اخباروگزارش های کارگری ۲ شهریورماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۲ شهریورماه ۱۴۰۲

– ادامه اعتراضات وکلای دادگستری کشورنسبت به مصوبه مجلس مبنی بر سلب اختیار صدور پروانه وکالت از کانون‌های وکلا بابرپایی تجمع دراستان های آذربایجان غربی، خراسان رضوی وجنوبی ،کرمانشاه ویزد

وانتشاربیانیه اعتراضی کانون وکلای دادگستری استان های اصفهان وگیلان

– بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در مورد لایحه حجاب 

– گزارشی از وضعیت هومن طاهری، از فعالان سیاسی بازداشت‌شده در گیلان

– بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران  در خصوص بازداشت فعالین حقوق زنان در گیلان 

– محمود صالحی: ضمن محکوم کردن احکام ناعادلانه درباره عثمان اسماعیلی خواستار مخدومه شدن پرونده اش هستم

– حبس، تبعید و شلاق برای سیوان ابراهیمی

– گزارشی از وضعیت کنونی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

– تجمع اعتراضی اهالی زیلایی نسبت به تغییرمحل بخشداری مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد

– درآغازهفته دولت رسانه ای شد:

۱- مرگ ومصدومیت ۷ کارگر پالایشگاه گاز خانگیران سرخس براثرانفجاربدنبال نشت گاز

۲- بازهم جان باختن یک کارگر مقنی بر اثر ریزش چاه اینبار درقم

۳- جان باختن یک کارگر جوان دررشت پس از چندروز دست وپنجه نرم کردن دربیمارستان با مرگ

۴- جان باختن کارگرکارخانه لاستیک بارزسنندج براثر سقوط پالت لاستیک روی سرش

*******

*ادامه اعتراضات وکلای دادگستری کشورنسبت به مصوبه مجلس مبنی بر سلب اختیار صدور پروانه وکالت از کانون‌های وکلا بابرپایی تجمع دراستان های آذربایجان غربی، خراسان رضوی وجنوبی ،کرمانشاه ویزد

وانتشاربیانیه اعتراضی کانون وکلای دادگستری استان های اصفهان وگیلان

روزپنج شنبه ۲ شهریور،درادامه وکلای دادگستری کشورنسبت به مصوبه مجلس مبنی بر سلب اختیار صدور پروانه وکالت از کانون‌های وکلا،شاهد برپایی تجمع مقابل کانون وکلای استان های آذربایجان غربی، خراسان رضوی وجنوبی ،کرمانشاه ویزد بودیم.

همچنین کانون وکلای دادگستری استان های اصفهان وگیلان هم بیانیه اعتراضی درهمین رابطه منتشرکردند.

درهمین رابطه:

+تجمع اعتراضی وکلای دادگستری چهارمحال و بختیاری نسبت به مصوبه مجلس مبنی بر سلب اختیار صدور پروانه وکالت از کانون‌های وکلا مقابل کانون وکلای دادگستری استان

روزچهارشنبه یکم شهریور، وکلای دادگستری چهارمحال و بختیاری برای اعتراض به مصوبه مجلس مبنی بر سلب اختیار صدور پروانه وکالت از کانون‌های وکلا مقابل کانون وکلای دادگستری استان درشهرکرد تجمع کردند.

++اعتصاب وکلای دادگستری استان البرز نسبت به مصوبه مجلس

براساس گزارش های رسانه ای شده،روزدوشنبه ۳۰ مرداد، وکلای دادگستری استان البرز نسبت به مصوبه مجلس برای اعتراض به مصوبه اخیر مجلس اعتصاب کردند.

*بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در مورد لایحه حجاب 

“حقوق شهروندی هیچ انسانی نباید به خاطر  فعالیتهای مدنی مسالمت‌آمیز و خشونت‌پرهیز گروگان گرفته شود، به ویژه حقوق کودکان “

این روزها رسانه‌ها اخباری عجیب و نگران‌کننده منتشر می کنند که بسیار جای تاسف دارد زیرا مجلس  اختیار قانون گذاری را به کمیسیونی داده که به دلایل زیر هیچ وجاهتی برای قانون گذاری در این امر حساس ندارد. اولا قانون گذاری در مورد حجاب مطابق عرف جامعه نبود و این امر به عنوان مهندسی فرهنگی سبب تخریب ارزش ها و رسومات جامعه خواهد شد. ثانیا لایحه پیشنهادی مخالف اصل ۹ قانون اساسی است. اصل ۹ قانون اساسی در این مورد صراحت دارد که قانون عادی اگر مخالف اصل آزادی باشد فاقد وجاهت قانونی است. 

   متن تقریباً نهایی شده‌ی مجلس در مورد حجاب و عفاف، علاوه بر اینکه مجازات هایی غیرمنصفانه (حتی با ساختار حقوقی موجود) و غیرمعمول برای کودکان درنظر گرفته شده به دلایلی که ذکر آن گذشت هیچ وقت از سوی جامعه مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت  و ایرادهای بنیادی آن سبب افزایش تنش در جامعه خواهد شد. 

اولین بخش مسئله‌دار این به اصطلاح لایحه این است که پیشنهاد اولیه از طرف قوه‌ی قضائیه بوده است. مگر می‌شود نهادی که خود در مسند قضاوت قرار دارد و باید پناه و پشتیبان عدالت‌جویان باشد خود آغازگر تعریف جرم برای نافرمانی مدنی مسالمت‌آمیز باشد؟ نمی‌شود که شما قاضی همان امری باشی که خودت آن را جرم انگاشته‌ای؟ پس استقلال قوا و اصل بی‌طرفی نهاد قضاوت چه می‌شود؟

مسئله‌ی دوم یکی کردن دو مفهوم حجاب با عفاف است که نه تنها در دید عموم مردم کشور ما یکی نیستند بلکه حتی در آموزه‌های دینی هم یکی انگاشته نمی‌شوند. حتی اگر به تاریخ ادیان و به ویژه اسلام هم مراجعه کنیم در دوره‌های مختلف و به ویژه در دوران حکومت پیامبر اسلام و حکومت امام اول شیعیان نه تنها هیچ اجبار و تعریف تحمیلی از پوشش وجود نداشته است، بلکه پوشش امری کاملاً عرفی بوده و اصطلاح “امربه‌معروف” نیز دقیقاً ریشه در همین “عرف” دارد.

سومین مورد اولویت‌بندی دولتی است که ادعا داشت در مدت کوتاهی انبوه مشکلات اقتصادی که مهمترین دغدغه‌ی امروز مردم است را حل خواهد کرد ولی نه تنها گام موثری در این جهت برنداشته بلکه مسائلی از این دست را رها کرده و با تمام قوا درگیر کنترل پوشش زنان جامعه شده است. پوششی که در اساس فقهی آن هم بین فقها اختلاف نظر وجود دارد  و از طرفی انتخاب نوع پوشش از  حقوق اولیه انسانی است  و دخالت در آن به منزله‌ی صغیر و سفیه دانستن افراد جامعه  است. موضوعی که دولت‌ها نه تنها جایگاهی در اظهارنظر کنترلی بابت آن ندارند بلکه به عنوان خدمتگزاران مردم باید زمینه‌ی آزادی‌های فردی را نیز هموار کنند.

همچنین بدعتی که در مجازات های سالهای اخیر و به ویژه مربوط به حجاب آغاز شده زنگ خطر جدی برای جامعه‌ی حقوقی و مدنی ایران است. اینکه اگر فردی به هر دلیلی قانونی را زیر پا بگذارد به جای مجازات شدن از حقوق شهروندی خود محروم شود امری غیرقابل قبول است. مگر می‌شود چون حکومت از کنترل مردم  ناامید شده به هر ریسمانی چنگ بیندازد و حقوق شهروندی جامعه  را گروگان بگیرند و حقوق بنیادین مردم را زیر پا بگذارند؟ 

مهمترین وجه این لایحه‌ی نابخردانه جرم‌انگاری برای کودکان و مجازات های بسیار ناعادلانه همچون محرومیت از تحصیل و رسانه و حساب بانکی و … است. حاکمیت به صورتی علنی و بی‌پرده و بی‌بزک به والدین می‌گوید من تمام آینده‌ی کودکتان را گروگان گرفته‌ام طوری که حتی راه خروج از کشور هم نداشته باشد چون زورم می‌رسد و چون می توانم پس اگر می‌خواهید فرزندتان از هستی ساقط نشوند او را کنترل کنید و به زور روسری سرش کنید و آنگونه که می‌خواهیم بپوشد. بی‌شک نسل امروز هم به حقوق بنیادین خود آگاه است و هم به این راحتی کوتاه نخواهد آمد و جالب‌ترین نکته حمایت تمام‌قد والدینشان از آنهاست.

 شکست و خسران واقعی مثل تمام برنامه‌های به اصطلاح فرهنگی فرمایشی برای حکمرانان خواهد بود و در نهایت آنها با سرخوردگی چاره‌ای جز پذیرش تغییرات نخواهند داشت مثل انبوهی از تجارب گذشته اما ثمره‌ی این سیاست‌گذاری خشم انباشته و مسدود کردن تمام راه‌های گفتگو و تغییرات در چارچوب موجود است که متضرر اصلی آن حاکمیت است. معلمان به عنوان قشری که ارتباط عمیق و چهره‌به‌چهره با کودکان دارند  و همیشه سرنوشت و شرایط آنان از اهمیت ویژه‌ای برایشان  برخوردار بوده در مقابل این تجاوز اشکار به حقوق دانش اموزان سکوت نمی کنند .

*گزارشی از وضعیت هومن طاهری، از فعالان سیاسی بازداشت‌شده در گیلان

هومن طاهری از بازداشت‌شدگان اخیر استان گیلان در رشت، طی ۹ روز گذشته، تنها یک تماس تلفنی با واسطه از سوی اطلاعات گیلان داشته است و عدم بهره‌مندی از حق تماس او، نگرانی‌ها پیرامون سلامت وی را افزایش داده است.

زهرا طاهرخانی مادر هومن طاهری، روز گذشته در یک استوری اینستاگرامی نوشت: «یک هفته بی‌خبری، نه تماسی و نه دیداری، تا کی صبر باید… تا کی پشت درهای آهنین منتظر روزنه‌ای از نور دیدار تو باشم، هومن جان، دلبندم، دلتنگم».

بنا بر گزارش ارسالی از سوی نزدیکان وی به بیدارزنی: «هومن طاهری با دستور مستقیم قاضی از تماس و ملاقات محروم و بیش از سه روز است که در زندان لاکان به انفرادی منتقل شده است».

برگرفته از کانال بیدارزنی

*بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران  در خصوص بازداشت فعالین حقوق زنان در گیلان 

در شهریور ۱۴۰۱ و در پی قتل حکومتی ژینا امینی، خشم فروخورده‌ی مردم در کف خیابان‌ها بار دیگر طغیان کرد و به رغم کشتار و بازداشت گسترده معترضان، پایه‌های سست شده حاکمیت بیش از هر زمانی دیگر به لرزه درآمد. مردم ایران در هماهنگی ای قابل ستایش و با ترجمه شعار کوردی “ژن ژیان ئازادی” به زبان‌های مختلف، این شعار پیشروانه را به سطح جدیدی از مطالبه‌گری پیوند زدند و یک جنبش انقلابی تمام عیاری را به تاریخ آزادی‌خواهی منطقه اضافه کردند، جنبشی که انعکاس جهانی بی‌بدیلی را به همراه داشت. 

نقش بی‌مانند و پیشروانه زنان و دانش‌آموزان دختر در این جنبش باشکوه، دستگاه‌های امنیتی حاکمیت را چنان مرعوب کرد که از هیچ کوششی برای خاموش کردن این صدای حق‌خواهی فروگذاری نکرده و نمی‌کنند. آن‌ها در آستانه قیام ژینا، در اقداماتی به اصطلاح پیشگیرانه شمار زیادی از فعالین را در مناطق مختلف دستگیر کرده‌اند. در هفته‌های گذشته زنان گیلان و کوردستان، که به صورت گسترده‌تری در صف اعتراضات بودند، آماج موج جدیدی از بازداشت‌های خودسرانهّ غیرقانونی و فراقانونی قرار گرفته‌اند و بیشترین بازداشت‌های اخیر از این مناطق بوده است.

دستگیری #دوازده _نفر از فعالین حوزه زنان در گیلان، به نام‌های #فروغ_سمیع‌نیا، #جلوه_جواهری، #متین_یزدانی، #یاسمین_حشدری، #نگین_رضایی، #زهرا_دادرس، #زهره_دادرس، #واحده_خوش‌سیرت، #شیوا_شاه‌سیاه، #آزاده_چاوشیان، #سارا_جهانی، و #هومن_طاهری، نیز بازداشت بیش از #سی_نفر از فعالین کورد، برآیندی از دستپاچگی حاکمیت برای جلوگیری از شروع مجدد اعتراضات در شهریور ماه است. 

مطابق معمول شاهد تکرار بی‌شرمانه سناریوسازی‌های نیروهای امنیتی و همراهی صدا و سیما و دستگاه قضایی هستیم از داستان‌سرایی‌هایی نخ‌نمایی که سال‌هاست حاکمیت در تلاشی مذبوحانه به آن متوسل می‌شود و نزدیک‌ترین نمونه‌ی آن سناریوسازی سال گذشته، در آستانه روز جهانی کارگر، علیه فعالین صنفی معلمان و کارگران بود. خود حاکمیت نیز واقف است که این داستان‌پردازی‌های بی‌اساس هیچ مبنایی در جهان واقع و هیچ تاثیری در اراده‌ی نیروهای معترض ندارد. نیز بر همگان روشن شده است که این سناریوسازی‌ها مطلقا هیچ مخاطبی در سطح جامعه ندارد و هیچ عقل سلیمی این داستان‌های جن و پری سناریونویس‌های کم‌هوش و غیرخلاق نهادهای امنیتی را باور ندارد. 

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، ضمن تاکید بر مطالبات آزادی‌خواهانه و برابرطلبانه جنبش ژینا، بازداشت غیرقانونی فعالین حقوق زنان و کودکان و نیز دیگر فعالین حوزه‌های مختلف را شدیدا محکوم کرده و خواستار آزادی بی‌قید و شرط آن‌ها است. این شورا همچنین از مردم سراسر کشور می‌خواهد که صدای این زندانیان و نیز دیگر زندانیان سیاسی سراسر ایران باشند.

دوم شهریور ماه ۱۴۰۲

*محمود صالحی: ضمن محکوم کردن احکام ناعادلانه درباره عثمان اسماعیلی خواستار مخدومه شدن پرونده اش هستم

عثمان اسماعیلی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان سقز به ۱۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. ضمن محکوم کردن این احکام ناعادلانه خواستار مخدومه شدن پرونده فوق هستم .

*حبس، تبعید و شلاق برای سیوان ابراهیمی

سیوان ابراهیمی، مدرس آموزش زبان کوردی به اتهام «اخلال در نظم عمومی» از سوی شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری سنندج به یک سال حبس تعزیری، تبعید به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده است. 

همچنین پرونده دیگری نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» علیه این فعال مدنی در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج تشکیل شده و قرار است روز ۶ شهریور جلسه دادگاه وی برگزار شود.

سیوان ابراهیمی، پیش‌تر در دیماه ۲۷ روز بازداشت شده بود که با قرار وثیقه به صورت موقت از زندان سنندج آزاد شده بود

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*گزارشی از وضعیت کنونی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

مدت هاست که وضعیت اغلب پردیس‌های دانشگاه‌ فرهنگیان در وضعیت اسفباری قرار دارند. بنا بر گزارش یکی از اعضای شورای صنفی پردیس‌های استان قزوین، محدودیت امکانات در هردو پردیس شهید رجایی و بنت‌الهدی صدر و عدم وجود فضای خوابگاهی و آموزشی به خصوص در پردیس بنت‌الهدی صدر، بسیاری از دانشجویان را در تنگنا قرار داده است.

سالهاست که در این پردیس، بدلیل عدم وجود فضای آموزشی مناسب برای دختران، بخش کوچکی از پردیس شهید رجایی با دیوارکشی به آنان اختصاص یافته است. به همین دلیل دانشجویان هردو پردیس، مجبور به استفاده از فضای کتابخانه، سلف، سالن ورزشی، سالن آمفی تئاتر و مرکز فناوری دانشگاه بصورت مشترک هستند که اغلب در محدوده پردیس شهید رجایی قرار دارد و دسترسی به آنها برای دختران، با محدودیت‌ها و سختی‌های فراوانی همراه است. این درحالی است که این پردیس میزبان دانشجویان آموزش تربیت بدنی است اما امکانات لازم برای این دانشجویان فراهم نشده است.

 همچنین کمبود فضای خوابگاه، عدم وجود امکانات رفاهی کافی در خوابگاه‌ها و وضعیت نامطلوب غذا، از موضوعات مورد بحث از طرف شورای صنفی بوده، اما همواره کمبود بودجه بهانه اصلی برای رد پیشنهادات شورا عنوان می‌شود. این درحالی است که هیچ گونه شفافیتی درباره کسورات دانشجویان وجود ندارد و هر ماه مبالغ بالایی از حقوق دانشجویان کسر می‌شود و هیچ توضیحی نسبت به نحوه استفاده آن در دانشگاه ارائه نمی‌شود.

همچنین دانشجویان ورودی ۹۸ که با تهدید به کلاس‌های درس فرستاده شده بودند، با مشکلات زیادی از جمله حذف درس توسط اساتید و همچنین کسری از حقوق طبق روال سابق، علیرغم عدم حضور در دانشگاه، روبه‌رو شدند و در نهایت حق التدریس آنها در کمترین میزان ممکن واریز شد. حالا نیز گفته می‌شود که دانشگاه تصمیم بر به‌کارگیری دانشجویان ورودی ۹۹ در مدارس گرفته است درحالی که دانشجویان هیچ‌گونه تعهدی نسبت به تدریس در سال چهارم تحصیل ندارند.

 گفتنی است که در دانشگاه فرهنگیان، علیرغم گزینش دانشجویان و عبور آنان آنان از انواع فیلتر‌های عقیدتی و سیاسی، همچنان تفکیک جنسیتی اعمال می‌شود. گویا خود مسئولین نسبت به موفقیت‌آمیز بودن این نوع گزینش‌ها اطمینان ندارند و با وجود تفکیک جنسیتی در دانشگاه، محدودیت‌های دیگری نیز اعمال می‌شوند.

*تجمع اعتراضی اهالی زیلایی نسبت به تغییرمحل بخشداری مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد

روزپنج شنبه ۲ شهریور،جمعی از اهالی زیلایی  شهرستان مارگون برای اعتراض به تغییرمحل بخشداری مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

یکی از افراد حاضر در تجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: در رابطه با بخش زیلایی که همزمان با شهرستان شدن مارگون و استقرار فرمانداری در این شهرستان، تصویب شده بود، ما اینجا جمع شده‌ایم.

وی افزود: قرار بر این شد که بخشداری در زیلایی مستقر شود. اما متأسفانه با کارشکنی‌های که از سال ۱۳۹۸ صورت گرفته ما شاهد این هستیم که برخی خواسته غیرقانونی دارند مبنی بر این‌که بخشداری به مکانی دیگر منتقل شود.

*درآغازهفته دولت رسانه ای شد:

۱- مرگ ومصدومیت ۷ کارگر پالایشگاه گاز خانگیران سرخس براثرانفجاربدنبال نشت گاز

روزپنج شنبه ۲ شهریور، براثرانفجاربدنبال نشت گازدر پالایشگاه گاز خانگیران سرخس ۲ کارگربنام های کاظم میری ومصطفی سنجرانی در دم جان باختند و۵ کارگردیگرمصدوم وبه بیمارستان منتقل شدند.

۲- بازهم جان باختن یک کارگر مقنی بر اثر ریزش چاه اینبار درقم

روزپنج شنبه ۲ شهریور، یک کارگر مقنی درقم  بر اثر ریزش چاه جان خودرا ازدست داد.

۳- جان باختن یک کارگر جوان دررشت پس از چندروز دست وپنجه نرم کردن دربیمارستان با مرگ

روزچهارشنبه یکم شهریور،کارگر۳۳ ساله  شهرک صنعتی سپیدرود رشت که هفته گذشته از ناحیه پای راست و قسمتی از بدن در داخل دستگاه صنعتی (قسمت هدایت کننده حلزونی و مارپیچ)گیر افتاده وبدلیل مصدومیت دربیمارستان بستری شده بود جان باخت.

۴- جان باختن کارگرکارخانه لاستیک بارزسنندج براثر سقوط پالت لاستیک روی سرش

یک کارگر۳۴ ساله  کارخانه لاستیک بارزسنندج بنام علیرضا گل عنبری متأهل و دارای یک فرزند خردسال براثر سقوط پالت لاستیک روی سرش دچار ضربه مغزی شد وجان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate