم و خستگی‌ناپذیر صنفی محقق نخواهد شد.

او می‌دانست اگر سکوت کند و همانند یک چرخ‌دنده در یک ماشین، اجرا کننده‌ی بی چون و چرای طرح‌ها و برنامه‌های سیستم آموزشی ایدئولوژیک دیکته شده از سوی صاحبان قدرت و تشنگان مقام و منصب باشد و تنها سر در کار خویش داشته باشد، بی‌شک از سوی قدرت‌مداران بی وجدان مورد تحسین و تقدیر قرار می‌گیرد.

اما ابراهیمی سکوت نکرد و می‌دانست و دانستن جرم کوچکی نیست و تاوان دارد!

جرمی که از سوی اربابان زر و زور که هرگز از تاریخ درس نگرفته و “شرافت” برایشان موضوعی فراموش شده است برای جعفر و‌ جعغرها نگارش شده است.

 کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین خطاب به آن دسته معدود از افرادی که در خدمت دستگاه قدرت بوده و هستند و هنوز کورسوی امیدی بر بیداری وجدان ها یشان می دمد و همچنین خطاب بر قوه قضائیه و مسئولان آموزش و پرورش هشدار می‌دهد؛

 فرهنگ و علم در این آب و خاک در خطر است، 

عدالت و آزادی در این مرز و بوم در خطر است.

به هوش باشید جامعه‌ی معلمان ایران آبستن فاجعه‌ای عظیم است. با به خطر انداختن جان جعفر ابراهیمی و عدم رسیدگی پزشکی جان این معلم آزاده را به خطر نیندازید و فاجعه‌ای بزرگتر را رقم نزنید.

بر این اساس کانون صنفی فرهنگیان  استان قزوین از همه شرافتمندان این مرز و بوم می‌خواهد که صدای” ابراهیمی” و ابراهیمی‌های دربند باشند که جانشان در خطر است!

*بیانیه انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته اسلام‌آبادغرب، در خصوص وضعیت وخیم جسمانی جعفر ابراهیمی

استوار مقاوم، باصلابت و سربلند در پشت میله‌های زندان، چشم امیدی دارد به آنسوی میله‌ها، آنجا که انوار خورشید شفق در تلالو و رقصان بر دستان باد می‌پیچد در تاریکی محبس

در مورد جعفر ابراهیمی می‌گوییم او که بهای عدالت‌طلبی خویش و حمایت از کودکان کار و آموزش رایگان را آزاده‌اندیشانه در حصار تاریکی طی می‌نماید.

او رنجور و بیمار در خطر تاری‌دید و بیماری ساعات و روزها را می‌سپارد و به امید اجرای عدالت، به امید رفع تحقیرها و تبعیض‌ها و نابرابری‌ها.

با کدامین منطق و در کدامین مخیله این مطلب و اصل اساسی انسانیت می‌گنجد که انسان در شرف بیماری و مرگ را راهی بسوی درمان و نجات نیست؛ مگر نه آرمان‌های دینی و انسانی ارزشی نیست غیر از برای خدمت و نجات بشریت از مصیبت و درد و رنج، و راهی بسوی آزادی رهایی وسعادت.

ما به‌عنوان جزیی از این ملت آزاده اندیش و‌ متکی بر قوانین جزایی و قضایی و اجرای اصل عدالت راستین‌خواهان، توجه جدی نسبت به سلامت روحی و جسمی جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکلهای صنفی بوده و حمایت قاطعانه خویش را از ایشان در امر اجرای عدالت حقیقی بر طبق قانون و انصاف و خارج از هرگونه توجیهات غیرواقعی خواهانیم.

انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته اسلام‌آبادغرب 

پانزدهم شهریور ماه یک هزار چهارصدودو

*جان باختن یک کارگرجوان درحوالی دریاچه چیتگرتهران زیربار مصالح ساختمانی رهاشده از قلاب جرثقیل

روز چهارشنبه ۱۵ شهریور،یک کارگرجوان حین کار در کارگاه موقت تاسیساتی  و ساختمانی درحوالی دریاچه چیتگرتهران زیربار مصالح ساختمانی رهاشده از قلاب جرثقیل گرفتارشد وجان خودرا ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر در مشهد بر اثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر حدود ۴۴ ساله،حین کار جوشکاری در یک ساختمان در حال ساخت  واقع در بلوار هاشمیه مشهد از طبقه ششم ب ه داخل چاله آسانسور سقوط کرد ودردم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate