اخباروگزارش های کارگری ۴ تیرماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۴ تیرماه ۱۴۰۲

– بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، در خصوص کنش دانشجویان دانشگاه هنر 

از دانشجویان دانشگاه هنر حمایت می‌کنیم

– یکشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌ و وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی بابرپایی تجمع در شهرهای

اهواز ،رشت و کرمانشاه مقابل اداره کل تامین اجتماعی ،

شهرشوش با راهپیمایی بطرف اداره کاروتجمع مقابلش

 و شوشترتجمع  مقابل اداره تامین اجتماعی شهرستان

– تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته فولاد اصفهان نسبت به سطح نازل حقوق،عدم پرداخت مطالبات معوقه ووضعیت نامناسب خدمات درمانی مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد

– تجمع اعتراضی فرهنگیان بازنشسته یزد نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان مقابل استانداری 

– تجمع اعتراضی سرایداران و خدمتگزاران آموزش و پرورش کشورنسبت به سطح پائین حقوق وتبعیض در پرداخت ها

تجمع اعتراضی کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت کشور نسبت به عدم پرداخت مطالبات معوقه و نداشتن امنیت شغلی مقابل ساختمان کانون شرکت های سرمایه‌ گذاری سهام عدالت در تهران ووزارت کار

– کنش های کارگران کارخانه نساجی بروجرد در اعتراض به عدم پرداخت ۲ ماه حقوق

– فراخوان تجمع اعتراضی افراد دارای معلولیت نسبت به عدم اجرای پنج ساله قانون حمایت از حقوق معلولان مقابل قوه قضاییه

– اطلاعیه جمع ۹ نفرەی حذف رتبەبندی شدەی عضو انجمن صنفی معلمان کوردستان(سقز و زیویه) 

– محمود ملاکی بازداشت شد

– بازرسی بدنی و فریادهای حراست در جلسات امتحان در دانشگاه علامه

– جان باختن یک کارگر۶۰ سله درفردیس براثر سقوط از داربست 

جان باختن یک کارگر معدن نی ریز

*******

  *بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، در خصوص کنش دانشجویان دانشگاه هنر 

از دانشجویان دانشگاه هنر حمایت می‌کنیم

روزیکشنبه ۴ تیر، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران بشرح زیر در حمایت از دانشجویان دانشگاه هنرمنتشرکرد:

 «زیستن در هیچ عصری هر چند ظلمانی، مسئولیت شخصی را رفع نمی‌کند». هانا آرنت

دانشگاه به‌جهت زمینه و محیط اندیشه‌ورزی، تولید اندیشه و تزریق آن به جامعه ماهیتی آوانگارد و پیشرو  دارد که نمی‌تواند در برج عاج خود برکنار از مسائل حسّاس جامعه باشد.

مطالبه‌گری و اعتراضات دانشجویی در راستای همین کارکرد و مسئولیت است وگرنه حاکمیت در تمامی این سال‌ها به‌بهانه حفظ امنیت تلاش نموده با پدیده “زیردست‌سازی” هر نهاد و جریان اجتماعی خارج از گفتمان و ایدئولوژی خود را از هویت تهی کند تا بتواند در سیطره و کنترل خویش نگه دارد.

اتّفاق اخیر در دانشگاه هنر، بار دیگر نشان داد، حاکمیت نمی‌خواهد جبهه‌ خود را در تقابل با مردم عوض کند و از آن سو دانشجویان هم با علم به نقش خویش در جامعه به‌عنوان‌ پرچمداران خیزش تحوّل‌خواهی دست از مطالبات خود نمی‌کشند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم نمودن رفتار غیر مسئولانه و حرکت متحجّرانه گروهی که نه درک درستی از فرهنگ دارند و نه هنر را به مثابه فرهنگ می‌بینند، به‌حمایت از دانشجویان دانشگاه هنر اعلام می‌دارد، هر نوع اهرم فشار بر نهادهای دانشگاهی و دانشجویان پیشرو، نتیجه‌ای جز تزلزل در پایه های حاکمیت نخواهد داشت. این را می‌توان به‌وضوح از بیانیه قاطع دانشجویان این دانشگاه دریافت.

در این میان همراهی بسیاری از دانشگاه‌های کشور با این بیانیه پاسخی قاطع به‌رفتار غیرمسئولانه حاکمیت است تا سیاست چوب و هویج را کنار نهد و بیش از این بر خشم جامعه و فاصله آن از حاکمیت دامن نزند چراکه خوب می‌دانید قدرت واقعی از آن مردم است، مردمی که در طول تاریخ بر همگان ثابت کردند که تا پای جان بر خواسته‌های به گ‌حق خویش مداومت و مقاومت می‌ورزند و با تمام وجود هم ایستاده‌اند، پس بیش ازین با اندیشه‌های واپس‌گرایی بر طبل بی‌عاری مکوبانید چرا که متضرّر شوندگان این امر، تمام قد حاکمیت خواهد بود و بس.

یکشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌ و وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی بابرپایی تجمع در شهرهای

اهواز ،رشت و کرمانشاه مقابل اداره کل تامین اجتماعی ،

شهرشوش با راهپیمایی بطرف اداره کاروتجمع مقابلش

 و شوشترتجمع  مقابل اداره تامین اجتماعی شهرستان

 شعارها:

«تا حق خود نگیریم، از پای نمی نشینیم»

«بازنشسته می میر ذلت نمی پذیرد»

«تورم اسفبار حاکم شده توبازار»

«وعده وعید کافیه سفره ما خالیه»

تصاویر:

اهواز:

شوش:

*تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته فولاد اصفهان نسبت به سطح نازل حقوق،عدم پرداخت مطالبات معوقه ووضعیت نامناسب خدمات درمانی مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد

روزیکشنبه ۴ تیر، کارگران بازنشسته فولاد اصفهان برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم همسان سازی کامل حقوق وافزایش ندادن حقوق سال ۱۴۰۲،عدم پرداخت مطالبات معوقه ووضعیت نامناسب خدمات درمانی  دست به تجمع مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد زدند.

*تجمع اعتراضی فرهنگیان بازنشسته یزد نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان مقابل استانداری 

روزیکشنبه ۴ تیر،جمعی از فرهنگیان بازنشسته یزد برای اعتراض به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه) مقابل استانداری تجمع کردند.

*تجمع اعتراضی سرایداران و خدمتگزاران آموزش و پرورش کشورنسبت به سطح پائین حقوق وتبعیض در پرداخت ها

به گزارش کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران،روزشنبه ۳ تیرماه  سرایداران و خدمتگزاران آموزش و پرورش از سراسر کشور با برپایی تجمعاتی مقابل سازمان استخدامی کشور و آموزش و پرورش، خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند.

تجمع کنندگان نسبت به سطح پایین حقوق و مزایا و تبعیض بین آنها و دیگر کارمندان اعتراض دارند.

*تجمع اعتراضی کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت کشور نسبت به عدم پرداخت مطالبات معوقه و نداشتن امنیت شغلی مقابل ساختمان کانون شرکت های سرمایه‌ گذاری سهام عدالت در تهران ووزارت کار

روزیکشنبه ۴ تیر،جمعی از کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت بنمایندگی از همکارانشان از استان های مختلف برای اعتراض به عدم پرداخت حدود ۳ سال حقوق و نداشتن امنیت شغلی مقابل ساختمان کانون شرکت های سرمایه‌ گذاری سهام عدالت در تهران تجمع کردند.

روز شنبه ۳ تیر هم این کارکنان معترض تجمعی مقابل وزارت کاربرپا کرده بودند.

*کنش های کارگران کارخانه نساجی بروجرد در اعتراض به عدم پرداخت ۲ ماه حقوق

روزیکشنبه ۴ تیر، کارگران کارخانه نساجی بروجرد از کنش هایشان در اعتراض به عدم پرداخت ۲ ماه حقوق خبردادند.

درهمین رابطه یکی از کارگران کارخانه نساجی بروجرد به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: دو ماه حقوق معوق داریم، حقوق اردیبهشت و خرداد پرداخت نشده است و هرچه پیگیری می‌کنیم و می‌پرسیم حقوق‌ها کی پرداخت می‌شود، تاکنون جوابی دریافت نکرده‌ایم.

وی افزود: بنده مستاجر هستم و در این مدت که حقوق دریافت نکرده‌ام قرض گرفتم و دیگر کسی را سراغ ندارم تا قرض کنم و امورات را بگذرانم، شرایط سختی داریم ولی هیچ کسی به داد ما نمی‌رسد.

این کارگر بیان کرد: زندگی کارگران همیشه در شرایط عادی با توجه به حقوق‌های کمی که دارند، به سختی می‌گذرد اما حالا که دو ماه است حقوق نگرفته‌ایم، شرایط برایم سخت‌تر شده است.

یکی دیگر از کارگران کارخانه نساجی بروجرد گفت: مدتی است که مشکل حقوق معوقه داریم به‌طوری که پارسال هم دو بار این مشکل رخ داد ولی این مسئله حل نشده و ادامه دارد البته حقوق فروردین هم در دو نوبت پرداخت شده که نصف حقوق را یک بار واریز کردند و مابقی هم چندین روز بعد واریز شد.

وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی، وقتی کارگری معترض به معوقات حقوق می‌شود خیلی راحت می‌گویند می‌توانید بروید جای دیگری کار کنید.

*فراخوان تجمع اعتراضی افراد دارای معلولیت نسبت به عدم اجرای پنج ساله قانون حمایت از حقوق معلولان مقابل قوه قضاییه

به مناسبت هفته قوه قضائیه و عدم اجرای پنج ساله قانون حمایت از حقوق معلولان، و عدم برخورد قوه قضائیه با ترک‌فعل‌های صورت گرفته توسط دستگاه‌های اجرایی، مقابل قوه قضائیه تجمع برگزار می‌کنیم.

زمان؛ سه‌شنبه ۶ تیر از ساعت ۹ الی ۱۲

مکان؛ خیابان ولیعصر مقابل کلانتری جامی دفتر ارتباط مردمی قوه قضائیه 

در صورت هماهنگی برای دیدار با رئیس قوه، تجمع لغو خواهد شد.

*اطلاعیه جمع ۹ نفرەی حذف رتبەبندی شدەی عضو انجمن صنفی معلمان کوردستان(سقز و زیویه) 

فرهنگیان حق‌طلب و فرهیختەی سقز و زیویە

همچنانکە مستحضرید از آذرماە ۱۴۰۱ در ادامەی سریال برخوردهای قانون‌ستیزانە و برآمدە از غرض ورزی‌های شخصی معدودی بر مسند قدرت‌ نشستەی آموزش و پرورش، رتبەی‌بندی جمعی از فعالین و اعضای انجمن صنفی معلمان در استان کوردستان و برخی استانهای دیگر حذف گردید. در این اقدام غیرقانونی، مزایای رتبەبندی ۹ نفر از معلمان سقز و زیویە بصورت کامل، و تعدادی نیز بصورت کسر رتبە، پایمال شد.

از همان آغازین لحظەهای این اقدام خودسرانە، کە با سواستفادە از قدرت، و برای مستور نمودن ضعف‌های عدیدەی حرفەای و مخفی کردن ناتوانی‌ خود در پاسخگویی و انجام عادی امورات سازمانی‌، بە آن متوسل شدند؛ جمعی از معلمان دلسوز شاغل و بازنشستەی سقز و زیویە با حرکتی جمعی بە پیگیری موضوع و حمایت از ۹ نفر همکار حذف رتبەبندی شدە خود پرداختند و با تشکیل جلسات متعدد و حضور تعاملی و سپس اعتراضی در آموزش و پرورش سقز، همدلی، پشتیبانی و همراهی خود را همچون همیشه با مطالبەگری و حقخواهی معلمان خصوصا جمع ٩ نفرە ما نشان دادند.

این جمع شریف و خوشنام و فرهیختە در راستای این حمایت‌های بی‌شائبە اقدام بە تشکیل صندوق مالی برای جبران حقوق بە ناحق پایمال شدە ما  ۹ نفر نمودە و کارستان‌کارشان بر یاوە‌سرایی آن برمسند نشستەای کە عنوان میکرد: “معلمان سقزی برایشان مهم نیست کە این ۹ نفر رتبەاشان حذف شدە… براحتی از کنارش میگذرند … پولش را میخورند و یک لیوان آب هم رویش مینوشند”، مهر بطلان کشید و نشان داد رجزخوانی و شایعەپراکنی، در بین فرهنگیان شجاع و باشرف سقز و زیویە، پشیزی ارزش ندارد. 

ضمن سپاس بیکران از تمام حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها و همراهی‌های دوستان و همکاران شاغل و بازنشستەی سقز و زیویە، بە درخواست این جمع ۹ نفره، فعالیت صندوق حمایت مالی متوقف و مبالغ جمع‌آوری‌شدە از اعضای صندوق تحویل گرفتە شد تا صرف هزینەی امورات مربوط بە پیگیری حقوقی این پروسە حق‌طلبانە از جملە گرفتن وکیل و مراجعات بە نهادهای حقوقی مربوطە شود

بر خود می‌بالیم کە در جوار همکاران بزرگوار و دلسوز و حق‌طلب سقز و زیویه سالها کسب تجربە کردە و یادگرفتەایم تا لحظەای منافع شخصی را بر منفعتهای جمعی ارجح ندانیم و در مسیر مطالبەگری و حق‌خواهی، از تهدید و تبعیض و پروندەسازی و دزدیدەشدن نان سفرەهایمان، ابایی نداشتە باشیم. بە حقیقت اتحاد و همدلی معلمان سقز و زیویە برای تمام فرهنگیان ایران مایەی افتخار است. 

بدینوسیلە مراتب قدردانی و سپاسگزاری خود را از تمام تلاش‌ها و همراهی‌ها و حمایت‌های معنوی و مادی تک‌تک فرهنگیان باشرف سقز و زیویە، اعلام کردە و امیدواریم این اتحاد و انسجام بیش از پیش در عرصەهای مختلف بویژە در خدمت بە دانش‌آموزانمان و  اشاعەی دانایی و حقیقت و انسانیت و شرافت، بروز و نمود یابد.

جمع ۹ نفرەی حذف رتبەبندی شدەی عضو انجمن صنفی معلمان کوردستان(سقز و زیویه) 

۴ تیرماه ۱۴۰۲

لیلا عنایت‌زادە- خالد عبداللهی- صلاح سرخی- احمد قادری-  اسماعیل لامع‌زادە- سلیمان عبدی- طاهر قادرزادە- لقمان اللەمرادی- آمانج امینی

*محمود ملاکی بازداشت شد

روز یکشنبه چهار تیرماه ۱۴۰۲ محمود ملاکی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان بوشهر، برای پیگیری وسایل ضبط شده خود به دادگستری این شهر مراجعه کرد و درعین ناباوری و بدون هیچ مستند قانونی، بازداشت شد.

این معلم فداکار بوشهری که بارها به بهانه‌های واهی مورد بی‌مهری و غضب هیات تخلفات اداری، نیروهای امنیتی، دادگاه عمومی و انقلاب قرارگرفته‌است، فعالیتی به‌جز پیگیری حقوق صنفی خود، همکاران و دانش‌آموزان نداشته است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن محکوم کردن بازداشت این فعال صنفی، نهادهای امنیتی را به رعایت قانون دعوت می‌کند و از آنها توقع دارد، در شرایطی که دستمزدبگیران زیر فشار‌های شدید اقتصادی قرار دارند و اصل آموزش در مدارس ایران به محاق رفته‌است، دلسوزان آموزش کشور را بیش‌از این تحت فشار نگذارند. خواسته‌ی فعالان صنفی، صرفاً رعایت قانون اساسی در خصوص حقوق ملت بوده و هست.

*بازرسی بدنی و فریادهای حراست در جلسات امتحان در دانشگاه علامه

بر اساس گزارش‌های دریافتی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، نیروهای حراست پیش از ورود دانشجویان دختر به جلسه امتحان، آن‌ها را به بهانه بازرسی حجاب به مدت طولانی نگه داشته و تهدید می‌کنند؛ به‌طوری که دانشجویان دقایق ابتدایی زمان آزمون خود را به جای حضور در مکان امتحان، نزد ماموران حراست بازجویی می‌شوند.

همچنین گزارش شده است که نیروهای حراست در جلسات امتحان حاضر می‌شوند و  به طور مکرر نظم جلسات را بهم ریخته و علاوه بر فیلمبرداری از دانشجویان، فریاد می‌زنند «حجاب‌تان را رعایت کنید وگرنه می‌گویم پاسخنامه‌های شما را دریافت نکنند…»

در مواردی دیگر، پس از شروع جلسه امتحان، دانشجویان را با دستگاه فلزیاب بازرسی می‌کنند و در صورت همراه داشتن وسایل فلزی، آنان را مجبور می‌کنند در یک مکان عمومی آن هم حین برگزاری امتحان وسیله‌ای مانند کمربند را باز کنند تا مجدد بازرسی انجام شود. چنین رفتاری هم نسبت به دانشجویان پسر و هم دانشجویان دختر اعمال شده است. این برخورد از سوی نهادهای امنیتی مصداق بارز هتک حرمت آن هم در مکانی عمومی‌ست. همچنین بیانگر وادادگی و بی‌مسئولیتی معاونت آموزشی و ادارات تابعه آن در دانشکده‌های مختلف به عنوان متولیان اصلی برگزاری امتحانات است.

در چنین شرایطی جلسات امتحان به هیچ عنوان از نظم و آرامش روانی کافی برخوردار نیست. حراست و نهادهای امنیتی حق دخالت در برنامه‌های آموزشی را ندارند و این اقدامات در جهت فشار مضاعف بر دانشجویان می‌باشد.

جان باختن یک کارگر۶۰ سله درفردیس براثر سقوط از داربست 

روزسه شنبه ۳ تیر،یک کارگر ۶۰ ساله حین کار در یک ساختمان نیمه کاره واقع در بلوار طالقانی شهر فردیس براثر سقوط از داربست جان خودرا ازدست داد.

جان باختن یک کارگر معدن نی ریز

یک کارگر ۴۵ ساله یک معدن نی ریز واقع در منطقه تنگ حنا که روز شنبه ۲۷ خرداد بین سنگ گیر افتاده و دچار صدمات متعدد شده بود، جان خود را از دست داد.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۳ تیر،این کارگر اهل روستای بنه‌کلاغی و تنها دو ماه به بازنشستگی‌اش زمان مانده بود.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate