اخباروگزارش های کارگری ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲

– تجمع اعتراضی کارگران پلیمر آریاساسول نسبت به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق مقابل ورودی مجتمع

– توماج صالحی صدای اعتراض همه ماست

– انجمن صنفی معلمان فارس:جان مهد فتحی در خطر است

– ملیکا برجی, دختر ۱۲ ساله‌ای که چهار ماه پیش با شلیک نیروی انتظامی مجروح شده بود درگذشت

– محکومیت پدر سارینا ساعدی، دانش‌آموز ۱۶ ساله‌ی کشته شده جنبش ژینا در سنندج

– دانشگاه بر علیه فعالیت صنفی!

[گزارش دانشجویان دانشگاه تربیت‌مدرس از سرکوب شورا و فعالیت صنفی]

– حکم انفصال از خدمت خانم الهه صادقی استان خراسان شمالی 

– جان باختن یک کارگر دربانه بر اثر برق‌گرفتگی

جان باختن یک کارگر در زرندیه بر اثر سقوط از ارتفاع

*******

*تجمع اعتراضی کارگران پلیمر آریاساسول نسبت به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق مقابل ورودی مجتمع

روز چهارشنبه ۱۴ تیر، کارگران پلیمر آریاساسول(شرکت پیمانکاری راهسازان و ساختمان ریتون) برای اعتراض به  عدم پرداخت ۶ ماه حقوق مقابل ورودی این مجتمع پتروشیمی واقع در عسلویه، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تجمع کردند.

*توماج صالحی صدای اعتراض همه ماست

محبوبه فرحزادی 

  بیش از .. روز است که توماج صالحی خواننده مردمی در سلول انفرادی زندان دستجرد اصفهان در بند است و به اتهام های واهی به افساد فی الارض محکوم شده است. اتهامی که خطر زندان و حتی مرگ را بر سر زندگی کسی قرار داده است که جز حقیقت چیزی بر زبان نیاورده است. و همانطور که خودش گفته رپ صدای اعتراض است و اعتراض ابتدایی ترین حق هر انسانی است و هیچ کس نباید به جرم اعتراض زندگی و جانش در خطر باشد.

توماج صالحی تمام دردهای مردم را به صدای هنر اعتراضی بدل کرد. از معلم و کودک کار گرفته تا زنان و ازدواج کودکان و اعدام و دادخواهان را در موسیقی خود فریاد زد و صدای همه ما بوده است. زندگی و  جان او در خطر صدور احکام سنگین و مرگ‌بار قرار دارد. اکنون زمان آن است که ما معلمان، زنان، کارگران و همه مردم دست دردست هم از توماج صالحی خواننده محبوب مردمی دفاع کنیم و اجازه ندهیم بار دیگر بر پیکر جامعه تیغ کشیده شود.

از همگان می‌خواهم با بکارگیری تمام توان خود در همه جا از مدارس تا کارخانه‌ها و از دانشگاه و محلات تا فضای مجازی و توییتر با برپایی کارزاری همه جانبه به دفاع از صدای مردم ایران برخیزیم.

#توماج_صالحی_را_آزاد_کنید.

#پاسخ_اعتراض_زندان_و_مرگ_نیست

*انجمن صنفی معلمان فارس:جان مهد فتحی در خطر است

طی خبرهای دریافتی از زندان عادل آباد شیراز چهار زندانی داعشی مربوط به ماجرای شاهچراغ، در بند سبز این زندان با معلم شریف و عدالت خواه، مهدی فتحی و دیگر زندانیان سياسی قرار داده شده اند. بارها مهدی فتحی و زندانیان سیاسی به مقامات زندان از جمله مسئول حفاظت، رییس بند سبز بزرگسالان، مدیر داخلی زندان و رئیس زندان عادل آباد در مورد خطرات حضور این تروریست‌ها گزارش داده اند، که این افراد زندانیان سیاسی به خصوص مهدی فتحی را  تهدید به قتل می کنند و بارها گفته اند که خون شما بر ما حلال است، اما متاسفانه کسی اعتنایی نکرده است.

روز گذشته این افراد که متهمان حادثه شاه چراغ می باشند، به مهدی فتحی حمله کرده اند. که در اثر حمله این افراد بینی مهدی فتحی شکسته و دوازده بخیه خورده، گردن و کمرش به خاطر ضربه هایی که با رحل قرآنی بر او وارد کرده اند، آسیب های جدی دیده است به طوری که برای حفظ جان مهدی فتحی او را به بند قرآنی زندان عادل آباد منتقل کرده اند. 

آیا جرم یک معلم با جرم قاتلان آدم کش داعشی در یک حد و اندازه است که مهدی فتحی را در کنار آن ها قرار داده اند؟!

آیا جای تروریست‌های داعشی باید در کنار زندانی های سیاسی باشد؟!

شاید دلیل این اقدام مقامات زندان این است که مهدی فتحی به هیچ وجه حاضر به قبول توبه نامه نمی باشد و آن ها می خواهند از این‌ طریق او را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

انجمن صنفی معلمان فارس ضمن ابراز نگرانی شدید در رابطه با حفظ جان و سلامتی معلم آگاه و آزاداندیش مهدی فتحی، این اقدام مسئولان زندان و نهادهای مربوطه را محکوم نموده و با توجه به‌ اینکه این افراد تروریست می باشند و قانونا باید در بندی جداگانه نگهداری شوند، خواهان جدا نمودن این افراد و به خصوص دور بودن آن ها از مهدی فتحی بوده و اعلام می دارد عواقب هرگونه خطر و مشکل ایجاد شده برای‌ ایشان متوجه مسئولان زندان خواهد بود.

۱۵ تیر ۱۴۰۲

*ملیکا برجی, دختر ۱۲ ساله‌ای که چهار ماه پیش با شلیک نیروی انتظامی مجروح شده بود درگذشت

ملیکا برجی، کودک ۱۲ساله‌ای که طی قیام ژینا در اسفندماه ۱۴۰۲ در سه‌راه گوهردشت کرج، از پشت هدف گلوله‌های نیروی انتظامی قرار گرفته بود، پس چهار ماه از این حادثه‌ی دلخراش بر اثر جراحات وارده جان باخت. ملیکا برجی جانش را از دست داد زیرا چندین گلوله از پشت سر به او اصابت کرده بود.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، با اظهار تاسف فراوان از خون ریخته شده ی کودکان این سرزمین، قتل کودکان را شدیدا محکوم کرده و از جمهوری اسلامی می خواهد به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق کودکان متعهد باشد.

*محکومیت پدر سارینا ساعدی، دانش‌آموز ۱۶ ساله‌ی کشته شده جنبش ژینا در سنندج

هاشم ساعدی، پدر سارینا ساعدی ۱۶ ساله از جانباختگان جنبش ژینا در سنندج، توسط شعبه ١٠١ دادگاه کیفری دو بوکان، به شش ماه و نیم حبس و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شد. سارینا ساعدی، دختر ۱۶ ساله اهل سنندج در تاریخ ۴ آبان‌ماه ١۴٠١، در شهر سنندج مورد ضرب و جرح نیروهای سرکوبگر امنیتی قرار گرفته و بر اثر ضربات وارده جان خود را از دست داد.

 هاشم ساعدی در تاریخ ۱٩ خردادماه ۱۴۰۲، در پی برگزاری تجمع اعتراضی شماری از خانواده‌های دادخواه بر سر مزار دانیال پابندی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. براساس گزارشات منتشر شده، روز دوشنبه ۱۲ تیرماه ١۴٠٢، طی ابلاغیه‌ای به آقای هاشم ساعدی ابلاغ شده است که نامبرده به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به شش ماه و نیم حبس و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده است. لازم به ذکر است که آقای ساعدی در طول جریان بازداشت از دسترسی به وکیل انتخابی و ملاقات با خانواده محروم بوده است.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*دانشگاه بر علیه فعالیت صنفی!

[گزارش دانشجویان دانشگاه تربیت‌مدرس از سرکوب شورا و فعالیت صنفی]

با توجه به اوضاع بد اقتصادی موجود و آسیب‌پذیر بودن اقشار مختلف جامعه، شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها، تنها نهادی هستند که می‌توانستند به عنوان حافظ‌ منافع صنف خود در بعضی موارد از صدمات وارده به دانشجویان بکاهند. اما با افزایش بحران‌ها و تنش‌های سیاسی، فعالیت صنفی به کلی سرکوب شد به گونه‌ای که هم‌اکنون در اغلب دانشگاه‌ها شورای صنفی تشکیل نشده است.

وضعیت در دانشگاه تربیت مدرس مانند دیگر دانشگاه‌های تهران بخصوص بعد از جنبش “زن، زندگی، آزادی” به سادگی قابل وصف نیست. تعهد، تهدید، توبیخ، تماس‌هایی با شماره‌های خصوصی، پرونده‌سازی، افزایش تعداد دوربین‌های مدار بسته، پرونده‌های همیشه باز، تقویت نیروهای خودسر، و افزایش تعداد نیروهای حراستی، تنها بخشی از سرکوب‌های صورت‌گرفته در فضای دانشگاه است. 

در جایی که حرف زدن از بدهی‌ترین حقوق دانشجویی مثل غدا و خوابگاه نیز تهدید امنیت ملی تلقی می‌شود، تنها نهاد دانشجویی و رسمی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس یعنی شورای صنفی، خلع ید شده و اعضای آن مطابق با میل مسئولین حراست و ریاست و معاونت دانشجویی انتخاب می‌شوند. در این راستا می‌توان به اعلام موضع آن‌ها در یک سال اخیر استناد کرد. موضعی که در جهت دفاع از کرامت و حقوق پایمال شده دانشجویان گرفته نشد بلکه برای خوشامد مسئولین اتخاذ می‌شد.

شورای صنفی که تنها نهاد موجود برای برای بهبود کیفیت زندگی دانشجویان است، در سیطره‌ی کامل سیاستی‌است که روز به روز زندگی را چه در بیرون از دانشگاه و چه در داخل دانشگاه سخت و طاقت‌فرسا می‌کند.

در نبود شورای صنفی، این دانشگاه پاسخگوی مسائل و مشکلات دانشجویان نیست. در ادامه بخشی از مشکلات دانشجویان به اختصار عنوان شده است‌:

– اختصاص ندادن خوابگاه به دانشجویان ورودی ۹۶ دکتری در  روزهای اخیر.

– کسر نمره‌ی غیر قانونی به بهانه‌ی تاخیر در دفاع از رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها.

– افزایش میزان اجاره اتاق‌‌‌ها خوابگاهی و دو برابر شدن قیمت غذا به بهانه‌ی به پایان رسیدن سنوات (بدون در نظر گرفتن ۲ سال تعطیلی دوران کرونا) برای دانشجویان سال‌های قبل از ۱۴۰۰.

– محدود شدن خوابگاه‌های دانشجویی متاهلی و بسته شدن امکان واگذاری خوابگاه برای دانشجویان متاهل.

– فشار برای چاپ مقاله‌ی اجباری برای فارغ التحصیلی و گرفتن مدرک تحصیلی.

مسئولینی که کار صنفی در محدوده قوانین را هم بر نمی‌تابند، نه تنها اقدامی برای برگزاری انتخابات انجام نمی‌دهند بلکه از هر توانی برای جلوگیری از تشکیل شدن آن انجام می‌هند. و اکنون قانون‌هایی علیه قوانین قبلی خود به اجراء درآوردند.

*حکم انفصال از خدمت خانم الهه صادقی استان خراسان شمالی 

هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان آموزش و پرورش استان خراسان شمالی، در طی صدور حکمی خانم الهه صادقی را به دو‌ ماه انفصال موقت از خدمت محکوم کرده‌اند. 

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن ابراز ناخرسندی از صدور احکام ناعادلانه‌ی آموزش و پرورش استان‌ خراسان شمالی را با دستور نهادهای امنیتی را محکوم و در برابر آن سکوت نخواهد کرد. این شورا انتظار دارد پرونده‌های همه‌ی معلمان در دادگاه‌های قانونی بدون اعمال نظرهای ناصواب و با رویه‌ی صحیح قضایی مورد بازبینی قرار گیرد.

*جان باختن یک کارگر دربانه بر اثر برق‌گرفتگی

روزپنج شنبه ۱۵ تیر، یک کارگربنام مهدی نصیری ساکن شهر آرمرده بانه حین کار با دستگاه بلوک ‌بری دچار برق‌گرفتگی شد و جان باخت.

*جان باختن یک کارگر در زرندیه بر اثر سقوط از ارتفاع

 یک کارگر۵۵ حین کار جوشکاری سوله در یکی از شرکت‌های تولیدی و صنعتی شهرستان زرندیه بر اثر سقوط از ارتفاع ۱۰ متری جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate