اخباروگزارش های کارگری ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲

– سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه) مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در استان های 

اردبیل(شهراردبیل)

فارس(شهر ممسنی)

قز.ین(شهرقزوین)

کردستان(شهرسنندج)

کرمانشاه(شهر کرمانشاه)

یزد(شهریزد)

– ادامه اعتراضات کارگران رسمی  کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به عدم اجرای دقیق بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل با برپایی تجمع مقابل دفتر مدیریت شرکت ودرداخل دفتر مدیریت امور اداری شرکت

– تجمع اعتراضی کارکنان نظام بانکی کشور مقابل مجلس

– کسر اضافه کار از بخش فنی و اداری شرکت واحد در حقوق فروردین ماه 

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی ومتقاضیان کار روستاهای اطراف پتروشیمی دهدشت نسبت به تبعیض در روند اشتغال مقابل ورودی کارخانه

– محکومیت انضباطی و ممنوع‌الورودی برای دریا امیری‌کیا

– محرومیت گسترده و غیرقانونی دانشجویان از خوابگاه

– چاقوکشی در خوابگاه!

– اعزام‌ داود رضوی کارگر زندانی به بیمارستان بدون لباس زندان‌

*******

*سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه) مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در استان های 

اردبیل(شهراردبیل)

فارس(شهر ممسنی)

قز.ین(شهرقزوین)

کردستان(شهرسنندج)

کرمانشاه(شهر کرمانشاه)

یزد(شهریزد)

شعارها:

«دولت خیانت می کند  مجلس حمایت می کند» 

« نه دولت انقلابی است  نه مجلس انقلابی است»

«تاحق خود نگیریم از پای نمی نشینیم»

«بازنشسته بیدار است از تبعیض بیزاراست»

تصاویر:

سنندج:

قزوین:

کرمانشاه:

ممسنی:

*ادامه اعتراضات کارگران رسمی  کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به عدم اجرای دقیق بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل با برپایی تجمع مقابل دفتر مدیریت شرکت ودرداخل دفتر مدیریت امور اداری شرکت

روزسه شنبه ۱۳ تیر، کارگران رسمی  کشت وصنعت نیشکر هفت تپه درادامه اعتراضات دامنه دارشان  نسبت به عدم اجرای دقیق بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل دست به تجمع مقابل دفتر مدیریت شرکت ودرداخل دفتر مدیریت امور اداری شرکت زدند.

*تجمع اعتراضی کارکنان نظام بانکی کشور مقابل مجلس

روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲ جمعی از کارکنان نظام بانکی کشور مطابق اعلام قبلی و در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل مجلس اقدام به تجمع کردند که با ممانعت نیروهای امنیتی و انتظامی روبرو شده و تجمع آنان در میدان بهارستان مورد حمله قرار گرفت.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*کسر اضافه کار از بخش فنی و اداری شرکت واحد در حقوق فروردین ماه 

پیرو گزارشاتی که از همکاران به سندیکا ارسال شده در فروردین ماه سال جاری از اضافه کاری کارگران تعمیرگاه و کارکنان در بخش اداری به اندازه ۷ ساعت، بدون هیچ‌دلیلی از سوی کارفرما کسر گردیده است. بعد از اعتراضات همکاران به این موضوع قرار بر این شده بود که این کسر اضافه کار به صورت معوقه در حقوق اردیبهشت ماه پرداخت شود ولی گویا در اردیبهشت ماه هم پرداخت نشده است‌. 

مدیریت ناکارآمد شرکت واحد خیال می‌کند که با کسر کردن اضافه‌کاری از پرسنل می‌تواند ریخت و پاش های بی مورد مجموعه مدیریتی را در شرکت واحد جبران کند.  ولی این یک نوع دستبرد زدن به جیب کارگران و کارمندان شرکت می‌باشد که حتی مغایر با ماده ۴۵ قانون کار کنونی می‌باشد. طبق این ماده قانون کار کارفرما فقط در ۵ مورد می‌تواند بدون اجازه به فیش کارگران ورود کند که به شرح زیر می‌باشد:

۱-موردی که قانون صراحتا اجازه داده  باشد.

۲-هنگامی که کارفرما به عنوان مساعده وجهی به کارگران داده  باشد.

۳-اقساط وام‌هایی که کارفرما به کارگر داده است طبق ضوابط مربوطه.

۴-چنانچه در اثر اشتباه محاسبه مبلغی اشتباه پرداخت شده باشد.

۵-مال الاجاره خانه مسکونی (که میزان آن با توافق طرفین تعیین گردیده است) در صورتیکه اجاره‌ای باشد با توافق طرفین تعیین می‌گردد. در غیر اینصورت هر گونه کسورات، غیر قانونی و در ادارت کار قابل پیگیری می‌باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به مدیریت هشدار می‌دهد که برای جبران ریخت و پاش‌های مسئولین و همچنین برای پرداخت اضافه کاری کیلویی به اطرافیان خود که با رانت وارد شرکت شده‌اند از جیب کارگران مایه نگذارد و همچنین به همکاران توصیه می‌کند که برای احقاق حقوق از دست رفته خود در مراجع بالاتر اقدام به پیگیری و با سندیکا در این مورد در ارتباط باشند.

چاره کارگران وحدت و تشکیلات

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۳ تیر ماه ۱۴۰۲

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی ومتقاضیان کار روستاهای اطراف پتروشیمی دهدشت نسبت به تبعیض در روند اشتغال مقابل ورودی کارخانه

روزسه شنبه ۱۳ تیر، جمعی از اهالی ومتقاضیان کار روستاهای اطراف پتروشیمی دهدشت برای اعتراض به تبعیض در روند اشتغال منجمله استخدام نیروهای نزدیک به بهارستان نشین دهدشت دست به تجمع مقابل ورودی کارخانه زدند.

یکی از حاضران درتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: در شرایطی که اکثریت جوانان تحصیل کرده روستاهای ما بیکار هستند و با مشکلات معیشتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند؛ نزدیکان نماینده  بدون توجه به این مسئله نیروهایی را از سایر نقاط مختلف مشغول به کار می‌کنند.

وی افزود:به دلیل شدت آلایندگی پتروشیمی می بایست طبق قانون اولویت جذب با اهالی منطقه باشد اما به امر توجه نشده است.

*محکومیت انضباطی و ممنوع‌الورودی برای دریا امیری‌کیا

دریا امیری‌کیا دانشجوی ادبیات نمایشی دانشگاه سوره در کمیته تجدید نظر این دانشگاه به دو نیسمال منع موقت از تحصیل بدون احتساب سنوات محکوم شد. همچنین این دانشجو از ورود به دانشگاه نیز منع شده‌است.

این دانشجو پس از صدور حکم بدوی انضباطی نیز ممنوع الورود شده‌بود. در نتیجه منتشر شدن این خبر، دانشگاه به او وعده ‌می‌دهد که درصورت سکوت و همکاری، در مجازات او تخفیف قائل خواهند شد.

همچنین بر اساس گزارش دانشجویان، کمیته از تحویل حکم انضباطی به ایشان خودداری کرده‌ و تهدید کرده‌است که اگر حکم انضباطی‌اش را نپذیرد، ایشان را چهار ترم تعلیق خواهند کرد!

*محرومیت گسترده و غیرقانونی دانشجویان از خوابگاه

محرومیت از خوابگاه به مثابه محرومیت دانشجو غیربومی از تمامی امکانات رفاهی است. با توجه به شرایط اقتصادی، این محرومیت برای اغلب دانشجویان به منزله از دست‌دادن امکان زیست در فضای شهر و دانشگاه است که در مقایسه با دیگر مجازات‌های انضباطی، هزینه‌ی بیشتری را متحمل دانشجو خواهد کرد.

حال بنظر می‌رسد در دانشگاه‌ علوم‌پزشکی اصفهان، بهره‌بردن از این ضعف دانشجوها، بدل به شکل غالب‌ تهدید و مجازات شده‌است. بر اساس گزارشات رسیده، عده‌ زیادی از دانشجویان این دانشگاه از داشتن خوابگاه محروم شده‌اند. بر این اساس، تقریبا همه دانشجویانی که در طی این یک سال با محکومیت انضباطی مواجه شده‌اند، از داشتن خوابگاه‌ نیز محروم گشته‌اند. همچنین این محرومیت‌ها در حالی صورت می‌گیرند که در احکام صادر شده، اشاره‌ای به سلب خدمات رفاهی از جمله خوابگاه نشده‌است و این تحلفِ آشکار دانشگاه را نشان می‌دهد. همچنین در این روش، در سامانه به دانشجو اجازه داده‌می‌شود تا خوابگاه را رزرو کند اما این تقاضا در مرحله بعدی بدلایل نامعلوم رد می‌شود. در مواردی نیز تخصیص خوابگاه منوط به امضای مجدد تعهدنامه شده‌است.

در میان افراد معلق شده از خوابگاه، بسیاری از دانشجویان دختر که بدلیل پوشش به کمیته احضار شده‌اند نیز وجود دارند. همچنین محمدمهدی وثوقیان نائب دبیر شورای صنفی این دانشگاه نیز از خوابگاه معلق شده‌است. این دانشجو چندی پیش به اتهام مضحک بلندبودن موی سر به کمیته احضار شده بود و دانشگاه پیش از  صدور حکم و برگزاری جلسه کمیته، او را بصورت غیرقانونی از خوابگاه محروم کرده‌است.

*چاقوکشی در خوابگاه!

بر اساس گزارش شورای صنفی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، در شب ۸ تیرماه در پی وقوع یک چاقوکشی در خوابگاه شهید خرازی، یکی از دانشجویان مورد جرح قرار گرفته‌است. 

این حادثه برای چندمین‌بار است که رخ می‌دهد. چندی پیش هم یکی از دانشجویان دختر داخل دانشگاه مورد جرح قرار گرفته‌بود و در این مدت دانشگاه و حراست هیچ تمهیدی برای جلوگیری از وقوع مجدد اینکونه حوادث ترتیب نداده‌اند.

همچنین گفته‌می‌شود که کمیته انضباطی هیچ مجازاتی را تاکنون برای دانشجوی خاطی تعیین نکرده‌است. درحالی که حراست و کمیته با تمام توان پیگیرِ حذف و توبیخ دانشجویان بدلیل موی بلند یا پوشش هستند، بنظر می‌رسد فرصتی برای رسیدگی به این قبیل اتفاقات باقی نمی‌ماند.

*اعزام‌ داود رضوی کارگر زندانی به بیمارستان بدون لباس زندان‌

داود رضوی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد که پیش تر به علت مخالفتش با پوشیدن لباس زندان بارها اعزامش به بیمارستان از طرف مسئولین زندان کنسل شده بود، در نهایت با اتکا به پایداری خود و‌ همچنین اصرار بر استانداردهای شناخته شده و بین‌المللی در خصوص حقوق اولیه زندانیان توانست بدون پوشیدن لباس زندان در روز دوشنبه ۱۲ تیرماه به بیمارستان اعزام شود و روند درمانی خود را مجددا پیگیری کند.

طی انتقال داود رضوی به بیمارستان نوار قلب و اکوی قلبی برای ایشان انجام شده است و این فعال کارگری فعلا در انتظار هماهنگی های زندان و بیمارستان جهت انجام آندوسکوپی به دنبال مشکل معده و گوارش ایشان میباشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به بیماری داود رضوی و مرخصی استعلاجی او و همچنین آزادی بدون قید و ‌شرط اعضای زندانی خود داود رضوی، حسن سعیدی و رضا شهابی و سایر فعالین کارگری، معلمی، دانشجویی و دانش آموزی و‌ همه زندانیان سیاسی و‌ عقیدتی میباشد. 

کارگر زندانی آزاد باید گردد

زندانی سیاسی آزاد باید‌‌گردد

با امید به گسترش صلح و عدالت در ایران و‌ تمام جهان

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۳ تیر ۱۴۰۲

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate