پریگوژین واقعا چه می خواهد؟(در حاشیه “قیام” گروه واگنر)

مقدمه:

داستان”قیام واگنر” از روز گذشته یک جنجال عجیب در وسط جنگ روسیه و اوکرائین در لحظات حساسی که دو هفته “حمله” اوکرائین به دیوارهای دفاعی ارتش روسیه برخورد کرده و بی نتیجگی این “حملات” به رغم کمکهای میلیاردی ناتو به اثبات رسیده بود ، مدیای عرب را به جنب و جوش انداخته و اینها از دیروز صحبت از “کودتای واگنر بر علیه پوتین” می کنند و آرزوهایشان اینست که یکجوری این بحران به نفع اوگرائین تمام شود.

سخنان و اعمال رهبر واگنر (پریگوژین) از دیروز دیگر نق زدنهای معمول او نبود بلکه او اینبار ادعا کرد که ارتش روسیه  ارتش خصوصی او را موشکباران کردند و فیلمهائی که بجز سوختن مقداری درخت در وسط جنگل نبود بعنوان سند نشان داد و بعد اعلام کرد که روسیه اصللا بیخودی به اوکرائین حمله کرده(در حالیکه بیشترین جنایات جنگی در اوکرائین به حساب همین واگنر است!)

و تقاضای مجدد خود برای برکنار کردن وزیر دفاع و فرمانده کل ارتش روسیه را اعلام کرد.

در این مقاله بیشتر از زاویه خبری به نکاتی می پردازم ضمن اینکه کلیت این صحنه ها چه از سمت روسیه و چه از سمت اوکرائین را جنگی برای دزدی منافع زحمتکشان می دانم و در مقالاتم به تفضیل پرداخته ام:

(۱)واگنر و پریگوژین از کجا آمدند و طی روز گذشته چه کردند؟

گروه واگنر از حدود سال ۲۰۱۴ بعنوان یک ارتش خصوصی مزدور در روسیه زیر نظارت پوتین شکل گرفت.این یک کمپانی ادم کشی بود که با مدل مشابه در کشورهای غربی شکل گرفت.سالق این امریکا و متحدینش بودند که گروههای مزدور خصوصی ساخته بودند تا از زیر بار قانونی جنایات  فرار کنند حالا پوتین هم همین کار را کرد .

لذا ارتش واگنر با عضویت تعدادی جنایتکار شکل گرفت و در کشورهای مختلف مثل سوریه و کشورهای افریقائی به اعمال جنایت برای سیاست روسیه پرداخت.

این ارتش در جنگ اوکرائین وارد شد و گفته می شود بیشترین جنایات بر علیه مردم را انجام داده .هزینه این گروه مزدور را دولت روسیه پرداخت می کرده و توسط رهبری این گروه این کمکهای مالی و نظامی بین اراذل لمپن او تقسیم می شده.

اما ظاهرا مثل همیشه تاریخ گاهی لمپنها بر علیه ارباب می شورند و اوضاع خراب می شود!

از دیروز با اظهاراتی که پریگوژین کرد بخشی از این گروه که در شمال منطقه جنگی مستقر بود بسرعت به شهر وستوو در غرب روسیه(۲۰۰ کیلومتری موسکو) که از مراکز فرماندهی جبهه جنوب است ، بسیچ شده و شهر و فرودگاه نظامی ان را گرفت (بدون مقاومت نظامی طرف مقابل) و بنوعی در انجا بست نشست!

جالبست که در همان حال که فرودگاه روستوو را تسخیر کرده اعلام کرده که هواپماهای روسیه همپنان می توانند از این فرودگاه برای بمباران اوکرائین استفاده کنند!

خواست اینها چه بود؟ در ظاهر اینکه فرمانده کل نظامی روسیه عوض شود و وزیر دفاع روسیه برکنار اما واقعا چه؟

(۲)واقعا داستان واگنر چیست؟

واقعا داستان این نیست! مدتها بود این پریگوژین نق می زد حتی وقتی شهرهای اوکرائین را تسخیر می کرد مرتب فرماندهی نظامی روسیه را بخاطر عدم کمک نظامی ملامت می کرد و انها را بی عرضه می نامید! اما وقتی این گروه را ارتش روسیه از جنوب جبهه به شمال فرستاد و کنار ارتش چچن قرار داد و ثابت کرد که واگنر اساسا مالی نیست که می گوید داستان بتدریج تغییر کرد.

وزیر دفاع روسیه در فاز بعدی با پایان یافتن قرارداد این کمپانی اینبار اعلام کرد که واگنر نباید زیر چتر پریگوژیم بماند و از آخر ماه ژوئن ارتش واگنر باید قرارداد مستقیم نفر به نفر با دولت روسیه ببندد .این به معنی خلع قدرت جناب پریگوژین و پایان سلطنتش بود!

از دید من دوران واگنر تمامست و پوتین فهمید بکارگیری ارتش لمپنها چقدر می تواند دردسر داشته باشد و چرخش پوتین در مقابل واگنر اغاز شده که بنظر می رسد اغاز انحلال کامل این گروه مزدور باشد! اینست اصل داستان!

(۳)واکنش پوتین ودستگاه حکومتی روسیه به “قیام واگنر”

دیروز پوتین در تلویزیون ظاهر شد و رسما گروه واگنر را به خیانت متهم کرد و به تاریخ ۱۹۱۷ مراجعه داد که “قیام سربازان به فراخوان لنین باعث شکست تزار روسیه در جنگ اول بوده”!

او گروه مزدور واگنر و رهبرش را به لنین و سرابازان قیام کننده مشابهت داد که باید به او مدال شارلاتانیزم را داد! 

پوتین یکبار دیگر نشان داد که اگر او سالها نوکری سازمان اطلاعات “شوروی” را کرده اما چه رذلی است وقتی به بازسازی تاریخ روسیه می رسد!

به هر طریق، پوتین و دستگاه حکومتیش جائی برای واگنر بجز تسلیم نگذاشته اند و مراحل تسلیم شدن را به انها پیشنهاد می کنند.”قیام واگنر” بواقع بخاط تصمیم دولت روسیه است برای برچیدن این گروه مزدور .

دولت روسیه متوجه شده سود این مزدوران کمتر از ضررشان است و دارد مثل هر کارفرما به کارشان پایان می دهد.ارتش واگنر را به عضو شدن در ارتش روسیه (چه داوطلب و چه قراردادی)فرخوانده اند و کار پریگوژین تمامست و از الان زندانی بین ۱۲ تا ۲۰ سال در انتظارش هست و اگر بیشتر مقاومت کند احتمال زیاد مرگ!

(۴)چه پیش بینی می شود کرد؟

گروه واگنر تقریبا ۲۰ هزار نیرو در جبهه دارد که از جهت کمی و حتی کیفی عددی نیست.آیا این مزدوران می توانند ارتش روسیه را تحت تاثیر قرار دهند و قیام واقعی را بر علیه پوتین توسعه دهند؟ من بعید می دانم.

بیشترین احتمال اینست که پوتین بعد از تلاش برای مذاکره با اینها جهت تسلیم شدن اینها را سرکوب و تسلیم خواهد کرد و جنگ در اوکرائین ادامه خواهد یافت.

به خلاف هیاهوئی که رسانه های غربی راه انداخته اند واگنر خطری برای قدرت پوتین نیست و روسیه الان بیشتر در خط پوتین صف کشیده که روانشناسی تمامی جنگهاست.

اون نیروی مردمی که بتواند از موضع طبقه کارگر جنگ را از سمت روسیه تمام کند وجود ندارد و لذا پوتین بر خر مراد سوار خواهد ماند.

همانطور که گفتم تجربه ساختن ارتش مزدور را که خود پوتین در روسیه راه انداخت شکست خورده و در بلند مدت  دیگر بعید است پوتین چنین شرکتهای اقتصادی جنایتکارانه را سازمان دهد احتمالا دست خودش را دارد می جود برای چنین تصمیمی! اما اون دوران گذشته و پوتین نیازی به این گروههای مزدور حس نمی کند.

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate