اخباروگزارش های کارگری ۶ و۷ مرداد ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۶ و۷ مرداد ماه ۱۴۰۲

– تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی چوار ایلام نسبت به اخراج منجر به خودکشی همکارشان

– تجمع اعتراضی دوباره کارگران خزر پلاستیک نسبت به اخراج ۲ همکار حق طلب و وعده توخالی مسئولان  اداره کل کار استان گیلان ایندفعه مقابل کارخانه

– تجمع اعتراضی اهالی روستای بش ساروق مشهد نسبت به کمبود و قطعی مکرر آب و مسدود کردن جاده

–  بیانیه‌ی انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) در رابطه با مرگ دلخراش همکار دلسوزمان سرکار خانم بهاره خشنودی

– محکومیت قضایی دانش‌آموخته‌ی دانشگاه امیرکبیر

بازهم تصادف سرویس رفت و آمد کارگران واینبار مصدومیت ۲۶ کارگر کشت وصنعت استان فارس

جان باختن کارگرمصدوم شهرداری مشهد براثر تصادف پس از ۴۸ ساعت دست وپنجه نرم کردن با مرگ در بیمارستان

جان باختن یک کارگر درمشهد براثر سقوط از ارتفاع

– جان باختن یک کارگر درقم براثر برق گرفتگی

*******

*تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی چوار ایلام نسبت به اخراج منجر به خودکشی همکارشان+

کارگران پتروشیمی چوار ایلام برای اعتراض به اخراج منجر به خودکشی همکارشان دست به تجمع در محل کارشان زدند وخواهان معرفی وتنبیه  مسببان این حادثه دردناک شدند.

+خودکشی کارگر پتروشیمی چوار ایلام بدنبال اخراج از کار

چهارشنبه شب (۴ تیر)،یکی از کارگران پتروشیمی چوار ایلام بنام حیدر محسنی متاهل و دارای دو فرزند بدنبال اخراج از کار با حلق آویز کردن خود به زندگیش پایان داد.

*تجمع اعتراضی دوباره کارگران خزر پلاستیک نسبت به اخراج ۲ همکار حق طلب و وعده توخالی مسئولان  اداره کل کار استان گیلان ایندفعه مقابل کارخانه

روز شنبه ۷ مرداد، کارگران خزر پلاستیک برای اعتراض به اخراج ۲ همکار حق طلب و وعده توخالی مسئولان  اداره کل کار استان گیلان مقابل کارخانه تجمع کردند.

یکی از کارگران خزر پلاستیک به خبرنگار رسانه ای گفت: گروهی از کارگران شرکت خزر پلاستیک امروز، شنبه (هفتم مرداد ماه) در اعتراض به محقق نشدن وعده بازگشت به کار دو نفر از همکاران از سوی مسئولان شهرستانی، مقابل کارخانه تجمع کردند.

وی افزود: در تجمع کارگران در روز سوم مرداد ماه که مقابل ساختمان اداره کل کار استان گیلان برگزار شد، معاونت مدیرکل وعده بازگشت به کار این دو همکار را بعد از تعطیلات  تاسوعا و عاشورا داد. اما وقتی این دو کارگر امروز شنبه برای کار به محل کار خود مراجعه کردند با درب‌های بسته کارخانه روبرو شدند.

این کارگر با بیان اینکه تصور ما کارگران این بود که مسئولان اداره کل کار پیگیر وضعیت شغلی این دو همکار و سایر مطالبات خواهند شد، افزود: دلیل اخراج آقایان «محمد محمد پور» و «مصطفی روشن گر» از سوی کارفرما این است که این دو کارگر که یکی از آن‌ها از بهمن ماه سال گذشته نماینده منتخب کارگران کارخانه خرز پلاستیک است، پیگیر مطالبات کارگران بوده‌اند‌.

به گفته این کارگر، کارفرما اصلی کارخانه خزر پلاستیک در پاسخ به درخواست کارگران برای بازگشت به کار همکارانشان اعلام کرده مسئولیت این دو کارگر و سایر کارگرانی که با مسئولیت شرکت تامین نیرو «سپهر عمران شمال» در کارخانه خزر پلاستیک مشغول کارند، با شرکت پیمانکار است و خزر پلاستیک در قبال کارگران پیمانکاری  مسئولیتی ندارد.

او گفت: کارگران قرارداد پیمانکاری این شرکت در شش تا هفت سال گذشته هیچگونه قراردادی با شرکت تامین نیرو امضاء نکرده و بر این اساس طبق قانون چنانچه  کارگری بعد از اتمام‌ قرارداد کاری بدون قرارداد به کار ادامه دهد، در این حالت قرارداد کارگر از موقت به دائم تغییر ماهیت داده و دائمی محسوب تلقی می‌شود. 

به گفته کارگران،  مسئولان شهرستان رشت ماند فرمانداری، اداره کار و شرکت خزر پلاستیک پاسخگوی مطالبات کارگران نبودند  و ما از بلاتکلیفی خسته شده‌ایم.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران  کارخانه خزر پلاستیک نسبت به پایمالی حقوقشان توسط کارفرما منجمله نداشتن امنیت شغلی و اخراج ۲ همکار حق طلب مقابل ساختمان اداره کل کار گیلان

روز سه شنبه ۳ مرداد، کارگران  کارخانه خزر پلاستیک برای اعتراض به پایمالی حقوقشان توسط کارفرما منجمله نداشتن امنیت شغلی و اخراج ۲ همکارحق طلب مقابل ساختمان اداره کل کار گیلان در کلانشهر رشت تجمع کردند.

یکی از کارگران خزر پلاستیک به خبرنگار رسانه ای گفت: مدیران کارخانه شب گذشته (دوم مرداد ماه) اقدام به تعدیل دو نفر از همکاران باسابقه شیفت شب کرده‌اند که در نتیجه آن صبح امروز سه شنبه (سوم مرداد ماه) در حمایت از این دو کارگر با حضور در مقابل ساختمان اداره کل کار استان، خواستار بازگشت به کار این دو همکار خود شدیم.

او با بیان اینکه سوابق فعالیت بعضی از کارگران به  ۱۵ تا ۱۸سال می‌رسد، اظهار کرد: این کارخانه بیش از ۲۷۰ کارگر پیمانکاری و قرارداد مستقیم دارد که امنیت شغلی آن‌ها به دلیل داشتن قراردادهای موقت یک ماهه تامین نمی‌شود.

این کارگر در ادامه اظهار داشت: کارگران نگرانند که روند تعدیل‌ها ادامه پیدا کند و شاهد اخراج سایر کارگران قراردادی در هفته‌های آینده باشیم.

او درباره علت اخراج کارگران گفت: از قرار معلوم دلیل این اقدام کارفرما این است که این دو کارگر که یکی از آن‌ها از شهریور ماه سال گذشته نماینده منتخب کارگران کارخانه خرز پلاستیک است، پیگیر مطالبات کارگران بوده‌اند.

این کارگر با اشاره به اینکه کارگران سالهاست پیگیر وضعیت اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و سخت و زیان‌آوری شغل خود هستند، افزود: برخی مسئولان اداره کل کار با حضور در تجمع کارگران وعده کردند ضمن اینکه این دو کارگر را به کار سابق خود بازگردانند پیگیر وصول سایر مطالبات کارگران باشند.

*تجمع اعتراضی اهالی روستای بش ساروق مشهد نسبت به کمبود و قطعی مکرر آب و مسدود کردن جاده

روز شنبه ۷ مرداد، اهالی روستای بش ساروق از توابع بخش احمدآباد شهرستان مشهد برای انعکاس صدای اعتراضشان به کمبود و قطعی مکرر آب دست به تجمع در ابتدای سه راهی ده غیبی وبستن جاده زدند.

*بیانیه‌ی انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) در رابطه با مرگ دلخراش همکار دلسوزمان سرکار خانم بهاره خشنودی

روز جمعه ۶ مرداد، انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) بیانیه ای بشرح زیردر رابطه با مرگ دلخراش همکار دلسوزمان سرکار خانم بهاره خشنودی،منتشرکرد:

بدین‌وسیله انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) ضایعە دلخراش فوت همکارمان خانم بهارە خشنودی را بە جامعە معلمی، دانش آموزان و بالأخص خانوادە آن مرحوم تسلیت عرض می‌کند. بدون شک مرگ دلخراش این بانوی فداکار و معلم دلسوز زخم بزرگ دیگری است بر پیکر زخم‌خوردە دستگاە آموزش و پرورش این دیار. زخمی کە بر سر مزارش تلاش شد تا آن‌ را از جنس قضا و قدر و دعوت حق در ایام خاصی بنامند اما مرگ دلخراش این معلمِ نامی، نشان از مرگی دیگر بود. مرگی کە ریشە در پوسیدگی مدیریت شهری، در بە ظاهر امن‌ترین نقطە این شهر داشت. مکانی کە علی‌رغم هشدار جامعە معلمی شهرستان سقز در خرداد ۱۴۰۱ در قالب فیلم و عکس از درختان پوسیدە و خطر آفرین در گروە و فضای مجازی کە اکثر قریب بە اتفاق مسئولین شهر در آن حضور داشتە و این هشدار و نهیب دلسوزانە را دیدە بودند، اما چشم بر آن بستند!

مرگ این همکار فرهنگی چون تمام لحظات معلمیش مملو از درس بود، درسی از جنس تذکر و تدبر برای شاگردانی کم برخوردار از درایت و ذکاوت کە دست رابطەمداری، امروز آنها را بر کرسی‌های مدیریتی نشاندە و از برکات مدیریت ناکارآمد آنها اکنون حتی زیر سایە درختان پارک شهرمان نیز امن نیست چە رسد بە زیر سقف کلاس‌های فرسودە و تخریبی مدارس شهر!

 انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویە )، انتظار دارد فریادهای چندین‌سالە و مطالبە‌گرانە نهادهای مدنی در جهت استقرار مدیریت شایستە‌سالار و مسئولیت‌پذیر از جملە مدیریت شهری، از سوی حاکمیت شنیدە شود و بیش از این تخصص فدای تعهدی ریاساز نگردد، تا زمینە برای فراهم آمدن زندگی توأم با آرامش و عدالت اجتماعی برای شهروندان فراهم آید.

در پایان بار دیگر بە نام انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویە) مراتب تأثر و تسلیت خود را از مرگ همکارمان خانم بهارە خشنودی ابراز داشتە و خواهان آنیم قصور و سهل‌انگاری‌های احتمالی افراد مرتبط مورد بررسی و  پیگیری جدی دستگاه قضا قرار گیرد تا راە بر تکرار فجایعی از این دست گرفتە شود.

*محکومیت قضایی دانش‌آموخته‌ی دانشگاه امیرکبیر

محمدحسین همت‌پور دانش‌آموخته‌ی هوش مصنوعی از دانشگاه امیرکبیر و فعال دانشجویی سابق، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱سال حبس، ۵سال ممنوعیت خروج از کشور، ۵سال منع فعالیت سیاسی و ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد. همچنین حکم حبس تعزیری ایشان به مدت ۵سال تعلیق شده است.

گفتنی است آقای همت‌پور در جریان اعتراضات سال گذشته، در تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۱ در منزل شخصی خود بازداشت شده‌بود.

*بازهم تصادف سرویس رفت و آمد کارگران واینبار مصدومیت ۲۶ کارگر کشت وصنعت استان فارس

صبح روزشنبه ۷ مرداد، مینی‌بوس حامل کارگران یک شرکت کشت وصنعت استان فارس با یک دستگاه کامیون تریلی در جاده بیضا تصادف کرد و۲۶ نفر مصدوم وبه بیمارستان منتقل شدند.

*جان باختن کارگرمصدوم شهرداری مشهد براثر تصادف پس از ۴۸ ساعت دست وپنجه نرم کردن با مرگ در بیمارستان

روز چهارشنبه ۴ مرداد،۳ کارگر پاکبان شهرداری منطقه ۵ مشهد براثر تصادف خودرو با آنها مصدوم ودربیمارستان بستری شدند ویکی از آنها ظهر جمعه پس از پس از ۴۸ ساعت دست وپنجه نرم کردن با مرگ در بیمارستان جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر درمشهد براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر ۵۹ ساله حین کار در یک مجتمع مسکونی در حال احداث در شهرک غرب مشهد براثر سقوط ازطبقه چهارم جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر درقم براثر برق گرفتگی

یک کارگر به نام خلیل فضلی حین کار برقکاری دریک ساختمان واقع در قم براثر برق گرفتگی جان خودرا ازدست داد.  

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate