قتل احتمالی پرگوژین و بستر بحران درونی حکومت پوتین

خبر سقوط هواپیمای اختصاصی پرگوژین در فاصله نه چندان از موسکو که بنا به تایید وزارت حمل و نقل روسیه نام پروگوژین در میان مسافرینش بوده و اعلام قبلی اینکه جمعلا ۱۰ نفر در این سانجه کشته شده اند و فیلم سقوط نشان می دهد که بال هواپیما قبل افتادن روی زمین از بین رفته این احتمال را بالا می برد که هواپیمای پرگوژین با موشک زده شده.

گفته می شود که علاوه بر پرگوژین هیئت رهبری و بنابمگذار واگنر هم در این هواپیما بوده اند.

هنوز بطور رسمی خبر پیدا شدن جنازه پرگوژین تایید نشده اما رسانه های بین المللی این را فرض گرفته اند که پرگوژین در این حادثه کشته شده و طبیعتا انگشت اتهام هم به سمت پوتین و حامیانش جهت دارد.

مدتی زمان لازمست که صحت این خبر تایید رسمی شود اما تا اینجا احتمال مرگ پرگوژین و هیئت رهبری گروه واگنر بالاست . سوال اینست که این داستان در چه کانتکسی اتفاق افتاده و اجتمالا چه پیامدهائی خواهد داشت؟

در این مقاله مقداری در این موضوع کنکاش خواهم کرد:

(۱)ماجرای پرگوژین بعد “قیامش” در دو ماه قبل:

در مقالات قبلی(*)توضیح دادم که پوتین در مقابل پروگژین دو راه قرار داد یکی پیوستن به ارتش روسیه و دیگری پذیرش انحلال این گروه.

ظاهرا نه پرگوژین و نه اکثریت گروهش به پیوستن به ارتش روسیه تن ندادند و لذا از اوکرائین بیرون کشیده شدند و طبق اخبار قرار شد در مرز بلاروس و اوکرائین متمرکز شوند حتی فیلمهائی در ساخت پایگاههای واگنر در بلاروس منتشر شد و خبر پادرمیانی رئیس چمهور بلاروس .

اما مدتی بعد  خبر آمد که پرگوژین و گروهش قرار است به افریقا بروند و در مالی و احتمالا نیجر مستقر شوند که الان کانون یک بحران بین المللی است که هدفش بیرون راندن امپریالیزم فرانسه از این مناظق است و این کشورها از روسیه تقاضای کمک کرده اند.

هفته قبل بود که فیلم کوتاهی از پرگوژین در افریقا منتشر شد که تایید می کرد که برنامه تمذکز واگنر در افریقا در دستور است.

اما این خبر زده شدن هواپیمای او در اطراف موسکو از دیشب یک موج زلزله سیاسی را محتمل کرده است.

(۲)درگیری درونی حکومت پوتین با جناحی از ارتش و دستگاه اطلاعاتی:

همانطور که در مقالات قبلی هم توضیح دادم دستگاه نظامی اطلاعاتی پوتین فقط در مقابل پرگوژین نبوده و بخشی از ارتش (مثل فرمانده سابق نیروی هوائی که مدتی است مفقود است!) هم در مقابل اوست.می گویند این بخش مخالف “ناسیونالیست تر” از پوتینست و پوتین نماینده “جناح سیاسی تر” دستگاه رهبری روسیه است.

انچه بنظز می رسد به رغم به شکست کشیده شدن “حمله اوکرائین” طی چند ماه گذشته ، آینده جنگ روسیه و اوکرائین معلوم نیست به کحا خواهد کشید و نگرتنیهای زیادی هست که این جنگ نهایتا بیشتر شعله ور شود و به اروپا و افریقا هم کشیده شود.

لذا تداوم وضعیت موجود و افزایش کشتار و نابودی منابع چه درون روسیه و چه در اوکرائین روند بحران رو به توسعه است و امکان پیش بینی را هم برای متبحرترین کارشناسان غیر ممکن کرده است.

در این کانتکس و در کانتکس بحران درونی قدرت در روسیه ، به رفم حذف احتمالی پریگوژین و واگنر ، جایگاه پوتین “محکمتر” نخواهد شد و او همچنان باید مثل استالین و سایر دیکتاتورها در پارانویای  شدیدتر فرو برود.

(۳)پایان پریگوژین اما توسعه بحران بی ایندگی و جنگ در اوکرائین:

در اخبار آمده که گروه واگنر در مدیای الترناتیو رسما مرگ پریگوژین را تایید کرده او را قهرمان ملی و قاتلان او را خائنین به میهن اعلام کرده.

احتمال اینکه گروه واگنر دیگر امکان بازسازی داشته باشد بسیار اندک است در حالیکه جنگ اوکرائین به افریقا در حال توسعه است و در صورت ادامه جنگ جنایتکارانه روسیه و اوکرائین دنیا در خطر توسعه این جنگ به قاره های دیگر و حتی اتمی شدن جنگ  خواهد بود.

مرگ پریگوژین شاید در ذهن علیل پوتین قدرت او را تقویت کند اما مثل هر دیکتاتوری کشتن مخالف فقط گور خودش را عمیقتر خواهد کرد.

دو طرف جنگ روسیه و غرب دعواشان سشر منافع مردم دنیا ادامه خواهد یافت و صدها هزار کشته و نابودی تمدنها دستاورد این نظام پلید رو به مرگ سرمایه داریست.

تنها و تنها راه پایان دادن به این جنگها ورود اکثریت مزدبگیر و طبقه کارگر جهانی است به خیابانها و فراخوان صلح و اعتصاب بین المللی بر علیه جنگ.اعتصابی که می تواند مقدمه پیشرویهای بیشتر طبقه کارگر باشد.

جهان امروز  بسیار تیره تر خواهد شد اگر این جنبش جهانی به خیابان نیاید.

زنده باد مبارزه برای آزادی برابری حکومت کارگری!

منابع دیگر

ادامه داستان واگنر و پریگوژین و جنگ اوکرائین

www.azadi-b.com/?p=35371

 

پریگوژین واقعا چه می خواهد؟(در حاشیه “قیام” گروه واگنر)

www.azadi-b.com/?p=35281

 

تبعید پریگوژین به بلاروس و واگنر “منحل” بعد ۲۴ ساعت

www.azadi-b.com/?p=35306

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate