اخباروگزارش های کارگری ۲۸ تیرماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۲۸ تیرماه ۱۴۰۲

– اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه فولاد پارس هفت تپه نسبت به سطح پایین حقوق منجمله عدم همسان سازی حقوق و اجرانشدن  طرح طبقه بندی مشاغل و شرایط سخت کاری 

– دومین روز اعتصاب کارکنان شرکتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهردراعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق

در همین رابطه:اعتصاب کارکنان بیمارستان های خاتم و ایران ایرانشهر در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و حق بیمه – تهدید کارکنان حق طلب به اخراج ازکار

– کنش های کارگران کارخانه نساجی وال دراعتراض به پایمالی حقوقشان توسط کارفرما زیر سایه سکوت مصلحتی اداره کار قزوین

– تجمع اعتراضی جمعی  از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نسبت به خلف وعده سرپرست دانشگاه مبنی بر تامین غذای گرم درتابستان در ساختمان مرکزی

– تجمع تعدادی از بازنشستگان فرهنگی و تامین اجتماعی تهران  برای آزادی زندانیان

– نابینایان تجمع نکرده، متفرق شدند!

– تجمع اعتراضی مالکان زمین های مسکونی شهرک زیتون در محدوده سرخه حصارنسبت به بلاتکلیفی ۳۷ ساله مقابل ساختمان وزارت مسکن و راه سازی 

– تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت های پیش فروش خودرو تاکستان نسبت به کندی روند رسیدگی به شکایتشان و عدم بازگشت سرمایه‌هایشان مقابل دادگستری کل استان قزوین برای باری دیگر با شعار «غفاری غفاری پول ما رو پس بده»

– حمایت انجمن فرهنگیان هرسین از بیانیه کانون صنفی معلمان کوردستان_ مریوان و سروآباد

– بیانیه کانون صنفی فرهنگیان گیلان، در اعتراض به احکام صادره برای معلمان دلسوز، زهرا صیاد دلشاد، فریبا انامی،عزیز قاسم زاده،محمود صدیقی پور وانوش عادلی

– اقبال شبانی، فعال کارگری اهل سنندج به ۳۰ ماه حبس تعلیقی محکوم شد

– جان باختن یک کارگرجوان درتهران زیرتلی ازآوار

*******

*اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه فولاد پارس هفت تپه نسبت به سطح پایین حقوق منجمله عدم همسان سازی حقوق و اجرانشدن  طرح طبقه بندی مشاغل و شرایط سخت کاری 

روز سه شنبه ۲۷ تیر، کارگران کارخانه فولاد هفت تپه برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق منجمله عدم همسان سازی حقوق وتبعیض حقوق پرداختی دربخش های مختلف کارخانه و اجرانشدن  طرح طبقه بندی مشاغل و شرایط سخت کاری دست از کارکشیدند و در این مجمع واقع درشهرک صنعتی شهرستان شوش تجمع کردند.

*دومین روز اعتصاب کارکنان شرکتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهردراعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق

روز چهارشنبه ۲۸ تیر برای دومین روز متوالی، کارکنان شرکتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهرکه  در شهرستان های چابهار، کنارک، سرباز، راسک، فنوج و ایرانشهر مشغول بکار هستند برای اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق به اعتصابشان ادامه دادند.

یکی از آنها به یک منبع خبری محلی گفت: نیروهای شرکتی این دانشگاه که تعدادشان به ۱۷۰۰ نفر می رسد در ایام کرونا در صف اول مبارزه علیه این بیماری و خدمت رسانی به بیماران بودند، هم اکنون چوب بی کفایتی مسئولان را میخورند.

وی افزود: «مسئولین دانشگاه جهت پایان اعتصاب مقداری از معوقات را پرداخت کردند اما این نیروها اعلام کردند تا زمانی که حقوق دو ماه به طور کامل پرداخت نشود به اعتصاب ادامه خواهند داد.

در همین رابطه:اعتصاب کارکنان بیمارستان های خاتم و ایران ایرانشهر در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و حق بیمه – تهدید کارکنان حق طلب به اخراج ازکار

روز دوشنبه ۲۶ تیر، کارکنان بیمارستان های خاتم و ایران ایرانشهر برای  اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و حق بیمه دست از کارکشیدند.

به گزارش ۲۸ تیر یک منبع خبری محلی،مسئولین این مراکز درمانی بجای پاسخگویی به مطالبات کارکنان حق طلب آنها را تهدید به اخراج از کارکردند.

*کنش های کارگران کارخانه نساجی وال دراعتراض به پایمالی حقوقشان توسط کارفرما زیر سایه سکوت مصلحتی اداره کار قزوین

روزچهارشنبه ۲۸ تیر، کارگران کارخانه نساجی وال واقع در شهر ک صنعتی حیدریه قزوین کیلومتر۲۰ جاده تاکستان به زنجان از کنش هایشان دراعتراض به پایمالی حقوقشان توسط کارفرما زیر سایه سکوت مصلحتی اداره کار قزوین خبردادند.

این کارران معترض که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها زن هستند با بیان اینکه حدود ۲۰۰کارگر با ۲ تا ۷ سال سابقه کار در این کارخانه مشغول کارند، به خبرنگار رسانه ای گفتند:در این واحد تولیدی مدت زمانی بیشتر از آنچه که در قوانین کار و تامین اجتماعی تعیین شده، کار می‌کنیم اما برخلاف قانون از دریافت مزایایی چون حق مرخصی، و امکانات بهداشتی (همانند لباس و کفش کار، ماسک، گوش گیر صدا) محروم هستیم.

آن‌ها به اجرا نشدن قانون کار در خصوص محاسبه مزایای حق مرخصی کارگران نساجی وال اشاره کرده و گفتند: در این کارخانه با درخواست مرخصی کارگران موافقت نمی‌شود. علاوه بر آن در صورت غیبت به ازای هر روز مبالغی از حقوق کارگر کسر می‌شود و فقط زمانی که یکی از اقوام نزدیک کارگران فوت کند اجازه‌ی رفتن به مرخصی دارند.

این کارگران با اشاره به اینکه کارفرما در ارائه لباس و کفش و حتی ماسک و گوش گیرهای صدا به کارگران تحت مسئولیت خود دچار مشکل است، درباره ارائه لباس کار وکفش ایمنی افزودند: عرف کارگاه‌ها بدین ترتیب است که هر ۶ ماه یکبار لباس ایمنی و هر سال یکبار کفش ایمنی به کارگران داده می‌شود اما مدیریت کارخانه این عرف را رعایت نمی‌کند.

آنها در ادامه درباره ارائه ماسک و صداگیر نیز گفتند: ماسک که از ضروریات هر روزه کارگران نساجی برای جلوگیری از گرد و غبار به دهان کارگر و انواع بیماری‌های ریوی است که هر چند ماه یکبار داده می‌شود.محیط نساجی وال صنعتی وپر سروصدا است و اساسا کارگران بدون صداگیر گوش نمی‌توانند کار کنند. به صورت مشخص برای رعایت بهداشت، صداگیرها باید هر هفته یکبار عوض شوند اما این اتفاق هر چند ماه یکبار می‌افتد و در عین حال کارگران باید بابت دریافت آنها باید تعهدنامه‌ای را امضا کنند که در آن ذکر شده در صورت بروز هر حادثه شغلی در ناحیه گوش مسئولیت با خود کارگر است.

کارگران در ادامه گفتند: حقوق کارگران نساجی وال حداقلی است با این حال ما کارگران این کارخانه خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای افزایش حقوق هستیم. قراردادهای‌ ما نیز هر یک ماه یکبار به صورت سفید امضاء و یکطرفه است و در مواقع لزوم از کارگران اثر انگشت یا امضاء می‌گیرند.

کارگران قراردادی در کارخانه نساجی وال در پایان اظهار داشتند: این مشکلات را بارها به مسئولین اداره کار بویژه بازرسان گوشزد کرده‌ایم اما ظاهرا فشاری به کارفرما وارد نمی‌کنند.

*تجمع اعتراضی جمعی  از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نسبت به خلف وعده سرپرست دانشگاه مبنی بر تامین غذای گرم درتابستان در ساختمان مرکزی

روز چهارشنبه ۲۸ تیر، جمعی  از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برای اعتراض به خلف وعده سرپرست دانشگاه مبنی بر تامین غذای گرم درتابستان در ساختمان مرکزی این واحد آموزش عالی درتهران تچمع کردند.

برخی از نوشته‌های پلاکارد دانشجویان و شعارهای داده شده بنقل از کانال شورای صنفی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی:

– دانشگاه پولکی، وعده‌های الکی

– بودجهٔ ما کجا رفت؟

– نود سال افتخار، مسئولین بی‌بخار

*تجمع تعدادی از بازنشستگان فرهنگی و تامین اجتماعی تهران  برای آزادی زندانیان

براساس فیلم وتصاویر منتشره درشبکه های اجتماعی،روزسه شنبه ۲۷ تیر، تعدادی از بازنشستگان فرهنگی و تامین اجتماعی تهران  برای آزادی زندانیان در پارکی تجمع کردند.

*نابینایان تجمع نکرده، متفرق شدند!

براساس شنیده‌ها متاسفانه تعداد نفرات تجمع‌کننده روز گذشته به‌قدری کم بوده که تجمع نکرده، متفرق شده‌اند. همچنین عکس و فیلمی از تجمع به کمپین نرسیده تا منتشر کنیم.

حتی اگر تک‌نفره و فردی به موضوعی اعتراض داشتید، خواسته و مطالبه خودتون را روی کاغذ بنویسد و مقابل سازمان و اداره مربوطه عکس بیاندازید و رسانه‌ای کنید. این کمترین کاریه که می‌تونید برای احقاق حق‌تون بکنید و نمی‌کنید. بیشترین بازخوردهای رسانه‌ای در تجمعات سراسری رو از اعتراضات تک‌نفره گرفتیم. دیروز حتی اگه یک نفر هم اعتراض خودش رو رسانه‌ای می‌کرد، یه قدم جلو بود.

برگزاری تجمع برای مطالبه‌ای که سالهاست از طریق مکاتبه و جلسه به نتیجه نرسیده، وظیفه تشکل‌هاست تا برنامه‌ریزی و برگزار کنند، که نمی‌کنند که مبادا بهزیستی و دولت بهشون اخم کنه!

منبع:کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت

*تجمع اعتراضی مالکان زمین های مسکونی شهرک زیتون در محدوده سرخه حصارنسبت به بلاتکلیفی ۳۷ ساله مقابل ساختمان وزارت مسکن و راه سازی 

روز سه شنبه ۲۷ تیر،جمعی از مالکان زمین های مسکونی شهرک زیتون در محدوده سرخه حصاراز توابع شهر قدس دراستان تهران برای اعتراض به بلاتکلیفی ۳۷ ساله مقابل ساختمان وزارت مسکن و راه سازی تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،تجمع کنندگان اعلام کردند: ما کارمندان بازنشسته وزارت کشاورزی هستیم، ۳۷ سال قبل مطابق قانونی که دولت را موظف به تأمین مسکن کارمندانش می‌کند، زمینی در محدوده سرخه حصار تحت عنوان شهرک زیتون با سندی شش‌دانگ منگوله دار دریافت کرده‌ایم اما عواملی طی این سالها نگذاشته‌اند به دارایی قانونی خود به عنوان سرپناه دسترسی پیدا کنیم.

آنها ادامه دادند: تمام مسیر‌های قانونی طی شد هر اعتراضی بی‌نتیجه ماند و به جایی نرسید.

*تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت های پیش فروش خودرو تاکستان نسبت به کندی روند رسیدگی به شکایتشان و عدم بازگشت سرمایه‌هایشان مقابل دادگستری کل استان قزوین برای باری دیگر با شعار «غفاری غفاری پول ما رو پس بده»

روز چهارشنبه ۲۸ تیر برای چندمین بار، بیش از ۲۰۰ مالباخته شرکت های پیش فروش خودرو  منجمله شرکت رضایت خودرو طراوت نوین(غفاری)برای اعتراض به کندی روند رسیدگی به شکایتشان مقابل دادگستری کل استان قزوین با شعار «غفاری غفاری پول ما رو پس بده»تجمع کردند وخواهان بازگشت رمایه‌هایشان شدند.

براساس گزارش های رسانه ای شده، از سال ۱۳۹۲ شرکت‌های پیش فروش خودرو در شهرستان تاکستان استان قزوین به شکل عجیب شروع به تاسیس شدند وحتی برخی سوپرمارکت‌ها اقدام به ثبت‌نام پیش‌فروش خودرو می‌کردند که حدود ۷۰ مورد از آنها پلمب شده‌اند؛ این شرکت‌ها در مجموع حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان از مردم سپرده‌پذیری داشته‌اند.

*حمایت انجمن فرهنگیان هرسین از بیانیه کانون صنفی معلمان کوردستان_ مریوان و سروآباد

خشونت قادر به پریدن از روی جنازه خویش نیست

زندگی، خسته و خونین زیر چکمه‌های شقاوت و غارت و رانت، جان می‌دهد

خرد، در دادگاه‌های تفتیش عقاید قرون‌وسطایی

فرود گیوتین را به نظاره نشسته است

خون، از قلم انتقام فواره می‌زند و احکام ضد بشری علیه اصحاب اندیشه امضا می‌شود

کین توزان فربه شده توسط پول و قداره عربده سر می‌دهند که: اذهان مشوش شده و امنیت به تاراج رفته !! 

پس: حکم آورید تا ارابه‌های خشونت به حرکت سیستماتیک خود ادامه دهند.

و در کمال ناباوری بی‌درنگ احکام نیز صادر می‌شوند!!

ما همراه با تمامی برابری‌خواهان و حق‌طلبان، روش‌های غیرقانونی علیه فعالان صنفی را محکوم می‌کنیم؛ و به ملت شریف ایران، دانش آموزان، فرهنگیان و خانواده‌های آنها اعلام می‌داریم:

پرونده‌سازی، ساختن سناریوهای دروغین علیه معلمان در بند و نحوه برخورد با اعضای محترم کانون صنفی فرهنگیان مریوان و سروآباد

آقایان مسعود نیکخواه و شعبان محمدی و سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، سوران اسکندر لطفی، در حقیقت سرپوش نهادن بر ناکارآمدی اربابان قدرت در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران امروز است که همگی با تمام هستی خود آن‌را احساس می‌کنیم.

البته با این اعمال و مدیریت قرون وسطایی، ذره‌ای افکارِ حقیقت بینِ مردمِ ایران از دیدن کوه فقر و نابرابری و غارت و اختلاس و بیکاری و اعتیاد و رانت‌خواری و خروج ثروت عظیم ملت برای سورچرانی آقازادگان غرب‌نشین منحرف نخواهد شد.

انجمن فرهنگیان هرسین 

۲۸ تیرماه ۱۴۰۲

*بیانیه کانون صنفی فرهنگیان گیلان، در اعتراض به احکام صادره برای معلمان دلسوز، زهرا صیاد دلشاد، فریبا انامی،عزیز قاسم زاده،محمود صدیقی پور وانوش عادلی

روزچهارشنبه ۲۸ تیر، کانون صنفی فرهنگیان گیلان بیانیه ای بشرح زیر در اعتراض به احکام صادره برای معلمان دلسوز، زهرا صیاد دلشاد، فریبا انامی،عزیز قاسم زاده،محمود صدیقی پور وانوش عادلی،منتشرکرد:

معلمانی که از جان و مال، از آسایش و آرامش خود و خانواده‌های‌شان برای بهبود شرایط کار و زندگی معلمان، بهبود وضعیت آموزش و پرورش کشور و بهبود وضعیت تحصیلی فرزندان محروم جامعه مایه می‌گذارند.

«سنگ  خارا گشت و زان خو برنگشت

ریگ شد کز وی نروید هیچ کشت»

– نزول کیفیت و استفاده کالایی آموزش در مدارس کشور، خفگی اندیشگی اصحاب فرهنگ و هنر، دهلیز نُه توی مشقت زیستن، فریاد نسل‌های فسرده در راه، علائم بالینی مدیریت ناکارآمد به‌ویژه در عرصه آموزش و پرورش است.

– معلمان، این برزگران دشت بیداری و روشنایی، متعلمان را به استقبال آفتاب دانایی و هنر خوب زیستن دعوت می‌کنند و این خوشایند ذائقه تمامیت‌خواهان و خویشاوندسالاران، با رویکرد تعدی و تبختر، نیست.

– در گیلان نیز همانند بسیاری از استان‌های کشور کنشگران صنفی و معلمان دلسوزی چون زهرا صیاد دلشاد، فریبا انامی، عزیز قاسم زاده، محمود صدیقی‌پور و انوش عادلي به جای  تشویق و تقدیر، به انتساب  اتهامات بی‌شمار و صدور احکام  ناعادلانه چون بازنشستگی اجباری، انفصال، اخراج از کار و زندان مواجه‌اند. 

– هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات کارمندان آموزش و پرورش گیلان، بر مبنای کدام پایه حقوقی، تضییع حقوق بدیهی و امنیت شغلی کارمندان خویش را نشانه رفته‌است ؟! 

– کانون صنفی فرهنگیان گیلان ضمن اعتراض، خواهان پایان دادن به این نوع عملکرد، و برقراری آرامش و امنیت شغلی و روانی در جامعه ی فرهنگیان است‌.

*اقبال شبانی، فعال کارگری اهل سنندج به ۳۰ ماه حبس تعلیقی محکوم شد

بنابر خبر رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز چهارشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۲ حکم ۳۰ ماه حبس تعلیقی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به اقبال شبانی کارگر خباز و از فعالین کارگری شهر سنندج ابلاغ شد. 

این فعال کارگری روز شنبه ۲۴ تیرماه به اتهام عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون محاکمه شده بود. 

اقبال شبانی بازرس سندیکای خبازان شهر سنندج است که روز ۳۰ اردیبهشت سال جاری توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت، و در تاریخ ۱۰ خرداد با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیونی موقتاً از زندان آزاد شد. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران صدور حکم حبس برای اقبال شبانی را قویاً محکوم می‌نماید و خواستار پایان دادن به سرکوب کارگران و آزادی بی‌قید و شرط تمامی کارگران، معلمان و فعالین سیاسی زندانی است. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران 

۲۸ تیرماه ۱۴۰۲

*جان باختن یک کارگرجوان درتهران زیرتلی ازآوار

روزچهارشنبه ۲۸ تیر،یک کارگر ۲۳ ساله تبعه افغانستان حین استراحت در یک ساختمان مسکونی قدیمی دو طبقه خالی از سکنه در خیابان مدنی براثر ریزش سقف خانه زیرتلی از  آوارگرفتار و جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate