اخباروگزارش های کارگری ۷ شهریورماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۷ شهریورماه ۱۴۰۲

– سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه)مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در استان های

آذربایجان غربی(شهر ارومیه)

اردبیل(شهراردبیل)

استان تهران(شهرتهران)

فارس (شهرشیراز)

قزوین(شهرقزوین)

کردستان(شهرسنندج)

کرمانشاه(شهر کرمانشاه)

گیلان(شهر رشت)

و

ایلام ویزد(مقابل استانداری)

 و لرستان(شهرستان های پلدختر و کوهدشت مقابل فرمانداری)

+بازداشت غلامرضا اصغری، از اعضای کانون صنفی معلمان اردبیل 

– نهمین روزاعتراض کارگران کارخانه ماشین سازی اراک نسبت به نداشتن امنیت شغلی با برپایی تجمع در محل کار

– تجمع اعتراضی شماری از کارگران مخابرات استان های البرز،اصفهان و چهارمحال و بختیاری دراعتراض به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه و بروز نشدن کمک هزینه های رفاهی

– فراخوان اعتصاب وتجمع کارگران و کارکنان خط و ابنیه فنی راه آهن خراسان(شرکت تراورس) دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ،حق بیمه ومطالبات دیگر

– فراخوان اعتصاب کارگران و کارکنان خط و ابنیه فنی راه آهن زاگرس و لرستان 

– تجمع  اعتراضی خانوادگی بیماران دیستروفی عضلانی دوشن نسبت به وارد نکردن داروی ژن درمانی (الویدیس)مقابل وزارت بهداشت

– دومین تجمع اعتراضی دانشجویان دندانپزشکی کشور نسبت به دیراطلاع رسانی زمان و اعلام نشدن منابع آزمون مقابل وزارت بهداشت

– تجمع اعتراضی مال باختگان شرکت رضایت خودرو مقابل دفتر رئیس قوه قضائیه با شعار« نگاه پشت شیشه نمی خوایم  نمی خوایم»

یورش نیروهای سرکوب دستگاه رهبری ودولت به مالباختگان

– صدور حکم انفصال دایم از مشاغل دولتی برای  عزیز قاسم زاده خواننده و فعال صنفی معلمان 

– اعزام چندساعته‌ی یاسمین حشدری از بازداشتگاه اداره اطلاعات به یک مرکز درمانی در رشت

– چهاردهمین روز از تداوم بازداشت جلوه جواهری و فروغ سمیع‌نیا در سلول انفرادی اداره اطلاعات رشت

– افزایش فشارها بر دانشجویان در آستانه سالگرد

– احضار مظفر صالح‌نیا توسط نهادهای امنیتی در سنندج

– جان باختن یک کارگر شهرکت صنعتی طرق مشهد بر اثر ریزش آوار

– جان باختن یک کارگر جوان در نیشابوربر اثر برق گرفتگی وسقوط از ارتفاع

*******

*سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه)مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در استان های

آذربایجان غربی(شهر ارومیه)

اردبیل(شهراردبیل)

استان تهران(شهرتهران)

فارس (شهرشیراز)

قزوین(شهرقزوین)

کردستان(شهرسنندج)

کرمانشاه(شهر کرمانشاه)

گیلان(شهر رشت)

و

ایلام ویزد(مقابل استانداری)

 و لرستان(شهرستان های پلدختر و کوهدشت مقابل فرمانداری)

شعارها:

«رئیسی قالیباف این آخرین پیام است جنبش بازنشسته آماده قیام است»

«نه مجلس نه دولت نیستند بفکر ملت»

«معلم زندانی آزادباید گردد»

«غلامرضا اصغری آزاد باید گردد»+

«ما همه همبسته ایم از وعده ها خسته ایم»

«وزیر بی‌کفایت استعفا استعفا»

«تورم، گرانی بلای جان مردم »

«تاحق خود نگیریم ازپا نمی نشینیم»

«بازنشسته بیداراست از تبعیض بیزار است»

«این همه بی عدالتی هرگزندیده ملتی»

«یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه»

«اجرای همسان سازی حق مسلم ماست»

« همسان سازی حق ماست  حق مسلم ماست»

تصاویر:

ارومیه:

پلدختر:

شیراز:

کرمانشاه:

کوهدشت:

+بازداشت غلامرضا اصغری، از اعضای کانون صنفی معلمان اردبیل 

نیروهای امنیتی، صبح امروز سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲، وارد منزل این فعال صنفی شده‌اند و ایشان را بازداشت کرده و موجب نگرانی و ترس و وحشت اعضای خانواده ایشان شده‌اند.

بهرام نعمتی، معلم و عضو کانون صنفی فرهنگیان اردبیل در این باره می‌گوید که جناب آقای غلامرضا اصغری؛ معلم بازنشسته و از فعالان صنفی فرهنگیان اردبیل و کشور و جانباز جنگ تحمیلی هستند و طبق معمول هر سه‌شنبه، در حال اماده شدن برای شرکت در تجمع صنفی سه‌شنبه‌های بازنشستگان بوده‌اند که در منزلشان بازداشت شده‌اند. و پیگیری‌ها خانواده و معلمان اردبیل برای آزادی ایشان هنوز به نتیجه نرسیده است

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*نهمین روزاعتراض کارگران کارخانه ماشین سازی اراک نسبت به نداشتن امنیت شغلی با برپایی تجمع در محل کار

روز سه شنبه ۷ شهریوربرای نهمین روز متوالی،کارگران کارخانه ماشین سازی اراک به اعتراضشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی با برپایی تجمع در محل کارادامه دادند.

کارگران کارخانه ماشین‌سازی اراک به خبرنگاررسانه ای گفتند: قرار بود جلسه امروز شورای تامین استان که از ساعت ۱۱ صبح تا حوالی ساعت ۱۳ طول کشید، با موضوع رسیدگی به وضعیت بحران پیش آمده در این واحد تولیدی تشکیل شود.

آنها افزودند: در این جلسه از نماینده کارگران معترض هیچ دعوتی به عمل نیامده است و در مقابل از مدیریت کنونی کارخانه برای شرکت در جلسه  دعوت شده است.

آنها ادامه دادند: اعتراض کارگران از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شده است و بی‌توجهی به مطالبات کارگران موجب طولانی شدن اعتراض شده است. اداره کار نیز برای کارگران کاری نمی‌کند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ماشین سازی اراک نسبت به نداشتن امنیت شغلی

روزدوشنبه ۶ شهریور، کارگران کارخانه ماشین سازی اراک برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی دست به تجمع دراین واحد تئلیدی دراستان مرکزی زدند.

کارگران معترض کارخانه ماشین‌سازی اراک ضمن ابراز نگرانی از آینده شرکت، خواستار تغییر برنامه‌ای شرکت و مدیریت آن ازطرف هیئت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان سهامدار عمده‌ی این واحد صنعتی شدند و به خبرنگاررسانه ای گفتند: برنامه‌های مدیریت برای ادغام گروهای تولیدی موجب ناراحتی کارگران شده است.

آنها ادامه دادند:در کارخانه ماشین‌سازی حدود ۱۷۰۰کارگر به صورت رسمی، قرار دادی و تامین نیرو و حجمی در چند گروه تولیدی (گروه تولیدی متالوژی، دیگ بخار، فلزی وماشین مونتاژ) مشغول کارند اما مدیریت در حالی قصد دارد  همه گروه‌ها را با هم ادغام کند که این روش در دهه ۷۰ اجرا شد و نتیجه‌ی خوبی نداشت.

آن‌ها با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان باید منابع مالی این شرکت را تامین کند، اضافه کردند: درخواست کارگران تداوم تولید و پرداخت منظم حقوق است.

آنهادر خاتمه گفتند: بخش دیگری از مشکلات ناشی از نداشتن برنامه‌ی تولید و فروش دستگاه‌هاو ابزارآلاتِ تولید به بهانه‌ی نوسازی کارخانه است.

*تجمع اعتراضی شماری از کارگران مخابرات استان های البرز،اصفهان و چهارمحال و بختیاری دراعتراض به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه و بروز نشدن کمک هزینه های رفاهی

گزارشی برگفته از شبکه های اجتماعی:

تحصن ۲ نفر از همکاران مخابرات چهارمحال و بختیاری در محوطه ساختمان مرکزی استان در شهر کرد در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق ، مطالبات بیمه ، بروز نشدن کمک هزینه های رفاهی و … هم اکنون سه شنبه ۷ شهریور ماه .

گزارش های مشابهی نیز از تحصن کارکنان در استان‌های اصفهان و البرز در روزهای گذشته وجود داشته است.

گزارشی رسانه ای شده:

کارگزاران مخابرات روستایی همچنان در انتظار پرداخت حقوق

کارگزاران مخابرات روستایی از تاخیر در پرداخت حقوق مرداد انتقاد کردند.

 کارگزاران مخابرات روستایی گفتند: تا امروز (هفتم شهریور) هنوز حقوق مردادماه به حساب کارکنان مخابرات واریز نشده است؛ این تاخیر برای جامعه‌ی کارگزاران مخابرات روستایی که با حقوق حداقلی زندگی می‌کنند، مشکل‌ساز است.

به گفته‌ی آن‌ها، تاخیر در پرداخت حقوق‌ها برای مخابرات تبدیل به یک رویه‌ی عادی شده است، به طوری که مدتی‌ست عرف پرداخت در آخر ماه از میان برداشته شده است.

*فراخوان اعتصاب وتجمع کارگران و کارکنان خط و ابنیه فنی راه آهن خراسان(شرکت تراورس) دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ،حق بیمه ومطالبات دیگر

بنابه گزارش منتشره درشبکه های اجتماعی،روز چهارشنبه ۸ شهریور،در ناحیه خراسان قراره دست از کار بکشند  تا مراتب اعتراض خودشان را به مسئولان بی عرضه تراورس اعلام کنند .همه کارگران تراورس ناحیه خراسان با هم به اعتصاب بپیوندیم. نه حقوق داریم نه بیمه و عدم پرداخت مناسبت های روز کارگر .عید غدیر و عید قربان

*فراخوان اعتصاب کارگران و کارکنان خط و ابنیه فنی راه آهن زاگرس و لرستان 

یک کارگر راه آهن زاگرس و لرستان:

اعتصاب بدلیل دریافت نکردن حقوق و مزایا روز چهارشنبه

لازم به ذکر هست این کارگران قراردادی شرکت تراورس هستند و شرکت تراورس در خراسان و همچنین زاگرس و لرستان قرار داد دارد

*تجمع  اعتراضی خانوادگی بیماران دیستروفی عضلانی دوشن نسبت به وارد نکردن داروی ژن درمانی (الویدیس)مقابل وزارت بهداشت

روزسه شنبه ۷ شهریور،جمعی از بیماران دیستروفی عضلانی دوشن همراه با خانواده  برای اعتراض به وارد نکردن داروی ژن درمانی (الویدیس)مقابل وزارت بهداشت کردند.

بیماری دیستروفی عضلانی،نوعی بیماری ژنتیکی پیشرونده است که عضلات بیمار دچار تحلیل می‌شود و انواع متعددی دارد.دوشن شایع‌ترین و شدیدترین نوع از بیماری‌های دیستروفی عضلانی است که در مواقع شدید منجر به معلولیت خیلی شدید و مشکلات تنفسی و مرگ می‌شود.

*دومین تجمع اعتراضی دانشجویان دندانپزشکی کشور نسبت به دیراطلاع رسانی زمان و اعلام نشدن منابع آزمون مقابل وزارت بهداشت

روزسه شنبه ۷ شهریور برای دومین بار، جمعی از دانشجویان دندانپزشکی حدود ۴۰ دانشکده برای اعتراض به دیراطلاع رسانی زمان و اعلام نشدن منابع آزمون صلاحیت بالینی دست به تجمع مقابل وزارت بهداشت زدند.

برگایه گزارش رسانه ای شده، این دانشجویان که از حدود ۴۰ دانشکده دندانپزشکی بودند و از مسئولان وزارت بهداشت درخواست کردند تا پاسخگوی اقدامات خود باشند.

بنا بهمین گزارش،امسال آزمون صلاحیت بالینی ۹ مهر ماه برگذار خواهد شد اما تاکنون فقط منبع آزمون کلیه دروس کوریکولوم دندانپزشکی عمومی اعلام شده و جزییاتی برای آن مشخص نشده است.

همچنین تاریخ آزمون ۲۳ مرداد به دانشجویان اعلام رسمی شده که آنها تنها یک ماه فرصت برای مطالعه دارند. دانشجویان با توجه به ابلاغ آیین نامه آزمون صلاحیت بالینی در آبان ۱۴۰۱، خواستار برگزاری این آزمون برای ورودی‌های ۱۴۰۱ به بعد شدند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی جمعی از دانشجویان دندانپزشکی نسبت به دیراطلاع رسانی زمان و اعلام نشدن منابع آزمون مقابل وزارت بهداشت

براساس تصویر وگزارش منتشره در شبکه های اجتماعی،روزشنبه ۲۸ مرداد، جمعی از دانشجویان دندانپزشکی برای اعتراض به دیراطلاع رسانی زمان و اعلام نشدن منابع آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

*تجمع اعتراضی مال باختگان شرکت رضایت خودرو مقابل دفتر رئیس قوه قضائیه با شعار« نگاه پشت شیشه نمی خوایم  نمی خوایم»

یورش نیروهای سرکوب دستگاه رهبری ودولت به مالباختگان

براساس تصاویر وفیلم های منتشره درشبکه های اجتماعی روزسه شنبه ۷ شهریور، مال باختگان شرکت رضایت خودرودرادامه اعتراضات دامنه دارشان دست به تجمع مقابل دفتر رئیس قوه قضائیه در پایتخت با شعار« نگاه پشت شیشه نمی خوایم  نمی خوایم» زدند.

بنا بهمین گزارشات،نیروهای سرکوب دستگاه رهبری ودولت به مالباختگان یورش آوردند وآنها را مورداهانت وضرب وشتم قراردادند ومجروح کردند.

*صدور حکم انفصال دایم از مشاغل دولتی برای  عزیز قاسم زاده خواننده و فعال صنفی معلمان 

هیات بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان آموزش و پرورش استان گیلان که پیشتر در تاریخ هفتم تیر برای عزیز قاسم‌زاده لیاسی ۲۵ بند اتهاماتی را در زندان لاکان ابلاغ کرده بود که بعضا از اساس کذب بوده و در برخی از آن  تاریخ‌ها حتی تجمعی برگزار نشده بود، رای خصمانه خود مبنی بر اعمال شدیدترین نوع مجازات یعنی انفصال دائم از تمام خدمات دولتی نسبت به این معلم و خواننده موسیقی اصیل ایرانی با بیش از ۲۵ سال سابقه خدمت، ابلاغ کرد. 

عدم تناسب رای صادره  حتی با همان اتهامات کذب انتسابی کاملاً مشهود است. این حکم ظالمانه و خصمانه  ویرانگر به بنیاد اصول قانونی و اخلاقی است. در کمال تأسف این هیات در دلایل صدور این رای غیر قانونی مجدداً در  چند جا به خواندن آوازهایی «مضامین انحرافی» در جمع معلمان تاکید ورزیده است.

تاسف آور است که این هیئت حتی پا را از احکام ظالمانه‌ی اخراج از دستگاه متبوع (آموزش و پرورش) فراتر نهاده و حکم شدیدتر یعنی انفصال خدمت از تمام دستگاه‌های دولتی را برای این معلم باسابقه صادر کرده است.

یکی از اقدامات خصمانه در صدور این رای اشاره این هیئت به محکومیت اداری عزیز قاسم‌زاده در سال ۹۵ به تبعید یک ساله تغییر محل جغرافیایی از #انزلی به #رودبار است؛ در حالی که در رای تجدید نظر این حکم شکسته شد و رای بدوی ابطال شده بود. یا در حالی که زمان صدور رای اخیر ۲۸ مرداد ذکر شده، در این تاریخ علاوه بر تعطیلی مدارس، آقای قاسم‌زاده در مرخصی استعلاجی به‌سر می‌برد، اما این هیات عنوان کرده او «در زمان صدور این رای در حالت استخدامی عدم اشتغال (غیبت ناشی از حبس) بوده!

این هیات در دلایل صدور رای خصمانه‌ی خود یعنی انفصال دائم از تمام خدمات دولتی، نوشته است: «نامبرده به بهانه اعتراض صنفی فرهنگیان اقداماتی خارج از هدف و خواسته فرهنگیان مرتکب گردیده، که رضایت دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی در آن نهفته است و تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی برای هیات محرز گردید»؛ «با رعایت ماده ۲۱ آیین نامه اجرایی و آثار سو اداری و اجتماعی آن و ضرر و زبان مادی و معنوی وارده به دستگاه و دانش آموزان و سو استفاده معاندین نظام مقدس جمهوری اسلامی از اعمال و رفتار متهم، ایجاد هزینه برای آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت، نقش پررنگ مشارالیه در تحریک جامعه فرهنگیان جهت نافرمانی مدنی، همصدایی با دشمنان قسم خورده ملت ایران و توجه به یک فقره سابقه محکومیت اداری به شرح شماره ۵۱ مورخ ۹۵/۱/۲۸ و مضافاً به اینکه مشارالیه با پافشاری و اسرار در اشتباهات و تخلفات عدیده خویش مسبب تشویش اذهان عمومی گردیده، به شرح مندرج در صدر گردش کار، به اتفاق آرا اقدام به صدور رای می‌نماید.»

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم کردن این رای غیر حقوقی، ظالمانه و مغرضانه، انتظار دارد با تغییر رویه‌های معلم ستیزانه‌ی موجود به محکومیت‌های گسترده‌ی  اخیر آموزش و پرورش استان‌ها و همراهی وزارتخانه علیه کنشگران صنفی پایان داده شود.

*اعزام چندساعته‌ی یاسمین حشدری از بازداشتگاه اداره اطلاعات به یک مرکز درمانی در رشت

بنا بر گزارش‌های ارسالی به بیدارزنی، نیمه‌شب سه‌شنبه ۳۱ مردادماه، یاسمین حشدری از فعالان حقوق زنان بازداشت شده در گیلان، در پی تپش قلب شدید و حمله‌ی عصبی بر اثر فشار بازجویی‌های شبانه به یک مرکز درمانی در رشت، اعزام و پس از مداوایی چند ساعته به بند قرنطینه‌ی زندان لاکان منتقل شده است.

پس از انتقال به زندان، او نیز از حق تماس تلفنی محروم بوده است و کماکان از وضعیت وی، اطلاعی در دست نیست.

یاسمین حشدری، فعال حقوق زنان و شاعر ساکن بندر انزلی، صبح روز ۲۵ مردادماه، همانند ۱۱ نفر دیگر از فعالان، در منزل شخصی خود در انزلی بازداشت شد.

*چهاردهمین روز از تداوم بازداشت جلوه جواهری و فروغ سمیع‌نیا در سلول انفرادی اداره اطلاعات رشت

چهارده روز از بازداشت گسترده‌ی فعالان حقوق زنان و سایر فعالان مدنی استان گیلان می‌گذرد. طی این مدت، جلوه جواهری و فروغ سمیع‌نیا در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات رشت، موسوم به «بازداشتگاه شهدای گمنام» و تحت فشارهای بازجویی قرار دارند.

عدم بهره‌مندی از حق تماس تلفنی این دو فعال حقوق زنان پس از تنها یک تماس اولیه، نگرانی‌ها پیرامون وضعیت سلامت و جان آنان را به‌شدت افزایش داده است.

منبع:کانال بیدارزنی

*افزایش فشارها بر دانشجویان در آستانه سالگرد

بنا بر گزارش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان، حکم بدوی دست کم ۲۰ دانشجوی این دانشگاه که در سال گذشته صادر شده بودند، در هفته گذشته عینا تایید شده‌اند. همچنین ده‌ها نفر از دانشجویان این دانشگاه در روزهای گذشته توسط کمیته‌ی انضباطی جهت اخذ تعهد، مبنی بر شرکت نکردن در اعتراضات احتمالی شهریور، احضار شدند.

لازم به ذکر است احکام انضباطی تایید شده از یک تا ۴ ترم تعلیق و محرومیت تحصیلی را شامل می‌شوند. همچنین دانشجویان تهدید شده‌اند تا خبر این محکومیت‌ها رسانه‌ای نشود به گونه‌ای که حتی اجازه‌ی رونویسی از حکم‌ را نیز به آنان نداده‌اند.

*احضار مظفر صالح‌نیا توسط نهادهای امنیتی در سنندج

امروز سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲، مظفر صالح‌نیا از اعضای هیئت مدیره‌ی اتحادیه آزاد کارگران ایران پس از احضار تلفنی توسط حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی سنندج مورد بازجویی قرار گرفت.

این نهاد امنیتی با اشاره به فرارسیدن سالگرد خیزش مردمی سال ۱۴۰۱، ضمن تهدید به پرونده‌سازی مجدد علیه مظفر صالح‌نیا از او خواسته‌اند تا تعهدنامه‌ای مبنی بر عدم شرکت در اعتراضات امضا نماید که با مخالفت شدید آقای صالح‌نیا روبرو شده است.

لازم به ذکر است که نهادهای امنیتی در روزها و هفته‌های اخیر در اکثر شهرهای کشور اقدام به احضار و بازجویی از فعالین سیاسی و بازداشت شدگان اعتراضات مردمی سال گذشته نموده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران احضار، تهدید و بازجویی مظفر صالح‌نیا و دیگر فعالین سیاسی و مدنی را قویاً محکوم نموده و اینگونه اقدامات را نشان دهنده‌ی وحشت حاکمیت از شروع اعتراضات مردمی و تلاشی بیهوده برای ممانعت از آن ارزیابی می‌نماید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

*جان باختن یک کارگر شهرکت صنعتی طرق مشهد بر اثر ریزش آوار

یک کارگر ۶۱ ساله حین کارتخریب دیوار یک سوله در شهرک صنعتی طرق مشهد بر اثر ریزش دیوار زیر تلی ازآوارگرفتار شد ودردم جان باخت.

*جان باختن یک کارگر جوان در نیشابوربر اثر برق گرفتگی وسقوط از ارتفاع

یک کارگر۲۰ ساله حین کار در یک ساختمان در حال ساخت واقع در شهر نیشابور در استان خراسان رضوی به علت اتصال میلگرد به سیم برق دچار برق‌گرفتگی و از طبقه سوم به پایین پرتاب شد و جان خودراازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate