اخباروگزارش های کارگری ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲

– خودکشی کارگر راه آهن پس از اخراج ازکار

– تجمع اعتراضی مربیان پیش دبستانی خوزستان نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان

مصدومیت شدید ۴ مربی پیش دبستانی حق طلب براثر تصادف در مسیر شرکت در تجمع

– دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های

خراسان رضوی(مشهد)

خوزستان (شهراهواز)

فارس(شیراز)

کردستان(سنندج)

کرمانشاه(کرمانشاه)

واستان تهران مقابل ساختمان معاونت توسعه سرمایه انسانی شرکت مخابرات ایران

– تجمع اعتراضی کارکنان شرکتی بیمارستان رجایی گچساران نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق وحق بیمه وبلاتکلیفی شغلی

– فراخوان سومین تجمع سراسری معلولان

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم، موجیم که آسودگی ما عدم ماست

– ورود نیروهای شبه‌نظامی خارجی به دانشگاه تحت عنوان “دانشجو” 

– محکومیت توماج صالحی به اتهام «افساد فی الارض» به ۶ سال و ۳ ماه حبس 

محکومیت فرهاد نوایی، دانش‌آموز اهل مهاباد به دو سال حبس تعزیری 

– بازنشستگی اجباری و زودهنگام با تقلیل دو گروە احمد علیزاده از آبدانان

– دو سال تقلیل  گروه فاروق سعیدزاده از مریوان

– جان باختن ۲ کارگر مقنی در آمل براثرسقوط در چاه وگازگرفتگی

جان باختن یک کارگر مقنی در اصفهان براثرسقوط در چاه

*******

*خودکشی کارگر راه آهن پس از اخراج ازکار

خودکشی یکی از کارگران پیمانکاری شرکت قطارهای مسافری رجا

بنابر گزارش رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران یکی از کارگران پیمانکاری شرکت قطارهای مسافری رجا پس از اخراج از سوی مدیریت شرکت با پریدن روی ریل قطار و اصابت با لوکوموتیو به زندگی خود پایان داد.

هویت این کارگر ۵۸ ساله آقای صدیقی عنوان شده است که با بیش از دو دهه سابقه‌ی کار و در پی سیاست‌های مدیریت شرکت رجا خصوصاً بختیاری مدیرعامل شرکت به بهانه عدم نیاز به نیرو از کار اخراج شده بود.

لازم به ذکر است که با توجه به ماهیت سخت و زیان‌آور بودن کار در راه‌آهن، آقای صدیقی می‌بایست بازنشسته می‌شد اما به گفته‌ی دیگر کارگران، مدیران راه‌آهن با تبانی با بیمه مانع از محاسبه‌ی طرح مشاغل سخت و زیان‌آور برای این‌ کارگران شده‌اند.

همچنین عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، عدم وجود امنیت شغلی با توجه به قراردادهای ۱ الی ۳ ماهه برای کارگران پیمانکاری و عدم محاسبه‌ی مزایایی از جمله اضافه‌کاری و شب‌کاری برای این‌ کارگران از جمله اجحافات گسترده‌ی کارفرما علیه کارگران پیمانکاری است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن ابراز تسلیت به خانواده آقای صدیقی و همکاران وی، اعلام‌می‌دارد که تنها راه هر درجه بهبود در اوضاع کاری و معیشتی و ممانعت از اخراج پرسنل و تحقق خواسته‌های کارگران در گرو اتحاد‌ عمل و متشکل شدن بخش‌های مختلف طبقه کارگر است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۸ تیرماه ۱۴۰۲

*تجمع اعتراضی مربیان پیش دبستانی خوزستان نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان

مصدومیت شدید ۴ مربی پیش دبستانی حق طلب براثر تصادف در مسیر شرکت در تجمع

روز دوشنبه ۱۹ تیر، مربیان پیش دبستانی خوزستان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت برای چندین وچندمین بار مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان در کلانشهراهوازتجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،۴ مربی پیش دبستانی زن واز اهالی شهرستان باغ‌ملک که برای اعتراض به عدم استخدام خود قصد تجمع در مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان را داشتند دچار سانحه تصادف شدند. 

در این حادثه که در مسیر غیزانیه رخ داد، چهار مربی پیش دبستانی دختر به شدت مصدوم شدند و به بیمارستان گلستان اهواز انتقال یافتند.

*دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های

خراسان رضوی(مشهد)

خوزستان (شهراهواز)

فارس(شیراز)

کردستان(سنندج)

کرمانشاه(کرمانشاه)

واستان تهران مقابل ساختمان معاونت توسعه سرمایه انسانی شرکت مخابرات ایران

شعارها:

«شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد»

«بازنشسته بپاخیز برای رفع تبعیض»

«بازنشسته دادبزن حق تو فریادبزن»

«بازنشسته بیدار است از وعده ها بیزار است»

«بازنشسته می میرد تبعیض نمی پذیرد»

«کشتی بازنشسته امروز به گل نشسته»

«حقوق بازنشسته کشتی به گل نشسته»

«جیره غیرنقدی جاری باید گردد»

«هزینه درمانی واریزباید گردد»

 «تاحق خود نگیریم آروم نمی نشینیم»

«تاحق خود نگیریم هرروز همین بساط است»

«اجرای آئین نامه حق مسلم ماست»

تصاویر:

اهواز:

تهران:

سنندج:

شیراز:

کرمانشاه:

مشهد:

*تجمع اعتراضی کارکنان شرکتی بیمارستان رجایی گچساران نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق وحق بیمه وبلاتکلیفی شغلی

روزدوشنبه ۱۹ تیر، کارکنان شرکتی بیمارستان رجایی گچساران برای اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق وحق بیمه وبلاتکلیفی شغلی دست به تجمع دراین واحد درمانی واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد زدند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفت: چهار ماه است حقوق نگرفته‌ایم، بیمه هم نداریم.

وی افزود: مدیران ما با یاسوج تماس می‌گیرند و کسی در آنجا هم پاسخگو نیست و پیمانکار قراردادی ندارد که به ما حقوق بدهد.

کارگر دیگری با بیان اینکه بعد از چهارماه در میان انواع و اقسام بیماری‌ها در بیمارستان رجایی گچساران تلاش کرده‌اند و الان کسی هم پاسخگوی در دل‌های آنان نیست، خاطرنشان کرد: به خاطر دیرکرد بیمه، بیمارستان جریمه شده و دانشگاه علوم پزشکی یاسوج قبول نمی‌کند جریمه را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه اگر در این شرایط در محل کار حاضر شوند و اتفاق ناگواری رخ دهد هیچ کس پاسخگو نخواهد بود، یادآور شد: آقایان تازه می‌گویند اگر پرداخت حقوقی در کار باشد طبق تعرفه سال قبل و حقوق‌های سال قبل صورت می‌گیرد.

*فراخوان سومین تجمع سراسری معلولان

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم، موجیم که آسودگی ما عدم ماست

در پی عدم حصول نتیجه مطلوب از دو تجمع سراسری قبلی، فراخوان سومین تجمع سراسری معلولان منتشر می‌شود.

لذا بدین‌وسیله از افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان و همچنین فعالان واقعی این حوزه درخواست می‌شود در تجمعات سراسری معلولان مشارکت حداکثری نموده و حق خود را از حاکمیت مطالبه نمایند.

در هر شهری به صورت تکی یا گروهی به نشانه اعتراض ساعاتی با شعارهای تجمعات سراسری در مقابل اداره بهزیستی شهر خود حاضر شده و سپس عکس اعتراض خود را برای کمپین ارسال کنید.

تاریخ؛ یکشنبه ۲۵ تیر ساعت ۹_۱۲  همزمان با اولین روز از هفته بهزیستی

مکان تجمع؛ در تهران مقابل مجلس به آدرس؛ خیابان مجاهدین اسلام مقابل بیمارستان معیری و شهرهای دیگر مقابل ادارات بهزیستی سراسر کشور

ای معلول بپا خیز، برای رفع تبعیض

ای معلول داد بزن، حقتو فریاد بزن

*ورود نیروهای شبه‌نظامی خارجی به دانشگاه تحت عنوان “دانشجو” 

در تاریخ ۱۸ تیر ۱۴۰۲، مقارن با ۱۸ تیر خونین سال ۷۸، حسین موسوی بخاتی معاون تعلیم و تربیت حشدالشعبی اعلام کرد طی توافقی با دانشگاه‌های ایران از جمله دانشگاه تهران، نیروهای این گروه تحت عنوان دانشجو برای تحصیل به ایران اعزام خواهند شد. اظهاراتی که بعدا توسط محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران تایید شد. 

به گفته این مقام حشدالشعبی ۹۵ نفر از اعضای گروه قبلا به ایران اعزام شده‌اند. این نخستین بار نیست که اعضای این گروه به ایران فرستاده می‌شوند. به گزارش خبرگزاری میدان، در تاریخ ۲۴ آذر ۱۳۹۸ هیئتی از “نخبگان” حشدالشعبی از موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران بازدید کردند و به تبادل تجربه و دانش در زمینه “جنبش‌های اجتماعی به وجود آمده توسط آمریکا و متحدان منطقه‌ای” پرداختند. 

این خبر در حالی اعلام شد که حدود یک هفته پیش، دکتر محمد مرندی به دلیل آنچه اعتراض به “مدرک‌فروشی و بی‌اعتبارسازی دانشگاه تهران” عنوان شده بود، از سمت معاونت بین‌الملل دانشگاه تهران کنار گذاشته شد و دکتر الهام امین‌زاده جای او را گرفت. خانم امین‌زاده سه روز پیش اعلام کرد اصلاح فرایندی در معاونت بین‌الملل دانشگاه تهران جهت رسیدگی ویژه به امور پذیرش متقاضیان تحصیل از کشورهای مختلف به ویژه کشور عراق آغاز شده است. 

حشدالشعبی مجموعه‌ای از گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق است که در ابتدا برای مقابله با داعش تاسیس شد. برخی از اعضای این گروه نظیر کتائب حزب‌الله و عصائب اهل الحق توسط آمریکا، ژاپن و امارات متحده عربی در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارند.

این خبر درحالی منتشر شده که بسیاری از دانشجویان در احکامی ناعادلانه، ممنوع الورود و تعلیق شده‌اند و از مسلم‌ترین حقوقشان محروم گشته‌اند. حضور شبه‌نظامیان در دانشگاه به معنی دخالت و نفوذ بیشتر نیروهای امنیتی در امور دانشجویان و اساتید است.

برگرفته از کانال دانشگاه تهران – دانشجو

*محکومیت توماج صالحی به اتهام «افساد فی الارض» به ۶ سال و ۳ ماه حبس 

توماج صالحی به اتهام «افساد فی الارض» به ۶ سال و ۳ ماه حبس محکوم شد وبه گفته رزا اعتماد انصاری وکیلش از روز دوشنبه ۱۹ تیرازبند انفرادی به بند عمومی زندان منتقل می‌شود. 

*محکومیت فرهاد نوایی، دانش‌آموز اهل مهاباد به دو سال حبس تعزیری 

فرهاد نوایی، دانش‌آموز ۱۶ ساله اهل شهرستان مهاباد که از هشت ماه قبل در جریان جنبش ژن، ژیان، ئازادی بازداشت شده بود به زندان محکوم شد. بر اساس گزارشات منتشر شده فرهاد توسط دادگاه کیفری ویژه نوجوانان استان آذربایجان غربی در مهاباد به دو سال حبس محکوم شده است.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن ابراز ناخرسندی از برخوردهای نهادهای امنیتی با دانش‌آموزان، بازداشت و احکام علیه آنان نقض حقوق کودکان است و آن را بشدت محکوم می‌کند.

*بازنشستگی اجباری و زودهنگام با تقلیل دو گروە احمد علیزاده از آبدانان

در تداوم سرکوب و فشار بر فعالان صنفی، هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداره‌ی آموزش‌وپرورش استان ایلام، شهرستان آبدانان، آقای احمد علیزاده، معلم با سابقه و فعال صنفی، را به بازنشستگی اجباری با کسر دو گروه محکوم نمود.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن ابراز ناخرسندی از صدور احکام ناعادلانه‌ی آموزش و پرورش با دستور نهادهای امنیتی را محکوم و در برابر آن سکوت نخواهد کرد. این شورا انتظار دارد پرونده‌های همه‌ی معلمان در دادگاه‌های قانونی بدون اعمال نظرهای ناصواب و با رویه‌ی صحیح قضایی مورد بازبینی قرار گیرد.

*دو سال تقلیل  گروه فاروق سعیدزاده از مریوان

فاروق سعیدزاده، دبیر شهرستان مریوان در جریان اعتراضات سال گذشتە بە بهانەی فعالیت در انجمن صنفی معلمان مریوان، شرکت در تجمع و تحصن و عدم حضور و غیبت در کلاس درس و مدرسە از سوی هیأت تخلفات اداری استان کردستان در سنندج مورد دادخواست قرار گرفت و علاوە بر حذف رتبەبندی و غیبت و کسرحقوق، بە دو سال تقلیل گروە نیز محکوم شده است.

شایان ذکر است کە معلم نامبردە در سال ۱۳۹۷ نیز بە بهانەی فعالیت در انجمن سبز چیای مریوان و خاموش کردن آتش‌سوزیهای جنگل و مراتع اطراف مریوان بە اتهام تبلیغ علیە نظام در فضای مجازی بە ۳۰ ماە حکم زندان تعزیری محکوم شدە بودە کە بعدا پس از اعتراض بە حکم بدوی، تبدیل بە ٤ ماە زندان تعزیری شد و اجرا گردید.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن ابراز ناخرسندی از صدور احکام ناعادلانه‌ی آموزش و پرورش با دستور نهادهای امنیتی را محکوم و در برابر آن سکوت نخواهد کرد.

*جان باختن ۲ کارگر مقنی در آمل براثرسقوط در چاه وگازگرفتگی

۲ کارگر مقنی حین کار دریک ساختمان در حال ساخت در آمل براثرسقوط در چاه وگازگرفتگی جان باختند.

*جان باختن یک کارگر مقنی در اصفهان براثرسقوط در چاه

روزدوشنبه ۱۹ تیر، یک کارگر مقنی تبعه افغانستان حین کار در روستای باچه (در حاشیه جاده اصفهان ورزنه)درپی سقوط به داخل چاه با عمق ۴۵ متری وحدود ۱۵ متر آب جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate