سخنگوی حزب دموکرات و گاف های سیاسی بزرگ؟

ٱقای خالد عزیزی سخنگوی رسمی حزب دموکرات کردستان ایران است . قاعدتا کار سخنگوی حزبی بیان سیاستهای رسمی و عمومی حزب مطبوعش است .
در تازه ترین مصاحبه خالد عزیزی به زبان فارسی ، سخنگوی حزب گاف های زیادی را مرتکب شده که با اعتراضات علنی تعدادی از فعالین و مدافعین حزب دموکرات هم  روبرو شده است.
خالد عزیزی تاریخ حزب دموکرات و بویژه جمهوری کردستان را تحریف میکند، تا پیامهای امروز حزب را که در شرایط دشواری قرار گرفته است را به  گوش اپوزیسیون راست افراطی و ناسیونالیستی ایران و حتی جناحهای از حکومت اسلامی برساند.
خالد عزیزی میگوید “جمهوری کردستان اساسا جمهوری نبوده و در صدد استقلال کردستان و جدایی از ایران نبوده است”. ادعای که رهبران حزب دمکرات ، چه آنهای که در قید حیاط نیستند و چه کسانی که زنده می باشند کاملآ خلاف سخنگوی امروز این حزب اظهار نظر کرده اند.
سخنگوی حزب دموکرات از اتهام ” تجزیه طلبی” به حزب دموکرات عصبانی است و میگوید “دکتر قاسملو متعهد شده در مقابل پذیرفتن خواستهای حداقلی مردم کردستان، همراه با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی وارد جنگ با دولت عراق شود.”
خالد عزیزی روشن نمی کند که این به اصطلاح خواستهای حداقلی چه بوده و چگونه حزب دموکرات در یک جبهه با جمهوری اسلامی ایران وارد جنگ علیه کشور دیگری می شد؟
سخنگوی حزب دموکرات که در هر فرصتی پیامهای ٱشتی جویانه و تسلیم طلبانه ای برای جریانات راست، ناسیونالیستی ، سلفی، مفتی زاده ای، اصلاح طلب، مجاهدین ، مذهبی (شیعه و سنی )، مزدوران محلی رژیم ، احزاب اقلیم کردستان و …می فرستد، کینه و دشمنی خود را از چپ ها، سوسیالیست ها، کمونیست ها و کومله نمی تواند پنهان کند.
خالد عزیزی میگوید “در گذشته هم جپ ها و کمونیست ها سیاستهای حزب دموکرات را سازشکارانه می نامیدند و …” اما توضیح نمی دهد که مواضع بیان شده از جانب ایشان و سیاستهای که نمایندگی میکند چه معنا و مفهومی دارند ؟
هر حزب بنا بر منافع حزبی، توازن قوای گرایشات و جناحهای درونی، ملاحطات حزبی ،  امکانات و توان انسانی و سیاسی موجود، توانایی و تخصص، ٱشنایی و ارتباطات، تسلط زبانی و … سخنگو خود را تعیین میکند . سخنگوی حزب دموکرات هم قاعدتا خارج از این معیارها در این موقعیت قرار نگرفته است .
گاف های سیاسی بزرگ سخنگوی حزب دموکرات ناشی از موقعیت دشوار است که ٱن حزب در آن قرار گرفته است. همه احزاب سیاسی ایرانی و کردستانی در شرایط  دشوار متفاوتی قرار دارند و حزب دموکرات هم یکی از این جریانات سیاسی  است که به نظر می رسد مشکلاتش از دیگران بیشتر است .
خالد عزیزی سخنگوی حزبی است که تفاوتها و اختلافات ٱشکاری در آن وجود دارد و بیان مواضع و نظرات متناقض سخنگوی حزب دمکرات از این واقعیت ناشی می شود.
گاف های خالد عزیزی از فقدان تسلط او بر زبان فارسی ، از ناٱشنایی با تاریخ کردستان و حتی تاریخ حزب دموکرات ، از سواد و دانش سیاسی محدود ، از تجارب سیاسی کم و .،، ناشی نمی شود، بلکه از مواضع ” اصلاح طلبانه”ای  نشآت میگیرد که آقای عزیزی دوست دارد در درون و بیرون آن حزب آن را نمایندگی و با چنین مواضعی شناخته شود.
خالد عزیزی به نسبت رهبری و بویژه پایه اجتماعی حزب دموکرات،  گرایش بسیار راست تر، محافطه کارانه و سازشکارانه تری را نمایندگی میکند .
در یکسالی که جنبش یا انقلاب ژینا با شعار محوری ” زن ، زندگی، ٱزادی”  در جریان است ، کردستان سرزمین این خیزش و شعارها بود. خالد عزیزی بیگانگی و ناهمخوانی خود را با این جنبش و این مردم بگونه های مختلف نشان داده است.
اگر فرمان ماشین حزب دموکرات کردستان ایران در دست خالد عزیزی باشد، دیر یا زود و در تند پیج های سیاسی  سرنوشت نهایی قدیمی ترین حزب سیاسی کردستان
قابل پیش بینی است.
تاریخ یک قرن گذشته ایران پر از احزابی است که روزگاری پایه اجتماعی وسیعی داشتند. اما این احزاب در مقاطع حساس و دشوار  انتخاب سیاسی غلطی کرده و  به دره رسوایی و بدنامی سقوط کردند.
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate