اخباروگزارش های کارگری ۳ مرداد ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۳ مرداد ماه ۱۴۰۲

– اعتصاب کارگران معدن سنگ‌آهن چادرملو برای سومین روز متوالی

– سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه)مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در استان های

اردبیل(شهراردبیل)

البرز(کرج)

فارس(شهر شیراز)

قزوین(شهرقزوین)

کردستان(شهرسنندج)

کرمانشاه(شهر کرمانشاه)

همدان(همدان)

 واستان یزد مقابل استانداری در شهریزد

– بازنشستگان باز هم به کف خیابان باز میگردند، اما ….

– تجمع اعتراضی کارگران  کارخانه خزر پلاستیک نسبت به پایمالی حقوقشان توسط کارفرما منجمله نداشتن امنیت شغلی و اخراج ۲ همکار حق طلب مقابل ساختمان اداره کل کار گیلان

– اعتصاب و تجمع رانندگان سرویس رفت و آمد مجتمع فولاد زرند ایرانیان در اعتراض به سطح پایین  دریافتی ها وبسته شدن جاده اختصاصی کارخانجات گندله سازی و کنستانتره فولاد

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی سرفاریاب نسبت به جاگذاری نامناسب لوله گازو تخریب زمین های کشاورزی توسط شرکت های گاز وآبفا

– برگزاری دومین‌جلسه دادگاه نیلوفر حامدی

نیلوفر حامدی: به عملکردم افتخار می‌کنم

– برهان سعیدی، فعال کارگری به دو سال حبس محکوم شد

– تعلل مسئولین امنیتی در اعزام کارگر زندانی رضا شهابی به مرخصی پزشکی و عمل جراحی

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خواستار صدور حکم عدم‌تحمل حبس و آزادی فوری داود رضوی می باشد 

*******

*اعتصاب کارگران معدن سنگ‌آهن چادرملو برای سومین روز متوالی

امروز سه‌شنبه سوم مردادماه ۱۴۰۲ کارگران شرکت‌های پیمانکاری شاغل در معدن سنگ‌آهن چادرملو یزد برای سومین روز‌ متوالی در اعتصاب به سر می‌برند. 

بنابر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، هم‌اکنون نمایندگان کارگران مجدداً در جلسه‌ای با مدیران معدن و شرکت‌های پیمانکاری برای رایزنی بر سر خواسته‌های‌شان به سر می‌برند و قریب به هزار نفر از کارگران اعتصابی همچنان تجمع خود را برای تحقق مطالبات‌شان ادامه می‌دهند.

این اعتصاب از روز یکشنبه اول مرداد آغاز شده است. 

مهمترین درخواست‌های کارگران افزایش و ثابت شدن حقوق‌ها، پرداخت کامل سود سهام شرکت سها، همسان‌سازی حقوق ها و تعلق بیمه تکمیلی می‌باشد.

*سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه)مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در استان های

اردبیل(شهراردبیل)

البرز(کرج)

فارس(شهر شیراز)

قزوین(شهرقزوین)

کردستان(شهرسنندج)

کرمانشاه(شهر کرمانشاه)

همدان(همدان)

 واستان یزد مقابل استانداری در شهریزد

شعارها:

«معلم زندانی آزاد باید گردد»

«بازنشسته داد بزن حق تو فریاد بزن»

«بازنشسته بیداراست از تبعیض بیزار است»

«هم دولت هم مجلس دروغ میگند به دولت»

«دولت انقلابی خجالت خجالت»

«دولت شش کلاسه همین روزا خلاصه»

«شش کلاس دروغگو حاصل وعده هات کو»

«مسئول بی کفایت استعفا استعفا»

«مسئول بی کفایت خجالت خجالت»

«گرانی تورم بلای جان مردم»

تصاویر:

اردبیل:

سنندج:

شیراز:

قزوین:

کرمانشاه:

همدان:

*بازنشستگان باز هم به کف خیابان باز میگردند، اما ….

اسماعیل گرامی (کارگر بازنشسته)

روز یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ طبق معمول هر هفته، تجمع بازنشستگان، از کار افتادگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، جلو اداره کل تامین اجتماعی چند استان از جمله استان گیلان با شعارهای صنفی برگزار شد. اما نیروهای امنیتی به همکاران در تجمع گیلان یورش برده و پس از ضرب و شتم، آنها را متفرق کردند. حکومت نمیداند که با ضرب و شتم بازنشستگان، با بازداشت و زندانی کردن آنها در شهرهای مختلف، هرگز نمیتواند آنها را ساکت کند، چرا که بازنشستگان در سرما و گرما، در زیر برف و بوران به تجمع نمیروند که تفریح کنند! آنها نه برای کیک و ساندیس به تجمع میروند و نه برای پاداش های پنهانی! آنها به کف خیابان میروند تا اعتراض خود را نسبت به فقر و فلاکت و ظلم و ستمی که بر آنها روا شده است، نشان دهند. هم اکنون تعداد بسیاری از کارگران و معلمان تنها به صرف اینکه از حق و حقوق خود و همکارانشان دفاع کرده اند در زندان بسر میبرند، با چنین اعمال غیر قانونی و غیر انسانی آیا اعتراضات کارگران و معلمان فروکش کرده است؟ هرگز!! هر نوع سکوت و کاهش اعتراضات هم در این رابطه، مقطعی بوده و آتشی میباشد در زیر خاکستر! حال بجای آنکه خواسته های بازنشستگان را برآورده کنند، آنها را مورد ضرب و شتم قرار میدهند! 

بازنشستگانی که باید یک لقمه نان بیشتر برای فرزندان خود به خانه ببرند، حالا خبر کتک خوردن خود از نیروهای امنیتی را برای آنها میبرند!! خبری که آتش خشم و کینه جوانان را نسبت به حکومت شعله ورتر میکند! بازنشستگان باز هم به کف خیابان باز میگردند، اما این بار با تمامی اعضای خانواده میآیند! گرانی و تورم، اجاره مسکن های سر به فلک کشیده، هزینه های بالای درمان و تحصیل، بیکاری فرزندان، عدم توانایی مالیِ جوانان برای ازدواج و بدتر از همه حقوقهای پایین، جو خانواده ها را تا حد دعوا و مشاجره بالا برده است و در این میان استرس های روزانه چون به تاخیر افتادن حقوقها، سر در گمی در ادارات (بخصوص بیمه های تکمیلی)، قطعی آب و برق، اصطکاک با دیگر شهروندان، ترافیک سرسام آور و…….، همچون شکنجه ای سفید اعضای خانواده را زجر میدهد! امروزه ۹۹٪ افراد جامعه در زیر خط فقر زندگی میکنند و ۱٪ مابقی (مسئولین حکومتی و خانواده های آنها) در ناز و نعمت بسر میبرند، شاهد بودن بر چنین اختلاف طبقاتی و معضلات اجتماعی و سیاسی، اعضای خانواده را به ستوه آورده است، کدام یک از اعضای خانواده است که نداند که عامل این تلخی و فلاکتِ زندگی، حکومت است! بله، دیر یا زود بازنشستگان باز هم به کف خیابان باز میگردند، اما این بار با تمامی اعضای خانواده میآیند! 

۳ مرداد ۱۴۰۲

*تجمع اعتراضی کارگران  کارخانه خزر پلاستیک نسبت به پایمالی حقوقشان توسط کارفرما منجمله نداشتن امنیت شغلی و اخراج ۲ همکار حق طلب مقابل ساختمان اداره کل کار گیلان

روز سه شنبه ۳ مرداد، کارگران  کارخانه خزر پلاستیک برای اعتراض به پایمالی حقوقشان توسط کارفرما منجمله نداشتن امنیت شغلی و اخراج ۲ همکارحق طلب مقابل ساختمان اداره کل کار گیلان در کلانشهر رشت تجمع کردند.

یکی از کارگران خزر پلاستیک به خبرنگار رسانه ای گفت: مدیران کارخانه شب گذشته (دوم مرداد ماه) اقدام به تعدیل دو نفر از همکاران باسابقه شیفت شب کرده‌اند که در نتیجه آن صبح امروز سه شنبه (سوم مرداد ماه) در حمایت از این دو کارگر با حضور در مقابل ساختمان اداره کل کار استان، خواستار بازگشت به کار این دو همکار خود شدیم.

او با بیان اینکه سوابق فعالیت بعضی از کارگران به  ۱۵ تا ۱۸سال می‌رسد، اظهار کرد: این کارخانه بیش از ۲۷۰ کارگر پیمانکاری و قرارداد مستقیم دارد که امنیت شغلی آن‌ها به دلیل داشتن قراردادهای موقت یک ماهه تامین نمی‌شود.

این کارگر در ادامه اظهار داشت: کارگران نگرانند که روند تعدیل‌ها ادامه پیدا کند و شاهد اخراج سایر کارگران قراردادی در هفته‌های آینده باشیم.

او درباره علت اخراج کارگران گفت: از قرار معلوم دلیل این اقدام کارفرما این است که این دو کارگر که یکی از آن‌ها از شهریور ماه سال گذشته نماینده منتخب کارگران کارخانه خرز پلاستیک است، پیگیر مطالبات کارگران بوده‌اند.

این کارگر با اشاره به اینکه کارگران سالهاست پیگیر وضعیت اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و سخت و زیان‌آوری شغل خود هستند، افزود: برخی مسئولان اداره کل کار با حضور در تجمع کارگران وعده کردند ضمن اینکه این دو کارگر را به کار سابق خود بازگردانند پیگیر وصول سایر مطالبات کارگران باشند.

*اعتصاب و تجمع رانندگان سرویس رفت و آمد مجتمع فولاد زرند ایرانیان در اعتراض به سطح پایین  دریافتی ها وبسته شدن جاده اختصاصی کارخانجات گندله سازی و کنستانتره فولاد

روز سه شنبه ۳ مرداد، رانندگان سرویس رفت و آمد (سواری، ون و مینی‌بوس) مجتمع فولاد زرند ایرانیان متعلق به شرکت میدکو( شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه)برای اعتراض به سطح پایین  دریافتی ها دست از کارکشیدند وبا تجمع در جاده اختصاصی کارخانجات گندله سازی و کنستانتره فولاد شهرستان زرند در استان کرمان ،مسیر را برای ساعاتی مسدود کردند.

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی سرفاریاب نسبت به جاگذاری نامناسب لوله گازو تخریب زمین های کشاورزی توسط شرکت های گاز وآبفا

روز سه شنبه ۳ مرداد، جمعی از اهالی سرفاریاب برای اعتراض به جاگذاری نامناسب لوله گازو تخریب زمین های کشاورزی توسط شرکت های گاز وآبفا دست به تجمع زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاریک رسانه محلی گتند:

 ۱- از تنگ پیر زال تا خروجی بخش ( دمه) بیش از صد‌ها هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که نسل‌ها مایه ارتزاق مردم بوده ولی تخریب گردیده و از دست آن‌ها خارج شده است.

۲- بر اثر انفجار چند باره این خط لوله چندین خانوار در میان شعله‌های آتش سوختند و چندین خانوار بی‌سرپرست شدند. 

۳- وجود این خط لوله در ظلع جنوبی شهر سرفاریاب معضلی بزرگ گردیده که هم مانع توسعه شهر سرفاریاب شده و هم برای مردم و هم مانعی برای شهرداری شده بطوری که مردم مجوز هیچ‌گونه ساخت و‌ سازی تا  ۲۵۰متری این لوله را نداشته و مجبورند به تل و تپه‌های دامنه کوه رو بیاورند که در این زمینه هم شهرداری و هم مردم دچار خسارت می‌شوند، در صورتی که زمین‌های نزدیک خط لوله مسطح بوده و شهرداری به راحتی می‌تواند خدمات دهد و ساخت و ساز برای مردم در این زمین‌های پایین دست آسانتر است.

۴- وجود این خط گاز باعث پر پیچ و خم شدن جاده باغچه سادات گردیده در صورتی که اگر این خط لوله نبود این جاده را به زیبایی و با استاندارد بالاتری می‌شد طراحی کرد.

۵- کنده‌کاری‌های سالانه و متمادی که هر ساله جهت تعمیر این لوله انجام می‌گیرد خسارت بالایی به وسایل نقلیه وارد کرده و گا‌هاً باعث بدبینی و ترک این مسیر توسط رانندگان می‌شود. 

*برگزاری دومین‌جلسه دادگاه نیلوفر حامدی

نیلوفر حامدی: به عملکردم افتخار می‌کنم

محمدحسین آجرلو، همسر نیلوفر حامدی طی توئیتی درباره آخرین جلسه دادگاه  همسرش نوشت: «امروز دومین و آخرین جلسه دادگاه بدوی نیلوفر حامدی برگزار و آخرین دفاع نیز گرفته شد. نیلوفر در این جلسه گفت به عملکرد خود به عنوان یک روزنامه‌نگار افتخار می‌کند. در پایان دادگاه هم وکلا دقایقی فرصت ارائه دفاعیات خود را داشتند. با توجه به پایان جلسات رسیدگی به پرونده، منتظر صدور حکم در روزهای آینده هستیم.»

درهمین رابطه، پرتو برهانپور، وکیل نیلوفر حامدی به خبرنگاران گفت:در جلسه دوم رسیدگی به پرونده نیلوفر حامدی، به اتهامات همکاری با دول متخاصم، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام رسیدگی شد و آخرین دفاع اخذ شد.

خاطرنشان می شود که نیلوفر حامدی، خبرنگار در شهریور ۱۴۰۱خبر قتل ژینا (مهسا) امینی را که در بازداشت گشت ارشاد بود منتشر کرد.

 این روزنامه‌نگار لحظاتی را که ژینا امینی در بیمارستان کسری تهران در کُما بود مخابره و عکس خانواده ژینا امینی را در بیمارستان منتشر کرد.

 مأموران امنیتی شامگاه چهارشنبه ۳۰ شهریور با حضور در خانه نیلوفر حامدی و توقیف وسایل و تفتیش خانه‌اش او را بازداشت کردند.

*برهان سعیدی، فعال کارگری به دو سال حبس محکوم شد

روز دوشنبه ٢ مردادماه ١٤٠٢ برهان سعیدی، فعال کارگری اهل سنندج توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی از بابت اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

حکم دو سال حبس تعزیزی برهان سعیدی، ۵٩ ساله به مدت چهار سال به حالت تعلیق در آمده است.

برهان سعیدی روز شنبه ٢٧ خرداد ماه ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه ۵٠٠ میلیون تومانی موقتاً و تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی سنندج آزاد شد بود.

این فعال کارگری در روز پنجشنبە ۲٨ اردیبهشت‌ ماه ١٤٠٢، پس از احضار به اداره اطلاعات سنندج بازداشت شده بود.

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*تعلل مسئولین امنیتی در اعزام کارگر زندانی رضا شهابی به مرخصی پزشکی و عمل جراحی

رضا شهابی کارگر زندانی بیش از ۱۴ ماه است که با سناریو سازی مامورین امنیتی در زندان اوین بازداشت می‌باشد.  به دلیل مشکلاتی که در مهره‌های گردن و کمر دارد، این کارگر زندانی در ناحیه کمر و گردن دچار درد شدیدی می‌باشد. به طوری که دست چپ و انگشتانش دچار بی حسی می شود. با وجودی که بر اساس دستور پزشک معالجش از آذرماه سال گذشته بایستی مورد عمل جراحی قرار می گرفت اما به دلیل ندادن مرخصی پزشکی، عمل جراحی این کارگر زندانی به عقب افتاده است.

رضا شهابی در اثر صدمات ناشی از ضرب و شتم در حین بازداشت در خرداد ۸۹ و نیز دوران بازداشت در بند ۲۰۹ اوین، مجبور به عمل جراحی گردن و کمر در سال‌های ۹۱ و ۹۳ شد. بعد از دستگیری در ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، و نگهداری طولانی در بند ۲۰۹ و ۲۴۱ بدون امکانات مناسب و همچنین بازجویی های طولانی عملا دردهای وی در ناحیه گردن و کمر  باعث تشدید بیماری وی شده است به طوریکه بسیاری از اوقات برای اینکه بتواند خوابی کوتاه داشته باشد مجبور به مصرف مسکن است. 

علیرغم اعزام رضا در آذر سال گذشته به بیمارستان امام خمینی و نظر پزشک معالجش مبنی بر جراحی فوری، متاسفانه مسئولین زندان به دستور مقامات امنیتی در درمان این کارگر زندانی تعلل می کنند. به رضا شهابی گفته شده که تو جراحی را انجام بده ما برایت مرخصی پزشکی با وثیقه می گیریم. در حالی که در زمان عمل گردن وی در سال ۹۱ هم همینگونه به او قول داده بودند ولی عملا بعد از عمل جراحی او را به زندان فرستادند که باعث عفونت درناحیه جراحی گردید. برای جلوگیری از صدمات جبران ناپذیر بیشتر به وضعیت سلامتی این کارگر زندانی، بایستی فورا به وی مرخصی پزشکی داده شود تا در شرایط مناسب جراحی شده و بعد از جراحی بتواند بخشی از ضایعات را با فیزیوتراپی و آب درمانی در فضایی خارج از زندان جبران نماید. 

براساس گفته ها پرونده‌ی وی مجددا به کمیسیون پزشکی ارجاع شده، و دوباره کمیسیون نظر پزشک معالجش را خواستار شده است. شنبه این کارگر زندانی به بیمارستان اعزام شده و پزشک معالجش اعلام کرده است که چرا پارسال عمل نشده‌ای و بایستی مجدد MRI  گرفته شود. بر اساس نظر پزشک حتما بیماری پیشرفت کرده و بایستی سریعتر عمل شود. البته یک بار دیگر هم این پروسه تکرار شده ولی عملا با کاغذ بازی اداری و پاس دادن خانواده این کارگر زندانی به مراجع مختلف، مرخصی پزشکی به رضا شهابی داده نشده است. 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه خواستار پایان دادن به این روند غیر انسانی و آزادی فوری و بی قید شرط رضا شهابی و اعزام به وی بیمارستان در شرایط مناسب و هچنین خواستار آزادی بی قید وشرط دیگر اعضای زندانی خود داود رضوی، حسن سعیدی و سایر فعالین کارگری و معلمی و‌مدنی می باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

سوم‌ مردا‌د ۱۴۰۲

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خواستار صدور حکم عدم‌تحمل حبس و آزادی فوری داود رضوی می باشد. 

در دنیای عجیبی به سر می‌بریم قرار بود بر دستان کارگر بوسه زده شود اما نه تنها بوسه زده نشد بلکه  کارگری را که برای معیشتش اعتراض کرده و تنها جرمش حق خواهی می‌باشد به زندان می‌برند. هزار و یک سناریو می‌چینند که  او را علیه امنیت ملی قلمداد کنند؛ خود و خانواده‌اش را تحت فشارهای روحی و اقتصادی قرار می‌دهند، به طوری که از نظر جسمی صدمه جدی می‌بیند و بعد تازه بایستی پول درمان ناقصش را هم از جیبش بپردازد. 

سرانجام داود رضوی کارگر زندانی و عضو هئیت مدیره سندیکای کارگران شرکت‌واحد که نزدیک به ۱۰ ماه در زندان اوین در حبس ناعادلانه می‌باشد برای آندوسکوپی به بیمارستان اعزام شد. البته طی روندی عجیب و غریب؛ وی روز شنبه ۳۱ تیرماه  به خانواده اطلاع داد که روز یکشنبه یکم مرداد به بیمارستان اعزام خواهد شد. پس از این خبر، دختر ایشان به بیمارستان می‌رود و تا ساعت ۱۱ صبح در انتظار پدرش می‌ماند ولی موفق به دیدن پدر نمی‌شود. بعدا متوجه می‌شود که برای استخوان درد به درمانگاه ارتوپدی بردند و در آنجا پس از رادیولوژی و عکس‌برداری دکتر معالج اعلام کرده که بیماری آرتروز دارید و باید خیلی رعایت کنید.

روز یکشنبه یکم مرداد مجددا داود رضوی با خانواده تماس گرفته و اعلام نمود که روز دوشنبه که زمان ملاقات با خانواده است به بیمارستان اعزام هستم. همسر ایشان دوباره روز دوشبه به بیمارستان مراجعه کرده و متوجه شده که جهت آندوسکوپی به بیمارستان اعزام شده. پس از انتظار در بخش ایشان را ساعت ۹ به بیمارستان آوردند ولی به علت کمبود پولی که به مددکاری واریز شده بود می‌خواستند مجددا آندوسکوپی را کنسل نمایند. در این شرایط با درخواست همسر ایشان که مابقی هزینه را خودش واریز خواهد کرد تا‌مراحل درمان متوقف نگردد، در نهایت با واریز هزینه و با تمام مشکلات کار انجام شد و از زائده معده‌ بعد از ۱۰ ماه نمونه‌برداری شد.

همانطور که بارها تاکید کرده ایم، داود رضوی با توجه به فشارهایی که در طول انفرادی‌ و بازجوییهای طولانی به ایشان‌وارد شده است دچار انواع بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های گوارشی و خونریزی معده و همچنین استخوان درد و ناراحتی چشم، گشته و با وجود این بیماری‌ها و شرایط سنی ایشان ادامه حبس برای او بسیار سخت و ناممکن می‌باشد و ‌باید بلافاصله جهت معالجات مختلف و پیشگیری از بدتر شدن وضعیت جسمانی اش از زندان مرخص گردد. 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خواستار صدور حکم عدم‌تحمل حبس و آزادی فوری داود رضوی می باشد. سندیکا همچنین خواستار آزادی بی قید و شرط دیگر اعضای زندانی خود حسن سعیدی، رضا شهابی‌ و سایر فعالین کارگری، معلمی و‌ مدنی می‌باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

سوم‌ مردا‌د ۱۴۰۲

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate