اخباروگزارش های کارگری ۴ مرداد ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۴ مرداد ماه ۱۴۰۲

– توافق کارفرما و شرکت‌های پیمانکاری با کارگران و پایان اعتصاب کارگران چادرملو

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی سراب‌باغ در مقابل اداره انتظامی نسبت به بازداشت محمدحسین حاصلی

– سروناز احمدی را به کودکان بازگردانید 

– پاشیدن اسپری فلفل توسط نیروی انتظامی رشت به صورت  بازنشستگان 

– الهه محمدی:افتخار می‌کنم کنار مردم ماندم تا صدایشان باشم 

– بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان؛ سقز و زیویە، دیواندرە، مریوان و سروآباد، سنندج و کلاترزان؛ در محکومیت احکام صادر شده علیه

– احضار مجدد میکائیل صدیقی به اداره اطلاعات مریوان

– آنیشا اسدالهی، برای اجرای حکم ۵ سال و  ۸ ماه زندان، که ۵ سال آن قابل اجراست، به زندان رفت

– آنیشا اسداللهی معلم و مترجم به زندان رفت

– احضار سارا سیاهپور ، عضو کانون صنفی معلمان ایران (تهران) و فعال صنفی معلمان البرز به هیات تخلفات 

– ضرب و شتم دانشجو توسط حراست

– تبعید تحصیلی در دانشگاه علوم‌پزشکی‌تهران

– چهارمین روزتجمع اعتراضی مشتریان لاماری و کرمان‌ موتورنسبت به گران فروشی مقابل وزارت صمت و شورای رقابت

*******

*توافق کارفرما و شرکت‌های پیمانکاری با کارگران و پایان اعتصاب کارگران چادرملو

روز گذشته سه‌شنبه سوم مردادماه ۱۴۰۲، طی جلسه‌ی سه‌جانبه‌ای که مابین مسئولین مجتمع چادرملو، مدیران آسفالت‌طوس و نمایندگان کارگران برگزار گردید برای بهبود وضعیت دستمزد و تسهیلات رفاهی کارگران توافقاتی حاصل شد.

پس از این جلسه ۵ ساعته بنابر توافق ایجاد شده، کارگران به اعتصاب پایان داده و به سر کار  بازگشتند.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی سراب‌باغ در مقابل اداره انتظامی نسبت به بازداشت محمدحسین حاصلی

روز چهارشنبه ۴ مرداد، جمعی از اهالی سراب‌باغ بعد از یورش نیروهای سرکوب دستگاه رهبری ودولت به خانه محمدحسین حاصلی وبازداشت وی برای اعتراض به تجمع مقابل اداره انتظامی این بخش از شهرستان آبدانان در استان ایلام زدند.

براساس گزارش های منابع خبری محلی تاکنون از اتهامات و محل بازداشت وی اطلاعی بدست نیامده است.

*سروناز احمدی را به کودکان بازگردانید 

ما جمعی از انجمن‌های حامی کودکان خواستار آزادی سروناز احمدی هستیم و از همه کسانی که دغدغه رفاه و شادی و حیات کودکان این سرزمین را دارند می‌خواهیم صدای او باشند.

انجمن حمایت از  حقوق کودکان 

انجمن حمایت از کودکان کار

انجمن فرهنگی اجتماعی کیانا

انجمن فرهنگی- پژوهشی پرنده درخت کوچک

انجمن یاری کودکان در معرض خطر

انجمن یاری گران کودکان کار پویا

تاک سرزمین من

گروه تلاشگران یاری همدل

موسسه توانمندسازی مهر و ماه

موسسه توانمندسازی ندای ماندگار دروازه غار

جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان

*پاشیدن اسپری فلفل توسط نیروی انتظامی رشت به صورت  بازنشستگان 

تجمع روز یکشنبه اول مرداد ماه، بازنشستگان در رشت، توسط نیروی انتظامی به خشونت کشیده شد. با ابراز تاسف، این‌گونه برخوردها بی‌سابقه نیست اما تکرار آن از شنیع بودنش نمی‌کاهد. 

بر اساس گزارش حاضرین در تجمع، حمعیتی بالغ بر ۲۰۰ نفر از بازنشستگان گیلان، روز یکشنبه، ساعت ۱۰:۳۰ صبح، طبق معمول هر هفته، مقابل اداره کل تامین اجتماعی گیلان تجمع نمودند. نیروی انتظامی رشت با پاشیدن اسپری فلفل به صورت تجمع‌کنندگان، سعی در بازداشت عده‌ای از آنان نمودند که خوشبختانه با مقاومت گروهی تجمع کنندگان مواجه شدند و موفق به بازداشت کسی نشدند. 

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، ضمن ابراز ناخرسندی از اعمال خشونت در تجمعات قانونی بازنشستگان، این برخوردهای را بشدت محکوم و در برابر آن سکوت نخواهد کرد. این شورا بار دیگر بر حق قانونی تشکل، تشکل‌یابی و ‌آزادی اجتماعات قانونی تاکید می‌نماید و آن را از اصول بدیهی شهروندان می‌داند.

*الهه محمدی:افتخار می‌کنم کنار مردم ماندم تا صدایشان باشم 

سعید پارسایی همسر الهه محمدی در باره برگزاری دادگاه  دوم الهه محمدی روزنامه نگار زندانی نوشت:

جلسه نهایی رسیدگی به پرونده همسرم الهه محمدی امروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب بر خلاف درخواست ما به صورت غیرعلنی برگزار و با اخذ دفاع آخر به پایان رسید.

الهه محمدی امروز و در دقایق پایانی دادگاه، این متن را در مقابل قاضی خوانده است:

به نام قلم

من الهه محمدی، ۱۵ سال است که خبرنگارم و در تمام طول زمان کار حرفه‌ای‌ام، غیر از اینکه حرف مردم را بزنم و قدمی در راه بهتر شدن زندگی‌شان بردارم، هیچ کار دیگری نکرده‌ام. من هیچ ارتباطی با هیچ دولت خارجی‌ای نداشته‌ام و افتخار می‌کنم که در کنار مردم ماندم تا صدایشان باشم.

معتقدم به جای بازداشت خبرنگاران، نهادهای امنیتی، قوه قضاییه، دولت و مجلس باید برای حرف‌های مردم گوش شنوا داشته باشند نه اینکه خبرنگارانی را که کارشان را انجام داده‌اند بازداشت کنند و ما‌ه‌های زیادی بلاتکلیف و در بازداشت موقت نگه دارند.

من و نیلوفر حامدی به عنوان نمایندگانی از بدنه رنجور و شریف مطبوعات ایران در حالی محاکمه می‌شویم که به واسطه برخوردهای امنیتی با خبرنگاران صادق و متعهد، مرجعیت رسانه به خارج از کشور منتقل شده و این برخوردهای شدید با روزنامه‌نگاران موجب آزردگی مردم شده است.

باید مقامات، به‌ویژه مقامات قضایی، صدای مردم را به‌ویژه زنان و روزنامه‌نگارانی که از زبان آن‌ها سخن می‌گویند، بشنوند و در برابر مطالبات به حق آن‌ها نایستند.

*بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان؛ سقز و زیویە، دیواندرە، مریوان و سروآباد، سنندج و کلاترزان؛ در محکومیت احکام صادر شده علیه

– معلمان استان فارس

– دکتر محمود ملاکی 

– خانم سارا سیاهپور

متاسفانه امروزه به‌سُخره گرفتن قانون و حقوق شهروندان به یک رویه معمول از طرف حاکمان تبدیل شده است. دولت سالهاست اصل ۳۰ قانون اساسی، قانون مدیریت خدمان کشوری، قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی و … را زیر پاگذاشتە است و علاوە بر خودداری از ادای حق شهروندان بە بی‌رحمانەترین شیوەها هر آنکس را کە خواهان اجرای قانون و عدالت باشد سرکوب می‌کند. دستگیری، احضار، بازداشت، زندانی کردن، تنزل رتبە، قطع حقوق، اخراج و تبعید صدها و بلکە هزاران معلم عدالتخواە و شرافتمند در سالهای اخیر نمونە‌ای از این برخوردهای غیرقانونی است. در چنین وضعیتی قوە قضائیە و قضات دادگستری بە جای تلاش برای تحقق قانون و عدالت و دفاع از شهروندان بی‌پناە و گرفتارشدە در چنگال خونین حاکمیت، با قانون‌شکنان همسو شدە و در اکثر موارد توصیە‌ها و تاکیدات بازجوهاست کە رای دادگاە را تعیین می‌کند نە حقیقت و قانون. البتە حساب برخی قضات مستقل و باشرف کە هنوز رسالت قانونی و انسانی خود را فراموش نکردە‌اند از گماشتەهای بی‌مقداری کە هر روزە بە بهای ناچیزی حقیقت و عدالت را بە مسلخ می‌برند جداست.

در ادامە این رفتارهای عدالت‌ستیزانە، اخیرا شاهد بودیم کە هشت نفر از بهترین و دلسوزترین معلمان استان فارس بە نامهای #عبدالرزاق_امیری، #زهرا_اسفندیاری، #ایرج_رهنما #افشین_رزمجویی، #مژگان_باقری #غلامرضا_غلامی، #محمدعلی_زحمتکش و #اصغر_امیرزادگان، جمعا بە ٣٤ سال زندان محکوم شدە‌اند. 

در بوشهر هم دکتر #محمود_ملاکی یکی از شریف‌ترین معلمان و فعالان صنفی شناختە شدە کشور کە زندگی و آسایش خود را وقف آموزش فرزندان این مملکت و همچنین نجات محیط‌زیست نمودە است دستگیر و روانە زندان شدە و اخراج وی در دستور کار قرار گرفتە است.

در اقدامی دیگر خانم #سارا_سیاهپور از معلمان شجاع، خوشنام و دغدغەمند کشور بە جای تکریم و تحسین، بە قلم قاضی صلواتی بە شش سال زندان و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شدە است.

#انجمن_صنفی_معلمان_کردستان، اعلام می‌دارد کە به وجود تک‌تک این همکاران افتخار می‌کند و فعالیت‌های صنفی و حق‌طلبانه آنان را که تماما در راستای خیر و صلاح عمومی و اصلاح امور است می‌ستاید.

از قوه قضائیه هم انتظار دارد به مسئولیت ذاتی و قانونی خود رجوع نموده و ضمن عدم تایید حکم ۳۴ سال حبس فعالان صنفی استان فارس در مرحله تجدیدنظر، نسبت به لغو حکم جناب ملاکی و خانم سیاهپور اقدام نماید. بهتر است مسولان قضایی کشور این را بدانند که سالها احکام و مجازاتهای سنگین نتوانسته است شعله مطالبه‌گری معلمان را کم‌نور کند بلکه فروغ آن افزونتر شده است. لذا اگر آنها دغدغه امنیت کشور را دارند بهتر است سراغ ریشه‌های ناامنی را بگیرند، یعنی نهادها و مسولان فاسد و قانون‌شکن. 

انجمن صنفی معلمان کردستان، سقز و زیویە، دیواندرە، مریوان و سروآباد، سنندج و کلاترزان

١٤٠٢/٥/٤

*احضار مجدد میکائیل صدیقی به اداره اطلاعات مریوان

بنابر خبرهای منتشرشده، طی چند ماه گذشته میکائیل صدیقی دبیر کانون انجمن‌های کارگران ساختمانی ایران و رئیس کانون انجمن‌های کارگران ساختمانی کردستان برای چندمین بار از سوی اداره اطلاعات احضار شده است. تاکنون از دلایل احضار این فعال کارگری و اتهامات انتسابی علیه او اطلاعی در دسترس نمی‌باشد. بر اساس این گزارش احتمال می‌رود علت احضار او رابطه با برگزاری مراسم روز جهانی کارگر و بیانیه دفاع از اعتراضات مردمی باشد.

میکائیل صدیقی پیش از این نیز از بابت فعالیت‌های خود سابقه احضار به نهادهای امنیتی را داشته است.

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*آنیشا اسدالهی، برای اجرای حکم ۵ سال و  ۸ ماه زندان، که ۵ سال آن قابل اجراست، به زندان رفت

آنیشا معلم و مترجم متعهدی است که سال گذشته بعد از دیدار با نمایندگان سندیکای FO فرانسه حدود چهار ماه در بازداشتگاه ۲۰۹ وزارت اطلاعات به سربرد. این فعال کارگری امروز ۴ مرداد ماه برای اجرای حکم روانه زندان شد 

علی اسدالهی برادر آنیشا در توئیترش نوشت که «آنیشا ۳۴ ساله رفت که بر آستان ۴۰ سالگی برگردد.»

  شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن تقدیر از شجاعت و تلاش‌های انسانی این معلم شجاع، نیز حمایت از فعالیت‌های ایشان صدور و اجرای چنین احکامی را محکوم کرده و این رویه را نشان ناتوانی و بی‌کفایتی دولتمردان در تامین مطالبات مردمان این سرزمین می‌داند.

*آنیشا اسداللهی معلم و مترجم به زندان رفت

آنیشا اسداللهی معلم، فعال کارگری و مترجم سندیکای کارگران شرکت واحد، برای گذراندن حکم  ۵ سال حبس به زندان اوین رفت.

وی به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به ۵ سال و  ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده است که ۵ سال آن قابل اجرا است.

در اردیبهشت ۱۴۰۱ آنیشا اسداللهی به همراه همسرش کیوان مهتدی و تعدادی از معلمان و فعالین کارگری، از جمله اعضای سندیکا، در پرونده موسوم به دو فعال سندیکایی فرانسوی دستگیر شدند. ایشان با قید وثیقه به طور موقت آزاد شد و همسر ایشان، کیوان مهتدی، همچنان با گذشت بیش از یکسال در کنار دیگر معلمان و کارگران در زندان به سر می­برد و از آزادی ایشان ممانعت می­‌شود.

سندیکای کارگران شرکت واحد حکم صادره علیه آنیشا اسداللهی را بشدت محکوم میکند. حکم آنیشا اسداللهی و اتهامات واهی و احکام ناعادلانه علیه ایشان ذره ای حقانیت و وجاهت قانونی و انسانی ندارد و باید بطور کامل ملغی گردند. 

سندیکای کارگران شرکت واحد بار دیگر خواهان لغو احکام سنگین صادر شده علیه فعالین کارگری و معلمان بوده و خواستار مختومه اعلام کردن پرونده­‌سازی موهوم علیه فعالین کارگری، معلمان، دانشجویان، زنان و فعالین مدنی می باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۴ مرداد ۱۴۰۲

*احضار سارا سیاهپور ، عضو کانون صنفی معلمان ایران (تهران) و فعال صنفی معلمان البرز به هیات تخلفات 

در ادامه روند پرونده‌سازی و سرکوب جنبش معلمان سارا سیاهپور جهت اخذ دفاع به هیات تخلفات استان البرز فراخوانده شد.

نکته قابل تامل و طنز تلخ در برگه اتهامات این فعال صنفی تشویق ایشان به بی‌حجابی دانش‌آموزان مدرسه سید احمدخمینی ناحیه یک کرج می‌باشد که این مدرسه ابتدایی پسرانه است .

و استفاده از استیکر بنیانگذار جمهوری اسلامی با عنوان طوری نکنید که طوری شود که مردم فکر کنند طوری شده است.

تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل…  

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*ضرب و شتم دانشجو توسط حراست

روز یکشنبه ۱۱ تیرماه، محمد موحدی‌نیا دانشجوی کارشناسی ارشد سیاست‌گذاری عمومی دانشگاه تهران و دانش‌آموخته‌ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی طی یک تماس تلفنی و به بهانه‌ی مسائل آموزشی به ساختمان حراست احضار شده مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد.

این دانشجو که به روند غیرقانونی احضار خود اعتراض کرده و خواستار ابلاغیه‌ی کتبیِ احضارْ شده بود، تهدید به بازداشت شد. در نهایت پس از حضور در دفتر حراست، جهت اخذ نوشته توسط سجاد خاکساری و رضا حضرتی، مدیران کل حراست دانشگاه تهران و دانشگاه بهشتی، مورد تهدید، توهین و ضرب و شتم قرار گرفت.

علی‌رغم پیگیری‌های متعدد دانشجویان دانشگاه تهران از مسئولین جهت برخورد قانونی با مدیر حراست و پس از گذشت ۳ هفته، همچنان هیچ اقدامی از سوی مسئولین دانشگاه‌ صورت نگرفته است.

همچنین این دانشجو اقدام به طرح شکایت قضایی از مدیران حراست دانشگاه تهران و بهشتی کرده و پرونده‌ی وی در دادسرای ناحیه‌ی ۶ تهران در حال بررسی است.

ویدیو منتشره در کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور، رضا حضرتی را در اعتراضات سال گذشته دانشگاه تهران نشان می‌دهد.

*تبعید تحصیلی در دانشگاه علوم‌پزشکی‌تهران

مطهره گونه‌ای دانشجوی دندانپزشکی‌ و دییر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران که پیش از این در کمیته انضباطی بدوی دانشگاه، با اتهام «ایجاد بلوا و آشوب» به اخراج از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها به مدت ۵ سال محکوم شده بود، در کمیته تجدیدنظر مشمول تخفیف مجازات شده و حکم ایشان به «تغییر محل تحصیل دانشجو» یا همان تبعید تحصیلی تغییر یافت.

گفتنی است پرونده انضباطی ایشان جهت بررسی در کمیته مرکزی وزارت ارسال شده‌است. همچنین حکم انضباطی ایشان با استناد به شیوه‌نامه انضباطی مصوب سال ۱۳۷۴ صادر شده‌است.

*چهارمین روزتجمع اعتراضی مشتریان لاماری و کرمان‌ موتورنسبت به گران فروشی مقابل وزارت صمت و شورای رقابت

روز چهارشنبه ۴ مرداد برای چهارمین روز، مشتریان لاماری و کرمان‌ موتوربه تجمعشان دراعتراض نسبت به گران فروشی در دوگروه  مقابل وزارت صمت و شورای رقابت،ادامه دادند.

یکی از خریداران که برای پیگیری مطالبات خود از اهواز به تهران آمده با بیان این‌که شورای رقابت و وزارت صمت پاسخگویی مناسبی نداشته‌اند،به خبرنگاررسانه ای گفت:طی روزهای گذشته برای پیگیری مطالبات خود به وزارت صمت و شورای رقابت مراجعه کردم اما از این دو سازمان پاسخ دقیقی را دریافت نکردیم. در این گرما مجبوریم که مسیر وزارت صمت تا شورای رقابت را تردد کنیم شاید یکی از مسئولان این دو نهاد پاسخی به ما بدهند.

وی ادامه می‌دهد: برای رسیدگی به مطالبات دو گروه شدیم، یک گروه در مقابل وزارت صمت و گروه دیگر در مقابل شورای رقابت. اما این موضوع نیز نتوانسته شرایط را برای صحبت با مدیران ذیربط فراهم کند و مدیران این دو سازمان ترجیح می‌دهند که از پاسخگویی طفره بروند.

یکی دیگر از خریداران با اشاره به درخواست تجمع‌کنندگان گفت:بسیاری از خریداران در زمان انتخاب خودرو، قیمت یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومانی را در نظر داشتند اما به‌دلیل تغییر قیمت از سوی خودروساز مجبور شدند که با قرض و وام نسبت به تکمیل رقم اعلامی خودروساز اقدام کنند.

خواست تجمع‌کنندگان این است که مطابق قانون شورای رقابت و وزارت صمت خودروساز را مجاب به ارائه خودرو با قیمت واقعی کنند. بسیاری از خریداران پیش از مصوبه شورای رقابت وجه خود را تکمیل کردند و کسانی که به اجبار مجبور به تکمیل وجه شدند باید نسبت به استرداد مابه‌التفاوت مبلغ یک میلیاردی و ۹۰ میلیون تومان با رقم غیرقانونی یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومانی اقدام کنند.

در همین رابطه:تجمع اعتراضی دوباره مشتریان لاماری و کرمان‌ موتورنسبت به گران فروشی مقابل وزارت صمت و شورای رقابت

روز دوشنبه ۲ مرداد، مشتریان لاماری و کرمان‌ موتوردرادامه اعتراضشان نسبت به گران فروشی مقابل وزارت صمت و شورای رقابت تجمع کردند.

بنا به گزارش رسانه ای شده،حواله‌داران خودروی لاماری که یک هفته قبل در اعتراض به گران‌فروشی شرکت «آرین پارس موتور» جلوی وزارت صمت تجمع کرده بودند، امروز (دوشنبه) بار دیگر با تجمع در برابر ساختمان شورای رقابت خواستار تعیین تکلیف هر چه سریعتر قیمت این خودرو شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate