اخباروگزارش های کارگری  ۲ مرداد ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری  ۲ مرداد ماه ۱۴۰۲

– تداوم اعتصاب کارگران معدن سنگ‌آهن چادرملو برای دومین روز متوالی

– دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های

آذربایجان شرقی(شهرتبریز)

آذربایجان غربی(شهر ارومیه)

أصفهان(شهراصفهان)

ایلام(شهرایلام)

خراسان رضوی(مشهد)

خوزستان (شهراهواز)

زنجان(شهرزنجان)

فارس(شهرشیراز)

کردستان(سنندج)

کرمانشاه(کرمانشاه)

مازندران(ساری)

هرمزگان(شهربندرعباس)

واستان تهران مقابل ساختمان معاونت توسعه سرمایه انسانی شرکت مخابرات ایران

– ادامه اعتراضات خانوادگی بیماران هموفیلی نسبت به کمبود داروبا تجمع مقابل وزارت بهداشت

تجمع کنندگان خواهان استعفای وزیر بهداشت  و رئیس سازمان غذا و داروشدند

– تجمع اعتراضی اهالی روستای ولدیان نسبت به بی آبی مقابل فرمانداری خوی

– تجمع اعتراضی دوباره مشتریان لاماری و کرمان‌ موتورنسبت به گران فروشی مقابل وزارت صمت و شورای رقابت

– تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت رضایت خودرو طراوت نوین، مقابل فرمانداری تاکستان

– کانون نویسندگان ایران:

گزارش صف‌آرایی نیروهای امنیتی درون گورستان

– نوشته دختر داود رضوی به مناسبت تولد او

– پیام انجمن صنفی معلمان فارس در رابطه با احکام صادره بر علیه سارا سیاهپور

– بیانیه کانون صنفی فرهنگیان شهرستان الیگودرز، در مورد “برخوردهای قضایی با اعضای تشکل مریوان_سروآباد و سرکوب فعالان صنفی” 

– احضار ۳ عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان یزد  به دادگاه انقلاب

– تبعید تحصیلی در دانشگاه علوم‌پزشکی‌تهران

– جان باختن یک ۱۸ ساله کارخانه ای در مشهد بر اثر برق گرفتگی

– جان باختن یک راننده لودر در حادثه انفجار لوله انتقال گاز پالایشگاه بیدبلند

– جان باختن یک کارگرجوان در تهران براثر ریزش دیواره‌های بتنی در یک محل گودبرداری

جان باختن یک کارگر۲۹ ساله در تهران براثر برخورد بیل مکانیکی با کمرش

*******

*تداوم اعتصاب کارگران معدن سنگ‌آهن چادرملو برای دومین روز متوالی

بنابر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز دوشنبه دوم مردادماه ۱۴۰۲ کارگران شرکت‌های پیمانکاری شاغل در معدن سنگ‌آهن چادرملو یزد برای دومین روز‌ متوالی در اعتصاب به سر می‌برند.

این اعتصاب از صبح روز گذشته آغاز شده و فعالیت‌های معدن از سنگ‌شکن تا بارگیری تماماً تعطیل شده است.

به گفته‌ی کارگران اعتصابی، مسئولین نسبت به خواسته‌های کارگران بی‌اعتنا بوده و جلسه‌ی شب گذشته‌ی مدیران معدن و شرکت‌های پیمانکاری با اعضای انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس که شرکت اصلی استخراج در معدن است بی‌نتیجه مانده و مدیران تنها وعده‌هایی بی‌پایه را اعلام‌ کرده و حاضر به انجام هیچگونه اقدام عملی در راستای برآورده کردن خواست‌های کارگران نشده‌اند.

مهمترین درخواست‌های کارگران افزایش و ثابت شدن حقوق‌ها، پرداخت کامل سود سهام شرکت سها، همسان‌سازی حقوق ها و تعلق بیمه تکمیلی می‌باشد.

*دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های

آذربایجان شرقی(شهرتبریز)

آذربایجان غربی(شهر ارومیه)

أصفهان(شهراصفهان)

ایلام(شهرایلام)

خراسان رضوی(مشهد)

خوزستان (شهراهواز)

زنجان(شهرزنجان)

فارس(شهرشیراز)

کردستان(سنندج)

کرمانشاه(کرمانشاه)

مازندران(ساری)

هرمزگان(شهربندرعباس)

واستان تهران مقابل ساختمان معاونت توسعه سرمایه انسانی شرکت مخابرات ایران

شعارها:

«تا حق خود نگیریم هر روز همین بساطه»

«وعده وعید کافیه ما عمر نوح نداریم»

«نه سازش نه تسلیم اجرای آئین نامه»

«تاحق خود نگیریم از پای نمی نشینیم»

«نه مجلس نه دولت نیستند بفکر ملت»

«تورم اسف بار حاکم شده تو بازار»

«شرکت پردرآمد چه برسر تو آمد»

«عدالتی ندیدیم فقط دروغ شنیدیم»

«سلطانی حیا کن حق مارا ادا کن»

«وزیر بی کفایت استعفا استعفا»

«مرگ بر سلطانی»

«بازنشسته داد بزن حق تو فریاد بزن»

«سهامدار عمده حیا کن آئین نامه را اجراکن»

«سهامدار عمده حق ماهارو خورده»

«مخابرات حیا کن آئین نامه را اجراکن»

«اجرای آئین نامه حق مسلم ماست»

تصاویر:

ارومیه:

بندرعباس:

تهران:

زنجان:

ساری:

سنندج:

شیراز:

کرمانشاه:

مشهد:

*ادامه اعتراضات خانوادگی بیماران هموفیلی نسبت به کمبود داروبا تجمع مقابل وزارت بهداشت

تجمع کنندگان خواهان استعفای وزیر بهداشت  و رئیس سازمان غذا و داروشدند

روزدوشنبه ۲ مرداد، بیماران هموفیلی با خانواده برای اعتراض به کمبود دارو مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند و خواهان استعفای وزیر بهداشت  و رئیس سازمان غذا و داروشدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این اعتراض یک روز پس از نشست خبری پر حاشیه وزیر بهداشت برگزار می شود که در آن فقط تعداد محدودی از خبرنگاران دعوت شده بودند.

عین اللهی، وزیر بهداشت در این نشست خبری خود بار دیگر از طرح شکست خورده دارویار دفاع کرده بود. او گفته بود که در طرح دارویار سهم بیمار، بیمه و یارانه سلامت مشخص و پیشرفت های نسخه الکترونیک از ۱۰ درصد تا قبل از اجرای دارویار به ۹۸ درصد افزایش یافته است.

خانواده جامعه هموفیلی در این اعتراض خواستار برکناری بهرام عین اللهی از وزارت بهداشت شدند و همچنین با در دست داشتن بنری تاکید داشتند حیدر محمدی از سازمان غذا و دارو کنار گذاشته شود.

*تجمع اعتراضی اهالی روستای ولدیان نسبت به بی آبی مقابل فرمانداری خوی

روزدوشنبه ۲ مرداد،جمعی از اهالی روستای ولدیان برای اعتراض به بی آبی مقابل فرمانداری خوی در استان آذربایجان غربی تجمع کردند.

بدنبال این تجمع و حشت صاحب منصبان خوی از گسترش اعتراضات به بی آبی در روستاهای این شهرستان به بازدید از روستای ولدیان کشاند تا با وعده و وعید خشم اهالی را فرونشانند.

*تجمع اعتراضی دوباره مشتریان لاماری و کرمان‌ موتورنسبت به گران فروشی مقابل وزارت صمت و شورای رقابت

روز دوشنبه ۲ مرداد، مشتریان لاماری و کرمان‌ موتوردرادامه اعتراضشان نسبت به گران فروشی مقابل وزارت صمت و شورای رقابت تجمع کردند.

بنا به گزارش رسانه ای شده،حواله‌داران خودروی لاماری که یک هفته قبل در اعتراض به گران‌فروشی شرکت «آرین پارس موتور» جلوی وزارت صمت تجمع کرده بودند، امروز (دوشنبه) بار دیگر با تجمع در برابر ساختمان شورای رقابت خواستار تعیین تکلیف هر چه سریعتر قیمت این خودرو شدند.

*تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت رضایت خودرو طراوت نوین، مقابل فرمانداری تاکستان

به کزارش کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران،روز دوشنبه ۲ مرداد برای باری دیگر،مالباختگان شرکت رضایت خودرو طراوت نوین، مقابل فرمانداری تاکستان دراستان قزوین تجمع کردند.

*کانون نویسندگان ایران:

گزارش صف‌آرایی نیروهای امنیتی درون گورستان

در بیست‌ و سومین سالگرد درگذشت احمد شاملو، نیروهای امنیتی گور احمد شاملو را زیر مقوا پنهان و گورستان امامزاده طاهر را قرق کردند. 

امروز، دوم مرداد ماه همچون سالیان گذشته جمعی از اعضای کانون نویسندگان ایران و دوستداران احمد شاملو برای بزرگداشت میراث آزادی‌خواهی این شاعر بزرگ راهی گورستان امامزاده طاهر کرج شدند. 

در نیمه‌بسته‌ی گورستان و صف نه‌چندان طولانی نیروهای انتظامی اندکی جمعیت را به برگزاری مراسم امیدوار کرد. اما درست در بدو ورود، زنان با تذکر “حجاب” مواجه شدند و کمی پس از آن صف نیروهای امنیتی ظاهر شده، جلوی جمعیت را گرفتند و همه را به بیرون گورستان راندند. آن‌ها که پیشتر رسیده بودند خبر دادند که مزار احمد شاملو را با مقوایی پوشانده‌اند تا کسی حتا به تصادف آن را نیابد که قدم‌به‌قدم گورستان در تصرف نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها است.

نیروهای امنیتی، امسال برخلاف سال‌های گذشته از صف‌آرایی در خیابان و نمایش قدرت سرکوب پرهیز کرده و انبوه نیروهایشان را در داخل گورستان مستقر کرده بودند. جمعیت از در کوچک نیمه‌باز وارد شد، بی‌آنکه بتواند بیش از چند متر پیش بروند.

حاکمیت همچون همیشه نشان داد که هرجا نام و یادی از آزادی‌خواهی باشد، نیروهای امنیتی‌اش را بسیج می‌کند. اما این بار کوشیده بود این صف‌آرایی را از چشم رهگذران دور نگه دارد. با‌این‌همه، سرکوب به هر شمایلی که درآید، حضور هرساله‌ی اعضای کانون نویسندگان ایران و دوستداران احمد شاملو بر مزار او، پاسداشت مرام آزادیخواهانه‌ی او است.

*نوشته دختر داود رضوی به مناسبت تولد او

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*پیام انجمن صنفی معلمان فارس در رابطه با احکام صادره بر علیه سارا سیاهپور

حکم بدوی دادگاه تجدیدنظر سارا سیاهپور، فعال صنفی معلمان، عیناً تایید و به شعبه ۱ اجرای احکام زندان اوین ارسال شد. 

سارا سیاهپور، معلم و عضو کانون صنفی معلمان تهران و فعال صنفی البرز، بابت اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به پنج سال حبس تعزیری و تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری، محکوم شد وی همچنین به دو سال ممنوع‌الخروجی از کشور، دو سال ممنوعیت عضویت در احزاب، گروهها و دستجات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی نیز محکوم گردید. بنا به گزارش شورای هماهنگی خانم سیاهپور در طی پروسه دادگاه از دسترسی به وکیل محروم بوده‌اند. 

انجمن صنفی معلمان فارس، با توجه به اینکه فعالیت تمام کنشگران از جمله بانو سارا سیاهپور. کاملا مسالمت‌آمیز و در چهارچوب قانون اساسی کشور بوده است و این معلم شریف، دلسوز و عدالت خواه همواره به دنبال احقاق حقوق دانش‌آموزان و معلمان این سرزمین بوده‌اند، چنین حکم سنگینی را برای این بانوی فرهيخته محکوم نموده و از مسئولین امر خواهان مختومه شدن این پرونده می‌باشد.

*بیانیه کانون صنفی فرهنگیان شهرستان الیگودرز، در مورد “برخوردهای قضایی با اعضای تشکل مریوان_سروآباد و سرکوب فعالان صنفی” 

🔸در ماه‌های تابستان شاهد تشدید و افزایش سرکوب فعالان صنفی در سطح کشور هستیم که به شکل احضار، تبعید، تهدید، ارعاب، کسر حقوق و …. صورت گرفته است.

🔸سه تن از اعضای ارشد انجمن صنفی معلمان کردستان مریوان و سروآباد، آقایان شعبان محمدی، مسعود نیکخواه و اسکندر لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی، که در یورش همه‌جانبه امنیتی اردیبهشت ۱۴۰۱ به فعالان صنفی کشور، در تهران بازداشت و تحت شکنجه جهت اقرار به سناریو نخ‌نمای صدا و سیما قرار گرفتند، در اواسط همان سال، با قرار وثیقه‌های سنگین آزاد شدند.

🔸پرونده‌ی آنان در دادسرای اوین به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد؛ همین شعبه قرار وثیقه‌ها را تعیین نمود؛ و در تاریخ ۲ اسفند ۱۴۰۱ شعبه ۲۸ اعلام جلسه کرد. این فعالین صنفی در روز دادرسی همراه وکیل مراجعه نمودند. نیم ساعت بعد از شروع جلسه، دادستان طی تماسی دستور عدم صلاحیت شعبه ۲۸ جهت رسیدگی به این پرونده را صادر نموده پرونده را به شعبه ۱۵ به ریاست قاضی صلواتی ارجاع داد. قاضی صلواتی بجای ابلاغ به ایشان و یا وکلای مدافع پرونده، بر خلاف روال قانونی و معمول با ضامن تماس گرفته که در ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲ قرار دادرسی دارید. آقایان محمدی، نیکخواه و لطفی در اعتراض به این رویکرد و روند دادرسی از حضور در دادگاه امتناع کردند. مجددا در ۳۱ تیر وثیقه‌گذار را احضار نموده و یک ماه فرصت برای ضبط وثیقه داده‌اند.

🔸اینها شمه‌ای از روند محاکم قضایی برعلیه فعالان صنفی خوشنام کشورمان است. اینگونه رسیدگی‌های قضایی در جای‌جای این سرزمین بر علیه فعالان صنفی مناطق مختلف مانند خوزستان (احضار مجدد پیروز نامی)، سنندج (تبعید لقمان افضلی)، بوشهر (ادامه حبس محمودملاکی و احضار محسن عمرانی و…)، تبریز (کسر گروه و حقوق بهرام یعقوبی)، یزد (احضار سه تن از اعضای هیات مدیره تشکل یزد)، تهران (حکم ۵ سال حبس خانم سارا سیاهپور)، قزوین، گیلان و  ……. نیز به وفور در جریان است.

🔸کانون صنفی فرهنگیان شهرستان الیگودرز، بشدت به روند قضایی دلسوزان تعلیم و تربیت این کشور معترض بوده و از تمامی مراجع قضایی میخواهد به روند قانون بازگشته، مراحل دادرسی را بر پایه قانون اساسی و قوانین موضوع پیگیری نموده، از رفتار و دادرسی سلیقه‌ایی جدا پرهیز کنند. این گونه دادرسی‌های سلیقه‌ای نه تنها تاثیر و خللی بر عزم دلسوزان کشور نداشته بلکه آنان را در راه احقاق حقوق قانونی معلمان و دانش‌آموزان استوارتر می‌سازد. ما ضمن هشدار به چنین برخوردهایی نتایج زیان‌باری را از این رهگذر بر کشور پیش‌بینی می‌کنیم و اینگونه رفتارهای فراقانونی را محکوم می‌نماییم.

کانون صنفی فرهنگیان شهرستان الیگودرز

۲ مرداد ۱۴۰۲

*احضار ۳ عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان یزد  به دادگاه انقلاب

در ادامه سرکوب معلمان سه تن از اعضای هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان یزد  احمد چنگیزی ، منصور میرزایی و خانم حمیده زارع مجدد به دادگاه انقلاب یزد احضار شدند. 

کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*تبعید تحصیلی در دانشگاه علوم‌پزشکی‌تهران

مطهره گونه‌ای دانشجوی دندانپزشکی‌ و دییر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران که پیش از این در کمیته انضباطی بدوی دانشگاه، با اتهام «ایجاد بلوا و آشوب» به اخراج از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها به مدت ۵ سال محکوم شده بود، در کمیته تجدیدنظر مشمول تخفیف مجازات شده و حکم ایشان به «تغییر محل تحصیل دانشجو» یا همان تبعید تحصیلی تغییر یافت.

گفتنی است پرونده انضباطی ایشان جهت بررسی در کمیته مرکزی وزارت ارسال شده‌است. همچنین حکم انضباطی ایشان با استناد به شیوه‌نامه انضباطی مصوب سال ۱۳۷۴ صادر شده‌است.

*جان باختن یک ۱۸ ساله کارخانه ای در مشهد بر اثر برق گرفتگی

روز دوشنبه ۲ مرداد،یک کارگر ۱۸ ساله حین کار با دستگاه بتن سازدر کارخانه‌ای واقع  در حوالی بلوار توس مشهد دچار برق گرفتگی شد و جان خود را از دست داد.

*جان باختن یک راننده لودر در حادثه انفجار لوله انتقال گاز پالایشگاه بیدبلند

روز دوشنبه ۲ مرداد، یک راننده لودرحین کار برداشت خاک وسنگ در محوطه خطوط انتقال محصول پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس در محدوده شهرستان بهبهان براثر انفجار خط لوله گاز جان خود را از دست داد.

*جان باختن یک کارگرجوان در تهران براثر ریزش دیواره‌های بتنی در یک محل گودبرداری

روز یکشنبه یکم مرداد،یک کارگر ۲۲ ساله تبعه افغانستان حین کار گودبرداری در خیابان کارون تهران براثر ریزش دیواره‌های بتنی در دم جان باخت.

*جان باختن یک کارگر۲۹ ساله در تهران براثر برخورد بیل مکانیکی با کمرش

روزیکشنبه یکم مرداد، یک کارگر۲۹ ساله تبعه افغانستان حین کار در یک پروژه ساختمانی به مساحت هزار متر مربع در تهران براثر برخورد بیل مکانیکی با کمرش در دم جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate