ادامه داستان واگنر و پریگوژین و جنگ اوکرائین

مقدمه:

 

چرا دنبال کردن جنگ اوکرائن اینقدر اهمیت دارد؟ پاسخ من اینست که این جنگ تعیین کننده روند جهانی قدرت و توازن امپریالیستی است. این جنگ تکلیف توازن قدرت در اروپا و جهان را تعیین می کند.دو طرف این جنگ اکنون یک بلوک کامل بدور خود کشیده اند و با پیشرفته ترین تگنولوژیهای موجود به جان هم افتاده اند برای چه؟

 

در ظاهر برای بیرون نگه داشتن اوکرائین یا ورودش به ناتو اما در باطن برای روشن شدن جایگاه قدرقدرتی امریکا در جهانی که الان چین و روسیه و متحدین آنها چه در سطح جهان و چه منطقه ای دیگر زیر بار نمی روند و سهم امپریالیستی خود را از منابع دنیا می خواهند.

جنگ قدرت دیگر نمی توانست در سطح سیاسی و اقتصادی ادامه یابد و لذا نیاز بود این جنگهای “مخفی” به جنگی تمام قد وارد شود . ادامه این جنگ هم با خطر همراهست و تبدیل آن به جنگی اتمی.لذا دو طرف اصلی سعی می کنند قتیله زیاد بالا نرود.

 

“داستان “حمله اوکرائین ” برای پس گرفتن سرزمینهای تسخیر شده منجمله کریمه که در بهار قرار بود رسید به تابستان و به رفم سرمایه گذاریهای امریکا و غربیها ارتش اوکرائین جتی به دیوار اول دفاعی روسها نرسیده و بعید است بتواند جلوتر برود. در مقابل ارتش روسیه در حال آمادگی برای آغاز تهاجم بیشتر برای گرفتن مناطق بیشتری از اوکرائین است برای تحکیم مواضعش در میز مذاکره آینده.

 

در این میانه غوغای “گروه واگنر” که یک گروه مزدور اطلاعات روسیه بوده و رهبرش که دنبال سهم خواهی بود و با تصمیم اخیر دولت پوتین مبنی بر انحلال واگنر مخالف ، کارش بجائی رسید که دیدیم و سرانجامش فعلا اینست که رهبرش به بلاروس برود و افرادش در مقابل انتخابی قرار گیرند که یا با ارتش قرارداد ببندند یا سلاح هایشان را تحویل دهند.

 

اینها را بر اساس گزارشات تا کنونی ارائه دادم و تقریبا همان بود که از اولین مقاله ام نوشته بودم. واقعیت اینست که پوتین  از ساختن ارتش خصوصی حداقل در مورد واگنر پشیمان شده و خواهان انحلال اینهاست.

 

برخی می گویند این گروه ممکنست در بلاروس تجدید سازمان یابد برای ورود احتمالی از بلاروس به اوکرائین که من بعید می دانم. برخی می گویند قرار است اینها را بفرستند به افریقا و در منطقه نمانند.اینهم ممکن است اما بعید.رهبر این گروه دچار گناهی شده که احتمال بخشونش نیست.

 

در این مقاله به چند نکته دیگر می پردازم:

 

 

(۱)نگرانی پوتین در مورد واگنر از چیست؟

 

واگنر گروه کوچکی است ساخته اطلاعات روسیه .همانطور که در مقاله قبلی گفتم نمی تواند خطری برای پوتین باشد.اما پوتین نگران این بود که واگنر حامیانی در میان دستگاه قدرت داشته باشد. از سوی دیگر دستگاه تبلیغاتی روسیه هم واگنر را قهرمانی کرده بود که شکستنش به سرعت حساس بود.

 

لذا پوتین وقت لازم داشت که این وقت را خرید و با ارامش داستان را جمع کرد.هنوز بسیاری در روسیه دچار سرگیجه هستند .احتمالا خود پریگوژین هم روی “حمایتهای داخل نظام” حساب باز کرده بود اما وقتی دید خبری نیست دستها را بالا برد!

 

 

(۲)حل شدن در ارتش روسیه یا خلع سلاح؟

 

پوتین از اعضای واگنر خواست که یا در ارتش ثبت نام کنند یا سلاح ها را تحویل داده بروند خانه.

هنوز اخر ماجرا معلوم نیست اما بعید است اینها بپدیرند که در ارتش ادغام شوند لذا انحلال  تحویل دادن سلاح و رفتن خانه بیشتر محتمل است.

گزینه های دیگر را که ماندن در بلاروس و برگشت به افریقاست را هم با شناختی که از پوتین هست بعید می دانم.مارخورده دوباره دنبال دردسر نمی گردد!

 

 

(۳)هفته سوم ” ضد حمله اوکائین”

 

ضد حمله اوکرائین خوب پیش نمی رود و دلایل و علائم زیاد دارد.این ضد حمله فاقد پوشش هوائی و توپخانه کافیست و لذا قبل از رسیدن به اولین ردیف از ۳ ردیف دفاعی روسیه شکست می خورد و طی ۳ هفته اخیر مرتب این داستان تکرار شده و گزارشات نشان از ۱۵۰۰۰ کشته و نابودی تانک و نفربر و تجهیزات ارتش اوکرائین شده.

 

بیش از ۲۰ هزار نفر اوکرائینی که طی چند ماه اخیر در اردوگاههای ناتو تعلیم دیده اند  نتوانسته اند چبهه دفاعی روسیه را بشکافند و اویل جولای یعنی دو هفته دیگر اجلاس ناتو متاسفانه زلنسکی دستاورد چندانی ندارد به اربابان ارائه دهد.

نقشه زلنسکی و ناتو که سمت رهبری نظامی ارتش اوکرائین را دارد این بوده که خصوصا در جبهه جنوب شرقی ارتش اوکرائین بتواند به سمت کریمه جلو برود که حتی وارد منطقه دفاعی اصلی روسیه نتوانسته بشود.

ارشناسان روسی از بهترین متخصصین نظام دفاعی دنیا استفاده کرده اند و چنان میدان مینی ساخته اند که ورود به منطقه دفاعی را غیر ممکن ساخته.

حتی رهبری اوکرائین اعلام کرده که این میدان وسیع مین مانع اصلی توفیق ارتش اوکرائین است.

 

(۴) بالاخره چه خواهد شد؟

 

اینکه “ضد حمله اوکرائین” به شکست خواهد انجامید از الان محرض شده و سوال اصلی اینست که این ها قرار است چه کنند؟ حتی اگر خوشبینانه قضاوت کنیم عملیات عدالت خواهی ارتش واگنر هم نتوانست تشدد درون روسیه بسازد و عمیلبات جنگ روانی و تحریمهای اقتصادی هم بیشتر باعث تقویت پوتین شده.

 چه کارت دیگری ناتو دارد که در برابر پوتین بگذارد؟من جائی ندیدم که اینها برای روز بعد شکست عملیات “ضد حمله” راه حلی داشته باشند و تداوم این جنگ از سوی ناتو خصوصا برای اروپائیها کمر شکن است.

 

لذا از دید من شکست این ضد حمله فشار بیشتری بر غرب خواهد بود برای پذیرش یک صلح با فرمول روسیه! و این به معنی تایید پایان دوران قدر قدرتی غرب و امریکاست!

 

از درون جنگ اوکرائین شکست غرب و امریکا اگر بیرون بیاید چهره دوران ما تغییر خواهد کرد و دوران چند قطبی تسریع خواهد شد.

 

همانطور که گفتم موارد جزئی و صحنه های حاشیه ای را می شود در تحلیلها دنبال کرد .لزوم سازماندهی مبارزاتی مردم دنیا برای تقویت جنبش صلح خواهی و ضد جنگ راه حل متمدنانه است و ایستادن کنار این کمپهای امپریالیستی ریختن اب در اسیاب اینها!

 

 

 

داخل هفته سوم

 

منابع دیگر

 

پریگوژین واقعا چه می خواهد؟(در حاشیه “قیام” گروه واگنر)

www.azadi-b.com/?p=35281

 

تبعید پریگوژین به بلاروس و واگنر “منحل” بعد ۲۴ ساعت

www.azadi-b.com/?p=35306

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate