تبعید پریگوژین به بلاروس و واگنر “منحل” بعد ۲۴۴ ساعت !   

تبعید پریگوژین به بلاروس و واگنر “منحل” بعد ۲۴۴ ساعت !   

در حاشیه بور شدن پروپاگاندای امپریالیزم غرب

مقدمه:

برای من حداقل قابل پیش بینی بود که فتیله واگنر  را پوتین پائین خواهد کشید و این “مارش برای عدالت” که پریگوژین اعلام کرده بود  بواقع عکس العمل سناریوئی بود که پوتین و سازمان ارتش روسیه مدتی بود برایش ساخته بودند.

همانطور که در مقاله قبلی(*) نوشتم قرار بود که گروه مزدور واگنر جمع شود و مشخصا در ماه اخیر هم از جبهه بیرونش کشیده بودند و “قرارداد ” واگنر را بهنوان گروه مزدور که تمام می شود ، قرار بود واگنر در ارتش روسیه جل شود و جائی برای پریگوژین نماند و لذا این “قیام” اخرین تیر ترکش این بابا بود که زیر سایه خود پوتین دورانی باد شد مثل بادگنک که به سیاق گروههای مزدور خصوصی امریکائی و غربی در کشورهای مختلف بچرخد و “کنتراکت بگیرد” بدون اینکه حکومت روسیه مسئولیت سیاسی انرا به عهده بگیرد.

نق زدنها و دروغ پردازیها و سهم خواهی های پریگوژین زیاد شد و لمپن مستخدم هوای قدرت بیشتر کرد و این شد که ارباب تصمیم گرفت سیفون را بکشد و مقداری طبیعی بود که این پریگوژین که زید حمایتهای نظامی ارتش پوتین در اوکرائین موفقیتهائی یافته بود و مدعی بود عددی است ، فقط ۲۴ ساعته سیفونش کشیده شد!

اینها فاکت است و هنوز تحلیل سیاسی نیست. به یمن اینترنت و گستره اطلاعات منتشر شده طی ۲۴ ساعت گذشته با کمی دقت و صبر توانستیم سرو ته ماجرا در بیاوریم و بیرون از هیاهوهای تلویزیون عربستانی انترناشنال و دستگاه تبلیغاتی غربیها ، به واقعیات نزدیکتر شویم و پرده  دیگری از ماهیت این جنگ روانی تبلیغاتی  دو طرف امپریالیستی را کنار بزنیم.

در این مقاله بیشتر به بخشهای دیگری از این ماجرا نگاهی می اندازم و بخشهائی از نتیجه گیریها و فرمولبندیها در مورد پیش بینی روند بعدی ماجرای جنگ اوکرائین و موازنه بعدی قوا ارائه خواهم داد:

(۱)۲۴ ساعت تمام پروپاگاندا و هوجی بازی بی ارزش مدیای غربی و تلویزیون انترناسیونال:

در بستر شکست دو هفته ای اخیر حکومت نوکر صفت زلنسکی در طرحی که نامش را “شد حمله” گذاشته بود ، این “قیام” واگنر اتفاق افتاد که یا مستقیم با همکاری غربیها بود یا در عمل همان مسیر را رفت.

نکته جالب این میمون بازی دستگاه خبری غربیها از مدیای امریکائی تا میمونهای عربستانی که “بله یک کودتا هست بر علیه پوتین و موسکو در خطر است و پوتین در حال فرار”!

باور بفرمائی این میامین را که گوش می کردید فکر می کردید که “کار پوتین تمامست” و مارش پریگوژین شارلاتان دست ساخت پوتین به سمت موسکو بصورت حرکت منظم در جاده ها  و بعد …پایان “رویای جهان چند قطبی” و برگشت سیادت امپریالیزم امریکا در کره ارض! 

اینطور وانمود کردند که “بخوابید که شهر در امانست” و تمام شد!

هر قدر این میمونهای تلویزیون عربستان بیشتر اصرار می کردند ادمهای عاقل بیشتر شک می کردند ! از خانم “ثابت” تا..بقیه کادر تلویزیون انترناشنال گوئی مسبقه دروغ گوئی بود و لاف زنی و گوئی پریگوژیم شوهر عمه اینهاست و قرار است ارزوهای اینها را برآورده کند!

ادمهای عاقل اما فکر می کردند همانزمان که بالاخره ۲۵ هزار سرباز چگونه قرار است بالای یک میلیون و نیم نیروی مسلح روسیه بایستند و انها را با کودتا براندازند؟ عددها نمی خواند.چیزهائی کم بود در این ماجرا!

من کاری به جنگ پریگوژین با اربابش ندارم اینجا صحنه های میمون بازی امریکا و غربیها و تلویزیون انترناشنال را بچشبید راستها را در خارج کشور و حتی در ایران که به هم تبریک می گفتند و میمون وار بالا و پائین می پریدند! اینها را بچسبید!

می گفتند “این کودتا ست و پوتین فراری و رویای دنیای چند قطبی پر”! اینها را می گفتند!

(۲)بر سر پریگوژین و واگنر چه آمد و خواهد آمد؟

اطلاعات حاشیه ای نشان می دهد که اطلاعات روسیه بیش از دو هقته قبل  گزارش این قیام را به پوتین داده بود و حکومت پوتین می دانست که این پریگوژین قرار است “قیام” کند! می دانستند که گروه لمپن و جنایتکار او به راحتی تسلیم منحل شدن نمی شوند.

پوتین می دانست که پریگوژین که “اشپز پوتین” می نامندش و او را حکومت روسیه گذاشته بود در راس واگنر که مسئولیت سیاسی نداشته باشد و طی چند سال اخیر این پریگوژین دستش در اموال بود و از رستورانها تا سایر الاف و اولوف  بهرمند و ثروتمند و شد “رهبر واگنر”  حال زیادی حرف می زند و سهم بیشتر می خواهد.

پوتین و دستگاه رهبری ارتش روسیه پریگوژین را لایق بیشتر از این ندانستند و قرار بود که سیفونش کشیده شود و دستشان را داغ کردند برای ساختن واگنر!

اما چرا گذاشتند این پریگوژیم و لمپنهایش در منطقه غرب و جنوب روسیه در روز روشت توی جاده ها ها جلو بروند و بدون کوچکترین برخوردی بروند شهر بگیرند و عکس یادگاری؟

الان بیشتر مشخص است که پوتین که مارخورده افعی است عمدا راه را برای پریگوژین باز کرد که مقداری جولان دهد و عکس بگیرد .اینطور بیشتر ایزوله می شد و وقتی پوتین به تلویزیون آمد و از خیانت و سرکوب خائن نام برد ، بیچاره پریگوژیم احمق فهمید داستان بیخ پیدا کرده و ارباب  حکم داده!

بعدش رئیس جمهور پاپت بلاروس را فرستادند خدمت پریگوژین که اگر سرش را می خواهد لساطش را جمع کند با احترام به تبعید برود و سربازانش را فرابخواند.

پریگوژین بیچاره پیامی داد و بساط واگنر جمع شد.قرار شده سربازان واگنر یا بروند خانه یا در ارتش روسیه ثبت نام کنند.

همانطور که در مقاله قبلی پیش بینی کردم کار واگنر تمامست و مدتهاست این نقشه پوتین بود و بخوبی انجام شد و پریگوژین خوشحال از اینکه اعدام نشده رفت  به بلاروس که معلوم نیست بعدها خودکشانده بشود یا نه! این بود کل ماجرا!

نتیجه اخلاقی برای پوتین اینست که حواسش باشد این گروههای مزدور گنده نشوند یا اصلا ساخته نشوند! مدل امریکا و غربی لزوما مدل روسی نیست.گروه مزدور برای امریکا کار کرده اما برای روسیه خیر!

(۳)نقطه سر خط!

خوب در هفته سوم “ضد حمله اوکرائین” که قول داده بودند اوکرائین کریمه بگیرد و الانهم در مرزهای تازه ساخته شده مناظق مستقل که سابقا بخشی از شرق اوکرائین بودند ارتش اوکرائین درجا زده و این اخبار هست که ارتش روسیه اماده می شود تهاجم خود را به مناظق بیشتری اغاز کند!

“ضد حمله اوکرائین” با اینهمه سرمایه گذاری امریکا و غربیها بجائی نرسید و زمزمه تغییر جهت المانیها و فرانسویها که “از چین بخواهند میانجیگری کند” بلند شده!

حداقل محور المان-فرانسه دارد پی می برد زلنسکی یک خالی بند بود و شارلاتان و امکانی برای پیرووزی اوکرائین وجود ندارد و افق جنگ اوکرائین تسخیر بیشتر اراضی اوکرائین است و امکان سقوط حکومت زلنسکی!

نقطه سر خط اینست که غرب منتظر “پیروزی” این پریوگوژین بدجوری بور شد رویایش به باد رفت و پوتین و دستگاه نظامی روسیه محکمتر از این کوران بیرون امد مشکل اینست که حالا چه کنند؟

فرستادن گروههای تروریستی داخل روسیه و خرابکاری؟ تولید انفجار در نیروگاههای اتمی شرق اوکرائین؟ ورود ارتشهای ناتو به اوکرائین؟ بالاخره چه کنند؟

من بالشخصه حاضر نیستم جای این حکومتهای امریکا و غربیها باشم زلنسکی بی خیال!

داستان پریگوژین هر چه کرد به تقویت پوتین انجام شد.ارتش روسیه اماده تر برای حمله به مواضع اوکرائین اماده می شود و بخش مهمی از حکومتهای اروپا دچار تزلزل شدند.

شطرنجی که غرب بر علیه روسیه و چین راه انداخته متب دارد به ضد خودش منتهی می شود و بیشتر دنیای تک قطبی امریکائی و غربی پوسیدگیش را نشان می دهد.

نبرد دو قطب امپریالیستی با شکست پروژه پریگوژین یک قدم دیگر به افول امریکا کمک کرد.

معمولا وقتی تحدلات به نقطه چرخش می رسند روندها اینجوری ی شوند.تقلاها برای حفظ نظام قبلی بیشتر شکست می خورد و بیشتر به نفع سمت پیروز تمام می شود!

۲۴ ساعت بعد “مارش برای عدالت” این فقط پریگوژین نبود که فتیله اش پائین کشیده شد ، رویای حکومت جهانی امریکا یکبار دیگر شکست.

اما ایا این روندها لزوما به نفع اکثریت مردم زحتمتکش تمام خواهد شد؟ 

همانطور که بارها گفتم بستگی دارد به میزان سازماندهی مستقل طبقه کارگر جهانی وگرنه دعوای دزدهاست برای لحاف ملانصرالدین!

زنده باد جنبش جهانی برای ازادی برابری و حکومت کارگری!

 

منابع دیگر:

(*)پریگوژین واقعا چه می خواهد؟(در حاشیه “قیام” گروه واگنر)

www.azadi-b.com/?p=35281

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate