اخباروگزارش های کارگری ۸ تیرماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۸ تیرماه ۱۴۰۲

– یک ارزیابی درباره اعتصاب سال ۱۴۰۲ کارگران پروژه ای

– حکم بدوی دادگاه تجدید نظر آنیشا اسداللهی فعال کارگری عیناً تایید و به شعبه ۱ اجرای احکام زندان اوین ارسال شد

– اصغر امیرزادگان به مرخصی آمد

– آزادی امید شاه‌محمدی فعال صنفی معلمان کردستان_دیواندره با پابند الکترونیکی

– جان باختن ۴ کارگر یک کارگاه مبل سازی تهران در حادثه آتش سوزی

*******

*یک ارزیابی درباره اعتصاب سال ۱۴۰۲ کارگران پروژه ای

یادداشتی از یک همکار

اول اردیبهشت بود که با خواست ۷۹ درصد افزایش حقوق و بیست –ده و دیگر مطالباتمان اعتصاب را شروع کردیم و  شرکت های مختلف نه فقط در عسلویه و پارس جنوبی بلکه در آبادان و گچساران و غیره به ما پیوستند. همانطور که خودتان گزارش کردید  این اعتصاب به ۱۱۰ مرکز گاز و نفت و حتی معدن و  برق هم کشیده شد.  اعتصاب ما همه را نگران کرده بود. پیمانکاران از یک طرف با اعتصاب ما کارگران روبرو بودند و از طرفی با  باند قرارگاه خاتم درگیری داشتند.  بخاطر اوضاع و شرایط ابتدا سعی کردند اعتصاب را منکر شوند. اما بعد اینجا و آنجا با پخش خبر دستگیری تعدادی از همکاران و با تهدید به اخراج و  یا پخش خبر پایان اعتصاب و غیره سعی کردند  همکاران اعتصابی را متفرق کنند. ما کارگران هم بر ادامه اعتصاب تاکید میکردیم. تا اینکه طبق معمول عقب نشینی ها شروع شد. پیمانکاران در ابتدا با رقم ۲۱ درصد افزایش حقوق جلو آمده بودند. اما بعد در جاهایی با ۳۰ درصد افزایش و حتی ۴۰ درصد افزایش توافق کردند و بدین ترتیب تعدادی از همکاران به کار برگشتند و تعدادی هم مثل ما حاضر نشدیم در این هوای گرم جهنمی در جنوب با این سطح از مزد آنهم دردل این گرانی و تورم  کنار بیاییم و به اعتراض خود ادامه داده و سر کار بازنگشتیم. از نظر من و همکاران این اعتصاب دستاوردهایی داشت و نقطه ضعف هایی. اینکه کارفرمایان در جاهایی از ۲۱ درصد افزایش مزد به سی درصد و چهل درصد رضایت دادند زیر فشار اعتصاب بود  و قدرت ما را نشان میداد. حالا همکاران میگویند اگر متحد تر عمل میکردیم میتوانستیم عقب نشینی جدی تری به آنها تحمیل کنیم و حتی اوضاع طوری بود مجبور میشدند که تا ۷۹ درصد ها بالا بروند.  بنا براین نفس همین عقب نشینی ها را باید به حساب دستاورد اعتصابات خود بگذاریم و سرمایه ای باشد برای دور بعدی اعتصاب و قدرتمند تر عمل کردن.

موضوع دیگر ضرر و زیانی است که اعتصاب ما بر پیمانکاران مفتخور و  دست اند کاران وارد کرد. اینان سعی کردند کمبود نیروی خود را با استخدام کارگر جدید حل کنند و به جایی آن دسته از همکاران که سر کار نرفتند نیروی کار جدید گرفتند. ولی موفق نبود. چون این نیرو آن تخصص و مهارت لازم را نداشت. و در جاهایی باعث آسیب به دستگاهها شد و تولید هم افت شدید داشت و خیلی جاها کار خوابید. بدین طریق این مفتخوران بار دیگر قدرت اعتصاب ما کارگران را تجربه کردند. بعد هم  سند منتشر شده از سوی اطلاعات اخبار دقیق از این اعتصابات را بدست داد.  میخواهم بگویم که ما در این اعتصاب حقیقتا جنگیدیم. مقابل دو باند قراگاه خاتم و پیمانکااران ایستادیم و ضرب شستی نشان دادیم. اینها به ما احتیاج دارند.  نتیجه اینکه اکنون در موقعیت قویتر و دست بالاتری میتوانیم برای بستن قرار داد  مقابل پیمانکاران و زورگویی هایشان بایستیم.  همه حرف من به همکاران اینست که با قدرت اتحادمان و همین ضرب شستی که نشان دادیم خود را برای دور بعدی اعتصابات و پیگیری  مطالباتمان آماده کنیم. باید بساط پیمانکاران از محیط کار جمع شود. زنده باد اتحاد کارگران

برگرفته از کانال شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

*حکم بدوی دادگاه تجدید نظر آنیشا اسداللهی فعال کارگری عیناً تایید و به شعبه ۱ اجرای احکام زندان اوین ارسال شد.

آنیشا اسداللهی، معلم و مترجم رسمی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی، بابت دو اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به پنج سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد که این حکم اولیه در دادگاه تجدید نظر عیناً تایید و به شعبه ۱ دادگاه مقدس ( اوین) ارسال گردید. قابل ذکر است هنوز نامه معرفی به زندان به ایشان ابلاغ نشده است‌.

در اردیبهشت ۱۴۰۱ آنیشا اسداللهی، معلم، مترجم و فعال کارگری، به همراه همسرش کیوان مهتدی و تعدادی از معلمان و فعالین کارگری، از جمله اعضای سندیکا، در پرونده موسوم به دو فعال سندیکایی فرانسوی دستگیر شدند. ایشان با قید وثیقه به طور موقت آزاد شد و همسر ایشان، کیوان مهتدی، همچنان با گذشت بیش از یکسال در کنار دیگر معلمان و کارگران در زندان به سر می­برد و از آزادی ایشان ممانعت می­‌شود و با احکام سنگین‌مواجه است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه احکام صادره علیه همراهان کارگران را محکوم و خواستار آزادی بی قید و شرط کلیه فعالین کارگری و‌ معلمی است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۸ تیر ۱۴۰۲

*اصغر امیرزادگان به مرخصی آمد

 جناب آقای اصغر امیرزادگان فعال صنفی معلمان فارس، روز چهارشنبه ٧ تیر ماه ۱۴۰۲ با ضمانت برای مدت سە روز به مرخصی آمد.

*آزادی امید شاه‌محمدی فعال صنفی معلمان کردستان_دیواندره با پابند الکترونیکی

امید شاه‌محمدی از فعالین صنفی معلمان کردستان-دیواندره، روز یکشنبه چهارم تیرماه ١۴٠٢، پی از سپری کردن نیمی از دوران محکومیت خود، از زندان بیجار آزاد شد و مابقی دوران محکومیت خود را با پابند الکترونیکی و تحت نظارت سامانه الکترونیکی در بیرون از زندان سپری خواهد کرد. بر اساس این حکم نامبرده مابقی شش ماه مانده از دوران محکومبتش را با پابند الکترونیکی و با شعاع ١٠٠٠ متر، از زندان مرکزی بیجار آزاد خواهد بود.

 آقای شاه‌محمدی در سال‌های گذشته چندین بار به دلیل فعالیت‌های صنفی و شرکت در تحصن‌های سراسری معلمان مورد پیگرد قضایی قرار گرفتە بود. وی در شهریورماه ۱۴۰۱، با قرار وثیقه یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج آزاد شدە بود و سپس به پنج سال حبس تعزیری محکوم و سپس حکم ایشان در دادگاه تجدیدنظر به چهار سال حبس تعلیقی و یک سال حبس تعزیری تبدیل شد.

*جان باختن ۴ کارگر یک کارگاه مبل سازی تهران در حادثه آتش سوزی

بامداد روز پنج شنبه ۸ تیر،براثر آتش سوزی یک کارگاه مبل سازی تهران واقع در محله مرتضی گرد ۴ کارگر که درطبقه فوقانی در خواب بودند جان خود را ازدست دادند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate