اخباروگزارش های کارگری ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲

– بازنشستگان کشوری استان تهران هم در سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه)مقابل صنوق بازنشستگی کشوری تجمع کردند 

– حمایت اسماعیل عبدی از کمپین یکصدهزار امضا برای آزادی معلمان زندانی

– بیانیه‌ی کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در حمایت از کمپین یکصد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی

– حمایت انجمن صنفی معلمان فارس از  کمپین یکصدهزار امضاء برای آزادی معلمان زندانی و پایان دادن به پرونده‌سازی علیه معلمان 

–  بیانیه حمایتی انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی از کمپین یکصدهزار امضاء برای آزادی معلمان زندانی

– از ابتدای دوره‌ی اخیر شورای صنفی تا به حال، دانشگاه به اقسام و شیوه‌های مختلف سیاست سنگ‌اندازی و عدم مشارکت و همراهی را پیش گرفته که تا این لحظه خشم عمومی دانشجویان نتیجه عمده آن بوده

– تجمع اعتراضی تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت رضایت خودرو طراوت نوین(غفاری)‌مقابل استانداری قزوین با شعار« فلش بک ها لغو نشه قزوین قیامت میشه»

– تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن دانشگاه آزاد رودهن سما نسبت به بلاتکلیفی ۲۰ ساله مقابل استانداری تهران

– تایید حکم بازنشستگی پیش از موعد و تقلیل گروه خانم زهرا صیاد دلشاد، معلم شریفِ بندر انزلی

– بازداشت فعال کارگری ریبوار عبداللهی توسط نیروهای امنیتی در سنندج

بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت صدیق ریحانی فعال کارگری در سنندج

تعیین تاریخ برگزاری دادگاه رفیق سلیمی

– پیام تسلیت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، به مناسبت درگذشت غلامحسین دوستعلی مکی، وکیل شرافتمند معلمان مشهد

– اطلاعیه کانون نویسندگان ایران :احمدرضا احمدی درگذشت

– جان باختن یک کارگراداره برق بانه براثر سقوط از تیر برق

*******

*بازنشستگان کشوری استان تهران هم در سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه)مقابل صنوق بازنشستگی کشوری تجمع کردند 

*حمایت اسماعیل عبدی از کمپین یکصدهزار امضا برای آزادی معلمان زندانی

به‌خداوند جان و خرد

دوستان و همکاران گرامی!

مطلعید که طبق اصل ۲۶ قانون اساسی فعالیت در گروه‌های مدنی، امری قانونی‌ست و هرگونه اعتراض مسالمت‌آمیز طبق اصل ۲۷ قانون اساسی جزو حقوق اولیه مردم ایران به شمار می‌رود. بر این اساس معلمان با پایه‌گذاری تشکل‌های صنفی و دریافت مجوز از وزارت کشور با برگزاری مجامع عمومی و تشکیل هیئت مدیره پیگیر مطالبات برحق و قانونی خود بوده و در چهارچوب اساسنامه برای اصلاح اوضاع نابسامان آموزش و پرورش تلاش کرده‌اند. 

متاسفانه از همان ابتدای فعالیت، پرونده‌سازی و برخوردهای امنیتی با کنشگران در دستور کار نهادهای امنیتی قرار گرفت و به‌شکلی تدریجی دامنه سرکوب تشکل‌های صنفی افزایش یافت که مقایسه تعداد معلمان زندانی در سال‌های پیشین مؤید این ادعاست.

معلمان و تشکل‌های صنفی در مدت بیست سال گذشته برای آزادی همکاران خود مسالمت‌آمیزترین روش‌های مدنی مانند نوشتن نامه، جمع آوری طومار، مذاکره با مسئولان، برگزاری کارزارهای مجازی و تجمعات را به کار بردند تا صدای معلمان زندانی را به اطلاع مردم شریف ایران برسانند.

اخیرا نیز «کمپین یکصد هزار امضا در حمایت از معلمان زندانی» شروع شده است.

این‌جانب به‌عنوان معلم زندانی از تمامی همکاران عزیز و دوستانی که با تشکیل چنین کمپین‌هایی مردم ایران را برای رسیدن به مطالبات اصلی خود یاری می‌رسانند کمال قدردانی و تشکر را دارم.

به امید آزادی

اسماعیل عبدی

۲۱ تیرماه ۱۴۰۲

زندان کچویی فردیس کرج

*بیانیه‌ی کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در حمایت از کمپین یکصد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی

همکاران گرامی، فرهنگیان شرافتمند!

سال‌هاست که جامعه‌ی فرهنگیان از درد فقر و تبعیض در رنج است. تورم افسارگسیخته به‌طور کم سابقه‌ای موجب بی‌ارزش شدن پول ملی گردیده و افزایش ناچیز حقوق کارمندان و کارگران اکثریت قریب به اتفاق این عزیزان را به زیر خط فقر و فلاکت اقتصادی سوق داده‌است و دولت‌ها به‌عنوان کارفرمایان مستقیم این مزدبگیران از زیر بار مسئولیت خویش شانه خالی می‌کنند و چشم‌ها و گوش‌هایشان را در برابر دردهای بخش‌های مختلف جامعه بسته‌اند و پاسخ معترضان را با سرکوب و حبس و اخراج و انفصال از خدمت و … می‌دهند.

در همین راستا، تعدادی از فعالان صنفی معلمان تنها و تنها به جرم اعتراض مسالمت‌آمیز به‌وضع موجود سال‌هاست که در حبس و بند هستند و تعدادی دیگر نیز در انتظار صدور آرای هیات‌های تخلفات اداری و دادگاه‌های انقلاب هستند.

این عزیزان جان و زندگی خود و خانواده‌هایشان را برای احقاق حقوق فرهنگیان، اولیا و دانش‌آموزان به خطر انداخته‌اند و سزاوار نیست که دربرابر ظلمی که بر آن ها روا داشته شده بی‌تفاوت باشیم.

«کمپین یکصد هزار امضا» تلنگری‌ست به ما و مسئولان ذیربط و تاکید بر این نکته که ما، آن‌هایی را که پیشگام بوده‌اند فراموش نکرده‌ایم و تنهایشان نگذاشته‌ایم.

پیوستن به این کمپین و قراردادن ناممان در لیست، حداقل کاری‌ست که می‌توانیم برای همکاران دربندمان انجام دهیم بنابراین از همه‌ی فرهنگیان در اقصی نقاط کشور تقاضا داریم که با تمام توان و به‌صورت فعالانه در این کارزار شرکت کنند تا با افزایش تعداد امضاها راه گفت و گو برای آزادی عزیزانمان گشوده شود.

ما کسانی را که در تنهایی‌ها صدایمان بوده اند از یاد نخواهیم برد.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

۲۱ تیرماه ۱۴۰۲

*حمایت انجمن صنفی معلمان فارس از  کمپین یکصدهزار امضاء برای آزادی معلمان زندانی و پایان دادن به پرونده‌سازی علیه معلمان 

هدف از ایجاد کمپین یکصدهزار امضا آزادی و حمایت از معلمان زندانی و پایان دادن به پرونده سازی علیه معلمان می باشد و این امر محقق نمی شود جز اینکه باحمایت شما همکاران گرامی این درخواست به گوش همه مسئولان کشور رسانده شود. 

لطفا با ورود به لینک زیر ابتدا پتیشن را امضاء و سپس با اشتراک‌گذاری این پست از طریق تمامی اپلیکیشن‌ها و یا ایمیل در موفقیت کمپین و آزادسازی معلمان سهیم شوید. 

برای ورود به سایت بایستی فیلترشکن یا vpn روشن باشد!

نوشتن نام، نام خانوادگی، کشور، شهر و استان محل خدمت یا بازنشستگی ضروری است. 

لینک امضاء 

https://fa.petitions.net/406678?u=8826850&s=102851291

*بیانیه حمایتی انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی از کمپین یکصدهزار امضاء برای آزادی معلمان زندانی

همکاران گرامی، پیشکسوتان و شاغلین ارجمند در سطح کشور، بویژه همکاران خراسان!

ضمن تشکر از حمایت بی‌دریغ شما عزیزان در تهیه نامه به رئیس قوه قضائیه، با ۱۲۰۰ امضای زنده، رفع تنگناهای قضایی، قطع پرونده سازی و منع تعقیب از معلمان دارای پرونده های صنفی و مدنی (با اتهامات ساختگی امنیتی و … )؛ مستحضرید که متأسفانه دبیرخانه قوه قضائیه، از تحویل و ثبت این نامه خودداری نمود و به آن وقعی نگذاشت!

لذا جمعی از فعالان صنفی سراسر کشور،بر آن شدند تا این بار با تشکیل یک کارزار بزرگتر، با عنوان «کمپین یکصدهزار امضاء برای آزادی معلمان زندانی» صدای جمع بزرگتری از معلمان را بصورت کاملاً قانونی، مدنی، مشفقانه و خیرخواهانه، به گوش مسئولان برسانند.

انتظار می‌رود، همانگونه که بار پیش، در امضای نامه به ریاست دستگاه قضا، خوش درخشیدند، این بار نیز جلوه اتحاد، انسجام و نوعدوستی استان خراسان شمالی «گنجینه فرهنگ ها و معرفت ها» و دیگر نقاط ایران را هرچه نیکوتر به نمایش بگذارند و از این کارزار نیز حمایت نمایند.

شما همکاران شریف، می توانید با مراجعه به لینک زیر،نام خود را به امضا کنندگان این کارزار حمایتی، بیفزایید.

https://fa.petitions.net/406678?u=8826850&s=102851291

*از ابتدای دوره‌ی اخیر شورای صنفی تا به حال، دانشگاه به اقسام و شیوه‌های مختلف سیاست سنگ‌اندازی و عدم مشارکت و همراهی را پیش گرفته که تا این لحظه خشم عمومی دانشجویان نتیجه عمده آن بوده.

با سر رسیدن ترم تابستان، مسئولین دانشگاه این بار از مسئله‌ی تهیه‌ی غذای دانشجویان شانه خالی کردند و علی‌رغم اینکه در خصوص این موضوع وعده‌ی پیگیری داده شده بود، اما حالا از انجام این وظیفه امتناع می‌کنند.

با استناد به امضا و وعده‌ی ریاست پیشین دانشگاه مبنی بر برقراری تهیه‌ی غذای گرم در ترم تابستان و پیگیری‌های متعدد شورای صنفی به عنوان نماینده‌ی بر حق دانشجویان، حال مسئولین پس از کشمکش‌های فراوان، از تامین جیره‌ی خشک آن هم ۲ مرتبه در این ترم با منت فروش نیم‌بها، سخن می‌گویند.

این در حالی‌ست که طی جلسات متعدد با مقامات رسمی دانشگاه از جمله ریاست وقت، مدیرکل حوزه‌ی ریاست دانشگاه و معاونت دانشجویی، بارها و بارها ذکر شد که تهیه‌ی غذای گرم به منظور صرفه‌جویی در وقت دانشجویان است چرا که ایشان در طول تابستان درگیر پروژه‌ و واحد کارآموزی هستند و وقتی برای پخت غذا ندارند.

در حالی‌ که شورای صنفی پیگیر مسائل مختلفی همچون تغذیه‌ی تابستان، حذف اثر نمرات مردودی و مشکلات ریز و درشت دانشگاه بود، انتصاب سرپرست جدید، جناب آقای دکتر شاهانی صورت گرفت؛ از این رو برای هماهنگی و پیگیری‌ درخواست‌ها، شورای صنفی بارها تقاضای برگزاری جلسه‌ای با ایشان را داشت اما هر بار این جلسه از سوی مسئولین به آینده موکول شد و تا به امروز به تعویق افتاده است. ایشان که در مصاحبه‌ی خود به تامین امکانات رفاهی دانشجو تاکید دارند، از برگزاری جلسه‌ای، هر چند کوتاه با شورای صنفی – که نهاد قانونی پیگیری حقوق دانشجویان می‌باشد – سر باز می‌زنند.

سیاست‌گذاری مقامات دانشگاه در یک ماه اخیر در قبال مشکلات عدیده، به جای هم‌اندیشی و مشارکت در جهت یافتن راه حل، عدم همکاری و پاسخگویی بوده است. در آخر هم تصمیماتی اتخاذ می‌شود که با تمام اصول حرفه‌ای که خودشان هم در حرف به آنها واقف هستند، مغایر می‌باشد که از این موارد می‌توان به تغذیه‌ی تابستان اشاره کرد که ناگهان و بدون هیچ هماهنگی و جلسه‌ای، حرف از جیره‌ی خشک با عرضه در تاریخ و هزینه‌ی نامعلوم می‌زنند. آن هم در حالی که ترم تابستانی شروع شده! 

چگونه می‌شود که در دانشگاه دولتی که در خصوص تامین مایحتاج زندگی دانشجو بودجه دریافت می‌کند و به قول خود مسئولین، حوزه‌ی تغذیه بیشترین سهم را از این بودجه داشته باشد، اما شاهد غذای بی‌کیفیت در نیم‌سال‌ها و جیره‌ی خشک در ترم تابستان باشیم ؟

در آخر شورای صنفی تاکید دارد که شیوه‌ی پیش گرفته شده جز خشم دانشجویان، نتیجه‌ی دیگری ندارد و هنگامی که راه مسالمت‌آمیز گفت‌ و‌ گو بر دانشجویان بسته می‌شود و تصمیماتی بدون نظر آنها، بر وی تحمیل می‌گردد، تبعات آن دامن‌گیر مسئولین دانشگاه خواهد بود.

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

*تجمع اعتراضی تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت رضایت خودرو طراوت نوین(غفاری)‌مقابل استانداری قزوین با شعار« فلش بک ها لغو نشه قزوین قیامت میشه»

روزچهارشنبه ۲۱ تیر، مالباختگان شرکت رضایت خودرو طراوت نوین(غفاری)برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان با شعار« فلش بک ها لغو نشه قزوین قیامت میشه»‌مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.

*تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن دانشگاه آزاد رودهن سما نسبت به بلاتکلیفی ۲۰ ساله مقابل استانداری تهران

روزچهارشنبه ۲۱ تیر،جمعی از اعضای تعاونی مسکن دانشگاه آزاد رودهن سما برای اعتراض به بلاتکلیفی ۲۰ ساله مقابل استانداری تهران درمیدان آفریقا تجمع کردند.

*تایید حکم بازنشستگی پیش از موعد و تقلیل گروه خانم زهرا صیاد دلشاد، معلم شریفِ بندر انزلی

حکم این فعال صنفی معلمان گیلان که پیش‌تر با پرونده‌سازی هیات تخلفات گیلان به بازنشستگی و تقلیل گروه محکوم شده بود، بعد از اعتراض و ارائه مستندات به هیات تجدیدنظر، عینا تایید شده‌است.

به نظر می‌رسد که دادگاه‌های اداری عملاً به حیاط خلوت نهادهای امنیتی تبدیل شده‌اند و با صدور احکام بی‌بنیان، سعی در ایجاد اختناق در فضای مدارس دارند تا به‌این شکل و با بهره‌کشی مضاعف، راه هرگونه اعتراضی را ببندند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن محکوم نمودن برخورد با معلمان ایران، حکم صادره علیه خانم زهرا صیاد دلشاد را غیر منطقی میداند و به نهادهای آمر و عامل توصیه میکند که از هرگونه پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی دست بکشند، یقیناً این برخوردهای قهری، اراده‌ی معلمان برای احقاق حقوقی صنفی، ذراه‌ای نخواهد کاست.

*بازداشت فعال کارگری ریبوار عبداللهی توسط نیروهای امنیتی در سنندج

بامداد امروز چهارشنبه ۲۱ تیرماه ١۴٠٢، ریبوار عبداللهی فعال کارگری شهر سنندج در نزدیکی “حسین‌آباد” از توابع دیواندره توسط نیروهای امنیتی شهر سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی با ارائه حکم قضایی این فعال کارگری را بازداشت کرده‌اند. تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دسترس نمی‌باشد.

*بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت صدیق ریحانی فعال کارگری در سنندج

صدیق ریحانی، کارگر نانوایی و‌ فعال کارگری اهل سنندج از هفته گذشته توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شده و اطلاعی از سرنوشتش در دست نیست.

*تعیین تاریخ برگزاری دادگاه رفیق سلیمی

بنابر خبر منتشرشده، جلسه دادگاه رفیق سلیمی روز یکشنبه ۲۵ تیر۱۴۰۲ برگزار میشود.

رفیق سلیمی فعال کارگری از هفتم آذرماه ۱۴۰۱ بازداشت شد و در زندان مرکزی سنندج زندانی شد. در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ به دادگاه احضار شد و توسط دادستان نقی زاده به اتهام ،ایجاد گروه های غیر قانونی و اقدام علیه امنیت ملی کشور به مفسد فی الارض تفهیم اتهام شد. تمامی اتهامات ذکر شده را رفیق سلیمی رد کرده است.

منبع ۳ خبربالا:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*پیام تسلیت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، به مناسبت درگذشت غلامحسین دوستعلی مکی، وکیل شرافتمند معلمان مشهد

مرگ در ذهن اقاقی جاریست…

خبر درگذشت ناگهانی آقای غلامحسین دوستعلی مکی، وکیل شجاع و مدافع فعالین صنفی معلمان مشهد که براثر ایست قلبی، جهان فانی را وداع گفتند، موجب تألم و ثأثر دوست‌داران ایشان گردید.

شورای هماهنگی ضمن قدردانی از تلاش‌های این طیف از وکلای شرافتمند، درگذشت این وکیل گرانقدر را تسلیت می‌گوید و برای بازماندگان ازجمند آرزوی صبر و شکیبایی و فرداهای بهتر دارد.

*اطلاعیه کانون نویسندگان ایران :احمدرضا احمدی درگذشت

احمدرضا احمدی (۱۳۱۹-۱۴۰۲)، شاعر، نویسنده، مترجم، پژوهشگر‌، نقاش، سینماگر و از اعضای موسس کانون نویسندگان ایران، در سن هشتادوسه‌ سالگی در تهران درگذشت.

 نخستین مجموعه‌ی شعر او «طرح»، که در آن دوران مجموعه‌ای نوگرا به شمار می‌آمد، در سال ۱۳۴۰ با استقبال گسترده‌ی مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شد و او را در جایگاه بنیاد‌گذار شعر موج نو ایران قرار داد.

گروه طرفه که سال ۱۳۴۳ به همت او، بهرام بیضایی، محمدعلی سپانلو، اکبر رادی، مهرداد صمدی، اسماعیل نوری‌علا، نادر ابراهیمی، جعفر کوش‌آبادی، مریم جزایری، جمیله دبیری و چند تن دیگر شکل گرفت از نخستین جرگه‌هایی بود که به شناخت و تبیین مبانی هنر مدرن پرداخت. 

احمدرضا احمدی از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. مجموعه‌‌های «ردیف موسیقی ایرانی»، «زندگی و آثار موسیقی‌دانان ایران و جهان» و «صدای شاعر» که معرفی شعر معاصر و شعر قدیم فارسی است با تدوین و به سرپرستی او در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراهم آمده‌‌‌اند.

احمدرضا احمدی از برجسته‌ترین شاعران معاصر بود که تاثیر به‌سزایی بر شاعران و هنرمندان هم‌دوره و نسل‌های پس از خود گذاشته است. او که عمری را به کار فرهنگ و هنر صرف کرد در سال‌های طولانی حضور و فعالیتش، پرداختن به کار ادبی و هنری خود را بر دیگر ظرفیت‌های هنر در بازتاب دغدغه‌های سیاسی‌ـ‌اجتماعی ترجیح داد. 

از آثار او می‌توان به: قافیه در باد گم می‌شود، هزار پله به دریا مانده است، من فقط اسب سفید را گریستم، آپارتمان دریا، روبان قرمز، عاشقانه‌های حافظ، بر دیوار کافه، مسافرخانه بندر بارانداز و چندین مجموعه شعر و ده‌ها مقاله و نقد و بررسی، اشاره کرد. 

کانون نویسندگان ایران درگذشت احمدرضا احمدی را به خانواده، دوستان او و جامعه‌ی فرهنگی مستقل کشور تسلیت می‌گوید. 

یادش گرامی باد!

۲۱ تیرماه ۱۴۰۲

*جان باختن یک کارگراداره برق بانه براثر سقوط از تیر برق

روز چهارشنبه ۲۱تیر، یک کارگراداره برق بانه بنام  کیوان شاه‌ویسی، حین کاردربالای تیر چراغ برق بر اثر سقوط از جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate